Vragen over beleggen
Vragen over beleggen
Elke week dezelfde vragen , tot daar aan toe.
Maar als de vraagstellers ook een hun pb moesten gaan lezen zou heel handig zijn.
Maar als de vraagstellers ook een hun pb moesten gaan lezen zou heel handig zijn.
Estate Guru believer.
Re: Vragen over beleggen
Sommigen noemen me een barbaar, maar ik heb de boterhammen deze middag belegd met kaas & ketchup.
Ontopic: er komen inderdaad de laatste tijd heel veel quasi identieke vragen. Misschien een idee om een topic te openen waar beginnende beleggers hun strategie en vragen kunnen aftoetsen?

Ontopic: er komen inderdaad de laatste tijd heel veel quasi identieke vragen. Misschien een idee om een topic te openen waar beginnende beleggers hun strategie en vragen kunnen aftoetsen?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is inderdaad soms moeilijk te begrijpen. Bij vele vragen van newbies denk ik: zoek het gewoon even op via Google of hier op de site. Ik weet niet waarom dat dan niet gebeurt. Het is bij een deel alvast niet gewoon uit gemakzucht: het intikken van het bericht kost dikwijls meer moeite dan de vraag even op te zoeken.
ok meer moeite maar ze moeten niet zelf na denken. ( en vele mensen willen niet meer denken en zoeken)
En moest er gewoon 1 iemand op reageren er zijn al vele berichten in die aard en dan niets meer , dan moeten ze wel zelf zoeken ...
En moest er gewoon 1 iemand op reageren er zijn al vele berichten in die aard en dan niets meer , dan moeten ze wel zelf zoeken ...
Weer eentje:
toch-maar-starten-met-beleggen-t29556.html#p487467
De gebruikelijke forumleden zullen wellicht ook nu weer reageren. Alle respect voor hun geduld.
toch-maar-starten-met-beleggen-t29556.html#p487467
De gebruikelijke forumleden zullen wellicht ook nu weer reageren. Alle respect voor hun geduld.
Dit is digitale versie van als de mensen bij den bakker over beleggen beginnen. Franske zei ooit dat hij L&H gekocht had, waarna den bakker er ook kocht. En die deden het goed dus die vertelde het tegen alle klanten en die gingen er ook allemaal kopen.
Het einde van dit verhaaltje kennen de meesten hier wel.
Nu niet dat we in dat scenario zitten, geen idee, maar God en klein Pierke wil plots beleggen in ETFs.
Het einde van dit verhaaltje kennen de meesten hier wel.
Nu niet dat we in dat scenario zitten, geen idee, maar God en klein Pierke wil plots beleggen in ETFs.
Een beginner kan niet vragen waarin hij moet beleggen of hij wordt hier van alle kanten naar etf's geduwd. De heilige graal.
Beleggen in een brede ETF gecombineerd met een minimum aan kosten is oh zo saai maar brengt op termijn gegarandeerd geld op.
Beleggen in individuele aandelen is misschien opwindend maar levert zelden het gewenste resultaat. Het is een gok, zelfs als men zich in de financiën van het bedrijf verdiept.
Bv. het geroemde AB Inbev, resultaat (zonder dividenden), over 1jr, 3jr en 5jr: -20,76% -40,26% -46,99%
Daartegenover IWDA: 7,20% 33,82% 79,90%
Maar zelfs met ETF'n kan men triestige resultaten boeken. Een beginner denkt, ik ga in de BEL20 investeren. Resultaat? Een povere en ontgoochelende -6,02% -12,08% 11,60%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij hangt dat allemaal voor een zeer groot deel af van het type belegger.
Ik ken ook iemand die ooit 1 fonds kocht om het een jaar later te verkopen met verlies, want "het is niet gestegen". Totaal geen plan, totaal geen zelfkennis. OMG.
Ik ken ook iemand die ooit 1 fonds kocht om het een jaar later te verkopen met verlies, want "het is niet gestegen". Totaal geen plan, totaal geen zelfkennis. OMG.
Yaris heeft volledig gelijk. Aan beginners worden hier tegenwoordig automatisch ETF's aanbevolen. Men kan zich zelfs niet eens indenken dat er ook andere beleggingen mogelijk zijn. Er zijn hier op dit forum al vele hypes geweest, en nu is de laatste hype die van de ETF's.
Ik heb hier vroeger al eens een aantal andere hypes opgesomd die vroeger aan vrijwel iedereen werden aangeraden. De lijst is niet eens volledig.
"Er is hier een tijd geweest dat de hoogrentende spaarrekeningen werden aanbevolen - de IJslandse op kop. Tot die overkop gingen in de bankencrisis...
Er is hier daarna een tijd geweest dat het beleggingsfonds Carmignac Patrimoine hier sterk gehypet werd. Dat kwam omdat dit fonds sterk gepresteerd had voor en tijdens die bankencrisis. CP was evenwel de afgelopen jaren een van de slechtste fondsen wereldwijd om erin te beleggen....
Dan is er een tijd geweest dat hier door velen de Mixer van de site www.mijnkapitaal.be werd aanbevolen. De oprichters van deze site waren oud-leden van dit forum. De Mixer was een verzameling beleggingsfondsen waarvan zij van oordeel waren dat deze - op basis van historische prestaties - het beter zouden doen dan de markt. Quod Non dus...
Er is daarna een tijd geweest dat men hier jubelde om Tak 21 verzekeringen - Patronale op kop. Tegenwoordig hebben die amper nog een rendement die naam waardig....
Er is de tijd hier geweest van de Coöperatieven wiens aandelen tot 6% dividend uitkeerden. Nu worden die op dit forum quasi volledig doodgezwegen ...
En nu is de hype die van de ETF's , VWCE en IWDA op kop. Men zou bijna vergeten dat ze ook 'maar' een hype kunnen zijn. Dit hier gewoon opschrijven brengt al het risico mee van banbliksems van een aantal forumleden. Laten we hopen dat deze hype niet ook op een mislukking zal uitdraaien, als het al geen drama wordt...."
leek-beleggen-als-mid-twintiger-conserv ... ml#p466992
Ik heb hier vroeger al eens een aantal andere hypes opgesomd die vroeger aan vrijwel iedereen werden aangeraden. De lijst is niet eens volledig.
"Er is hier een tijd geweest dat de hoogrentende spaarrekeningen werden aanbevolen - de IJslandse op kop. Tot die overkop gingen in de bankencrisis...
Er is hier daarna een tijd geweest dat het beleggingsfonds Carmignac Patrimoine hier sterk gehypet werd. Dat kwam omdat dit fonds sterk gepresteerd had voor en tijdens die bankencrisis. CP was evenwel de afgelopen jaren een van de slechtste fondsen wereldwijd om erin te beleggen....
Dan is er een tijd geweest dat hier door velen de Mixer van de site www.mijnkapitaal.be werd aanbevolen. De oprichters van deze site waren oud-leden van dit forum. De Mixer was een verzameling beleggingsfondsen waarvan zij van oordeel waren dat deze - op basis van historische prestaties - het beter zouden doen dan de markt. Quod Non dus...
Er is daarna een tijd geweest dat men hier jubelde om Tak 21 verzekeringen - Patronale op kop. Tegenwoordig hebben die amper nog een rendement die naam waardig....
Er is de tijd hier geweest van de Coöperatieven wiens aandelen tot 6% dividend uitkeerden. Nu worden die op dit forum quasi volledig doodgezwegen ...
En nu is de hype die van de ETF's , VWCE en IWDA op kop. Men zou bijna vergeten dat ze ook 'maar' een hype kunnen zijn. Dit hier gewoon opschrijven brengt al het risico mee van banbliksems van een aantal forumleden. Laten we hopen dat deze hype niet ook op een mislukking zal uitdraaien, als het al geen drama wordt...."
leek-beleggen-als-mid-twintiger-conserv ... ml#p466992
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Van mij mogen ETFs morgen busten, want ik heb er geen ;-)
Maar waar maken jullie zich druk om ? Een hype is wat het is... iedereen moet zelf maar zien of die er wel of niet op springt.
Maar waar maken jullie zich druk om ? Een hype is wat het is... iedereen moet zelf maar zien of die er wel of niet op springt.
Op dit forum is er eens iemand geweest die als volgt belegde:
- hij stak 100.000 euro in één keer in één fonds;
- hij lag een maand lang wakker;
- na die maand verkocht hij het fonds vlug met een minieme winst.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Weet je ook hoelang hij daarna geslapen heeft ? ;-)
Niets is zo zeker als je het nu doet uitschijnen hoor. En AB Inbev... Ja, natuurlijk, maar ik kan je ook Apple of Tesla geven als tegenvoorbeeld, zijn dan ETFs plots slecht om in te beleggen? (En ik zeg dit als iemand die zelf zo goed als alleen in de breed gespreide ETFs zit (voorlopig))edward schreef: ↑14 januari 2021, 20:00 Beleggen in een brede ETF gecombineerd met een minimum aan kosten is oh zo saai maar brengt op termijn gegarandeerd geld op.
Beleggen in individuele aandelen is misschien opwindend maar levert zelden het gewenste resultaat. Het is een gok, zelfs als men zich in de financiën van het bedrijf verdiept.
Bv. het geroemde AB Inbev, resultaat (zonder dividenden), over 1jr, 3jr en 5jr: -20,76% -40,26% -46,99%
Daartegenover IWDA: 7,20% 33,82% 79,90%
Maar zelfs met ETF'n kan men triestige resultaten boeken. Een beginner denkt, ik ga in de BEL20 investeren. Resultaat? Een povere en ontgoochelende -6,02% -12,08% 11,60%
Na een week zijn de vragenstellers er nog steeds niet in geslaagd hun pb te lezen.
Zegt veel over hun beleggen wat ze willen gaan doen.
Estate Guru believer.