Vragen over beleggen
Re: Vragen over beleggen
Voor veel beleggers die hier de vraag stellen zijn breedgediversifeerde beursgenoteerde indexfondsen het beste.
Er zijn maar weinig beginnende beleggers waarvoor beleggen in individuele aandelen een goed idee is. Dit is dikwijls heel duidelijk uit de vragen die de beginnende beleggers stellen.
Wij mij ergert :-) is dat er totaal foutieve informatie steeds herhaald wordt en dat er mythische kwaliteiten worden toegekend aan sommige strategieën/delen van de markt/...
Als ETFs niet de juiste oplossing is, dan moeten de voorstanders van alternatieven toch makkelijk met feiten kunnen komen die dit voordeel duidelijk tonen, zonder op onwaarheden te moeten steunen.
Er zijn maar weinig beginnende beleggers waarvoor beleggen in individuele aandelen een goed idee is. Dit is dikwijls heel duidelijk uit de vragen die de beginnende beleggers stellen.
Wij mij ergert :-) is dat er totaal foutieve informatie steeds herhaald wordt en dat er mythische kwaliteiten worden toegekend aan sommige strategieën/delen van de markt/...
Als ETFs niet de juiste oplossing is, dan moeten de voorstanders van alternatieven toch makkelijk met feiten kunnen komen die dit voordeel duidelijk tonen, zonder op onwaarheden te moeten steunen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Doe dan 1 topic open over ETF's , net zoals dit gevraagd werd voor technisch analyse want het vervuilde de andere topics zo beweerde men toch...B7H4long schreef: ↑17 januari 2021, 19:34 Voor veel beleggers die hier de vraag stellen zijn breedgediversifeerde beursgenoteerde indexfondsen het beste.
Of laat ze allemaal naar de bogleheads lopen

Dat is nog maar zeer de vraag. Voor veel beleggers is elke vorm van beleggen in aandelen niet geschikt omdat ze er de persoonlijkheid of de beleggingshorizon niet voor hebben.
Als je mij een voorbeeld kan geven waarin ik me daaraan bezondig, dan lees ik het graag.
De data over aandelen (en de indextrackers daarvan) zijn nu totaal vertekend omdat we sinds 1982 in een gigantische stierenmarkt zitten. Die komt er omdat de LT rente van boven de 15% tot nu onder 0 is gezakt. Lager kan gewoonweg niet meer. Als men met dit gegeven meer rekening zou beginnen houden dan worden de voordelen van 'aandelenbeleggen' (en dus hun trackers) al voor een deel genuanceerd.
Zelf zit mijn spaargeld voor een groot deel in vastgoed dat ik verhuur. Door mijn leeftijd heb ik quasi geen aandelen meer. Ik wil mij daar ook geen zorgen over maken, ik vind van mezelf dat ik al genoeg risico neem met dat vastgoed. En over de opbrengst heb ik zeker niet te klagen.
En met alle respect, B7H4Long, ik vraag me af hoe jij zelf nog plezier kunt hebben in het tientallen (honderden?) keren steeds maar hetzelfde te schrijven. Velen die dat lezen hebben er alvast geen plezier meer in.
Nee dat is niet hoe het werkt.BEspaar schreef: ↑17 januari 2021, 19:38Doe dan 1 topic open over ETF's , net zoals dit gevraagd werd voor technisch analyse want het vervuilde de andere topics zo beweerde men toch...B7H4long schreef: ↑17 januari 2021, 19:34 Voor veel beleggers die hier de vraag stellen zijn breedgediversifeerde beursgenoteerde indexfondsen het beste.
Of laat ze allemaal naar de bogleheads lopen![]()
Als er een algemene vraag gesteld word moeten alle strategieën kunnen voorgesteld worden.
De Boglehead strategie is veel meer dan ETFs. ETFs worden zelfs niet vermeld in de principes van de beleggingsfilosofie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Daarom dat ik meestal schrijf over het "persoonlijke" evenwicht tussen de beleggingen voor de groei en de beleggingen voor stabiliteit. Maar dit is dus niet specifiek voor ETFs.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 19:45Dat is nog maar zeer de vraag. Voor veel beleggers is elke vorm van beleggen in aandelen niet geschikt omdat ze er de persoonlijkheid of de beleggingshorizon niet voor hebben.
De data over aandelen (en de indextrackers daarvan) zijn nu totaal vertekend omdat we sinds 1982 in een gigantische stierenmarkt zitten. Die komt er omdat de LT rente van boven de 15% tot nu onder 0 is gezakt. Lager kan gewoonweg niet meer. Als men met dit gegeven meer rekening zou beginnen houden dan worden de voordelen van 'aandelenbeleggen' (en dus hun trackers) al voor een deel genuanceerd.
[/quote]
Opnieuw, wordt de situatie van aandelen toegespitst op indexfondsen, daar waar aandelenfondsen en individuele aandelen minstens hetzelfde ondergaan.
Ivm de LT rente; de daling van de rentes is een van de oorzaken waarom de obligaties en andere rentedragende beleggingen de laatste decennia zo'n goed rendement hebben gehaald. Ik hoor nu al jaren "Lager kan gewoonweg niet meer". Niemand weet wat de toekomst brengt.
Dit snap ik echt niet. Tweede keer dat je dit argument aanhaalt. Nergens beweer ik toch dat aandelenfondsen en individuele aandelen het beter doen?
Dit klopt natuurlijk wel. Sommige economen achten zelfs een negatieve rente van een paar procenten mogelijk. Maar ooit moet het wel stoppen, is het niet?B7H4long schreef: ↑17 januari 2021, 19:59 Ivm de LT rente; de daling van de rentes is een van de oorzaken waarom de obligaties en andere rentedragende beleggingen de laatste decennia zo'n goed rendement hebben gehaald. Ik hoor nu al jaren "Lager kan gewoonweg niet meer". Niemand weet wat de toekomst brengt.
Hier zijn al 2 voorbeelden (vetgedrukt):MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 19:45Als je mij een voorbeeld kan geven waarin ik me daaraan bezondig, dan lees ik het graag.
MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 19:45 De data over aandelen (en de indextrackers daarvan) zijn nu totaal vertekend omdat we sinds 1982 in een gigantische stierenmarkt zitten. Die komt er omdat de LT rente van boven de 15% tot nu onder 0 is gezakt. Lager kan gewoonweg niet meer. Als men met dit gegeven meer rekening zou beginnen houden dan worden de voordelen van 'aandelenbeleggen' (en dus hun trackers) al voor een deel genuanceerd.
Ik heb de 'argumenten' al gelezen dat er ook in de jaren 2000 zogezegd een berenmarkt is geweest. Dat argument heb ik nog nooit weten gebruiken door beleggers die de jaren 70 hebben meegemaakt. Ik heb hier al ooit de voorpagina van Business Week getoond. Eind de jaren 70 verklaarde men aandelen zelfs 'dood'.
Het is verder intellectueel oneerlijk discussiëren als men een zinsnede aanhaalt om mijn 'ongelijk' te bewijzen als ik een bericht later die zinsnede nuanceer.
Ik heb hier verder geen zin in. Blijf jullie terreur maar uitoefenen over dit forum. Goedenavond.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 18 januari 2021, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rare manier van discussie starten.
Gewoon afkraken zonder kennis.
Estate Guru believer.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Ze zouden die discussies beter houden voor een apart draadje, ipv ons telkens opnieuw te indoctrineren met hun sekte.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 19:23 En eerlijk gezegd en geschreven: ik begin me ook serieus te ergeren dat bij werkelijk elk advies dat men wil geven, men dadelijk met de ETF-fanatici geconfronteerd wordt.
Op deze manier maken jullie elke discussie van het begin af aan kapot. Bijleren, zoals dat in mijn beginjaren op SG kon, is er al lang niet meer bij. Zij zijn de goeden, en wij zijn de slechten. Dus wij moeten zwijgen !
Is dat de nieuwe betekenis van een forum

Lol, eerst anderen aanvallen en als er dan reactie opkomt geen zin meer hebben. Blijf dan maar foutieve informatie verspreiden.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 20:17 Ik heb hier verder geen zin in. Blijf jullie terreur maar uitoefenen over dit forum. Goedenavond.
Euhm, de enigen die zeggen dat anderen moeten zwijgen zijn jullie hoor.annetje schreef: ↑18 januari 2021, 11:12Ik sluit me hier volledig bij aan. Ze zouden die discussies beter houden voor een apart draadje, ipv ons telkens opnieuw te indoctrineren met hun sekte.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 19:23 En eerlijk gezegd en geschreven: ik begin me ook serieus te ergeren dat bij werkelijk elk advies dat men wil geven, men dadelijk met de ETF-fanatici geconfronteerd wordt.
Op deze manier maken jullie elke discussie van het begin af aan kapot. Bijleren, zoals dat in mijn beginjaren op SG kon, is er al lang niet meer bij. Zij zijn de goeden, en wij zijn de slechten. Dus wij moeten zwijgen !
Is dat de nieuwe betekenis van een forum![]()
Je bent demagogisch: ik heb jouw beschuldigingen van mijn zogezegde 'foute informatie' weerlegd.
Maar dat is hier niet de kwestie. De kwestie is dat jullie dit forum kapot maken. Bij werkelijk elke vraag over sparen en beleggen wordt hier een tirannie van ETF's opgelegd. Het gaat hem niet eens meer over het anderen willen advies geven, bij vele draadjes gaat het hem puur om jullie "grote gelijk" steeds maar te willen opdringen.
En het toppunt is dan nog dat als iemand daar kritiek op durft te hebben jullie zich als '"slachtoffer" gedragen. Want men zou jullie het zwijgen willen opleggen. Dat vraagt niemand. Maar stop met die terreur. Het is hier geen sekte.
En sorry hoor, als ik voor de zoveelste keer daarmee te maken krijg, dat ik dan beslis mijn avond erdoor niet te laten bederven en spaargids even laat voor wat het is.
Maar dat is hier niet de kwestie. De kwestie is dat jullie dit forum kapot maken. Bij werkelijk elke vraag over sparen en beleggen wordt hier een tirannie van ETF's opgelegd. Het gaat hem niet eens meer over het anderen willen advies geven, bij vele draadjes gaat het hem puur om jullie "grote gelijk" steeds maar te willen opdringen.
En het toppunt is dan nog dat als iemand daar kritiek op durft te hebben jullie zich als '"slachtoffer" gedragen. Want men zou jullie het zwijgen willen opleggen. Dat vraagt niemand. Maar stop met die terreur. Het is hier geen sekte.
En sorry hoor, als ik voor de zoveelste keer daarmee te maken krijg, dat ik dan beslis mijn avond erdoor niet te laten bederven en spaargids even laat voor wat het is.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat heb je gegeten ? ETF.
Vlees of vis ? IWDA + EMIM, 80/20.
Hoe oud ben je ? 500 EUR / maand.
Hoe zwaar ben je ? ETF portfolio = 16.689,42 EUR.
...
...
...

Vlees of vis ? IWDA + EMIM, 80/20.
Hoe oud ben je ? 500 EUR / maand.
Hoe zwaar ben je ? ETF portfolio = 16.689,42 EUR.
...
...
...

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren. Het is inderdaad demagogisch om 2 groepen te creëren en dan het wij vs hen verhaal uit spelen en haat te zaaien. Zeg mij eens waar ik de "tirannie van de ETF's" heb opgelegd?MoreOrLess schreef: ↑18 januari 2021, 12:49 Je bent demagogisch: ik heb jouw beschuldigingen van mijn zogezegde 'foute informatie' weerlegd.
Er wordt gevraagd om enkel nog te reageren in ons eigen draadje. Is dat ons niet het zwijgen willen opleggen? Als ik ergens foutieve informatie zie wil ik daar graag nog op kunnen reageren om dan een normale discussie daarover te hebben. Als een beginnende belegger advies vraagt om te beleggen in aandelen wil ik daar graag nog op kunnen reageren met wat ik denk dat het beste is voor deze beginnende belegger zonder dat de anti-ETF brigade weer op de proppen komt (ik zal ook eens demagogisch zijnMoreOrLess schreef: ↑18 januari 2021, 12:49 En het toppunt is dan nog dat als iemand daar kritiek op durft te hebben jullie zich als '"slachtoffer" gedragen. Want men zou jullie het zwijgen willen opleggen. Dat vraagt niemand. Maar stop met die terreur. Het is hier geen sekte.

Vaak zijn het zelfs niet de ETF'ers die beginnen over ETF's tijdens een discussie maar is het de anti-ETF brigade zelf die bepaalde kritiek niet kan verkroppen en er dan weer het ETF verhaal bijsleurt.