Vragen over beleggen
Re: Vragen over beleggen
Misschien kunnen we over de grond van de zaak discuteren.
Ik ben ervan overtuigd dat vele beleggers een voordeel kunnen halen met het mechanisme van ETF's (indexfondsen) ipv individuele aankopen of actieve fondsen.
Slechts in beperkte gevallen is dit mechanisme niet aangewezen. Ik denk daarbij aan:
- personen die geen transacties op de beurs willen/zouden moeten doen.
- personen van begin de 50 die willen starten met beleggen. Pensioensparen kan een goed alternatief zijn.
- personen die regelmatig een miniem bedrag willen beleggen en die geen degiro rekening willen aanmaken.
Wat zijn de andere gevallen waar ETF's niet aangewezen zouden zijn?
Ik ben ervan overtuigd dat vele beleggers een voordeel kunnen halen met het mechanisme van ETF's (indexfondsen) ipv individuele aankopen of actieve fondsen.
Slechts in beperkte gevallen is dit mechanisme niet aangewezen. Ik denk daarbij aan:
- personen die geen transacties op de beurs willen/zouden moeten doen.
- personen van begin de 50 die willen starten met beleggen. Pensioensparen kan een goed alternatief zijn.
- personen die regelmatig een miniem bedrag willen beleggen en die geen degiro rekening willen aanmaken.
Wat zijn de andere gevallen waar ETF's niet aangewezen zouden zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous9
Dit is juist de 'terreur ' waarover ik het had: het gaat voortdurend over 'de grond van de zaak'.
Ik heb het gevoel dat ik in een val trap als ik hier op inga.
Iedereen die ook plezier wil scheppen in beleggen.
Helaas ken ik ook al de repliek hierop: dat je met je zuurverdiende centen een statistisch berekende maximale return wil voor je geld, waarbij robotmatig beleggen de beste resultaten geeft.
Zucht.
- Iemand die dividenden wilt ontvangen, bijvoorbeeld, om zo extra inkomen te bekomen.
- Iemand die een geautomatiseerd systeem wilt, zodat hij/zij er geen omkijken naar heeft of niet in de verleiding komt om op andere dagen te kopen of tussentijds te verkopen
- Iemand die een geautomatiseerd systeem wilt, zodat hij/zij er geen omkijken naar heeft of niet in de verleiding komt om op andere dagen te kopen of tussentijds te verkopen
Tja.MoreOrLess schreef: ↑18 januari 2021, 15:19Dit is juist de 'terreur ' waarover ik het had: het gaat voortdurend over 'de grond van de zaak'.
Ik heb het gevoel dat ik in een val trap als ik hier op inga.
Iedereen die ook plezier wil scheppen in beleggen.
Helaas ken ik ook al de repliek hierop: dat je met je zuurverdiende centen een statistisch berekende maximale return wil voor je geld, waarbij robotmatig beleggen de beste resultaten geeft.
Zucht.
Ik interpreteer de meeste vragen inderdaad als een vraag naar "een goed resultaat".
Veel vragen in de trant van "ik wil op de beurs plezier hebben" heb ik nog niet gezien.
Ik zou er waarschijnlijk ook niet op antwoorden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
1. Is dit echt een reden om het mechanisme van ETFs te vermijden?annetje schreef: ↑18 januari 2021, 15:19 - Iemand die dividenden wilt ontvangen, bijvoorbeeld, om zo extra inkomen te bekomen.
- Er zijn veel ETFs die dividenden distribueren.
- Er bestaan ETFs voor ongeveer elke dividend strategie ( income, high yield dividend, dividend aristocrats, dividend appreciation, ... ).
2. Inderdaad, voor beleggers die zelf geen transacties op de beurs willen doen zal het moeilijker zijn om via ETFs te beleggen. Misschien zijn Easyvest of Matti van Bolero een goede oplossing voor deze beleggers.
Is het nog niet opgevallen dat het typisch om nieuwe accounts gaat die één post over beleggen openen en verder nooit meer iets van zich laten horen? Toeval of is het de ETF goeroe die hiermee telkens weer een gelegenheid schept om zijn evangelie te verkondigenMoreOrLess schreef: ↑14 januari 2021, 20:09 Yaris heeft volledig gelijk. Aan beginners worden hier tegenwoordig automatisch ETF's aanbevolen.
Voila, weer een voorbeeld van hoe dividendaandelen en een fondsenspaarplan afgekraakt worden !B7H4long schreef: ↑18 januari 2021, 15:431. Is dit echt een reden om het mechanisme van ETFs te vermijden?annetje schreef: ↑18 januari 2021, 15:19 - Iemand die dividenden wilt ontvangen, bijvoorbeeld, om zo extra inkomen te bekomen.
- Er bestaan ETFs voor ongeveer elke dividend strategie ( income, high yield dividend, dividend aristocrats, dividend appreciation, ... ).
2. Inderdaad, voor beleggers die zelf geen transacties op de beurs willen doen zal het moeilijker zijn om via ETFs te beleggen. Misschien zijn Easyvest of Matti van Bolero een goede oplossing voor deze beleggers.
Dan doet een mens eens moeite om op een constructieve manier redenen te geven waarom je (lees : IK) voor dividendaandelen en een Keyplan kies.
Serieus?annetje schreef: ↑18 januari 2021, 15:59Voila, weer een voorbeeld van hoe dividendaandelen en een fondsenspaarplan afgekraakt worden !B7H4long schreef: ↑18 januari 2021, 15:43
1. Is dit echt een reden om het mechanisme van ETFs te vermijden?
Dan doet een mens eens moeite om op een constructieve manier redenen te geven waarom je (lees : IK) voor dividendaandelen en een Keyplan kies.
Waar word er iets afgekraakt? Er worden hier toch enkel maar mogelijkheden opgesomt?
"Iemand die dividenden wilt ontvangen, bijvoorbeeld, om zo extra inkomen te bekomen."
kan ofwel:
1- dividendaandelen kopen
2- fondsen kopen die dividenden betalen
3- ETFs kopen die dividenden betalen
4- fondsen kopen die in dividendaandelen beleggen
5- ETFs kopen die in dividendaandelen beleggen
Waarom zouden deze 5 mogelijkheden niet kunnen vergeleken worden?
Waarom word men beschuldigd van afkraken indien het voorstel anders is dan wat JIJ kiest?
Gelijkaardig:
"Iemand die een geautomatiseerd systeem wilt, zodat hij/zij er geen omkijken naar heeft of niet in de verleiding komt om op andere dagen te kopen of tussentijds te verkopen" kan ofwel:
1- bij keytrade een Keyplan doen
2- via Matti beleggen
3- via Easyvest beleggen
4- via Binck "laten beleggen"
5- via Belfius Track beleggen
6- via MeDirect "beleggings" plan beleggen
... soit ik denk dat zowat elke bank een geautomatiseerd systeem van beleggen aanbiedt.
Waarom word men beschuldigd van afkraken indien het voorstel anders is dan wat JIJ kioos?
Als nieuwe account kan je hier maar één post plaatsen, de volgende moeten goedgekeurt worden, en dat duurt soms dàgen. Velen houden het daarom direct voor bekeken, en die zie je idd nooit meer terug.vortex schreef: ↑18 januari 2021, 15:46Is het nog niet opgevallen dat het typisch om nieuwe accounts gaat die één post over beleggen openen en verder nooit meer iets van zich laten horen? Toeval of is het de ETF goeroe die hiermee telkens weer een gelegenheid schept om zijn evangelie te verkondigenMoreOrLess schreef: ↑14 januari 2021, 20:09 Yaris heeft volledig gelijk. Aan beginners worden hier tegenwoordig automatisch ETF's aanbevolen.![]()
Oplossing : mensen vrijdheid geven, en onmiddelijk àl hun posts toelaten.
-
anonymous8
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wat is de redenering daarachter ?
Waarom zou leeftijd een rol spelen voor de keuze tussen ETFs of andere instrumenten ?
Pensioensparen (en ook lange termijnsparen) geeft een fiscale boost van ongeveer 30% te verdelen over de looptijd tussen storting en einde van het contract.EarthNvstr1 schreef: ↑18 januari 2021, 17:46Wat is de redenering daarachter ?
Waarom zou leeftijd een rol spelen voor de keuze tussen ETFs of andere instrumenten ?
Het laatste jaar heb je dus 30% rendement extra.
Het voorlaatste 15%/jaar voor de beide jaren tot het einde
De storting van het jaar daarvoor zal 3 jaar lang iets van een 10% opleveren.
De berekening is iets gecompliceerder door
- de anticipatieve heffing op je 60ste
- de gemeentetaksen die je ook terug krijgt
- de taksen en instapkosten die je betaalt
Op je 55ste is de boost van de belastingen zo'n 3% voor de 10 jaar tot de teruggave van die storting.
Het is ook belangrijk om het contract te starten voor je 55ste verjaardag; hierdoor is er een anticipatieve heffing op je 60ste en eindigt het contract op je 65ste.
je pensioenspaarverzekering is dus een belegging met gegarandeerd kapitaal en een gegarandeerd rendement van zo'n 3% op 10 jaar, 6% op 5 jaar en 30% het laatste jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok, maar het gaat mij niet over de kruimels die fiscaal interessant zijn... wat daarboven ?
Waarom zouden "ETFs niet aangewezen zijn voor personen van begin de 50 die willen starten met beleggen" ?
-
anonymous9
Als ik naar mezelf kijk: ik had spaargeld en ik bekeek hoe ik dat best kon laten renderen. Ik dacht toen ook niet: "Ik wil op de beurs plezier hebben." Integendeel: er was toen bijna onmiddellijk een crash (1987).
Ik las over aandelen en andere vormen van beleggen, ik begon me daarin in te lezen en ik kreeg geleidelijk aan de microbe te pakken. Ik merkte dat ik er plezier in had, wat helemaal niet in tegenspraak hoeft te zijn met een goed rendement. Zo gaat dat nu eenmaal bij een deel van de beleggers.
Anderen zullen zich goed voelen bij jouw systeem van beleggen, en dat is hen natuurlijk ook gegund.
Maar laat beginnende beleggers ook de vrijheid om te ontdekken of beleggen ook iets waarin ze plezier kunnen hebben. "Ook" dus, wat niet hetzelfde is: "alleen daarom".
Wel het is een 3000 Euro per jaar (30k in totaal) waar je een hoog gegarandeerde rendement kan hebben met kapitaalbescherming. Ik ken geen andere belegging die dit geeft.EarthNvstr1 schreef: ↑18 januari 2021, 18:11Ok, maar het gaat mij niet over de kruimels die fiscaal interessant zijn... wat daarboven ?
Waarom zouden "ETFs niet aangewezen zijn voor personen van begin de 50 die willen starten met beleggen" ?
Er zijn weinig beleggers die hiermee kunnen fout doen.