Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
W8 ff...
Ik krijg € 1925.
En prosumententaks valt weg, 345 euro per jaar, maal nog 14 jaar dat ik die anders wel zou betaald hebben. Is € 5175.
Euh? Dan heb ik m´n zonnepanelen gratis gekregen?
Wat klopt er niet?
Anders wil ik nu direct tekenen, zunne, dat ze zich maar haasten met hun digitale meter.
Ik krijg € 1925.
En prosumententaks valt weg, 345 euro per jaar, maal nog 14 jaar dat ik die anders wel zou betaald hebben. Is € 5175.
Wat klopt er niet?
Anders wil ik nu direct tekenen, zunne, dat ze zich maar haasten met hun digitale meter.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Prosumententaks valt weg, maar daar staat afnamekost tegenover.Fakkel schreef: ↑22 januari 2021, 19:05 W8 ff...
Ik krijg € 1925.
Wat klopt er niet?
Hoeveel produceer je jaarlijks en hoeveel verbruik je jaarlijks ?
-
odbc
Door liquidatie van terugdraaiende meter heb ik op die 15 jaar zwaar verlies
4000 kwh zomer injectie in winter terug nemen of 4000 kwh kopen - terugleververgoeding = 20000 euro verlies en dan niks compensatie krijgen???
Omdat installatie is terugverdiend?
De helft is nutteloos geworden +dure stilstaande warmtepomp.
4000 kwh zomer injectie in winter terug nemen of 4000 kwh kopen - terugleververgoeding = 20000 euro verlies en dan niks compensatie krijgen???
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Met terugdraaiende teller: 350odbc schreef: ↑22 januari 2021, 19:42 Door liquidatie van terugdraaiende meter heb ik op die 15 jaar zwaar verlies
Met afname en injectie: 3000 * 0,25 - 3000 * 0,05 = 600
Verschil: 250 per jaar * 15 jaar = 3750
Uw redenering is fout he. Zonder panelen moest je die tax niet betalen. Dus je kan die nu niet zomaar gaan aftrekken van de kostprijs.Fakkel schreef: ↑22 januari 2021, 19:05 W8 ff...
Ik krijg € 1925.
Wat klopt er niet?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Heeft misschien enkel omvormer en geen panelen ? ;-)voodoo schreef: ↑22 januari 2021, 19:51Uw redenering is fout he. Zonder panelen moest je die tax niet betalen. Dus je kan die nu niet zomaar gaan aftrekken van de kostprijs.Fakkel schreef: ↑22 januari 2021, 19:05 W8 ff...
Ik krijg € 1925.
Wat klopt er niet?
I know. Maar de uitspraak van het Grondwettelijk hof is wat ze is, daar kan ik niks aan veranderen, en de panelen liggen er.voodoo schreef: ↑22 januari 2021, 19:51Uw redenering is fout he. Zonder panelen moest je die tax niet betalen. Dus je kan die nu niet zomaar gaan aftrekken van de kostprijs.Fakkel schreef: ↑22 januari 2021, 19:05 W8 ff...
Ik krijg € 1925.
Wat klopt er niet?
Mij gaat het nu om de afweging "zo lang mogelijk wachten" of "doe maar meteen".
Nu, ik "krijg" nu € 1925. Dat kan ik berekenen op die calculator. Hoezeer dat bedrag vermindert in de toekomst staat er echter niet bij. In sé is dat ook belangrijk in de vergelijking. Als ik na een jaar bv nog altijd € 1900 krijg, tja, dan maar wachten. Maar als het na een jaar al maar € 1500 meer is, etc.
(en als er weer processen van komen, en na een paar jaar wordt heel die regeling nog eens onderuit gehaald of komt er iets minder gunstig, ...)
Mijn installatie dekt mijn jaarverbruik. Maar ik heb een pyramidedak, en had nu, achteraf bekeken, liever 3x 6 panelen gehad dan 2x 9. Anyway, dat is wat het is.
Heb het in Excel gegooid, en zie dat omslagpunt na 68% direct verbruik ligt. Dat ga 'k niet direct halen, tenzij dit thuiswerk (voor m'n partner) structureel blijft en we vaatwas etc overdag kunnen doen. Als ik de daggrafieken bekijk, zouden het ideaal zijn:
om 10u een wasmachine opzetten
om 12u een volgende wasmachine opzetten en inhoud vd 1e in de droger
om 14u wasmachine klaar en 2e keer droger opzetten, en dan ook maar gelijk de vaatwas.
Tegen 17u, in de zomer, de airco aan. (Nu deed ik dat een uur voor de kinderen gingen slapen).
Dat soort fratsen. 'k Zou het verbruik per toestel moeten bekijken om te zien of we dan aan 70% kunnen geraken, maar ik betwijfel het. En m'n partner gaat niet lachen als ik zeg dat ze haar strijk dan maar direct na haar werk moet doen en aansluitend rap-rap beginnen koken. Behalve op bewolkte dagen ;-).
Bottom line, € 1925 is gewoon meer dan ik had verwacht te krijgen.
Bovendien, prosumentaks is duidelijk een ferme variabele in dit dossier.
Ik zit bij Intergem (niet dat je daar enige keuze in hebt). Tot 2020 één van de goedkoopsten. Dit jaar opeens bij de duurste. Ze doen er eventjes 19% op 1 jaar bij. En daar kan je totaal niet onderuit. Als die sloebers dat elk jaar zo doen,.......
Zie: https://intellisol.be/prosumententarief-2021/
Eigenlijk is de berekening een mission impossible.
- hoe evolueert de premie vd Vlaamse overheid doorheen de tijd?
- hoe evolueert het injectietarief de komende jaren?
- hoe evolueert het stroomtarief en taksen?
- hoe evolueert het prosumententarief? Als je ziet dat ze er hun hand niet voor omdraaien om er 20 procent bij te kletsen op 1 jaar...
Ge kunt dat zo gunstig en zo ongunstig simuleren als ge maar wilt.
- hoe evolueert de premie vd Vlaamse overheid doorheen de tijd?
- hoe evolueert het injectietarief de komende jaren?
- hoe evolueert het stroomtarief en taksen?
- hoe evolueert het prosumententarief? Als je ziet dat ze er hun hand niet voor omdraaien om er 20 procent bij te kletsen op 1 jaar...
Ge kunt dat zo gunstig en zo ongunstig simuleren als ge maar wilt.
Vlaanderen betaalt Denemarken 22,5 miljoen euro voor overschotten aan productie van hernieuwbare energie, om zo boetes van Europa te ontwijken. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) woensdag bekendgemaakt.(knack oktober 2020)
Liever geld geven aan het buitenland geven, om boetes te ontlopen, dan haar eigen inwoners iets te gunnen.
Liever geld geven aan het buitenland geven, om boetes te ontlopen, dan haar eigen inwoners iets te gunnen.
Heb je dat wel te kiezen?
Dit zijn de bedragen voor diegene die een domme meter hebben nu.
Alle andere zullen ze in april gaan bekijken. Ik zie het gebeuren dat ze gaan zeggen terugdraaiende meter tot 2029 voor iedereen of 15jaar na 1e ingebruikname.
Want uiteindelijk geven ze nu mensen met een installatie uit 2006 een premie terwijl die normaal niets meer gehad zouden hebben. Ook totaal onlogisch, toch?
Dit zijn de bedragen voor diegene die een domme meter hebben nu.
Alle andere zullen ze in april gaan bekijken. Ik zie het gebeuren dat ze gaan zeggen terugdraaiende meter tot 2029 voor iedereen of 15jaar na 1e ingebruikname.
Want uiteindelijk geven ze nu mensen met een installatie uit 2006 een premie terwijl die normaal niets meer gehad zouden hebben. Ook totaal onlogisch, toch?
Tja, da´s inderdaad nog zoiets. Heb je überhaupt een keuze? Tot 2023 zou je de digitale meter kunnen uitstellen ´om gezondheidsredenen´, maar voor de rest...
Vorig jaar heeft iemand in de wijk (beiden gepensioneerd) direct bewust een digitale meter gevraagd en daar €70 voor betaald. Of dat nog kan..?
Vorig jaar heeft iemand in de wijk (beiden gepensioneerd) direct bewust een digitale meter gevraagd en daar €70 voor betaald. Of dat nog kan..?
Treenman, heel hard bedankt hiervoor.
Nu Zuhal haar ei gelegd heeft heb ik ook eens wat gegevens ingevuld.
2 vragen nog:
- je verbruik, dat is ook af te lezen op je 2 codes voor afname op je digitale teller (te herleiden naar jaarbasis)? Tel je daar ook je ‘eigen verbruik’ nog bij? Nee toch?
- die fractie nog te recupereren: dat is je kostprijs pv installatie voor nog af te schrijven periode (totaal over 15 jaar?) en nu dus evt ook rekening houdend met de premie?
Als ik dat alles ingeef kom ik op 13j terugverdientijd, terwijl dat anders 30 jaar zou geweest zijn... we betaalden wel 550 eur prosumententarief en hebben serieuze overproductie (+5000kwh).
Ik moet uiteraard nuanceren wat betreft prorateren op jaarbasis want daar zitten 2 zomers in (sinds juli ‘19) en maar 1,5 winter
Bedankt.
Je moest dat bij de aanmelding kiezen. Of je een nieuwe meter wou of de 15j terugdraaiende meter.
Nuja ik ga nix krijgen, installatie uit 2011. Dus die meter komt hier niet voor het echt niet anders meer kan.
Toch wel hoor: je neemt iemand met fiscaal aftrekbare dienstencheques die in de dag de was komt in- en uithalen om het direct verbruik te maximaliseren; wij Belgen geraken er altijd wel uit hoorFakkel schreef: ↑22 januari 2021, 20:19I know. Maar de uitspraak van het Grondwettelijk hof is wat ze is, daar kan ik niks aan veranderen, en de panelen liggen er.
Mij gaat het nu om de afweging "zo lang mogelijk wachten" of "doe maar meteen".
Nu, ik "krijg" nu € 1925. Dat kan ik berekenen op die calculator. Hoezeer dat bedrag vermindert in de toekomst staat er echter niet bij. In sé is dat ook belangrijk in de vergelijking. Als ik na een jaar bv nog altijd € 1900 krijg, tja, dan maar wachten. Maar als het na een jaar al maar € 1500 meer is, etc.
(en als er weer processen van komen, en na een paar jaar wordt heel die regeling nog eens onderuit gehaald of komt er iets minder gunstig, ...)
Mijn installatie dekt mijn jaarverbruik. Maar ik heb een pyramidedak, en had nu, achteraf bekeken, liever 3x 6 panelen gehad dan 2x 9. Anyway, dat is wat het is.
Heb het in Excel gegooid, en zie dat omslagpunt na 68% direct verbruik ligt. Dat ga 'k niet direct halen, tenzij dit thuiswerk (voor m'n partner) structureel blijft en we vaatwas etc overdag kunnen doen. Als ik de daggrafieken bekijk, zouden het ideaal zijn:
om 10u een wasmachine opzetten
om 12u een volgende wasmachine opzetten en inhoud vd 1e in de droger
om 14u wasmachine klaar en 2e keer droger opzetten, en dan ook maar gelijk de vaatwas.
Tegen 17u, in de zomer, de airco aan. (Nu deed ik dat een uur voor de kinderen gingen slapen).
Dat soort fratsen. 'k Zou het verbruik per toestel moeten bekijken om te zien of we dan aan 70% kunnen geraken, maar ik betwijfel het. En m'n partner gaat niet lachen als ik zeg dat ze haar strijk dan maar direct na haar werk moet doen en aansluitend rap-rap beginnen koken. Behalve op bewolkte dagen ;-).
Bottom line, € 1925 is gewoon meer dan ik had verwacht te krijgen.
Bovendien, prosumentaks is duidelijk een ferme variabele in dit dossier.
Ik zit bij Intergem (niet dat je daar enige keuze in hebt). Tot 2020 één van de goedkoopsten. Dit jaar opeens bij de duurste. Ze doen er eventjes 19% op 1 jaar bij. En daar kan je totaal niet onderuit. Als die sloebers dat elk jaar zo doen,.......
Zie: https://intellisol.be/prosumententarief-2021/
Dat geldt dan voor 1/5 dagen. .