Kosten beleggingsfondsen
TIP
Kosten beleggingsfondsen
Heb het forum al doorzocht maar wil toch even bevestiging :
Als ik bepaalde beleggingsfondsen van Belfius of BNP ingeef in Morningstar en zoek naar de kosten dan krijg ik bv
Management fee 1.50 %
Lopende kosten factor 2.73 %
Ik neem aan dat ik die kosten moet samentellen, dus 4.23 % jaarlijks ?!
Wetende dat dit fondsen zijn die de laatste tijd niet slecht presteren vraag ik mij nu toch af wat jullie (verstandige) beleggers met dergelijk fonds zouden doen.
Als ik bepaalde beleggingsfondsen van Belfius of BNP ingeef in Morningstar en zoek naar de kosten dan krijg ik bv
Management fee 1.50 %
Lopende kosten factor 2.73 %
Ik neem aan dat ik die kosten moet samentellen, dus 4.23 % jaarlijks ?!
Wetende dat dit fondsen zijn die de laatste tijd niet slecht presteren vraag ik mij nu toch af wat jullie (verstandige) beleggers met dergelijk fonds zouden doen.
Re: Kosten beleggingsfondsen
de beheerskosten zitten normaal in de lopende kosten.
Instapkosten en eventueel uitstapkosten zijn wel apart.
Instapkosten en eventueel uitstapkosten zijn wel apart.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoe weet je dat de fondsen niet slecht presteren? met wat vergelijk je?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
2.73% is veel te veel. Blijf daar af.
Als ze 5% winnen in een normaal/goed beursjaar, krijg jij ocharme 2.27%.
Als ze ter plaatse trappelen gedurende 1 jaar, moet jij 2.73% betalen.
't Is zoals een wielrenner die de wedstrijd moet rijden op een half leeggelopen tube.
Ik ken nog wel fondsen die goed presteren, bv. omdat ze ingezet hebben op Amazon, Apple, Facebook, ... wat goed is uitgedraaid; als het slecht wordt, verdwijnt het fonds en verschijnt er een nieuw dat NIET investeert in Amazon, Apple, Facebook, ...
Vergeet ook niet dat het geld dat je ziet, bij verkoop eerst nog langs de staatskassa moet passeren en dat kan lelijk tegenvallen.
Etc.
Als ze 5% winnen in een normaal/goed beursjaar, krijg jij ocharme 2.27%.
Als ze ter plaatse trappelen gedurende 1 jaar, moet jij 2.73% betalen.
't Is zoals een wielrenner die de wedstrijd moet rijden op een half leeggelopen tube.
Ik ken nog wel fondsen die goed presteren, bv. omdat ze ingezet hebben op Amazon, Apple, Facebook, ... wat goed is uitgedraaid; als het slecht wordt, verdwijnt het fonds en verschijnt er een nieuw dat NIET investeert in Amazon, Apple, Facebook, ...
Vergeet ook niet dat het geld dat je ziet, bij verkoop eerst nog langs de staatskassa moet passeren en dat kan lelijk tegenvallen.
Etc.
In het algemeen zijn fondsen van een bank duurder en geven minder rendement dan fondsen van onafhankelijke fondshuizen die je zonder kosten kunt kopen en bijhouden bij bijvoorbeeld MeDirect.
(actieve) beleggingsfondsen in de kernselectie van de Giro hebben in sommige gevallen zelfs maar lopende kosten van rond de 1%
-
patje007007
- Newbie

- Contacteer:
Voor de totale kosten van fonds van bv Belfius of BNP , kan je beter op site van die bank zelf kijken en raadplegen .
Belfius rekent instap- en uitstapkosten al extra aan , en dan ook nog beheerkosten erbij
Belfius rekent instap- en uitstapkosten al extra aan , en dan ook nog beheerkosten erbij
Omdat ik gedurende vele jaren niet heb omgekeken naar mijn fondsen heb ik eigenlijk weinig vergelijkingspunten.
Als voorbeeld : BNP P Funds Health Care Innovators ISIN LU0823416762 : rendement in 2020 9,48%
en tot 31/1/2021 2,13%
Heeft natuurlijk gedurende de gehele looptijd dat ik het heb veel minder gepresteerd maar wat doe je met dergelijk fonds als het rendement nu wel OK is ?
Vind je een rendement van 9% ok?
Heb je dat rendement ook vergeleken met de index?
Want als die 20% haalde is 9% eigenlijk niet ok...
Heb je dat rendement ook vergeleken met de index?
Want als die 20% haalde is 9% eigenlijk niet ok...
Op Morningstar kan je het fonds vergelijken met zijn categoriegenoten en met zijn index. Gemiddeld verslaat 1/2 fondsen de index op 1 jaar, en die varieren ook elk jaar. Op 10 jaar is dit maar zo'n 1/8.RMJ schreef: ↑16 februari 2021, 19:57Omdat ik gedurende vele jaren niet heb omgekeken naar mijn fondsen heb ik eigenlijk weinig vergelijkingspunten.
Als voorbeeld : BNP P Funds Health Care Innovators ISIN LU0823416762 : rendement in 2020 9,48%
en tot 31/1/2021 2,13%
Heeft natuurlijk gedurende de gehele looptijd dat ik het heb veel minder gepresteerd maar wat doe je met dergelijk fonds als het rendement nu wel OK is ?
Bijkomend moet je de vraag stellen of deze sector beter zal doen dan de algemene markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik vind de woorden "de index" zoveel zeggend.
Echt typerend voor mensen die niet weten wat een index is, en wat erachter ligt
Want: DE index bestaat niet..
Ik heb hier een index gemaakt van de 10 meest verlieslatende aandelen ter wereld, ik neem aan dat je die index bedoelt?
Dan zal het antwoord vermoedelijk zijn dat die 9% beter is dan de index :3
Ik denk dat je goed genoeg weet wat ik bedoel en je hoeft me dus niet te pakken op het woord index.
Evident bedoelt Vosqe hier de index die door het fonds zelf wordt opgegeven als te kloppen benchmark.
In de factsheet van dit fonds kan je zien dat dit de "MSCI World Health Care 10/40 (NR)" is.
Het fonds lijkt er historisch gezien niet in te slagen die index te verslaan.
Bovendien doet deze index het slechter dan de algemene markt (IWDA/MSCI World).
Ik zou argumenteren dat dit geen goed fonds is.

In de factsheet van dit fonds kan je zien dat dit de "MSCI World Health Care 10/40 (NR)" is.
Het fonds lijkt er historisch gezien niet in te slagen die index te verslaan.
Bovendien doet deze index het slechter dan de algemene markt (IWDA/MSCI World).
Ik zou argumenteren dat dit geen goed fonds is.

ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024