Vlaming in Brussel
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Re: Vlaming in Brussel
Vroeger was daar inderdaad niet over te discussieren.Ardennois schreef: ↑10 maart 2021, 13:55 Zonder het proces te willen maken van de Vlaamse onderwijzers die Frans moeten geven ... maar dat Vlamingen meer en beter talen spreken dan Franstaligen ... daar valt gewoonweg toch niet over te discuteren. In Vlaanderen kom ik regelmatig mensen tegen die 4 talen of meer spreken, in Wallonië is dat toch wel zoeken met een vergrootglas. Je kan het ook perfect aflezen aan het vakantiegedrag: hoeveel Franstalige gezinnen gaan op reis naar een niet-Frans sprekend land?
Maar in elk internationaal onderzoek gaat de talenkennis van de Vlamingen erop achteruit, niet alleen in relatieve termen maar ook in absolute termen.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

En de Vlaamse politici? Hoeveel spreken er deftig Frans of Engels?anonymous schreef: ↑10 maart 2021, 13:59 Klopt, zelfs bij de Franstalige politici, mensen die toch meestal hogere studies hebben gedaan zijn vreemde talen dikwijls van schabouwelijke aard. Het Engels van Louis Michel![]()
![]()
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=bysaGERoOFg
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

-
anonymous
Je bent waarschijnlijk traag van begrip want mijn notificaties zeggen dat je me alweer een paar keer ge-quote hebt.
Ik zal het dus nog eens zeggen. Je staat op mijn negeerlijst. Het heeft geen zin om me te quoten want ik lees het toch niet.
Ik zal het dus nog eens zeggen. Je staat op mijn negeerlijst. Het heeft geen zin om me te quoten want ik lees het toch niet.
Je stelling is dat de talenkennis bij Vlamingen achteruit gaat. En hoe komen de Franstaligen dan uit dit internationaal onderzoek? Of is het van ... die kunnen niet meer verder wegzakkenamturingas schreef: ↑10 maart 2021, 14:05Vroeger was daar inderdaad niet over te discussieren.Ardennois schreef: ↑10 maart 2021, 13:55 Zonder het proces te willen maken van de Vlaamse onderwijzers die Frans moeten geven ... maar dat Vlamingen meer en beter talen spreken dan Franstaligen ... daar valt gewoonweg toch niet over te discuteren. In Vlaanderen kom ik regelmatig mensen tegen die 4 talen of meer spreken, in Wallonië is dat toch wel zoeken met een vergrootglas. Je kan het ook perfect aflezen aan het vakantiegedrag: hoeveel Franstalige gezinnen gaan op reis naar een niet-Frans sprekend land?
Maar in elk internationaal onderzoek gaat de talenkennis van de Vlamingen erop achteruit, niet alleen in relatieve termen maar ook in absolute termen.
Dat is zeker juist.Ardennois schreef: ↑10 maart 2021, 13:55 Zonder het proces te willen maken van de Vlaamse onderwijzers die Frans moeten geven ... maar dat Vlamingen meer en beter talen spreken dan Franstaligen ... daar valt gewoonweg toch niet over te discuteren. In Vlaanderen kom ik regelmatig mensen tegen die 4 talen of meer spreken, in Wallonië is dat toch wel zoeken met een vergrootglas.
Maar dat is niet beperkt tot de Fransen, ken ook niet veel Engelstaligen die talenknobbels zijn. Of Spanjaarden.
Zo reed ik eens de Frans-Spaanse grens over in de Pyreneeën via plaatselijke weg, en tankte net over de grens, geen kilometer over de grens.
De uitbater sprak geen woord Frans. Echt geen woord! En die woonde dus in een grensdorp. Dat vond ik toch wel straf.
Ik vermoed dat het gewoon te zien heeft met de grootte van de taal:
als bewoner van kleiner taalgebied moet je gewoon talen kennen om uw plan te trekken zodra je wat verder gaat dan de kerktoren.
In grotere taalgebieden is die nood er veel minder.
Engelsen/Amerikanen, Fransen weinig talenkennis
Vlamingen, Nederlanders, Zweden bijgevolg veel meer talenkennis
En heel wat walen in de Ardennen kennen tegenwoordig ook wel mondje Nederlands hé, economisch belang.
... of zijn uitgeweken Vlamingen
Maar klopt, bij de grote talen is er natuurlijk minder noodzaak. Desalniettemin als je in een tweetalig land woont, waar de meerderheid een andere taal spreekt ... dan zou ik die als inwoner toch wel willen spreken.
Als je nu in Canada woont en je begrijpt niet waarover ze het hebben in Quebec (of omgekeerd)? Hoe triestig.
Maar dat die pompbediende in zijn grensdorp geen Frans kan
-
anonymous
Inderdaad als je in een tweetalig (drietalig zelfs) land woont mag je toch op zijn minst verwachten dat je een basiskennis hebt van de andere taal. Als je amper goeiedag kunt zeggen in de andere taal, daar zakt mijn broek toch vanaf.
Spanjaarden zijn er voor gekend om geen enkele andere taal dan de eigen taal te spreken.
Om maar de wielrenners als voorbeeld te nemen, die vertoeven constant in internationaal gezelschap en ook bij hen ontbreekt elke vreemde taalkennis, luister maar eens naar intervieuws na de finish van wedstrijden ... cero, cero, cero
Los daarvan, als iedereen een beetje water bij de wijn doet wat talen betreft dan kan je ver komen in de wereld ... maar onwil of onkunde langs BEIDE kanten zorgt voor dergelijke nutteloze discussies. Mijn Frans is allesbehalve maar als ik in Brussel of gelijk waar in het Frans wordt aangesproken dan zal ik in mijn beste Frans met zéér véél haar op mijn best doen ... als ze dat merken zullen ze ook veel meer moeite doen om je te helpen en/of zich verstaanbaar te maken.
Als je natuurlijk per se als de superieure vlaming wil overkomen en - ondanks het feit dat je misschien een diploma Romaanse filologie cum laude hebt behaald - toch wil dat die sale wallon je in perfect Nederlands aanspreekt dan kan ik begrijpen dat je elkaar niet zal willen begrijpen.
Dan mag je blij zijn dat je niet in Zuid-Afrika woont :
Officiële talen: Afrikaans, Engels, Zoeloe, Xhosa, Venda, Zuid-Sotho, Tswana, Tsonga, Swazi, Noord-Sotho, Zuid-Ndebele
Je zal daar best geen broek aandoen want die zal constant afzakken
Ik denk niet dat daar de klepel hangt. Niemand verwacht toch van een Franstalige dat die perfect Nederlands spreekt. Het is zoals je zegt gewoon goede wil tonen. Bv. dat je een klant enigszins in zijn taal kan bedienen, dat je ook een "goededag" kan produceren. Die goodwill en interesse is er helaas heel vaak gewoon niet.geebee schreef: ↑10 maart 2021, 14:46 Als je natuurlijk per se als de superieure vlaming wil overkomen en - ondanks het feit dat je misschien een diploma Romaanse filologie cum laude hebt behaald - toch wil dat die sale wallon je in perfect Nederlands aanspreekt dan kan ik begrijpen dat je elkaar niet zal willen begrijpen.
Ik denk ook niet dat het door de bank genomen in de Vlaming zijn aard ligt om superieur over te komen. Daarvoor hebben onze voorouders doorheen onze geschiedenis te veel klop gekregen tijdens de ontelbare overheersingen door alle veroveraars.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Bwa, pas op. Het zal waarschijnlijk eerder van niet willen dan niet kunnen zijn geweest. Vooral als het een Bask of een Catalaan betreft.
Er wordt hier wat schande gesproken over de onderdrukking van het onafhankelijkheidstreven van de Basken & Catalanen in Spanje maar die zijn niet vergeten dat hun cultuur en taal in de delen die door Frankrijk zijn geannexeerd veel grondiger zijn ausgeradiert dan in het Spaanse gedeelte.
In Spaans Baskenland en Spaans Catalonië is het veiliger je eten niet te bestellen in het Frans

Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 10 maart 2021, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ik weet niet hoe het met hen staat, ik heb het niet nagekeken. Maar het zal waarschijnlijk slechter zijn dan de Vlamingen.
Maar moet dat een excuus zijn voor de Vlamingen?
Vroeger was de talenkennis van de Vlamingen een sterk punt. Dat sterk punt gaat jaar na jaar achteruit.
Ook op het gebied van wiskunde en wetenschappen boeren we achteruit. Ik bedoel de brede basis van de bevolking.
Gelukkig zijn er nog steeds sterke universiteiten, sterke bedrijven, sterke personen die internationaal gewaardeerd worden.
+1geebee schreef: ↑10 maart 2021, 14:46 Los daarvan, als iedereen een beetje water bij de wijn doet wat talen betreft dan kan je ver komen in de wereld ... maar onwil of onkunde langs BEIDE kanten zorgt voor dergelijke nutteloze discussies. Mijn Frans is allesbehalve maar als ik in Brussel of gelijk waar in het Frans wordt aangesproken dan zal ik in mijn beste Frans met zéér véél haar op mijn best doen ... als ze dat merken zullen ze ook veel meer moeite doen om je te helpen en/of zich verstaanbaar te maken.
Als je natuurlijk per se als de superieure vlaming wil overkomen en - ondanks het feit dat je misschien een diploma Romaanse filologie cum laude hebt behaald - toch wil dat die sale wallon je in perfect Nederlands aanspreekt dan kan ik begrijpen dat je elkaar niet zal willen begrijpen.
Gewoon wat goede wil
Als een anderstalige Nederlands probeert te praten tegen u schept dat direct goede wil
Hoe gebrekkiger Nederlands, hoe duidelijker zelfs dat uw gesprekspartner veel moeite doet en hoe meer goede wil dat schept
En omgekeerd geldt dat natuurlijk ook
Met onwil en "op uw rechten staan" ga je alleen onwil oogsten
Die anderstalige is geen soldaat in een politiek veldslag, maar gewoon een mens als u en ik die er het beste probeert van te maken
Je moet je maar eens inbeelden hoe zo een steward zich voelt na zo een confrontatie.
Zou die opeens de drang voelen een cursus Nederlands te volgen? Sta mij toe dat te betwijfelen.
Natuurlijk niet, ik heb het vooral over de "superioriteit" in het onderstaande ... voet bij stuk houden is wellicht een verbloeming van "roepen, tieren en schelden" ... die mensen zullen niet zomaar de politie gebeld hebben als die man op een vriendelijke manier te kennen gaf dat hij in het Nederlands wou aangesproken worden. Dit neigt naar problemen willen zoeken waar het niet nodig is ... komaan, zelfs als je geen letter Frans begrijpt denk ik dat het niet echt moeilijk moet zijn om uit te vogelen waar je moet zijn voor je prikje.Ardennois schreef: ↑10 maart 2021, 14:59 Ik denk niet dat daar de klepel hangt. Niemand verwacht toch van een Franstalige dat die perfect Nederlands spreekt. Het is zoals je zegt gewoon goede wil tonen. Bv. dat je een klant enigszins in zijn taal kan bedienen, dat je ook een "goededag" kan produceren. Die goodwill en interesse is er helaas heel vaak gewoon niet.
Ik denk ook niet dat het door de bank genomen in de Vlaming zijn aard ligt om superieur over te komen. Daarvoor hebben onze voorouders doorheen onze geschiedenis te veel klop gekregen tijdens de ontelbare overheersingen door alle veroveraars.
"De politie is dinsdagmiddag tussengekomen bij een discussie tussen een Nederlandstalige man en het personeel van testdorp Merode in Etterbeek. De man wenste in het Nederlands geholpen te worden, maar niemand van de stewards kon daarvoor zorgen. Toen de man voet bij stuk hield, belde het personeel de politie."