Permanente Portefeuille - Fondsen
TIP
Re: Permanente Portefeuille - Fondsen
Inderdaad een interessant experiment : leren uit de ervaringen van anderen.(als ze willen delen en terugblikken)
Ik kijk vooral uit naar reakties van "robokat"
Ik kijk vooral uit naar reakties van "robokat"

Terzijde: wat is de politiek van de beheerders van spaargids om bepaalde topics die al langer bestaan open te laten en andere te sluiten? Soms gebeurt dat sluiten al na een jaar, en bijv. dit topic staat al meer dan 10 jaar open. En bij sommige van die gesloten topics is de relevantie vandaag minstens even groot als bij dit topic.
Tot voor kort werden draadjes waar al een jaar lang niet meer in gereageerd was automatisch gesloten maar op een keer zijn ze ineens allemaal terug opengezet.
On topic:
- Ik ben in fondsen beginnen beleggen in 2011, dus al tien jaar bezig. Ik heb geen etf's.
- Ik hou mijn fondsen bij voor de lange termijn. Ik mik niet op snelle winsten.
- Desondanks heb ik al een aantal fondsen verkocht die me niet meer interesseerden of die zwak presteerden. Ik heb ze dan door andere vervangen.
- Ik hou geen boekhouding bij van wanneer ik wat heb aangekocht en terug verkocht en van de rendementen die ik behaald heb. Daardoor kan ik je niet zeggen hoeveel rendement ik gemiddeld per jaar had.
- Globaal kan ik echter zeggen dat ik tevreden ben. Ik hou van mijn fondsjes. ^^
Mijn eerste fondsenaankoop dateert van 29/11/1996 en was destijds de Japanese Swiss Basket van KBC. Dat werd na een 3-tal jaar verkocht me een jaarrendement van 13%. Als beginneling heb ik nog aardig wat via KBC aangekocht, iets wat ik nu al jaren niet meer doe. Maar bon, het was allemaal een zinvolle leerschool als ik het ondertussen bekijk.
Ondertussen zijn we vele jaren verder, een aantal fondsen zijn gekomen en gegaan. Destijds nog met verlies verkocht, en het geld dan herinvesteerd in andere fondsen. Dat noem ik ondertussen leergeld. Ook Carmignac Patrimoine zat er bij, maar reeds van voor ik Mijn Kapitaal ontdekt had. Dit is na 9 jaar in mijn bezit geweest te zijn ook nog met winst van de hand gegaan.
De laatste jaren heb ik een portefeuille van 11 fondsen en 3 ETF's. Daarbij nog een Keyplan, Pensioensparen, en 2 Tak21's. De fondsen zijn er die ik door de tijd aangekocht heb en die ik niet meteen overboord ga gooien om in ETF's te steken. Spreiding you know.
Is dit een permanente portefeuille ? Ongetwijfeld niet want het is geen buy and hold geweest.
Is het een zinvolle en rendabele portefeuille ? Dat wel, en na al deze jaren blijf ik nog steeds verder sparen met deze aanpak.
Een mens leert pas door het te doen, en ik geloof nooit dat je van jezelf ontdekt hoe je met crashes omgaat tenzij er echt geld mee gemoeid gaat. Waar ik vroeger bang verkocht, heb ik daarna bang toegekeken zonder verkopen en bijkopen. En de laatste correcties zijn voor mij het moment geweest om bij te kopen. Een mens leert uit zijn fouten. Wellicht wordt de enige les die ik nu nog moet leren is om is tijdig winst te nemen.
Ondertussen zijn we vele jaren verder, een aantal fondsen zijn gekomen en gegaan. Destijds nog met verlies verkocht, en het geld dan herinvesteerd in andere fondsen. Dat noem ik ondertussen leergeld. Ook Carmignac Patrimoine zat er bij, maar reeds van voor ik Mijn Kapitaal ontdekt had. Dit is na 9 jaar in mijn bezit geweest te zijn ook nog met winst van de hand gegaan.
De laatste jaren heb ik een portefeuille van 11 fondsen en 3 ETF's. Daarbij nog een Keyplan, Pensioensparen, en 2 Tak21's. De fondsen zijn er die ik door de tijd aangekocht heb en die ik niet meteen overboord ga gooien om in ETF's te steken. Spreiding you know.
Is dit een permanente portefeuille ? Ongetwijfeld niet want het is geen buy and hold geweest.
Is het een zinvolle en rendabele portefeuille ? Dat wel, en na al deze jaren blijf ik nog steeds verder sparen met deze aanpak.
Een mens leert pas door het te doen, en ik geloof nooit dat je van jezelf ontdekt hoe je met crashes omgaat tenzij er echt geld mee gemoeid gaat. Waar ik vroeger bang verkocht, heb ik daarna bang toegekeken zonder verkopen en bijkopen. En de laatste correcties zijn voor mij het moment geweest om bij te kopen. Een mens leert uit zijn fouten. Wellicht wordt de enige les die ik nu nog moet leren is om is tijdig winst te nemen.
Dank je Natal en yaris.
Heb als proef op de som hier eens vele van de vernoemde fondsen de lange termijn grafiek eens opgezocht.
Bijna allen staan sinds 2011 op mooie winsten,de meesten op riante opbrengsten!
Conclusie:
Die fondsenbeleggers van toen hadden er toch wel goeie fondsen weten uit te filteren.
Ik mis hen hier toch wel een beetje....
Vandaar deze poging om ze nog eens terug te horen.
Heb als proef op de som hier eens vele van de vernoemde fondsen de lange termijn grafiek eens opgezocht.
Conclusie:
Die fondsenbeleggers van toen hadden er toch wel goeie fondsen weten uit te filteren.
De jaren 2011-2020 waren een gouden decennium voor beleggers. Voorlopig gaan we nog op het elan verder.
Divi schreef: ↑5 april 2021, 17:01 Dank je Natal en yaris.
Conclusie:
Op die periode was het moeilijk om geen "mooie winsten" of "riante opbrengsten" te halen
Een paar vergelijkingspunten voor die periode: De waarde van 10000 euro belegging op die periode is nu:
- Europese kwaliteitsobligaties: 14000 euro
- 50/50 portefeuille kwaliteitsobligaties en wereldaandelen: 24000 euro
- Wereldaandelen: 34000 euro
- Amerikaanse aandelen: 41000 euro
- US tech gefocuste aandelen (Nasdaq): 50000 euro
Afhankelijk van het risico dat een belegger nam en hoeveel hij betaalde aan zijn bank is zijn portefeuille mooi gegroeid.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 5 april 2021, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.