Voor de luie bijspaarder
TIP
Voor de luie bijspaarder
Bron : Mister Market (Zanna)
Zes keer per jaar, op een vooraf bepaald tijdstip,
kopen we ofwel
-een holding
-ofwel een vastgoedgroep
-ofwel goud
U zou ervan versteld staan,
hoe goed deze strategie werkt.
Reakties van believers en non-believers
Ervaringsdeskundigen
Zes keer per jaar, op een vooraf bepaald tijdstip,
kopen we ofwel
-een holding
-ofwel een vastgoedgroep
-ofwel goud
U zou ervan versteld staan,
hoe goed deze strategie werkt.
Reakties van believers en non-believers

Ervaringsdeskundigen

Re: Voor de luie bijspaarder
Zelf ben ik wel een voorstander van deze systematiek: weinig emotie en op geregelde tijdstippen bijkopen.
Momenteel combineer ik dit met de aankoop van ETFs, hierbij mijn schema:
Januari:
Februari: iShares (IWDA & EMIM)
Maart:
April: Holding
Mei:
Juni: Vastgoed
Juli:
Augustus: Vanguard (VWCE)
September:
Oktober: Holding
November:
December: WT Physical Gold
Holdings zijn vrij divers: namen zoals Investor AB en Tamburi Investment Partners zijn erin opgenomen samen met de traditionele Belgische holdings. Ik koop wel enkel familiale holdings dus een GIMV komt er niet in.
Vastgoed is dan weer Euronext Brussel: WDP, Montea, Aedifica, CP Invest, TINC, VGP, Cofinimmo, Atenor, Immobel, Xior & Intervest O&W.
Dit systeem pas ik nu reeds enkele jaren toe en ik ben er best tevreden van!
Momenteel combineer ik dit met de aankoop van ETFs, hierbij mijn schema:
Januari:
Februari: iShares (IWDA & EMIM)
Maart:
April: Holding
Mei:
Juni: Vastgoed
Juli:
Augustus: Vanguard (VWCE)
September:
Oktober: Holding
November:
December: WT Physical Gold
Holdings zijn vrij divers: namen zoals Investor AB en Tamburi Investment Partners zijn erin opgenomen samen met de traditionele Belgische holdings. Ik koop wel enkel familiale holdings dus een GIMV komt er niet in.
Vastgoed is dan weer Euronext Brussel: WDP, Montea, Aedifica, CP Invest, TINC, VGP, Cofinimmo, Atenor, Immobel, Xior & Intervest O&W.
Dit systeem pas ik nu reeds enkele jaren toe en ik ben er best tevreden van!
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Stel de vraag eens aan Mister Market.
U legt 5000 € in , hij stort ook 5000 € op een geblokkeerde gemeenschappelijke rekening.
Zelf ken ik het antwoord al.
Als een plastronneke me iets voorstelt die doen nooit mee aan de golden belegging.
Dus conclusie.
Niks houdt u tegen om dit toe te passen, we lezen dan uw succes of mislukking wel.
Ben weer aan het dromen.
Estate Guru believer.
Zijn het hier allemaal "aktieve" beleggers zonder systheem 

Hier iedere maand aankoop van etf's.
Tot nu IWDA+IEMA. Sinds de update van de kernselectie van DeGiro zal ik de ene maand IWDA+IEMA+IUSN aankopen en de andere VWCE+IUSN.
Dit tot eind 2022. Het is namelijk een grote som na verkoop onroerend goed die ik gespreid investeer.
Voor losse aandelen niet dergelijk systeem, al zou je periodiek ook holdings kunnen aankopen.
Tot nu IWDA+IEMA. Sinds de update van de kernselectie van DeGiro zal ik de ene maand IWDA+IEMA+IUSN aankopen en de andere VWCE+IUSN.
Dit tot eind 2022. Het is namelijk een grote som na verkoop onroerend goed die ik gespreid investeer.
Voor losse aandelen niet dergelijk systeem, al zou je periodiek ook holdings kunnen aankopen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Per kwartaal: IWDA
Maandelijks: Keyplan
Januari: pensioensparen
Sporadisch: holding
Maandelijks: Keyplan
Januari: pensioensparen
Sporadisch: holding
Het Bogleheads-topic staat al vol met voorbeelden natuurlijk. Het nut van een regelmatige spreiding voor luie beleggers staat buiten kijf. Ook het belang van holdings, vastgoedbedrijven en goud is al een paar keer binnenstebuiten gekeerd. Dus welke standpunten verwacht je nog

In mijn geval is het: in januari pensioensparen, verder 1x per maand een vast bedrag in VWCE. Geregeld mijn assetallocatie checken. Lekker lui, lekker simpel, momenteel ook lekker rendabel.
Mistermarket spuit continu lijstjes in zijn magazine i.p.v. onderbouwde analyses.
In het magazine staan soms fictieve interviews met inmiddels overleden beursmeesters.
Verder raad zana aandelen aan volgens haar buikgevoel, de fundamentele analyse wordt niet gepubliceerd.
Moet je zo'n blad dan serieus nemen? Het is eerder entertainment dan een beleggingsblad.
In het magazine staan soms fictieve interviews met inmiddels overleden beursmeesters.
Verder raad zana aandelen aan volgens haar buikgevoel, de fundamentele analyse wordt niet gepubliceerd.
Moet je zo'n blad dan serieus nemen? Het is eerder entertainment dan een beleggingsblad.
Ben vorig jaar begonnen met bredere ETF (IWDA + EMAE) en moet zeggen dat deze het een stuk beter doen dan de gerichte aankopen samen, zowel thematisch (energy, small cap,..._) als afzonderlijke aandelen (AB Inbev, ...). Dus voor de luie spaarder lijkt me een brede ETF wel een goeie strategie.
Je zal elk jaar de stand van zaken toch willen bekijken als je goud ofzo gaat aankopen, dus lijkt me geen garantie op succes.
Je zal elk jaar de stand van zaken toch willen bekijken als je goud ofzo gaat aankopen, dus lijkt me geen garantie op succes.
Dus je vergelijkt een ETF met een aandeel als AB-Inbev in een coronajaar en komt dan tot de conclusie dat ETF's beter zijn?Rune schreef: ↑20 april 2021, 09:33 Ben vorig jaar begonnen met bredere ETF (IWDA + EMAE) en moet zeggen dat deze het een stuk beter doen dan de gerichte aankopen samen, zowel thematisch (energy, small cap,..._) als afzonderlijke aandelen (AB Inbev, ...). Dus voor de luie spaarder lijkt me een brede ETF wel een goeie strategie.
Dat is nogal nietszeggend he...
De algemene consensus onder analisten is trouwens dat individuele aandelen het significant beter zullen doen dan indices de komende jaren, maar natuurlijk moet je wel de juiste aandelen kiezen

(wat eigenlijk sowieso een debiele uitspraak is, omdat goed gekozen individuele aandelen het per definitie beter zullen doen dan de indexen..., net zoals slecht gekozen aandelen het slechter zullen dan dan de indices)
ETF's zijn ook niets meer dan een groep individuele aandelen die een fondsbeheerder voor je kiest...
Fundamenteel fout.
In de ETF indexfondsen is er juist geen beheerder die voor je kiest.
Een ETF indexfonds belegd bvb gewoon in de grootste X=honderd aandelen uit een land/regio/sector.
Fundamenteel fout.
Een index is het gemiddelde van de individuele aandelen; het gemiddelde van de individuele aandelen die gekozen worden door de aktieve beleggers. Per definitie zal "de helft" van de gekozen aandelen het slechter doen dan het gemiddelde en de "andere helft" zal het beter doen.
Je hebt het zelf dus ook door.Aerolla schreef: ↑20 april 2021, 09:42 maar natuurlijk moet je wel de juiste aandelen kiezen
(wat eigenlijk sowieso een debiele uitspraak is, omdat goed gekozen individuele aandelen het per definitie beter zullen doen dan de indexen..., net zoals slecht gekozen aandelen het slechter zullen dan dan de indices)
Studies van de resultaten van beleggers in individuele aandelen tonen keer na keer aan dat het gemiddelde van de beleggers het (door de slechtte keuzes en timing) slechter doen dan de index.
Als actieve belegger koop je jouw aandelen van een andere actieve belegger. In de meeste gevallen is een van de twee partijen in een aandelenverkoop een professionele belegger. Als jij koopt moet jeoet je afvragen waarom de andere verkoopt. Weet jij iets dat de andere (een profesionel belegger!) niet weet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee, ze kopen volgens bepaalde regels die de fondsbeheerder voor jou heeft gekozen. (vereisten naar liquiditeit, grootte, ligging)
Belangrijke nuance...
Dat is net de grote kritiek die er op de samenstellers is: ze sturen de markt door hun regels aan te passen
Het zijn eigenlijk passieve actieve fondsen, uiteindelijk...
(slechte) markt-timing kan evengoed met ETF's (in- en uitstappen nav. sentiment) en staat los van het beleggen in individuele aandelen dan wel een index.
Die "professionele belegger" zal in veel gevallen gewoon een of andere flitshandel of ander TA-gebaseerd algoritme zijn. Als dat algoritme op basis van wat dojikaarsen beslist dat een aandeel de trend-du-jour niet meeheeft, is dat niet iets waar een lange-termijnbelegger mee moet rekening houden, nee.B7H4long schreef: ↑20 april 2021, 10:05 Als actieve belegger koop je jouw aandelen van een andere actieve belegger. In de meeste gevallen is een van de twee partijen in een aandelenverkoop een professionele belegger. Als jij koopt moet jeoet je afvragen waarom de andere verkoopt. Weet jij iets dat de andere (een profesionel belegger!) niet weet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij vind je hier een vrij goede uitleg over fonds structuren:Aerolla schreef: ↑20 april 2021, 11:24Nee, ze kopen volgens bepaalde regels die de fondsbeheerder voor jou heeft gekozen. (vereisten naar liquiditeit, grootte, ligging)
Belangrijke nuance...
Dat is net de grote kritiek die er op de samenstellers is: ze sturen de markt door hun regels aan te passen
Het zijn eigenlijk passieve actieve fondsen, uiteindelijk...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_fu ... structures
Actief/passief gemanaged staat daar los van.
Wel zijn heel veel ETFs passively managed en volgen die een index, dat worden dan ook vaak "trackers" genoemd.
En hoe wordt de index samengesteld?EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 11:50
Actief/passief gemanaged staat daar los van.
Wel zijn heel veel ETFs passively managed en volgen die een index, dat worden dan ook vaak "trackers" genoemd.

Juist ja ^^