Voor de luie bijspaarder
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Voor de luie bijspaarder
Een goed systheem moet de zelfbelegger :
1. vertrouwen geven
2. houvast bieden voor de opbouw van de portefeuille (trackers-holdings-vastgoedfondsen-goud)

1. vertrouwen geven
2. houvast bieden voor de opbouw van de portefeuille (trackers-holdings-vastgoedfondsen-goud)

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De details van deze strategie ontbreken, dus kan er niet veel over zeggen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom steeds IWDA en niet bv Van Eck Vectors Morningstar Wide Moat ETF. Iets hogere kosten maar beter rendement en veiliger daar ze de samenstelling steeds aanpassen ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Doen de meesten hier aan pensioensparen met belastingvermindering of stoppen jullie het geld zelf in bvb een ETF?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik doe aan fiscaal pensioensparen met een pensioenspaarverzekering tot aan het bedrag dat het interessant is.
Met de rest doe ik andere dingen ... ;-)
(waaronder tot nu toe nog geen ETFs, zonder daarmee een mening over ETFs uit te spreken)
Die eerste is US gericht(vervangend S&P500) de tweede zou IWDA kunnen vervangen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 13:39 Is dat ISIN IE00BQQP9H09 ?
Edit: ziet er op het eerste zicht wel een goede ETF uit voor US exposure, maar is iets helemaal anders dan IWDA, VWCE .e.d. natuurlijk
Dit is de global: IE00BL0BMZ89 => 68 componenten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar dan wel met een serieuze focus. (IWDA bv. bevat ~1500 componenten)
Maar op het eerste zicht zien die 2 ETFs er niet slecht uit. Geen securities lending bv. vind ik een plus.
Met een index moet je wel niet wisselen van aandelen en heb je niet het risico dat je de verkeerde aandelen kiest op de verkeerde momenten.
Heb je daar een referentie van?molenveld schreef: ↑20 april 2021, 11:40Die "professionele belegger" zal in veel gevallen gewoon een of andere flitshandel of ander TA-gebaseerd algoritme zijn. Als dat algoritme op basis van wat dojikaarsen beslist dat een aandeel de trend-du-jour niet meeheeft, is dat niet iets waar een lange-termijnbelegger mee moet rekening houden, nee.B7H4long schreef: ↑20 april 2021, 10:05 Als actieve belegger koop je jouw aandelen van een andere actieve belegger. In de meeste gevallen is een van de twee partijen in een aandelenverkoop een professionele belegger. Als jij koopt moet jeoet je afvragen waarom de andere verkoopt. Weet jij iets dat de andere (een profesionel belegger!) niet weet?
Wat ik weet van de verdeling van de aandelentransacties is dat minder dan 5% van de transacties een van de partijen een indexfonds is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Focus op kwaliteit vooral en ook laten zij de overdreven sterk gestegen aandelen zoals Tesla eruit. Eigenlijk een actief beheerde IWDA dus.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 15:00Ja, maar dan wel met een serieuze focus. (IWDA bv. bevat ~1500 componenten)
Maar op het eerste zicht zien die 2 ETFs er niet slecht uit. Geen securities lending bv. vind ik een plus.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
molenveld bedoelt volgens mij dat je net zoals aandelen ook moet kiezen tussen ETFs en dat je die ook continue kan aan- en verkopen.
Eigenlijk zouden er indexen van ETFs moeten komen en dan ETFs die in ETFs beleggen volgens die indexen... dakETFs

Edit: ideaal voor haelewyn om eens te testen ...

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 20 april 2021, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Als belegger kies je het indexfonds volgens de regels die het volgt. Een van de basisregels is dat het aandeel vrij-verhandlebaar moet zijn: dit betekend o.a. voldoend liquiditeit.Aerolla schreef: ↑20 april 2021, 11:24Nee, ze kopen volgens bepaalde regels die de fondsbeheerder voor jou heeft gekozen. (vereisten naar liquiditeit, grootte, ligging)
Belangrijke nuance...
Dat is net de grote kritiek die er op de samenstellers is: ze sturen de markt door hun regels aan te passen
Het zijn eigenlijk passieve actieve fondsen, uiteindelijk...
Het is heel zelden dat een index zijn regels wijzigt. - > heb je daar een voorbeeld van? is dit een breed verspreide index?
De fondsen bevatten de aandelen die aan de regels van het fonds voldoen; zolang ze aan de regels voldoen: aandelen toegevoegd of weggelaten als ze niet meer aan de regels voldoen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.