85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Ni gek doen hé, , dat zou 1850 euro elke maand zijn op 45 jaar dat je moet sparen.. dan zonder inflatie gerekend, want dan kun je na 45 jaar nog net een electrishe fiets te kopen misschien..
Laatst gewijzigd door ludo op 23 juni 2021, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik sta helemaal niet te klagen, weet niet waar je dat vandaan haalt.lop schreef: ↑23 juni 2021, 11:44 Waarom staan jullie dan te klagen dat het moeilijk is om een beetje geld bij elkaar te sparen![]()
Deze die zeggen dat het onmogelijk is weten aan wat het ligt .
Die technologie van vandaag is een ziekte geworden overal waar je gaat zitten de mensen met hun neus op hun smartphone .
Naar een of andere zever te kijken op facebook .
Is dat nu beter![]()
Ik heb ook geen idee wat het smartphone verhaal te maken heeft met de stelling waarover we discussiëren, namelijk dat enkel deze generatie zijn geld volgens jou spendeert aan onnodige zaken, en de vorige generaties nooit.
Na je stelling over 1 miljoen euro ook gezien te hebben, weet ik hoe serieus ik je posts moet nemen.
Waarom zou ik gek doen? Ieder zijn gedacht erover. Ik weet waarover ik spreek. En jij dan ook wel. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd. En niet iedereen heeft daar interesse voor.
Best ook eens loslaten dat het alleen door te sparen is dat je dat bedrag bij elkaar kunt halen. Eens je een hoog genoeg bedrag bij een hebt gekregen gaat het bovendien veel sneller om dat te laten aangroeien.
Met de huidige en toekomstige rente zal er van aangrooei de eerste 15/20 jaar niet veel in huis komen denk ik... Als ze al hypotheek leningen van 1-1,5% rekenen voor 25/30 jaar..Jamesken schreef: ↑23 juni 2021, 12:22Waarom zou ik gek doen? Ieder zijn gedacht erover. Ik weet waarover ik spreek. En jij dan ook wel. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd.
Best ook eens loslaten dat het alleen door te sparen is dat je dat bedrag bij elkaar kunt halen. Eens je een hoog genoeg bedrag bij een hebt gekregen gaat het bovendien veel sneller om dat te laten aangroeien.
-
- Verbannen Gebruiker
Je uitspraken worden er alleen maar gekker op.lop schreef: ↑23 juni 2021, 00:00 Heeft er juist alles mee te maken , mensen willen alles en nog een hoop geld erbovenop .
Je kunt die vergelijking maken tot op een zeker ogenblik want dan heeft de oorlog alles veranderd waardoor die vergelijking niet meer opgaat . De economie zat op zijn gat gedurende de oorlog en heeft een groot herstel gekend de tientallen jaren daarna . Voor mijn grootouders kan ik al geen vergelijking meer maken dus zover gaat dit niet .
Het is niet omdat dit jouw instelling is, ik mag toch aannemen als je spreekt voor iedereen dat dit minstens opgaat voor jezelf?, dat iedereen zo wil leven.
En wat heeft in hemelsnaam de oorlog er mee te maken? Welke oorlog? De wereld(economie) is nog nooit helemaal zonder oorlog geweest.
Dat heb je, gezien je zelf verklaarde leeftijd, dan toch alleen maar van horen zeggen.
Ik spreek alleen maar voor mezelf en kan je meegeven dat ik niet alles wil, noch in goederen, noch in geld.
Noch heb ik in goederen en geld er alles uitgehaald wat er in zat. En dat heel bewust.
Ja, op mijn veertigste had ik die gedachte waarschijnlijk ook nog wel een beetje.
Met een beetje voortschrijdend inzicht heb ik dat doel gelukkig helemaal achter mij kunnen laten.
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 23 juni 2021, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist, maar dan ga je risico's nemen. Neem van me aan dat de doorsnee Belg met 0,0 euro op de beurs zit ... onrechtstreeks misschien wel met een paar fondsen die hij door zijn goede vriend "de bankier" werd aangeraden maar waar vooral zijn goede vriend geld op verdient.
Over dat aangroeien heb je uiteraard gelijk : als iemand die 1000 euro op een aandeel inzet en dat stijgt met 10 % is zijn kapitaal maar met 100 euro toegenomen. Zijn vriend die er 100000 euro op heeft ingezet krijgt er 10000 euro bij ... die andere moet daarvoor alweer een 5-tal maanden gaan werken ... het probleem is dat je eerst aan dat bedrag moet geraken.
Is slechts 500 euro per maand bij een gemiddelde rente van 5% per jaar.
Natuurlijk is het onzin dat iedereen dat kan halen, maar voor de helft van de bevolking moet dat toch perfect mogelijk zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zeg dat al helemaal niet.lop schreef: ↑23 juni 2021, 11:44 Waarom staan jullie dan te klagen dat het moeilijk is om een beetje geld bij elkaar te sparen![]()
Deze die zeggen dat het onmogelijk is weten aan wat het ligt .
Die technologie van vandaag is een ziekte geworden overal waar je gaat zitten de mensen met hun neus op hun smartphone .
Naar een of andere zever te kijken op facebook .
Is dat nu beter![]()
En ik leef ook in het heden en met de huidige technologie om mij heen. Gelukkig maar want ik haal er een deel van mijn inkomen uit.
Maar het is niet omdat iets voorhanden is en dat je de middelen hebt om het aan te schaffen dat je het daarom per se moet aankopen of willen bezitten.
Een smartphone heb ik al niet want biedt me voorlopig geen meerwaarde. FB was ik na een maand al beu en heb ik verder gelaten voor wat het is.
Maar ik kan me wel situaties inbeelden waar een smartphone handig kan zijn en FB een uitlaatklep kan zijn zonder dat je spaarboek daarom daaraan ten onder gaat.
Je mag dan beweren veertig jaar oud te zijn. Maar je klinkt wel heel anders.
Iedere technologie heeft zijn voor- en nadelen. En kan ten goede of misbruikt worden.
Laat voor mij dus alle technologische vooruitgang maar komen. Ik ben tenslotte hopelijk oud en wijs genoeg om voor mezelf de keuze te maken aan welke technologie ik een meerwaarde kan ontlenen en welke ik kan missen. En daar ben ik heus niet alleen in. Wat jij er ook mag van denken.
-
- Verbannen Gebruiker
Nu overdrijf je weer in de andere richting.
Dat is voor sommigen mogelijk maar ook weer niet voor iedereen.
Niet iedereen is met dezelfde mogelijkheden noch met dezelfde talenten geboren. Niet iedereen heeft altijd een even grote mate van meeval of tegenslag.
Ga er dus beter niet van uit dat iets voor iedereen mogelijk of onmogelijk is.

Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn : waarom wonen we niet allemaal in een grote villa, rijden we niet allemaal met een Tesla, waarom gaan we niet ieder jaar op reis naar de Malediven, enzovoorts ?
zelfs nog niet voor 1% van de werkende bevolking..
Geld uitgeven dat je niet hebt is gemakkelijk, en nen hoop geld sparen dat je nog bijeen moet krijgen op 45 jaar is nog makkelijker gezegd dan gedaan..;
Laatst gewijzigd door ludo op 23 juni 2021, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom blijf je in dit topic steeds vanuit hetzelfde onrealistische standpunt uitgaan?
Zo ken ik je toch niet uit je andere posts?
Nu ik je posts eens teruglees meen ik daaruit te kunnen opmaken dat jij je op relatief jonge leeftijd (in elk geval veel jonger dan ik het kon of tot het besef kwam) ook teruggetrokken hebt om te gaan rentenieren en wat onroerend goed bijeen gespaard hebt. Dat zal dan toch ook niet bijeengespaard zijn door jaren lang gewoon iedere maand een deel van je inkomen tegen nulrente opzij gezet te hebben?
-
- Verbannen Gebruiker

Voorspellingen doen over de rente over een periode van 15/20 jaar?
Heb ik ergens iets gemist?
Als ik kan lenen aan 1-1.5% en mijn spaargeld met relatief weinig risico aan minstens 4-5% bruto kan wegzetten lijkt me dat eerder een positief uitgangspunt dan negatief. Dan spreek ik nog niet over mogelijke hogere opbrengsten met meer risico.
Omdat mensen instant satisfaction willen. Op het einde van de maand 500 EUR over? Hoppa, op weekendje naar de Ardennen. Volgende maand terug 500 EUR over? Dringend tijd voor die nieuwste Samsung-brol. In de derde maand weer 500 over? Jongens, wat leven wij onder onze stand zeg, toch eens dat nieuwe restaurant van Sergio Herman gaan checken! En zo voort, enzoverder.geebee schreef: ↑23 juni 2021, 12:58... ik heb de indruk dat er hier toch heel wat leven die geen idee hebben hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn : waarom wonen we niet allemaal in een grote villa, rijden we niet allemaal met een Tesla, waarom gaan we niet ieder jaar op reis naar de Malediven, enzovoorts ?
Het gros van de mensen die in de schulden zitten, of amper rond komen, verdienen bovengemiddeld goed.