Beste defensieve beleggingen
TIP
Re: Beste defensieve beleggingen
Allez omdat blijkbaar niemand nog kan lezen "Je kan kiezen tussen de volgende opties"costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Even een nieuw onderwerp openen.
Op spaargids zijn we allemaal op zoek naar de beleggingen die het meest renderen. Maar wat zijn volgens jullie de beste defensieve beleggingen momenteel of bestaan die gewoonweg niet meer?
Je kan kiezen tussen de volgende opties hieronder. Mag ik dan ook vragen waarom je voorkeur uitgaat naar een welbepaalde optie?
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
4) obligatiefondsen
5) defensieve mixfondsen
goud

Ik zou in dat geval het spaarboekje kiezen. En dan waarom; omdat dit het meest defensief is in combinatie met een vlotte beschikbaarheid van het geld, koopkracht verlies door inflatie is de prijs die je betaalt voor kapitaal garantie en directe beschikbaarheid.
Spaarverzekeringen en termijnrekeningen zullen het inflatie verlies misschien (deels) compenseren maar het nadeel dat je geld dan minstens 8 jaar moet blijven staan maakt ze voor mij niet interessant.
Obligatiefondsen is met een grote zekerheid: geen denken aan, de huidige yield is het risico bij een rente stijging niet waard.
Defensieve mixfondsen vallen ook af, te hoge kosten en mogelijke opbrengst is te laag in verhouding met het risico.
Goud beschouw ik niet als defensief.
Van de opties ga ook voor spaarboekje: cash is king
Spaarverzekering, termijnrekening, obligaties bieden veel te laag rendement ivm spaarboekje en blokkeren uw geld.
Zelf beschouw ik ook aandelen van nutsbedrijven (bv. elia) als defensieve belegging:
monopolie, winst wordt bepaald door overheid (vast % van de activa)
Tinc (infrastructuur) reken ik daar ook bij
Zulke aandelen zijn wel gevoelig aan stijgende intrest (net zoals obligaties, vastgoed)
Spaarverzekering, termijnrekening, obligaties bieden veel te laag rendement ivm spaarboekje en blokkeren uw geld.
Zelf beschouw ik ook aandelen van nutsbedrijven (bv. elia) als defensieve belegging:
monopolie, winst wordt bepaald door overheid (vast % van de activa)
Tinc (infrastructuur) reken ik daar ook bij
Zulke aandelen zijn wel gevoelig aan stijgende intrest (net zoals obligaties, vastgoed)
Als het gaat om defensieve beleggingingen die bestand zijn tegen oplopende inflatie, dan is goud voor mij de beste keuze omdat het de enige optie is die tegen inflatie bestand is. Dit laatste voor zover het verleden een leidraad voor de toekomst is natuurlijk, maar de andere opties zijn zeker niet bestand tegen inflatie en/of een oplopende rente.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Je kan kiezen tussen de volgende opties hieronder. Mag ik dan ook vragen waarom je voorkeur uitgaat naar een welbepaalde optie?
goud
ik heb als defensieve belegging de bouwgrond cash gekocht naast ons huis. Die optie stond er niet tussen maar ik wou het toch vermelden. Ik vind dat toch een defensieve belegging, maar de meningen kunnen hier natuurlijk over verschillen.
Defensief ook om mensen op afstand te houden
Uit het lijstje heb ik deze 3:
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
Defensief ook om mensen op afstand te houden

Uit het lijstje heb ik deze 3:
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
Met praktisch geen risico de inflatie voorblijven? Sommigen zweren bij vastgoed, anderen aandelen.. Wie het op voorhand weet is rijk.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zonder risico de inflatie voorblijven = nu consumeren/spenderen ipv later
Tegen dat de rente weer aantrekt is uw geld op 

Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt zeker , van de inflatie had je dan weinig last, hoewel een vliegticket 3 maand geleden een pak goedkoper was. Alles er vol in dus 

Ik probeer niet mee te doen aan ratrace van het kopen om te kopen. Ik heb vrijwel alles dat ik nodig heb. En geen dure aankopen op de planning staan.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2021, 16:56 Zonder risico de inflatie voorblijven = nu consumeren/spenderen ipv later
Ik zit hier wel nog met een boel ecocheques.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 29 juni 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zelfde hier.
Heb mijn 250 EUR die ik nog had staan vorige week verkocht voor 240 EUR

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is uiteindelijk toch de bedoeling van die lage rente, niet ?
Aansporen om te consumeren/spenderen en/of om risico te nemen (investeren, rechtstreeks of onrechtstreeks).
De vraag stellen is ze beantwoorden.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2021, 17:21Dat is uiteindelijk toch de bedoeling van die lage rente, niet ?
Aansporen om te consumeren/spenderen en/of om risico te nemen (investeren, rechtstreeks of onrechtstreeks).
Lijkt me een goede plaats om dit te posten.
Vorig jaar zijn er zo'n 900 Belgische dollarmiljonairs bijgekomen. Ze zijn nu met 133.600, of een toename met 0,7 procent tegenover 2019. Gemiddeld zijn ze 2,5 miljoen waard en de meesten hebben een baksteen in de maag.
Bakstenen blijkbaar goed.
Vorig jaar zijn er zo'n 900 Belgische dollarmiljonairs bijgekomen. Ze zijn nu met 133.600, of een toename met 0,7 procent tegenover 2019. Gemiddeld zijn ze 2,5 miljoen waard en de meesten hebben een baksteen in de maag.
Bakstenen blijkbaar goed.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je vraagstelling is niet echt handig costaadeje...costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 15:05 Stel: je stapt nu de bank binnen en je komt uit bij een defensief beleggingsprofiel. Welke producten horen voor jullie hierin? Een zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis.
Ok, je hebt een "defensief" beleggingsprofiel, maar daarnaast zijn er nog tal van andere factoren die meespelen.
Een "zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis".
- als je rendement hebt, heb je per definitie geen verlies
- gemiddeld 1% op jaarbasis ? over hoeveel jaar ?
- absoluut of reëel ?