Beste defensieve beleggingen
TIP
Re: Beste defensieve beleggingen
Je kunt eventueel ook eens Vanguard LifeStrategy 20% Equity (IE00BMVB5K07) bekijken. In de praktijk is dat een ETF met een combinatie van 80% obligaties en 20% aandelen volgens de principes die hier populair zijn. Ziet er een erg nieuwe ETF uit, maar de onderliggende ETF’s zijn ouder en hier vaak besproken. Zelf ben ik misschien wel meer fan van 75% spaarrekening en 25% aandelen. Het risicogewogen rendement van obligaties is namelijk niet bijzonder hoog.
Laatst gewijzigd door pmu op 30 juni 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De Life Strategy funds zijn, helaas, geen optie voor Belgische beleggers. Omdat er een gedeelte vastrentende producten in zitten (obligaties), zijn wij Reynderstaks verschuldigd op alle meerwaarden. You do not want that.
Dat klopt, maar misschien is dat op dergelijke lage aandelenpercentages geen enorm probleem. Zelf zou ik het niet doen, maar deze ETF’s lijken mij alsnog (veel) beter dan de meeste defensieve bankfondsen. Beter zou allicht wel zijn om obligaties en aandelen-ETF’s afzonderlijk te kopen, maar dat heeft misschien niet de aantrekkelijkheid van 1 specifieke aankoop...troglodytes schreef: ↑30 juni 2021, 19:24 De Life Strategy funds zijn, helaas, geen optie voor Belgische beleggers. Omdat er een gedeelte vastrentende producten in zitten (obligaties), zijn wij Reynderstaks verschuldigd op alle meerwaarden. You do not want that.
Zelfde problematiek trouwens bij die VanEck ETF die hier eerder genoemd werd.
En costaadeje,je hebt deze zelfde vraag ook gesteld aan de mannen van de website "mijn portefeuille".
Na vele maanden het eindartikel met deze conclusies. Ik citeer
"De defensieve belegger heeft anno 2021 maar één uitweg :PURE AANDELENFONDSEN"
"Offensief beleggen(in kleine beetjes) is het nieuwe defensief beleggen"
Wat vind je daar nu eigenlijk zelf (en ook anderen) van van deze eindconclusie ??
Na vele maanden het eindartikel met deze conclusies. Ik citeer
"De defensieve belegger heeft anno 2021 maar één uitweg :PURE AANDELENFONDSEN"
"Offensief beleggen(in kleine beetjes) is het nieuwe defensief beleggen"
Wat vind je daar nu eigenlijk zelf (en ook anderen) van van deze eindconclusie ??
Wat mij er aan stoort is dat zij denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Eerst was er de versie om gespreid aan te kopen, intussen mag je al bijna een jaar niets meer aankopen want alles staat veel te duur.
Blijkbaar zitten er nog velen te wachten op die 20% correctie die er maar niet lijkt te komen.
Ik blijf netjes maandelijks mijn etf's aankopen en dat lijkt me voorlopig nog de beste manier.
Zelf heb ik 5 jaar hun mixer portefeuille opgevolgd voor de kinderen door maandelijks aan te kopen en het resultaat was een 1% dat overbleef. Dan plots wordt die portefeuille aangepast en gooien ze de slechte fondsen eruit.
Ik ben wel benieuwd wanneer ze terug een koopadvies voor de fondsen gaan geven.
Ben het zelf ook niet ééns met hun conclusies.
Er zitten mijn inziens waardevoller antwoorden hierin dit draadje .
Goud ! Goud lijkt mij een defensieve investering de komende decennia. Andere edelmetalen zijn me dan weer te volatiel.
Ook investeringen in topbedrijven zoals een nestle,l'oreal..ect lijken mij de stempel van defensieve belegging te verdienen.
Sommige (familie)holdings mogen ook dit label dragen.
Een offensief fonds gespreid aankopen blijft offensief en wordt zeker niet door de spreiding plots defensief.
De samenstelling van het fonds verandert niet !
Er zitten mijn inziens waardevoller antwoorden hierin dit draadje .
Goud ! Goud lijkt mij een defensieve investering de komende decennia. Andere edelmetalen zijn me dan weer te volatiel.
Ook investeringen in topbedrijven zoals een nestle,l'oreal..ect lijken mij de stempel van defensieve belegging te verdienen.
Sommige (familie)holdings mogen ook dit label dragen.
Een offensief fonds gespreid aankopen blijft offensief en wordt zeker niet door de spreiding plots defensief.
De samenstelling van het fonds verandert niet !
Goudmijnen : BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2, min 17% tegenover vorig jaar.
Goud : Invesco Physical Gold ETC (USD) | SGLD min 5% tegenover vorig jaar
Is het dan niet beter om fysiek goud aan te kopen in de vorm van munten? (als het gaat over een defensieve belegging)
Op zeer lange termijn kan goud misschien de inflatie net bijhouden. De vraag is echter of je lang genoeg leeft om die zeer lange termijn te bereiken. En dan nog is het rendement nagenoeg 0.
Op de korte termijn is goud vooral heel volatiel en dat is toch niet echt wat ik van een zogenaamde defensieve belegging zou verwachten.
Op de korte termijn is goud vooral heel volatiel en dat is toch niet echt wat ik van een zogenaamde defensieve belegging zou verwachten.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Al eens aan gedacht dat het mogelijke leidraad kan zijn.
Defensief en opbrengst .....
Offensief (dynamisch ) is een ander verhaal.
Beleggen en opbrengst is al sinds jaren dynamisch.
Al de rest is voor het goede slapen en denken dat het opbrengt.
En af en toe door een zure appel bijten is er ook voor iedereen, of men die zure hier op forum gaat toegeven.
Als vb hierbij men moet koers verloop van blackrock world mining fund er eens bijnemen (459).
Als aangekocht aan 32 € of aan 48 € is maar een klein verschil.
Wie zou de afgelopen jaren tevreden zijn geweest die aan 32 of die aan 48.(48 toen als hype bij Rabo)
Beleggen en zure appels.
Estate Guru believer.
Je mag niet alles op één hoopje gooien. Er is voor mij een hemelsbreed verschil tussen fysiek goud( munten, baren, of een fysieke goudtracker) en goudmijnen en goudmijnfondsen.
Het eerste lijkt mij wel de stempel defensief te verdienen. Terwijl de goudmijnen en goudmijnfondsen speculatief zijn.
Het eerste lijkt mij wel de stempel defensief te verdienen. Terwijl de goudmijnen en goudmijnfondsen speculatief zijn.
Goud moet je niet hebben voor het rendement maar als zekere belegging voor als er een zeer zware crisis komt.
Defensief beleggen brengt haast niets meer op.
https://mijnportefeuille.be/2021/09/02/ ... 21-deel-1/
Je kan beter deel 3 lezen, daar lijken ze stilaan hun kar te draaien.evita schreef: ↑9 oktober 2021, 18:45 Defensief beleggen brengt haast niets meer op.
https://mijnportefeuille.be/2021/10/07/ ... 21-deel-3/
Conclusie : De defensieve belegger heeft anno 2021 maar één uitweg: pure aandelenfondsen.