Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
620 berichten
  • Pagina 41 van 42
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • Volgende
David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 8 april 2021, 11:52

anonymous schreef: ↑8 april 2021, 11:36 Je moet ook genoeg kunnen opslaan om de wintermaanden te kunnen overbruggen.
Dag/nacht overbruggen is geen enkel probleem. Dat kan iedereen met een minimale batterijopslag.
Je moet helemaal je zomerproductie niet opslaan tot in de winter.
Je moet er voor zorgen dat je winterproductie voldoende hoog is om in je dagelijkse energiebehoefte te voorzien en er genoeg batterijcapaciteit is om een paar dagen te kunnen overbruggen waarbij er onvoldoende dagproductie is.
Dan kan je alleen als je over voldoende langdurige data beschikt over je eigen energiebehoeften onder wisselende omstandigheden.
Op die data is mijn huidige persoonlijke proefopstelling gebaseerd. Voor een ander kan dit uiteraard een totaal ander gegeven zijn. Mijn basisbehoefte zit nu rond de 4 kWh per etmaal en tot max. 10 kWh per etmaal bij temperaturen onder de 3°C en elektrisch verwarmen. Wanneer het moet kan dit teruggebracht worden naar 5-6 kWh per etmaal.

De proefopstelling draait nu ook nog deels op een AC circuit. Eenmaal off grid zal het grotendeels een DC installatie zijn.
Een PV => batterij DC gekoppelde installatie heeft ook nog eens een hoger rendement dan een AC gekoppelde installatie en minder omzetverliezen.

Batterijopslag is nog redelijk duur. Productiefaciliteiten zijn echter relatief spotgoedkoop geworden.
Het is dan ook niet zinvol om een ruimte vol te stouwen met dure batterijen om de geproduceerde energie in de zomer over te hevelen naar de winter. Je kan veel beter de productie gevoelig verhogen om bij weinig zon nog steeds voldoende energie op te wekken om in de basisbehoefte te blijven voorzien. Neemt minder ruimte in beslag, is veel goedkoper en minder gevoelig voor degradatie.
rendabel kan het toch niet zijn?
Hangt er vanaf wat je bedoelt met rendabel.
Is het goedkoper dan afhankelijk te zijn van het openbaar net? Uiteraard niet.
Onafhankelijkheid heeft zijn prijs. Onafhankelijkheid mag voor mij een zekere kostprijs hebben.
Ik kan mijn spaargeld tenslotte later niet meenemen in het graf. Ik geniet er liever hier nog een beetje van. En ik beleef nu eenmaal heel veel plezier in zo onafhankelijk mogelijk te leven.
Ik neem aan dat je proefopstelling van 1/10/2020
Uiteraard.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 8 april 2021, 12:23

anonymous schreef: ↑8 april 2021, 11:36 Sta me toe om wat te berekenen met "gegokte" cijfers. Je mag corrigeren met jouw exacte cijfers.
Je hebt dus in totaal 12.75 kWp. Mag ik voor de gemakkelijkheid rekenen met 1000 kWh per kWp voor de jaaropbrengst?
Je hebt dan ongeveer een 12000 kWh per jaar opbrengst.
Tijdens de maand december geeft je ongeveer een 2.5à3% daarvan: dus 300 à 360 kWh tijdens december.
...
Wat ga je in godsnaam doen met 1440 kWh in de zomer??

M.a.w. in normale gevallen (uiteraard wat is normaal? ;) ) wordt je installatie berekend op je verwacht verbruik.
Mag ik concluderen dat jouw installatie dus ZWAAR overgedimenioneerd is? Je hebt je installatie dus eigenlijk afgestemd op je verbruik/opbrengst in de winter.

Op jaarbasis gaat je elektriciteitsmeter dus ZWAAR in negatief terugdraaien in het geval van een analoge meter. Voor die kWh in de min krijg je niets.
Dus jij bent dan 1 van de weinigen die zeker een voordeel doet met een digitale meter en teruglever tarief. Je zal er dan tenminste nog een aalmoes voor krijgen.
Maar rendabel zal het niet zijn, vrees ik.
Zei jij hierboven niet:
David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 10:28 Lijkt me een redelijk ondoordacht plan. En gerekend naar kostprijs redelijk waanzinnig.
Ok, ik geef toe: mijn "idee" is een stuk waanzinniger én hopeloos duurder dan jouw installatie, maar toch: rendabel kan het toch niet zijn?

Graag wat meer uitleg dus over je situatie en indien je dit met ons wilt delen de exacte cijfers ipv mijn gissingen.
;) 8)
Inderdaad 12.750 Wp of 12.75 kWp bij een AC net gekoppelde rendabiliteitsfactor van 93%.
Maar bij een verwachte DC rendabiliteit van minimaal 105%.
Bij off grid is het de bedoeling rond te komen tijdens de donkerste dagen. Vanuit het oogpunt van een on grid installatie dus altijd overgedimensioneerd. De productie moet immers 24/7 afgestemd zijn op de basisbehoefte. Ze moet daarom niet altijd volledig ingeschakeld zijn.
Er is geen enkele verplichting de eventuele overschotten op te gebruiken.
Je maakt problemen die er niet zijn. De installatie is verdeelt in drie strings die naargelang de noodwendigheden aan of uitgeschakeld kunnen worden. Bij volle zon moet je dus niet de volledige installatie inschakelen. Dat doe je alleen als het nodig is. Dat is trouwens niet tijdens de zomermaanden maar tijdens de maanden dat er voldoende lang licht is en niet al te warm. Dus eerder de lentemaanden april en mei ipv juli en augustus.

Off grid moet je niet denken noch handelen zoals bij een on grid installatie.
Je maakt ook weer de on grid denkfout. Bij een off grid installatie is er nl. geen netmeter meer. ;)
Noch technische beperkingen opgelegd door de uitbater van je grid.
Mijn uitgangspunt is o.a. energieonafhankelijkheid. Daar haal ik mijn tevredenheid uit.
Niet hengelen naar een aalmoes van een netbeheerder.
Ik kocht o.a. ook geen auto's omdat ik er een premie voor kreeg en al heel zeker niet vanuit het oogpunt hoe rendabel ze waren. Ook daar ging ik uit van het standpunt hoe tevreden ik me voelde na een uitgave.
Mijn leven is geen spreadsheet.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 8 april 2021, 12:23

David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 11:52 Op die data is mijn huidige persoonlijke proefopstelling gebaseerd. Voor een ander kan dit uiteraard een totaal ander gegeven zijn. Mijn basisbehoefte zit nu rond de 4 kWh per etmaal en tot max. 10 kWh per etmaal bij temperaturen onder de 3°C en elektrisch verwarmen. Wanneer het moet kan dit teruggebracht worden naar 5-6 kWh per etmaal.
Deze cijfers mét een warmtepomp? :o :o :o
Ik zit rond de 10/dag zonder warmtepomp.
Momenteel weet ik niet waar ik mijn verbruik zou kunnen beperken:
* De normale zaken: Diepvriezer, wasmachine, droogkast, vaatwasser, kookvuur/oven, tv en randapparatuur
* Hier wel 2 laptops en 2 externe schermen die natuurlijk een ganse dag opstaan wegens thuiswerk
* Weinige verlichting die we gebruiken is led

Nu ik wil mijn verbruik ook niet echt naar beneden halen, als ik daarvoor comfort moet inboeten. En ik denk 10 kWh/dag dat dat nog meevalt.

Maar 6 kWh met warmtepomp is écht wel weinig, denk ik.
David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 11:52 De proefopstelling draait nu ook nog deels op een AC circuit. Eenmaal off grid zal het grotendeels een DC installatie zijn.
Een PV => batterij DC gekoppelde installatie heeft ook nog eens een hoger rendement dan een AC gekoppelde installatie en minder omzetverliezen.
Dat klopt. Die omzetting geeft je rendementsverlies.
Maar hoe denk je dat te doen?
Alle toestellen zijn gemaakt voor AC aansluiting.

Of verwacht je dat dat deel gaat zijn van een toekomstige energie transitie? Dat de markt daarop gaat inspelen?
Dat je in de toekomst een DC elektriciteitsnet in huis gaat hebben en dat er toestellen op de markt zullen komen voor DC?
David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 11:52 Batterijopslag is nog redelijk duur. Productiefaciliteiten zijn echter relatief spotgoedkoop geworden.
Het is dan ook niet zinvol om een ruimte vol te stouwen met dure batterijen om de geproduceerde energie in de zomer over te hevelen naar de winter. Je kan veel beter de productie gevoelig verhogen om bij weinig zon nog steeds voldoende energie op te wekken om in de basisbehoefte te blijven voorzien. Neemt minder ruimte in beslag, is veel goedkoper en minder gevoelig voor degradatie.
rendabel kan het toch niet zijn?
Hangt er vanaf wat je bedoelt met rendabel.
Is het goedkoper dan afhankelijk te zijn van het openbaar net? Uiteraard niet.
Onafhankelijkheid heeft zijn prijs. Onafhankelijkheid mag voor mij een zekere kostprijs hebben.
Ik kan mijn spaargeld tenslotte later niet meenemen in het graf. Ik geniet er liever hier nog een beetje van. En ik beleef nu eenmaal heel veel plezier in zo onafhankelijk mogelijk te leven.
Mja...
Als je een DM hebt en nog steeds aan het net hangt, kan je je gigantische overproductie in de zomer nog wel kwijt geraken aan een lage prijs, maar je krijgt dan tenminste nog iets terug.
Als je volledig offgrid gaat, dan krijg je die aalmoes ook niet meer. AL wat je produceert, maar niet gebruikt, ben je kwijt.

Je betaalt natuurlijk wel geen abo- en netkosten meer.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 8 april 2021, 12:57

David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 12:23 Off grid moet je niet denken noch handelen zoals bij een on grid installatie.
Je maakt ook weer de on grid denkfout. Bij een off grid installatie is er nl. geen netmeter meer. ;)
Noch technische beperkingen opgelegd door de uitbater van je grid.
Mijn uitgangspunt is o.a. energieonafhankelijkheid. Daar haal ik mijn tevredenheid uit.
Niet hengelen naar een aalmoes van een netbeheerder.
Hmmmm daar heb je wel een punt. Tot hiertoe was steeds de default insteek dat je je installatie afstemde op je jaarverbruik.
Ook al omdat tot hiertoe het net als "gratis" batterij diende. Dus waarom zou je dan zelf investeren in batterijen of meer PVpanelen leggen dan je gebruikt, want overproductie bracht niets op.

Ook de oriëntatie en hellingsgraden werden zo veel mogelijk berekend, zodat je een zo hoog mogelijke jaaropbrengst had. M.a.w. afhankelijk vd stand van de zon tijdens de lentemaanden.
Als je er vanuit gaat dat je in die maanden zowieso een overschot hebt, kan je ook de panelen anders oriënteren en de hellingsgraad aanpassen:
* I.p.v. pal op zuiden, een deel oost- en een deel westwaarts gericht. Je hebt dan minder de gauss curve met sterke piek, maar een afgevlakte opbrengst waarbij de vroeger en later opbrengst hebt.
* Ook de hellingsgraad aanpassen zodat je meer profiteert bij lagere zonnestanden (dus winter) dan bij de maanden met hogere opbrengst.

En inderdaad, zoals jij ook aangeeft: Ik zie eerder het rendement en opbrengst/m² van de PV panelen stijgen dan de energie dichtheid van de batterijen. Om over de prijs niet te spreken. Die van de panelen zal ook sneller dalen dan die van de batterijen.

Andere kant vd medaille: Onafhankelijk de prijs en of het financieel interessant is:
Als ik mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen bekijk, zie ik het niet zitten om 3 of 4 keer zoveel panelen te installeren als dat ik nu heb. En dan spreek ik enkel over de oppervlakte dat ze innemen :D

zwembad
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer zwembad
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zwembad » 8 april 2021, 15:42

David_DeWa schreef: ↑8 april 2021, 10:28 Sinds 01-10-20 heb ik een proefopstelling lopen van 30 panelen van 425 Wp in combinatie met 2 batterijunits van elk 15.3 kWh brutocapaciteit.
Kan je meer info geven over die 2 batterijunits: merk, model, prijs?

Umi
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Umi » 8 april 2021, 18:40

anonymous schreef: ↑8 april 2021, 12:57
En inderdaad, zoals jij ook aangeeft: Ik zie eerder het rendement en opbrengst/m² van de PV panelen stijgen dan de energie dichtheid van de batterijen. Om over de prijs niet te spreken. Die van de panelen zal ook sneller dalen dan die van de batterijen.
Dat weet ik zo nog niet...
Energy density van batterijen is de voorbije jaren al sterk gestegen & zal nog verder stijgen. Bij zonnepanelen heb ik toch de indruk dat de rendementen per m2 al enkele jaren stagneren..

Qua prijs is de batterij de laatste 10 jaar met een factor 10 goedkoper geworden. Die prijzen zullen verder dalen, al zal het niet zo snel meer gaan als de voorbije jaren, net zoals de prijs van de zonnepanelen in het verleden.

Vooral de technologie wordt in deze belangrijk. LFP lijkt me voor ESS wel aangewezen omdat energy density meestal van ondergeschikt belang is. Tot nu toe wordt hier vooral NMC (LG Chem) of NCA(Tesla) voor gebruikt. Maar LFP is goedkoper, hogere life cyclce & in principe veiliger. Nadeel is dus dat de batterijen groter zijn.

Onderstaande LFP-batterijen zij in principe voldoende voor de grote hoop... 4a5kWh voor 2200 euro (excl. installatie veronderstel ik)
https://gd-energy.be/vlaanderen/webshop ... ery-module
https://gd-energy.be/vlaanderen/webshop ... rij-module

Maar de eerste oplossing lijkt me O-W config, in combo met extra panelen..
Hier liggen nu 12panelen +- ZZO gericht, helling 15°, rechthoekig plat dak. Is het veel moeite/kost om deze O-W (vb. 8 WZW & 4 ONO) te laten leggen? 2 kringen nodig veronderstel ik?

Ik denk er ook over om nog enkele panelen bij te leggen om in het winter/tussenseizoen meer opbrengst te hebben & in de toekomst een EV op te laden (kan tijdens dag). Stel dat ik 6panelen bijleg, is de installatie 80% overgedimensioneerd, volgens de fabrikant moet die dat aankunnen, zeker in een O-W config? Nu is 6 bijleggen vrij krap op het dak.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 8 april 2021, 20:52

zwembad schreef: ↑8 april 2021, 15:42 Kan je meer info geven over die 2 batterijunits: merk, model, prijs?
LiFePO4 320 Ah/48V.
6.000 €/stuk. Excl. BTW/Incl. Bebat en levering.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 8 april 2021, 21:02

anonymous schreef: ↑8 april 2021, 12:57 En dan spreek ik enkel over de oppervlakte dat ze innemen :D
Dat is natuurlijk niet voor iedereen zo evident.
Mijn PV-installatie ligt niet op een dak maar op een wateroppervlakte met vrije oriëntatie tussen een string oost, string zuid en string west met een OST geleider per string.
Ook eenvoudiger om te reinigen, koelen en sneeuwvrij te houden.

odbc

• Citeer

Bericht door odbc » 6 juli 2021, 11:22

PV installatie 8,3 kwp op westkant in combinatie warmtepomp lucht/lucht , december 2020 digitale meter.
In eerste instantie, oei ben genekt. Dus terug volledig op aardgas verwarming die er al lag.
Nu blijkbaar na half jaar verbruik ik 60% van opbrengst rechtsreeks omdat mijn zoncurve begint van 10 uur tot 21 uur
Al de verbruikers zijn ingesteld in die tijdsspanne. Verbruik vanaf digitale meterplaatsing half december 2020 tot nu is 1700 kwh en zal uitkomen tot jaarafrekening op +- 3000kwh (elektrische boiler, elektrische kookplaat, droogkast ,wasmachine ,afwasmachine ,jacuzzi)
+- 3000 kwh injectie(4 eurocent per kwh) zal ik recupereren .
Is een beetje reorganisatie maar ben best tevreden, en zeker met PV installatie op westkant door om 17 uur elektrisch te koken .
voordeel nu( maart tot eind september *) van zwaardere PV installatie is er genoeg stroom om 2 à 3 zware verbruikers tegelijk te voorzien van stroom.
* als zon schijnt natuurlijk, bij bewolking geeft die nog altijd genoeg voor één verbruiker.

Ps, GSC zijn er ook nog 10 jaar op.

JorisvanderVeen
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JorisvanderVeen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JorisvanderVeen » 23 juli 2021, 18:02

Interessant onderwerp om te volgen. Ik overweeg al een tijdje om zonnepanelen te plaatsen, maar ik twijfelde over de hoge onderhoud kosten. Ik las in een artikel dat het wel enkele jaren kan duren, voordat je de voordelen begint te zien.

bertd
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer bertd
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bertd » 24 juli 2021, 06:45

JorisvanderVeen schreef: ↑23 juli 2021, 18:02 Interessant onderwerp om te volgen. Ik overweeg al een tijdje om zonnepanelen te plaatsen, maar ik twijfelde over de hoge onderhoud kosten. Ik las in een artikel dat het wel enkele jaren kan duren, voordat je de voordelen begint te zien.
Mijn panelen liggen er al 12j op. Ik heb er welgeteld nog nooit naar omgekeken, alles draait nog zoals dag 1 zonder problemen of verminderd rendement.
Als je plaats op uw dak hebt is het een No-brainer :)

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 24 juli 2021, 10:33

Idem.
Welke onderhoudskosten?

Lila B
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 24 juli 2021, 14:37

Die van ons liggen er van 2011. Ook nog niets van onderhoudskosten gehad. Rendement nog altijd probleemloos hetzelfde zoals toen.

JorisvanderVeen
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JorisvanderVeen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JorisvanderVeen » 26 juli 2021, 17:40

Ik dacht aan vogelpoep of bladeren. Kunnen normale schoonmaakmiddelen worden gebruikt of moet je speciale kopen? Ik was een artikel aan het lezen over windturbines. Het artikel gaf aan dat er 3 tot 4 preventieve onderhoudsmomenten zijn. Hierdoor vroeg ik mij af als het bij zonnepanelen ook zo is.

zwembad
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer zwembad
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zwembad » 26 juli 2021, 20:30

Zonnepanelen liggen niet vlak, maar onder een helling van 30 tot 50 graden. Het topmateriaal is glad en houdt amper vuil vast. Bladeren waaien er af, als ze er op blijven liggen. Vogelpoep regent er wel af. Bij lange droge periode durf er wel eens wat stof op te liggen, maar bij de eerste regenbui zijn ze weer proper. Geen onderhoud nodig.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

620 berichten
  • Pagina 41 van 42
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy