tips om aardgas te besparen
Re: tips om aardgas te besparen
Allee David is verbannen zie ik 
Ik heb even mijn gasprijs opgezocht Aardgas: 1,70 €c/kWh. Mochten de prijzen niet zakken zal ik volgend jaar wel pech hebben bij vernieuwing van het contract en een hogere prijs gaan betalen.
Ik dien ook niet direct te besparen aangezien ik steeds spaarzaam ben geweest ook bij goedkope prijzen. Ik hou de baseline kosten laag... dat heeft reeds zijn vruchten afgeworpen. Ik heb weinig compassie met de verspillers die nu ineens wakker schieten, maar beter laat dan nooit.
Ik heb even mijn gasprijs opgezocht Aardgas: 1,70 €c/kWh. Mochten de prijzen niet zakken zal ik volgend jaar wel pech hebben bij vernieuwing van het contract en een hogere prijs gaan betalen.
Ik dien ook niet direct te besparen aangezien ik steeds spaarzaam ben geweest ook bij goedkope prijzen. Ik hou de baseline kosten laag... dat heeft reeds zijn vruchten afgeworpen. Ik heb weinig compassie met de verspillers die nu ineens wakker schieten, maar beter laat dan nooit.
Ik rijd tegenwoordig amper 500 km per maand met de auto , vroeger 1500 km/maand. Daardoor is mijn gasvebruik spectaculair gedaakd. De verwarming heeft ook nog niet opgestaan. Een beetje warmer aankleden kost niets.
Dus ik ga in november op reis voor twee maanden en laat mijn (aardgas)verwarming gewoon opstaan om te "besparen"?odbc schreef: ↑6 oktober 2021, 17:02 Stel aquastaat van cv op laagste stand en zet thermostaat in woning op 25gr.
En laat dit systeem continu opstaan, zelfs als je in dag gaat werken , eerste dagen zal er ietsje meer verbruik zijn maar na paar dagen zal dit stabiliseren en kan je uw woning met weinig energie op peil houden ,ook is er meer comfortwarmte.
Mocht de behaalde temperatuur(21 gr) in woning niet behaald worden zet je aquastaat op CV ietsjes meer (klein beetje maar)
Of dit met een nieuwe condensatie cv ketel is of een oude hoogrendementsketel speelt geen rol, een woning die meer is geïsoleerd is zal cv iets langer laten afstaan dan een minder geïsoleerd huis.
Warmte trekt altijd naar koude , nooit andersom, daarom is het belangrijk de muren op tempratuur te houden.
Eenmaal dat gebeurd moet er niet veel energie bijgestoken worden, je zou verschieten met hoe weinig energie dat kan.
Uw woning continu op comfortwarmte houden kan je vergelijken als een auto met constante snelheid over snelweg, werken met nachtverlaging daar zal je altijd warmteverlies van muren , vloer en plafond moeten aanvullen voor er weer comfortwarmte is ,kan je vergelijken met een auto die elke keer stopt en optrekt .
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Dit zei 'de inspecteur' erover deze week.
""""""' 's Nachts kies je best voor een temperatuur van 16 graden. De kans is tegenwoordig klein dat het huis in één nacht zo veel zal afkoelen, dus de ketel zal wellicht niet aanslaan. Als je bijvoorbeeld in een rijwoning woont, dan verwarm je het huis ook via de buren. Door de temperatuur ’s nachts te verlagen naar 16 graden bespaar je tot 200 euro per jaar.""""""'''
Bron : VRT
""""""' 's Nachts kies je best voor een temperatuur van 16 graden. De kans is tegenwoordig klein dat het huis in één nacht zo veel zal afkoelen, dus de ketel zal wellicht niet aanslaan. Als je bijvoorbeeld in een rijwoning woont, dan verwarm je het huis ook via de buren. Door de temperatuur ’s nachts te verlagen naar 16 graden bespaar je tot 200 euro per jaar.""""""'''
Bron : VRT
Ik zet mijn verwarming uit 's nachts of als ik het huis verlaat, comfortabel is het nadien misschien niet maar het is de beste besparing en sterkt het lichaam (in een oud huis met slechte isolatie zeker doen of thermostaat zo laag mogelijk).
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Vuurspuwer misschien?! 
Gewoon onwaar.odbc schreef: ↑6 oktober 2021, 17:02 Stel aquastaat van cv op laagste stand en zet thermostaat in woning op 25gr.
En laat dit systeem continu opstaan, zelfs als je in dag gaat werken , eerste dagen zal er ietsje meer verbruik zijn maar na paar dagen zal dit stabiliseren en kan je uw woning met weinig energie op peil houden ,ook is er meer comfortwarmte.
Mocht de behaalde temperatuur(21 gr) in woning niet behaald worden zet je aquastaat op CV ietsjes meer (klein beetje maar)
Of dit met een nieuwe condensatie cv ketel is of een oude hoogrendementsketel speelt geen rol, een woning die meer is geïsoleerd is zal cv iets langer laten afstaan dan een minder geïsoleerd huis.
Warmte trekt altijd naar koude , nooit andersom, daarom is het belangrijk de muren op tempratuur te houden.
Eenmaal dat gebeurd moet er niet veel energie bijgestoken worden, je zou verschieten met hoe weinig energie dat kan.
Uw woning continu op comfortwarmte houden kan je vergelijken als een auto met constante snelheid over snelweg, werken met nachtverlaging daar zal je altijd warmteverlies van muren , vloer en plafond moeten aanvullen voor er weer comfortwarmte is ,kan je vergelijken met een auto die elke keer stopt en optrekt .
Mijn cv geeft aan per uur hoeveel Kw gas verbruikt wordt.
Deze week werd gedurende iedere namiddag ongeveer ieder uur evenveel Kw verbruikt.
Eén namiddag was ik niet thuis en heb de thermostaat lager gezet en enkele uren later terug hoger.
De metingen per uur geven duidelijk aan dat tijdens mijn afwezigheid de CV niet gewerkt heeft en nadien een beetje meer heeft verbruikt om de temperatuur terug op peil te brengen. Maar geenszins en nog niet 1/4 van wat er bespaard werd.
Het rendement van je ketel heeft hierop invloed . Het rendement van de ketel wordt slechter als ie harder moet branden omdat er meer warmte via de schoorsteen verloren gaat. En tja als de temperatuur terug hoger moet en daarvoor de cv harder moet branden en het rendement wordt slecht, dan zal je verbruik hoger liggen dan normaal liggen. Tot zover de vergelijking met uw auto die steeds weer moet optrekken (slecht rendement)
Bijkomend mag me niet vergeten dat het warmteverlies van je huis lager wordt naarmate het huis afkoelt. Warmteverlies is namelijk recht evenredig met temperatuurverschil. Als je het huis continu op dezelfde temperatuur houdt dan zul je zelfs meer warmteverlies hebben dan wanneer je het laat afkoelen. En het is nu net die totale warmteverlies dat gecompenseerd wordt met opwarmen. Meer gasverbruik dus als men meer warmteverlies had.
Uw redenering houdt geen steek en is volgens mij teveel gebaseerd op buikgevoel.
mvg,
Inderdaad, de logica is hier zoek. Simpel:
https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... -niet.html
https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... -niet.html
Ik overweeg om terug naar huis te gaan wonen. Bespaar dan op elektriciteit, gas, verzekeringen, taksen,enz en mijn enige "eigen woonst" brengt nog huurgeld op..

-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
ROFL !odbc schreef: ↑6 oktober 2021, 17:02 Stel aquastaat van cv op laagste stand en zet thermostaat in woning op 25gr.
10/10 !
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Idem hier.
Bovendien is de dagtemp hier 16, 's avonds een luxueuze 17
Als er bezoek komt gaat het uiteraard hoger (en loop ik in T-shirt).
Comfort is wat mensen slap en ongezond maakt
Comfort is voor zieke mensen
Mijn vrouw moet dan zwaar ziek zijn, ze verdraagt geen lagere temperatuur dan 24°C in de woonkamer. Ze is dan ook werkelijk 'koudbloedig'. Heeft een slechte bloeddoorstroming wat resulteert in koude handen en voeten zelfs bij een buitentemperatuur van 25°C. Dus heel die heisa hier gaat aan ons voorbij.
17°C lijkt me wel fris om de dag binnenshuis door te brengen.
17°C lijkt me wel fris om de dag binnenshuis door te brengen.
-
odbc
Draait zoals je wilt, elke keer uw muren, vloer en plafonds opwarmen en laten afkoelen vergt op langere termijn meer energie dat dit op zelfde temperatuur te houden of je moet leven in een zeer warmteverliezende woning.
Veel mensen zullen dit jaar een stevige rekening krijgen en dat is niet om te ROFL
Veel mensen zullen dit jaar een stevige rekening krijgen en dat is niet om te ROFL
Niet om te ROFL idd, dat is leedvermaak.
Maar (zoals iemand eerder zei) ook geen compassie mee.
(Wel met arme mensen die geen keuze hebben, niet met middenklassers waarbij het hun eigen schuld is)
Wij zijn al langer heel spaarzaam en hebben de laatste jaren nog extra isolatie in de woning aangebracht. Met een jaarlijks aardgasverbruik van 850 m3 voor verwarming en warm water voelen wij het niet zo hard, die prijsstijgingen.
Maar als ge nog nooit werk hebt gemaakt van uw kot deftig te isoleren hebt ge het zelf gezocht.
Maar (zoals iemand eerder zei) ook geen compassie mee.
(Wel met arme mensen die geen keuze hebben, niet met middenklassers waarbij het hun eigen schuld is)
Wij zijn al langer heel spaarzaam en hebben de laatste jaren nog extra isolatie in de woning aangebracht. Met een jaarlijks aardgasverbruik van 850 m3 voor verwarming en warm water voelen wij het niet zo hard, die prijsstijgingen.
Maar als ge nog nooit werk hebt gemaakt van uw kot deftig te isoleren hebt ge het zelf gezocht.