NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Waarom ?
Cooperatieve aandeelhouders en klanten kunnen toch andere redenen hebben en dus misschien wel het één willen maar niet het andere.
Dus waarom zou je zowel je cooperanten basis als je klanten basis bewust willen beperken ?
Ben wel akkoord dat ze een keuze moeten maken en dat dan ook duidelijk communiceren.
Juist omdat tot nu er steeds uit alles bleek dat dit een voorwaarde leek te zijn om klant te mogen worden. Daarom verbaasde het mij dat dit toch niet zo zou zijn.
https://help.newb.coop/hc/nl-be/article ... NewB-Bank-
Ik ga NewB een mail sturen om het te vragen. Misschien was men vertelde tijdens de infosessie fout.
https://help.newb.coop/hc/nl-be/article ... NewB-Bank-
Ze vragen om coöperant te worden wil niet noodzakelijk zeggen dat men verplicht coöperant te worden.Om klant te worden van NewB, vragen we u om coöperant te worden door minstens één coöperatief deelbewijs aan te kopen (voor particuliere klanten is de nominale waarde van één deelbewijs 20 euro).
Ik ga NewB een mail sturen om het te vragen. Misschien was men vertelde tijdens de infosessie fout.
Dat interpreteer ik als een noodzakelijke voorwaarde, niet als een uitnodiging.Om klant te worden van NewB, vragen we u om coöperant te worden.
Allicht is het wel de bedoeling dat iedereen coöperant wordt, maar zullen ze ook niet overgaan tot het afsluiten van iemands rekeningen als dat niet gebeurt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik ook.
Los van hoe iemand het interpreteert, lijkt het mij in ieder geval *niet duidelijk*.
Nochthans: https://www.newb.coop/nl/handvest/themas Thema 7:
NewB communiceert op een eenvoudige, transparante en eerlijke manier over haar producten en al haar activiteiten, ...
Weet er iemand een app waar de koers van Belgische bevek's opduiken, en dus vermoedelijk ook deze? Puur koersinformatie.
Niet een app maar ook wel goed;
Via www.fundeye.com kan men de koersen opvolgen van NewB Invest.
Daar zitten ze allemaal in. Gewoon zoeken op 'newb invest'. Op dit moment is er nog geen vastgestelde waarde. De intredes staan nog op 'in uitvoering'.
Je kunt daar een account aanmaken en die dan toevoegen als favorieten. En in de menu 'E-documents' kun je abonneren op updates. Ik veronderstel dat je dan een e-mail gaat krijgen als er iets gaat veranderen, zoals een nieuwe waardebepaling.
Via www.fundeye.com kan men de koersen opvolgen van NewB Invest.
Daar zitten ze allemaal in. Gewoon zoeken op 'newb invest'. Op dit moment is er nog geen vastgestelde waarde. De intredes staan nog op 'in uitvoering'.
Je kunt daar een account aanmaken en die dan toevoegen als favorieten. En in de menu 'E-documents' kun je abonneren op updates. Ik veronderstel dat je dan een e-mail gaat krijgen als er iets gaat veranderen, zoals een nieuwe waardebepaling.
Vandaag is de aankoop effectief van de rekening gegaan en als 'verwerkt' in het bankplatform opgedoken. Waarde staat op de initiële waarde van 20 euro per aandeel.
Zojuist een e-mail van NewB ontvangen met enige informatie over het succes;
# 2000+ beleggers
# 18+ miljoen euro kapitaal
Dat lijkt mij zeer respectabel. Over de bank zelf ben ik vandaag te weten gekomen dat ze aan een 40 000 rekeningen zitten. Weet niet hoeveel unieke klanten. Dat lijkt mij minder geweldig. Ik verwacht dat een individuele klant minstens twee rekeningen heeft. En sommige meer. - Ik heb er 4. Eén zicht, drie spaarrekeningen. - Ik leg graag gelabelde potjes aan.
Zojuist een e-mail van NewB ontvangen met enige informatie over het succes;
# 2000+ beleggers
# 18+ miljoen euro kapitaal
Dat lijkt mij zeer respectabel. Over de bank zelf ben ik vandaag te weten gekomen dat ze aan een 40 000 rekeningen zitten. Weet niet hoeveel unieke klanten. Dat lijkt mij minder geweldig. Ik verwacht dat een individuele klant minstens twee rekeningen heeft. En sommige meer. - Ik heb er 4. Eén zicht, drie spaarrekeningen. - Ik leg graag gelabelde potjes aan.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Gezien de doelstelling van 10 miljoen kan dat inderdaad een succes genoemd worden.
Dat is ongeveer 10% van de klanten/cooperanten die ingetekend hebben voor gemiddeld 10.000 EUR per persoon.
Wellicht is er ook een deel dat met maandelijkse instap wil/gaat werken.
Zijn die hier inbegrepen ? En is dat dan enkel hun eerste maandelijkse instap die inbegrepen is (of hebben ze bv. een schatting over 1 jaar gemaakt) ?
Inhoudelijk weet ik dat niet. De communicatie was zeer summier. Enkel dat het een succes was. De eerste was voor de investeerders. De 2de communicatie was denk ik voor alle klanten;
Voor het eerste beleggingsproduct dat NewB verdeelt tekenden tijdens de inschrijvingsperiode meer dan 2.000 investeerders in. Samen investeerden zij bijna 20 miljoen euro in het fonds, het dubbele van wat NewB voorop had gesteld om zorgeloos te kunnen starten met duurzame investeringen. Ook met dit product blijft NewB een duurzaamheidspionier in de financiële sector.
Dat we samen zo'n succes bereiken werkt heel motiverend! Blijf ons volgen en kom als eerste te weten wat er nog op stapel staat.
Het bankplatform heeft (nog niet) de functie om automatisch in te stappen elke X periode. Dat vereist een aantal manuele stappen per intrede.
De huidige stand is; (bron https://www.fundeye.com )
Eigenlijk verbaast het mij dat er überhaupt investeringen zijn voor 'investor'. Als je er in het begin bij bent dan wil je toch van de founder-aanbieding met zijn betere voorwaarden gebruik maken. Ik had dat pas verwacht een paar weken na de lancering van de fondsen dat mensen in die gingen investeren.
Het enige wat ik kan bedenken dat die 'investor' investeringen vergissingen zijn. Mensen die eigenlijk in founder wilde investeren maar te lang gewacht hebben.
Nu is het afwachten hoe dat verloopt. De eerste echte notering was voor alle fondsen een fractie onder de uitgifte waarde van 20 euro.
Tijdens de infosessie vroeg ik of ze konden zeggen in wat exact ze gingen investeren. Dat konden ze niet zeggen. Zover ik kan zien is die informatie nog steeds niet beschikbaar.
Is dat normaal voor een bevek dat zoiets dat ze zoiets niet publiek maken?
Voor het eerste beleggingsproduct dat NewB verdeelt tekenden tijdens de inschrijvingsperiode meer dan 2.000 investeerders in. Samen investeerden zij bijna 20 miljoen euro in het fonds, het dubbele van wat NewB voorop had gesteld om zorgeloos te kunnen starten met duurzame investeringen. Ook met dit product blijft NewB een duurzaamheidspionier in de financiële sector.
Dat we samen zo'n succes bereiken werkt heel motiverend! Blijf ons volgen en kom als eerste te weten wat er nog op stapel staat.
Het bankplatform heeft (nog niet) de functie om automatisch in te stappen elke X periode. Dat vereist een aantal manuele stappen per intrede.
De huidige stand is; (bron https://www.fundeye.com )
- NewB Sustainable Mixed Fund Balanced Founder (Capitalisation) - EUR (BE6330035096)
# Unit Net Assets5 910 585 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Balanced Founder (Distribution) - EUR (BE6330038124)
# Unit Net Assets1 985 726 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Defensive Founder (Capitalisation) - EUR (BE6330023944)
#Unit Net Assets2 801 625 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Defensive Founder (Distribution) - EUR (BE6330026970)
#Unit Net Assets984 882 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Dynamic Founder (Capitalisation) - EUR (BE6330042167)
#Unit Net Assets5 991 214 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Dynamic Founder (Distribution) - EUR (BE6330044189)
#Unit Net Assets1 594 744 EUR
(= €19 268 776)
NewB Sustainable Mixed Fund Balanced Investor (Capitalisation) - EUR (BE6330034081)
#Unit Net Assets73 215 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Balanced Investor (Distribution) - EUR (BE6330036102)
# Unit Net Assets144 278 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Defensive Investor (Capitalisation) - EUR (BE6330022938)
#Unit Net Assets48 613 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Defensive Investor (Distribution) - EUR (BE6330024959)
#Unit Net Assets9 473 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Dynamic Investor (Capitalisation) - EUR (BE6330041151)
#Unit Net Assets103 031 EUR
NewB Sustainable Mixed Fund Dynamic Investor (Distribution) - EUR (BE6330043173)
#Unit Net Assets34 978 EUR
Eigenlijk verbaast het mij dat er überhaupt investeringen zijn voor 'investor'. Als je er in het begin bij bent dan wil je toch van de founder-aanbieding met zijn betere voorwaarden gebruik maken. Ik had dat pas verwacht een paar weken na de lancering van de fondsen dat mensen in die gingen investeren.
Het enige wat ik kan bedenken dat die 'investor' investeringen vergissingen zijn. Mensen die eigenlijk in founder wilde investeren maar te lang gewacht hebben.
Nu is het afwachten hoe dat verloopt. De eerste echte notering was voor alle fondsen een fractie onder de uitgifte waarde van 20 euro.
Tijdens de infosessie vroeg ik of ze konden zeggen in wat exact ze gingen investeren. Dat konden ze niet zeggen. Zover ik kan zien is die informatie nog steeds niet beschikbaar.
Is dat normaal voor een bevek dat zoiets dat ze zoiets niet publiek maken?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tja ... niet iedereen denkt hard na over die dingen ...Giskart schreef: ↑23 januari 2022, 19:40 Eigenlijk verbaast het mij dat er überhaupt investeringen zijn voor 'investor'. Als je er in het begin bij bent dan wil je toch van de founder-aanbieding met zijn betere voorwaarden gebruik maken. Ik had dat pas verwacht een paar weken na de lancering van de fondsen dat mensen in die gingen investeren.
Dat vraag je je nu pas af ?!?
Is er geen (vermoedelijk verplichte) prospectus ?
Het is duidelijk in wat soort zaken ze investeren. Het gaat over 'Artikel 9-fondsen' + nog extra lagen van uitsluitende parameters daar bovenop.
https://files.newb.coop/nl/public/newbi ... pectus.pdf
Maar daarmee weet je niet in welke entiteiten ze effectief investeren. Je weet enkel wat de kenmerken moeten zijn van die entiteiten moeten zijn. Dat is wat ik bedoel.
Maar misschien is het normaal dat ze dat niet publiek maken. Uiteindelijk betaal je daar voor, de expertise om uit de vele investeringsmogelijkheden een bepaalde selectie te maken in een bepaalde verhouding. In wat men nu juist gaat investeren maakt uiteindelijk niet uit. Zolang het maar voldoet aan de eigenschappen waaraan die moeten voldoen. En rendement opleveren.
https://files.newb.coop/nl/public/newbi ... pectus.pdf
Maar daarmee weet je niet in welke entiteiten ze effectief investeren. Je weet enkel wat de kenmerken moeten zijn van die entiteiten moeten zijn. Dat is wat ik bedoel.
Maar misschien is het normaal dat ze dat niet publiek maken. Uiteindelijk betaal je daar voor, de expertise om uit de vele investeringsmogelijkheden een bepaalde selectie te maken in een bepaalde verhouding. In wat men nu juist gaat investeren maakt uiteindelijk niet uit. Zolang het maar voldoet aan de eigenschappen waaraan die moeten voldoen. En rendement opleveren.