Erven van grootmoeder
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Erven van grootmoeder
Niet overdrijven, aan successieplanning moet je doen als jij (of de betreffende persoon) nog leeft, niet als de persoon al overleden is. Dan is het te laat om nog ergens een of andere constructie op te zetten om zo weinig mogelijk erfbelastingen te betalen. Maar alles moet natuurlijk gebeuren met goedkeuren van die persoon ...
PS: mijn ouders hebben zelf ook al dit onderwerp aangesneden. Ik begrijp wel dat het gevoelig ligt dat niet de erflater maar de begunstigde de vraag stelt.
PS: mijn ouders hebben zelf ook al dit onderwerp aangesneden. Ik begrijp wel dat het gevoelig ligt dat niet de erflater maar de begunstigde de vraag stelt.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik zou het al lang op voorhand zelf geregeld hebben zodat er geen discussies meer zijn.Nefertari schreef: ↑6 april 2022, 11:37Ben ik hier de enige die geshockeerd is?benjamin998 schreef: ↑4 april 2022, 12:37 ... Mijn oma is nu erg ziek ...
... Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen ...
Zolang iemand leeft is er helemaal geen sprake van 'erfenis'.
Hoe zouden jullie het vinden, als ze bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven?
En is het vandaag allemaal geregeld door jou?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Inderdaad: maar dat zal na mijn dood niet mijn probleem meer zijn.
En als ze al azen op mijn bezittingen terwijl ik nog leef (op dat moment dus nog géén "erfenis"), dan zijn ze het niet waard om ooit iets te erven.
Ik was even uit het oog verloren dat dit hier een financieel forum is en dat de meeste leden hier misschien denken dat ze het later kunnen meenemen naar hun graf.

Als iemand bij leven vindt dat dit nodig is dan kan dit inderdaad, maar het is niet aan kleinkinderen om zich hiermee bezig te houden.VincentVega schreef: ↑6 april 2022, 14:25 Niet overdrijven, aan successieplanning moet je doen als jij (of de betreffende persoon) nog leeft, ...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaar ook dat ik dit erbij had gezet ...Nefertari schreef: ↑6 april 2022, 16:03Als iemand bij leven vindt dat dit nodig is dan kan dit inderdaad, maar het is niet aan kleinkinderen om zich hiermee bezig te houden.VincentVega schreef: ↑6 april 2022, 14:25 Niet overdrijven, aan successieplanning moet je doen als jij (of de betreffende persoon) nog leeft, ...
Mijn ouders hebben het zelf ter sprake gebracht, ikzelf zou er nooit over beginnen. Van mijn part leven ze alles op, ze hebben er hard voor gewerkt ...VincentVega schreef: ↑6 april 2022, 14:25 PS: mijn ouders hebben zelf ook al dit onderwerp aangesneden. Ik begrijp wel dat het gevoelig ligt dat niet de erflater maar de begunstigde de vraag stelt.
Kinderen en kleinkinderen mogen plannen maken zoveel ze willen. Het is uiteindelijke enkel de erflater die beslist (met naleving van een aantal wettelijke bepalingen, zoals het wettelijk erfdeel). En je kan als erflater natuurlijk ook alles opleven. Waarom niet? Het is van jou ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dergelijke mentaliteit zou bij iedere familie moeten bestaan.VincentVega schreef: ↑6 april 2022, 16:08 ...
Mijn ouders hebben het zelf ter sprake gebracht, ikzelf zou er nooit over beginnen. Van mijn part leven ze alles op, ze hebben er hard voor gewerkt ...
Kinderen en kleinkinderen mogen plannen maken zoveel ze willen. Het is uiteindelijke enkel de erflater die beslist (met naleving van een aantal wettelijke bepalingen, zoals het wettelijk erfdeel). En je kan als erflater natuurlijk ook alles opleven. Waarom niet? Het is van jou ...
Maar als je een beetje ouder wordt en wat bezittingen hebt, doen sommige nakomelingen alsof je zelf niet meer vrij mag
beschikken over alles waar je een levenlang voor hebt gewerkt en gespaard.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ...Nefertari schreef: ↑6 april 2022, 11:37Ben ik hier de enige die geshockeerd is?benjamin998 schreef: ↑4 april 2022, 12:37 ... Mijn oma is nu erg ziek ...
... Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen ...
Zolang iemand leeft is er helemaal geen sprake van 'erfenis'.
Hoe zouden jullie het vinden, als ze bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven?
Dat "bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven" heb je er zelf bij verzonnen.benjamin998 schreef: ↑4 april 2022, 12:37 ... helaas. ...
... tussen mij, het kind van de overleden zoon en de dochter (mijn tante) ...
Wat is er mis met je op voorhand informeren over zoiets ? (ja, in dit geval als kleinkind omdat je ouder er niet meer is)
Mijn vraag gaat niet over de specifieke situatie van deze persoon, maar is een algemene opmerking, bedoeld om mensen te doen nadenken : "Hoe zouden jullie je voelen indien men jouw bezittingen reeds beschouwt als erfenis? "EarthNvstr1 schreef: ↑6 april 2022, 17:00
Dat "bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven" heb je er zelf bij verzonnen.
Wat is er mis met je op voorhand informeren over zoiets ? (ja, in dit geval als kleinkind omdat je ouder er niet meer is)
En voor mijn persoonlijk gevoel is het "redelijk mis" dat men hierover informeert op het ogenblik dat je ziek te bed ligt.
Maar jij mag daar uiteraard anders over denken, hoewel ik het je niet toewens.
Het is ook nog iets anders dan dit met roerende goederen.VincentVega schreef: ↑5 april 2022, 14:03Het is iets ingewikkelder dan dat. Als de schenking via een notariële akte is gebeurd, betaal je NOOIT successierechten (ook niet bij een overlijden binnen de 3 jaar).
Schenkingsrechten en successierechten zijn 2 afzonderlijke zaken (die wel samengaan): in principe betaal je geen successierechten als je al schenkingsrechten hebt betaald.
Maar: als de schenking van roerende goederen (geld bv.) NIET via een notariële akte is verlopen maar via een eenvoudige handgift of bankgift (je betaalt dan geen schenkingsrechten noch notariskosten), is er sprake van een "verdachte periode" van 3 jaar. Wat betekent dat als de schenker binnen de 3 jaar na schenking komt te overlijden, dan zijn wél nog successierechten verschuldigd op het geschonken bedrag.
Bij een notariële akte voor een schenking van roerende goederen zijn er echter NOOIT nog successierechten verschuldigd, ook al komt de schenker binnen de 3 jaar te overlijden (je hebt dan immers al schenkingsrechten en notariskosten betaald).
Een onroerend goed moet je inderdaad schenken met een notariële akte. Roerende goederen kan gewoon met schenkingakte die je binnenbrengt bij het kantoor Rechtszekerheid. Je laat dat registeren en je betaalt achteraf de schenkingsrechten afhankelijk van het bedrag. De procedure is gratis en dus interessant als je meer dan 50.000 euro roerend gaat erven. Zelfs als de persoon de dag erna sterft, is dit nog een rechtsgeldige schenking.
Als je grootmoeder of gelijk wie wil dat je zoveel mogelijk erft zonder successie te betalen zou ze dit zelf hebben geregeld .
Er zijn manieren genoeg om alles weg te schenken en 100% controle te houden .
Blijkbaar heeft ze dit niet gedaan dus is schandalige nu al azen achter geld .
Waar mee zijn jullie bezig
Er zijn manieren genoeg om alles weg te schenken en 100% controle te houden .
Blijkbaar heeft ze dit niet gedaan dus is schandalige nu al azen achter geld .
Waar mee zijn jullie bezig