Erven van grootmoeder
Re: Erven van grootmoeder
Een grootmoeder met enkel gelden, dan lijkt er mij al één en ander verdeeld te zijn. Nu nog zorgen dat ook de laatste euro naar jou toekomt. En dat terwijl ze erg ziek is... Van mij geen tips! 

En toen viel het topic stil ... Het drukke paasweekend kan ook de boosdoener zijn natuurlijk. 

Als je denkt dat er gelden zijn te erven en je aanvaard de erfenis aanvaard je ook alle schulden van de erflater..
En waarom niet? In dit geval is zijn vader overleden, dus zijn vader is er niet meer om zich hier mee bezig te houden. Het is ook gewoon slim om al aan successieplanning te doen, dan te wachten en dan een groot deel af te staan aan de staat.Nefertari schreef: ↑6 april 2022, 16:03Als iemand bij leven vindt dat dit nodig is dan kan dit inderdaad, maar het is niet aan kleinkinderen om zich hiermee bezig te houden.VincentVega schreef: ↑6 april 2022, 14:25 Niet overdrijven, aan successieplanning moet je doen als jij (of de betreffende persoon) nog leeft, ...
Als het slechts om een klein bedrag gaat speelt dit geen grote rol, maar wel bij grotere bedragen. Nu schenken aan 3% in plaats van 27% successierechten te betalen later.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Als men erft zijn dit centjes door een ander bijeen gespaard.
Dus wat men krijgt, heeft men zelf niets voor moeten doen.
De erflater kan dit evengoed aan een goed doel schenken.
Dan ontvangt u niets, daar al eens aan gedacht als kleinkind.
Estate Guru believer.
Omdat het aan de oma is om hierover te beslissen. Noch kind(eren), noch kleinkind(eren) dienen aan iemand te vragen om aan successieplanning te doen.
Als in dit geval, haar kleinkind al over "zijn erfenis" praat, terwijl zijn oma ziek te bed ligt, dan vind ik dat choquerend. Het is háár geld en het wordt pas "erfenis" ná het overlijden.
Het is dan ook de grootmoeder die zelf beslist wat er met dat geld gebeurt, het is niet dat die wordt gedwongen om te geven. Als ik later zelf grootvader zal zijn, zal ik het ook liever naar mijn nageslacht zien gaan dan naar de staat of met alle respect een goed doel.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik begrijp niet goed waarom forumleden als Platin en Nefertari er een probleem mee hebben dat iemand naar info zoekt om een latere erfenis zo goed mogelijk voor te bereiden.DonDraper schreef: ↑23 april 2022, 17:05Het is dan ook de grootmoeder die zelf beslist wat er met dat geld gebeurt, het is niet dat die wordt gedwongen om te geven. Als ik later zelf grootvader zal zijn, zal ik het ook liever naar mijn nageslacht zien gaan dan naar de staat of met alle respect een goed doel.
Jaloezie omdat ze zelf niets of weinig geërfd hebben?
Als grootvader ben ik samen met mijn kleinkinderen hun financiële toekomst zo goed mogelijk op punt aan het stellen.
Ik begrijp hen wel.dhalluinR schreef: ↑23 april 2022, 19:47 Ik begrijp niet goed waarom forumleden als Platin en Nefertari er een probleem mee hebben dat iemand naar info zoekt om een latere erfenis zo goed mogelijk voor te bereiden.
Jaloezie omdat ze zelf niets of weinig geërfd hebben?
Als grootvader ben ik samen met mijn kleinkinderen hun financiële toekomst zo goed mogelijk op punt aan het stellen.
In jouw geval neem jij initiatief naar je (klein)kinderen toe. In geval van TS komt het van de (klein)kinderen.
En bovendien is de timing nogal ongelukkig natuurlijk. Dat had dan al wat vroeger geregeld moeten worden.
Is dat tegenwoordig de taak van een grootouder?
Lijkt me wat op aardappelen geven ipv hen te leren poten.
Zolang de grootouder maar mee beslist en er geen druk mee gepaard gaat, is het al goed.
Lijkt me wat op aardappelen geven ipv hen te leren poten.

Zolang de grootouder maar mee beslist en er geen druk mee gepaard gaat, is het al goed.

Ik verklaar me nader:
Mijn kleinkinderen krijgen de blote eigendom van een aantal van mijn landerijen ten geschenke. Zelf behoud ik het vruchtgebruik ervan. Intussen leer ik hen hoe om te gaan met landbouw(ers) en natuur. Want een vruchtbaar samengaan van beide ligt me nauw aan het hart!
Och jong je moest eens weten.
Jij denkt dat je het weet jaloezie.......
Neen weet hoe graaiers te werk gaan.(in verleden kasbons die verdwenen zijn, maar toch boven water zijn gekomen)
De graaiers dachten dat de anderen niet op de hoogte waren.
En toen op de hoogte zonder internet en forums.
Er bestonden toen al notarissen en rechts winkels.
En info nemen via een forum als op een sterfbed.
Het Donald Trump tijdperk ten voeten uit.
Estate Guru believer.
Hopelijk voorwaarden aan de schenking opgenomen.dhalluinR schreef: ↑23 april 2022, 21:52
Ik verklaar me nader:
Mijn kleinkinderen krijgen de blote eigendom van een aantal van mijn landerijen ten geschenke. Zelf behoud ik het vruchtgebruik ervan. Intussen leer ik hen hoe om te gaan met landbouw(ers) en natuur. Want een vruchtbaar samengaan van beide ligt me nauw aan het hart!
Uw waarden zijn gewoonlijk niet de waarden die andere willen naleven.
Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik begrijp niet dat er hier leden zijn die tegen de vraag van de TS zijn.
Het is misschien niet het meest ideale moment om die vraag te stellen, zoiets moet in theorie reeds vooraf besproken zijn maar mensen zijn daar heel terughoudend in.
Ik ben zelf heel recent jammer genoeg in het geval geweest, mijn moeder was heel open wat betreft haar gelden, ik had een volledig zicht op wat ze had en toch hebben wij - achteraf gezien - nog veel te veel aan vadertje staat moeten afstaan.
Iedere euro die naar de staat gaat is een onterechte euro, mijn moeder heeft haar hele leven gespaard voor dit geld en de staat hoeft daar niks meer op te pakken, dat geld zou volledig naar ons moeten gaan. Ondanks onze openheid en een gedeeltelijke regeling vooraf zouden we nog veel meer kunnen gedaan hebben maar het blijft een onderwerp dat heel gevoelig ligt : praten over geld.
De TS heeft waarschijnlijk nooit kunnen of durven praten hierover met zijn grootmoeder en wou last-minute weten of er op één of andere manier nog iets kon geregeld worden. Uiteraard is het niet echt kies om over geld bezig te zijn met iemand op zijn sterfbed maar eigenlijk kan alles daar nog geregeld worden aan 3% + notariskosten. Uiteraard moet de persoon op zijn sterfbed nog bij volle besef zijn, wat ook niet altijd het geval is.
Het is misschien niet het meest ideale moment om die vraag te stellen, zoiets moet in theorie reeds vooraf besproken zijn maar mensen zijn daar heel terughoudend in.
Ik ben zelf heel recent jammer genoeg in het geval geweest, mijn moeder was heel open wat betreft haar gelden, ik had een volledig zicht op wat ze had en toch hebben wij - achteraf gezien - nog veel te veel aan vadertje staat moeten afstaan.
Iedere euro die naar de staat gaat is een onterechte euro, mijn moeder heeft haar hele leven gespaard voor dit geld en de staat hoeft daar niks meer op te pakken, dat geld zou volledig naar ons moeten gaan. Ondanks onze openheid en een gedeeltelijke regeling vooraf zouden we nog veel meer kunnen gedaan hebben maar het blijft een onderwerp dat heel gevoelig ligt : praten over geld.
De TS heeft waarschijnlijk nooit kunnen of durven praten hierover met zijn grootmoeder en wou last-minute weten of er op één of andere manier nog iets kon geregeld worden. Uiteraard is het niet echt kies om over geld bezig te zijn met iemand op zijn sterfbed maar eigenlijk kan alles daar nog geregeld worden aan 3% + notariskosten. Uiteraard moet de persoon op zijn sterfbed nog bij volle besef zijn, wat ook niet altijd het geval is.
You can't fool me, Haelewyn.dhalluinR schreef: ↑23 april 2022, 21:52Ik verklaar me nader: