Sparen kinderen: voorstel grootbank versus IWDA
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Sparen kinderen: voorstel grootbank versus IWDA
Beste,
We hadden graag een beleggingsplan gestart voor onze beide kinderen. Het idee is om voor elk kind €100/maand te sparen.
Gezien we momenteel nogal wat belegd hebben bij een grootbank heb ik hen ook om een voorstel gevraagd.
Gezien de lange beleggingsperiode van onze kinderen (ze zijn 2 jaar oud) stelt men voor om nagenoeg volledig in aandelen te beleggen.
Voorstel van KBC: KBC Equity Fund High Dividend (EUR). Instapkosten zouden dan ongeveer 1.5% bedragen gezien we trouwe klant zijn en lopende kosten 1.75%. Geen roerende voorheffing gezien het volledig in aandelen belegt en 1.32% beurstaks.
Als alternatief zou ik dan mogelijks beleggen in bv. IWDA via bolero. Of een gelijkaardige ETF, bij voorkeur 1 ETF die een zo breed mogelijke spreiding heeft.
Als ik beide fonsden naast elkaar zet valt me op dat ze heel gelijklopend zijn qua spreiding, zowel op vlak van regio's, de sectoren waarin in ze beleggen,...
Enkele vragen:
* Heeft het een meerwaarde om in het KBC fonds te beleggen tegenover IWDA? KBC fonds is "actief beheert" maar ik neem aan dat het IWDA fonds ook zijn aandelen wijzigt afhankelijk van de markt? Wat is hier het verschil met KBC?
Is er überhaupt een voordeel aan het KBC fonds? Graag met een neutrale kijk en niet zozeer alles tegen de grootbanken.
* Via bolero is het nadeel dat aankopen onder €2.500 behoorlijk belast worden met een instapkost (€7.5). Wat is hier de best methode om dit te vermijden? In plaats van wekelijks, jaarlijks 1 keer instorten voor €2.500 aan een lager tarief? Nadeel is de kleinere spreiding in aankoop natuurlijk.
* Is het aangewezen om voor kleine kinderen in zo'n fonds te beleggen of eerder passiever te gaan?
* Indien voor een ETF te gaan, welke vinden jullie aangewezen? Ik wil een zo simpel mogelijke ETF (graag 1), met zo min mogelijke kosten en brede spreiding.
In bijlage een korte vergelijking en de fiche van het KBC fonds.
Bedankt,
We hadden graag een beleggingsplan gestart voor onze beide kinderen. Het idee is om voor elk kind €100/maand te sparen.
Gezien we momenteel nogal wat belegd hebben bij een grootbank heb ik hen ook om een voorstel gevraagd.
Gezien de lange beleggingsperiode van onze kinderen (ze zijn 2 jaar oud) stelt men voor om nagenoeg volledig in aandelen te beleggen.
Voorstel van KBC: KBC Equity Fund High Dividend (EUR). Instapkosten zouden dan ongeveer 1.5% bedragen gezien we trouwe klant zijn en lopende kosten 1.75%. Geen roerende voorheffing gezien het volledig in aandelen belegt en 1.32% beurstaks.
Als alternatief zou ik dan mogelijks beleggen in bv. IWDA via bolero. Of een gelijkaardige ETF, bij voorkeur 1 ETF die een zo breed mogelijke spreiding heeft.
Als ik beide fonsden naast elkaar zet valt me op dat ze heel gelijklopend zijn qua spreiding, zowel op vlak van regio's, de sectoren waarin in ze beleggen,...
Enkele vragen:
* Heeft het een meerwaarde om in het KBC fonds te beleggen tegenover IWDA? KBC fonds is "actief beheert" maar ik neem aan dat het IWDA fonds ook zijn aandelen wijzigt afhankelijk van de markt? Wat is hier het verschil met KBC?
Is er überhaupt een voordeel aan het KBC fonds? Graag met een neutrale kijk en niet zozeer alles tegen de grootbanken.
* Via bolero is het nadeel dat aankopen onder €2.500 behoorlijk belast worden met een instapkost (€7.5). Wat is hier de best methode om dit te vermijden? In plaats van wekelijks, jaarlijks 1 keer instorten voor €2.500 aan een lager tarief? Nadeel is de kleinere spreiding in aankoop natuurlijk.
* Is het aangewezen om voor kleine kinderen in zo'n fonds te beleggen of eerder passiever te gaan?
* Indien voor een ETF te gaan, welke vinden jullie aangewezen? Ik wil een zo simpel mogelijke ETF (graag 1), met zo min mogelijke kosten en brede spreiding.
In bijlage een korte vergelijking en de fiche van het KBC fonds.
Bedankt,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mysticwizard op 22 augustus 2022, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Sparen kinderen: voorstel grootbank versus IWDA
Heb een vergelijkbare situatie en voor het kind (weliswaar op mijn naam) een account bij Degiro geopend. Zo kan je zonder enige transactiekost elke maand IWDA (of andere kernselectie ETFs) aankopen. Komt aan de huidige koers neer op 1 stuk per maand.
Uiteraard is dit véél interessanter dan instapkosten en lopende kosten van een KBC fonds.
Een MSCI World tracker is niet actief beheerd, er is enkel een ondergrens qua marketcap om opgenomen te worden. Bedrijven die eronder zakken worden volledig verkocht. Bedrijven die erboven stijgen worden opgenomen. De verdeling is free float market cap weighted. Dit wil zeggen dat er normaliter geen transacties nodig zijn om dit te behouden. Want een stijging van de waarde per aandeel -> Stijging van de market cap -> Stijging van het gewicht in de ETF.
Naast IWDA is ook de Lyxor Core een optie: LU1781541179
Ze bewegen nagenoeg gelijk, maar de Lyxor Core noteert aan €14 momenteel dus kan makkelijker zijn om voor €100 mee aan te kopen (net 7 stuks momenteel). Ze hebben quasi hetzelfde profiel met ~1500 van de grootste bedrijven onderliggend. De Lyxor heeft een lagere liquiditeit, maar ook een lager kostenpercentage. Maar dat lager kostenpercentage vertaalt zich niet meteen in een overperformance, misschien op termijn wel.
Uiteraard is dit véél interessanter dan instapkosten en lopende kosten van een KBC fonds.
Een MSCI World tracker is niet actief beheerd, er is enkel een ondergrens qua marketcap om opgenomen te worden. Bedrijven die eronder zakken worden volledig verkocht. Bedrijven die erboven stijgen worden opgenomen. De verdeling is free float market cap weighted. Dit wil zeggen dat er normaliter geen transacties nodig zijn om dit te behouden. Want een stijging van de waarde per aandeel -> Stijging van de market cap -> Stijging van het gewicht in de ETF.
Naast IWDA is ook de Lyxor Core een optie: LU1781541179
Ze bewegen nagenoeg gelijk, maar de Lyxor Core noteert aan €14 momenteel dus kan makkelijker zijn om voor €100 mee aan te kopen (net 7 stuks momenteel). Ze hebben quasi hetzelfde profiel met ~1500 van de grootste bedrijven onderliggend. De Lyxor heeft een lagere liquiditeit, maar ook een lager kostenpercentage. Maar dat lager kostenpercentage vertaalt zich niet meteen in een overperformance, misschien op termijn wel.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het Lyxor Core fonds zal iets meer dividend belasting betalen op Amerikaanse aandelen (intern in het fonds) omdat het een fonds is dat in Luxemburg gedomicilieerd is en daardoor een nadelig dubbelbelastingverdrag heeft t.o.v. het fonds dat in Ierland is gedomicilieerd.
Ik zelf ben voor mijn zoon een simpel beleggingsplan gestart bij KBC met hun eigen huisindexfonds (waar ze geen actieve reclame rond maken). Dat noemt Plato Institutional Index Fund - World Classic Shares Cap (ISIN BE6295950685:EUR).
Het is duurder dan IShares en consoorten maar het is wel Belgisch met een simpele rekening in België.
Ik weet dat argument speelt voor veel mensen niet, maar als we hier nog wat bedrijvigheid recht willen houden zullen we wat meer chauvinistischer keuzes moeten beginnen maken.
De TER is iets van een 0.68% maar dat is behoorlijk minder duur dan al die actieve fondsen die minstens 1% duurder zijn.
Zo een plan kan al van 25 EUR of 50 EUR.
Je kan er dus ook eentje maken voor de Emerging Markets.
Ieder zijn goesting natuurlijk. Niks is ideaal maar persoonlijk vond ik dat niet slecht en vooral dat het kan met zo een kleine bedragen.
Het is duurder dan IShares en consoorten maar het is wel Belgisch met een simpele rekening in België.
Ik weet dat argument speelt voor veel mensen niet, maar als we hier nog wat bedrijvigheid recht willen houden zullen we wat meer chauvinistischer keuzes moeten beginnen maken.
De TER is iets van een 0.68% maar dat is behoorlijk minder duur dan al die actieve fondsen die minstens 1% duurder zijn.
Zo een plan kan al van 25 EUR of 50 EUR.
Je kan er dus ook eentje maken voor de Emerging Markets.
Ieder zijn goesting natuurlijk. Niks is ideaal maar persoonlijk vond ik dat niet slecht en vooral dat het kan met zo een kleine bedragen.
- Instapkosten zijn relatief onbelangrijk over een lange periode. Hoe lager, hoe beter, uiteraard, maar lopende kosten hebben een veel grotere impact.
- Net daarom vind ik de keuze voor Bolero verstandig. Ik weet dat Degiro onder sommigen populair is wegens de gratis aankopen van ETF's, maar ik zou er toch mijn geld niet op durven wedden dat die binnen 20 jaar nog bestaan. Ook nogal vaak in opspraak gekomen bij toezichthoudende instanties. Blijf ook zeker weg van apps als Bux Zero.
- Het kan volgens mij weinig kwaad om aankopen te bundelen over enkele maanden aangezien dit over een lange termijn gezien weinig impact zal hebben. Het grootste probleem is allicht het feit dat je cash minder lang belegd is geweest. Kun je eens proberen te simuleren via https://backtest.curvo.eu/
- IWDA omvat enkel ontwikkelde markten, en bedrijven met grote marktkapitalisatie (large caps). Dit kan eventueel uitgebreid worden.
- Naast IWDA en die van Lyxor, is er ook SWRD. In tegenstelling tot IWDA doet SWRD niet aan securities lending (het uitlenen van effecten om een hogere return te bekomen).
- Bij een actief fonds doet een fondsbeheerder een selectie van aandelen die hij/zij kopenswaardig vindt. Een indexfonds als IWDA bevat alle aandelen uit de betreffende index, in dit geval volgens marktkapitalisatie.
- In principe is het voor kinderen inderdaad interessant dynamisch te beleggen gezien de lange horizon.
- Voor actieve fondsen zou ik enkel kiezen voor fondsen met een lange track record (toch 10+ jaar), en breed gespreid.
- Net daarom vind ik de keuze voor Bolero verstandig. Ik weet dat Degiro onder sommigen populair is wegens de gratis aankopen van ETF's, maar ik zou er toch mijn geld niet op durven wedden dat die binnen 20 jaar nog bestaan. Ook nogal vaak in opspraak gekomen bij toezichthoudende instanties. Blijf ook zeker weg van apps als Bux Zero.
- Het kan volgens mij weinig kwaad om aankopen te bundelen over enkele maanden aangezien dit over een lange termijn gezien weinig impact zal hebben. Het grootste probleem is allicht het feit dat je cash minder lang belegd is geweest. Kun je eens proberen te simuleren via https://backtest.curvo.eu/
- IWDA omvat enkel ontwikkelde markten, en bedrijven met grote marktkapitalisatie (large caps). Dit kan eventueel uitgebreid worden.
- Naast IWDA en die van Lyxor, is er ook SWRD. In tegenstelling tot IWDA doet SWRD niet aan securities lending (het uitlenen van effecten om een hogere return te bekomen).
- Bij een actief fonds doet een fondsbeheerder een selectie van aandelen die hij/zij kopenswaardig vindt. Een indexfonds als IWDA bevat alle aandelen uit de betreffende index, in dit geval volgens marktkapitalisatie.
- In principe is het voor kinderen inderdaad interessant dynamisch te beleggen gezien de lange horizon.
- Voor actieve fondsen zou ik enkel kiezen voor fondsen met een lange track record (toch 10+ jaar), en breed gespreid.
Onze staat is het zelf niet eens met je argument en vraagt daarom extra belasting van 1,32% op accumulerende ETF's gevestigd in BelgiedruDal schreef: ↑22 augustus 2022, 14:51

Er is misschien een goede reden waarom KBC hier geen reclame rond maakt: het is niet de bedoeling dat Belgen dit kopen omdat dit gewoon fiscaal zeer slecht is...
En ik denk niet dat die huisfondsen van Belgische banken zoveel werkgelegenheid creeren in Belgie

Lijkt mij gewoon een "klassiek" (OTC) accumulerend fonds, geen ETF. Enkel 1,32% op verkoop dan, zeker?Aerolla schreef: ↑22 augustus 2022, 15:14Onze staat is het zelf niet eens met je argument en vraagt daarom extra belasting van 1,32% op accumulerende ETF's gevestigd in BelgiedruDal schreef: ↑22 augustus 2022, 14:51
![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee het is niet daarom dat ze geen reclame maken. Het zijn fondsen bestemd voor institutionele beleggers maar met genoeg aandringen kan je het ook krijgen als gewone klant.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Op die plato komt dan nog een extra beurstaks van 1.32%. Maar als deze min of meer de IWDA volgt is dit toch een betere keuze dan het ander voorgesteld fonds van KBC waarbij de lopende kost 1.75% is? Die lijkt me op het eerste zicht nog behoorlijk interessant, de lopende kosten zijn althans een pak minder.
Is dit dan ook een actief beheerd fonds?
Als ik het goed begrijp is het grootste verschil tussen mijn KBC fonds en de IWDA de kosten en het feit dat het 1 actief beheerd is. Biedt het actief beheer van KBC dan ook niet bepaalde voordelen? Al is het maar in meer turbulente periodes,...?
Is dit dan ook een actief beheerd fonds?
Als ik het goed begrijp is het grootste verschil tussen mijn KBC fonds en de IWDA de kosten en het feit dat het 1 actief beheerd is. Biedt het actief beheer van KBC dan ook niet bepaalde voordelen? Al is het maar in meer turbulente periodes,...?
Het grootste verschil is dat het fonds dat je opgaf, (aan de naam te zien) zich richt op aandelen die hoge dividenden uitkeren, terwijl de andere genoemde opties neutraal zijn ten opzichte van de hoogte van dividenden.mysticwizard schreef: ↑22 augustus 2022, 15:26 Als ik het goed begrijp is het grootste verschil tussen mijn KBC fonds en de IWDA de kosten en het feit dat het 1 actief beheerd is.
Nee, een passief fonds dat de MSCI World Net Return-index volgt, net als IWDA.
Dit is overigens ook van toepassing hierop (vervang Luxemburg door België):
Pompa schreef: ↑22 augustus 2022, 14:40 Het Lyxor Core fonds zal iets meer dividend belasting betalen op Amerikaanse aandelen (intern in het fonds) omdat het een fonds is dat in Luxemburg gedomicilieerd is en daardoor een nadelig dubbelbelastingverdrag heeft t.o.v. het fonds dat in Ierland is gedomicilieerd.
Aerolla schreef: ↑22 augustus 2022, 15:14Ik geef u gelijk.druDal schreef: ↑22 augustus 2022, 14:51
Onze staat is het zelf niet eens met je argument en vraagt daarom extra belasting van 1,32% op accumulerende ETF's gevestigd in Belgie
Er is misschien een goede reden waarom KBC hier geen reclame rond maakt: het is niet de bedoeling dat Belgen dit kopen omdat dit gewoon fiscaal zeer slecht is...
En ik denk niet dat die huisfondsen van Belgische banken zoveel werkgelegenheid creeren in Belgie![]()
Maar wat aanstaande is, of eerder voorgenomen is (beleggingswinstblelasting van 15%) wordt die 1.32% historie gewoonweg banaal. Misschien verdwijnt deze zelfs.
We kunnen nu eenmaal de toekomstige fiscaliteit niet gaan anticiperen maar is dat wat onze keuze moet bepalen? In België doen we dat zo vaak. En we komen al even vaak bedrogen uit.
Er is géén enkele vrederechter die zich in ""geval van"" akkoord zal verklaren dat je risico beleggingen doet of gedaan hebt met het geld van je kinderen... Hou daar maar rekening mee...
Er is een verschil tussen beleggen 'voor je kinderen' en beleggen 'met geld van je kinderen'.
In het eerste geval is het je eigen geld dat je belegt om in een later stadium aan je kinderen te schenken. Daar heeft een vrederechter weinig mee te maken.
In het eerste geval is het je eigen geld dat je belegt om in een later stadium aan je kinderen te schenken. Daar heeft een vrederechter weinig mee te maken.
Die 1.32% betaal je alleen bij verkoop (volgens de huidige wetgeving).mysticwizard schreef: ↑22 augustus 2022, 13:58 Voorstel van KBC: KBC Equity Fund High Dividend (EUR). Instapkosten zouden dan ongeveer 1.5% bedragen gezien we trouwe klant zijn en lopende kosten 1.75%. Geen roerende voorheffing gezien het volledig in aandelen belegt en 1.32% beurstaks.
De lopende kosten zitten altijd verrekend in de koers, die moet je niet apart rekenen.
Het enige wat er bij KBC bijkomt is een instapkost van 1.5%.
Een ander alternatief : open een rekening bij MeDirect, en koop daar maandelijks voor het gewenst bedrag een gelijkaardig fonds. Bv. Fundsmith is een goed alternatief, ISIN-code : LU0690374615.
Daar betaal je geen instapkosten. De lopende kosten zijn ook lager, nl. 1,59%.