Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Staatsobligaties
Ik hoor dat vadertje staat momenteel leent aan meer dan 3% op 10 jaar.
Zou hier wel een eerste positie willen innemen, via de secundaire markt.
Ideaal is een obligatie te vinden met nog niet teveel vervallen intrest, om roerende voorheffing te vermijden op een restende duurtijd van 5 a 10 jaar, met lage commissie/aan-verkoopkosten, coupures van 10K max. Bij bvb. saxo,ketrade, degiro,medirect.
Iemand een idee?
Zou hier wel een eerste positie willen innemen, via de secundaire markt.
Ideaal is een obligatie te vinden met nog niet teveel vervallen intrest, om roerende voorheffing te vermijden op een restende duurtijd van 5 a 10 jaar, met lage commissie/aan-verkoopkosten, coupures van 10K max. Bij bvb. saxo,ketrade, degiro,medirect.
Iemand een idee?
Re: Staatsobligaties
BELGIUM (KINGDOM) 0.35% SNR 22/06/32 EUR 0.01 noteert aan 78,16% op de secundaire markt. Da's een recente staatsbon van dit jaar. Uitgifteprijs was 99,868%, dus geen meerwaardebelasting.
Geanualliseerd remdement is ongeveer 2.95%.
Bij te houden tot vervaldag uiteraard.
Geanualliseerd remdement is ongeveer 2.95%.
Bij te houden tot vervaldag uiteraard.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
https://live.euronext.com/en/products/f ... ssels/list
Hiermee zie je alle bonds op euronext. Belgische staat zijn degene die beginnen met BELG
Belangrijker dan verlopen intrest is de coupon. Hoe lager hoe beter. Of wat +/- hetzelfde is (het hangt ook af van de resterende looptijd): hoe lager ze onder pari noteren, hoe beter.
Probleem is dikwijls de liquiditeit: als er weinig transacties zijn, krijg je geen interessante prijs.
Bedrijfsobligaties gaan mee met OLO. Ze zijn dikwijls meer liquide. Hebben hogere rendementen maar hoger risico. Ga niet onder BBB-
Of supranationale instellingen als EIB, Kreditanstallt fur ..., ADB e.d.
Allemaal AAA en interessante mogelijkheden.
Het hangt van je bank af wat ze aanbieden. Die laatste zijn in elk geval te krijgen bij DB en Keytrade. Gewoon hun producten raadplegen bij obligaties.
Medirect: aanbod is bedroevend.
Saxo: groot aanbod maar momenteel niet koopbaar door hun gekend probleem zolang hun vragenlijsten niet in orde zijn.
Obligaties zijn in Europa inderdaad erg illiquide. Zelf kijk ik daarom altijd naar de ask-prijs, want voor die prijs kun je de obligatie meteen kopen. Vaak is de beurs van Frankfurt het meest liquide, ook voor Belgische overheidsobligaties.
Eventueel interessant is BE0000351602 - BELGIUM(KINGDOM) 0% SNR 22/10/2027. Vervaldatum binnen 5 jaar (ik vind 10 jaar nogal lang. 5 jaar eigenlijk ook). Ask-prijs is op dit moment 88.375, dus een yield van bijna 2.5%. Uitgifteprijs van 100.098%, dus voor zover ik weet geen meerwaardebelasting.
Het aanbod bij Bolero lijkt mij het meest volledig, al moet je voor de meeste obligaties eerst een e-mail sturen naar de orderdesk om te obligatie aankoopbaar te maken. Dat gebeurt naar mijn ervaring wel zeer snel (binnen de dag).
Eventueel interessant is BE0000351602 - BELGIUM(KINGDOM) 0% SNR 22/10/2027. Vervaldatum binnen 5 jaar (ik vind 10 jaar nogal lang. 5 jaar eigenlijk ook). Ask-prijs is op dit moment 88.375, dus een yield van bijna 2.5%. Uitgifteprijs van 100.098%, dus voor zover ik weet geen meerwaardebelasting.
Het aanbod bij Bolero lijkt mij het meest volledig, al moet je voor de meeste obligaties eerst een e-mail sturen naar de orderdesk om te obligatie aankoopbaar te maken. Dat gebeurt naar mijn ervaring wel zeer snel (binnen de dag).
-
- Verbannen Gebruiker
En blijkbaar ook goedkoop: 25€ per schijf van 12500.
Is dat ook zo voor obligaties in valuta?
Gezien de stijging van de rentevoeten is het dit jaar weer interessant in obligaties te beleggen.
Ik denk eraan een rekening te openen bij Bolero, enkel met dat doel. Enige bedenkingen bij dat idee?
Ps: ik heb nu al obligaties aangekocht bij DB en Keytrade maar aanbod is relatief beperkt om volledige obligatieportefeuile daar uit te bouwen + is duur.
Waar heb je die kostprijs gevonden? Voor aankopen op Duitse beurzen betaal je €15 tot €2.500 en €30 tot €10.000 (€60 voor €10.000 tot €70.000). Dat is inderdaad ook zo voor aankopen in andere valuta, al betaal je 0.50% wisselkoersmarge, wat mij redelijk courant lijkt.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 oktober 2022, 15:35 En blijkbaar ook goedkoop: 25€ per schijf van 12500.
Is dat ook zo voor obligaties in valuta?
Gezien de stijging van de rentevoeten is het dit jaar weer interessant in obligaties te beleggen.
Ik denk eraan een rekening te openen bij Bolero, enkel met dat doel. Enige bedenkingen bij dat idee?
Ps: ik heb nu al obligaties aangekocht bij DB en Keytrade maar aanbod is relatief beperkt om volledige obligatieportefeuile daar uit te bouwen + is duur.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij Bolero obligaties staat (ik had geschreven 12500)
Scherpe tarieven en gratis couponafrekening
Slechts € 25 makelaarsloon per schijf van € 10.000 en geen extra kosten voor een couponafrekening.
Of komt dat bovenop de beurskosten?
Volgens hun tarievenoverzicht gaat dit over niet-beursgenoteerde obligaties (die ik zelf nog nooit gekocht heb). Beursgenoteerde obligaties zijn onderhevig aan dezelfde kosten als aandelen, en bedragen dus bijvoorbeeld €15 voor €10.000 op Euronext-beuzen of €30 in Duitsland. In tegenstelling tot aandelendividenden is de couponafrekening wel gratis.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 oktober 2022, 16:15Bij Bolero obligaties staat (ik had geschreven 12500)
Scherpe tarieven en gratis couponafrekening
Slechts € 25 makelaarsloon per schijf van € 10.000 en geen extra kosten voor een couponafrekening.
Of komt dat bovenop de beurskosten?
-
- Verbannen Gebruiker
Ook interessant maar geen staatsobligatie is BASF.pmu schreef: ↑12 oktober 2022, 15:06 Eventueel interessant is BE0000351602 - BELGIUM(KINGDOM) 0% SNR 22/10/2027. Vervaldatum binnen 5 jaar (ik vind 10 jaar nogal lang. 5 jaar eigenlijk ook). Ask-prijs is op dit moment 88.375, dus een yield van bijna 2.5%. Uitgifteprijs van 100.098%, dus voor zover ik weet geen meerwaardebelasting.
Huidige coupon 0,875 %
Vervaldatum 15/11/2027
Prijs 86,832 % (13/10/2022)
Rendement (YTM) 3,766 %
Eerstvolgende call 15/08/2027 (100 %)
YTC-rendement 3,915 %
Coupure 1.000
Rating S&P A
Kortere termijn
Vonovia Finance BV 1,5% 31/03/2025
Vervaldatum31/03/2025
Prijs94,034 % (13/10/2022)
Rendement (YTM)4,092 %
Coupure1.000
Rating S&P BBB+
Langere termijn maar aardig geprijsd
Volkswagen Leasing GmbH 0,625% 19/07/2029 E
Vervaldatum19/07/2029
Prijs76,73 % (13/10/2022)
Rendement (YTM)4,723 %
Coupure1.000
Rating S&P BBB+
Alvast bedankt, intussen rekening geopend bij Bolero, hoop morgen ok.
Zoals velen, laatste jaren vele termijrekeningen die vervallen zijn, gisteren nog een, en niet vervangen geweest, ga er aan beginnen.
Zoals velen, laatste jaren vele termijrekeningen die vervallen zijn, gisteren nog een, en niet vervangen geweest, ga er aan beginnen.
Gaan die staatsbons ook maar blijven dalen zolang die rentestijgingen er komen of is die daling verwaarloosbaar voor deze die loopt tot 2027 ?pmu schreef: ↑12 oktober 2022, 15:06 Eventueel interessant is BE0000351602 - BELGIUM(KINGDOM) 0% SNR 22/10/2027. Vervaldatum binnen 5 jaar (ik vind 10 jaar nogal lang. 5 jaar eigenlijk ook). Ask-prijs is op dit moment 88.375, dus een yield van bijna 2.5%. Uitgifteprijs van 100.098%, dus voor zover ik weet geen meerwaardebelasting.
-
- Verbannen Gebruiker
https://www.marketwatch.com/investing/b ... trycode=bx
Hier een beetje naar beneden scrollen en je ziet de yield curve van de Belgische staatsobligaties. Hier zie je de huidige rente voor de verschillende looptijden. In principe ligt de rente van Belgische ondernemingen hoger.
Hier hetzelfde voor Am. Treasuries
https://www.marketwatch.com/investing/b ... trycode=bx
Je ziet duidelijk de inversie.
De rente die ECB en FED controleren is enkel de korte termijnrente. De andere rentes zijn resultaat vraag en aanbod van de markt. Wordt wel beïnvloed door aankopen FED en ECB, en door verkopen bij afbouw balans of wanneer FED en ECB obligaties op termijn niet meer vervangen.
Heeft er al iemand effectief een aankoop gedaan van deze olo's bij Bolero?
Er is bijna geen volume voor deze effecten.Laatste koersen zijn van maanden geleden?
Er is bijna geen volume voor deze effecten.Laatste koersen zijn van maanden geleden?
Niet specifiek deze, maar ik heb eerder dit jaar wel eens een obligatie gekocht met een soortgelijk laag transactievolume. Zolang er een beschikbaar ask-volume is (250.000 in dit geval, dacht ik), zou de transactie aan die koers wel moeten slagen. (ik ben evenwel ook geen expert in illiquide instrumenten)