Energiepremie
Energiepremie
Wordt de te ontvangen energiepremie belastbaar? Ik bedoel wordt deze premie van 196€ bij het belastbaar inkomen geteld? Iemand een idee?
Re: Energiepremie
Nee, de premie wordt niet bij je belastbaar inkomen geteld.
Enkel als je meer dan 60000€ netto belastbaar inkomen hebt., wordt de premie belast aan je hoogste schijf.
Enkel als je meer dan 60000€ netto belastbaar inkomen hebt., wordt de premie belast aan je hoogste schijf.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh ... is dat zo ?
Dus dan wordt het wél bij je belastbaar inkomen geteld eigenlijk hé, maar enkel als je teveel verdient(/bijdraagt) ...

Anyway ... het is al langer duidelijk dat ze bij Vivaldi van geen hout pijlen weten te maken. Triestig.
Blijkbaar is het vanaf een belastbaar inkomen vanaf 62000€ of 125000€ voor een gezin. Afzonderlijk belastbaar aan 1,5 keer de gemiddelde aanslagvoet. Ik was het al vergeten en dacht gewoon dat aan die marginale aanslagvoet was
Dat kan dus veel meer zijn dan de marginale aanslagvoet. Met een gemiddelde aanslagvoet van 40% zou je dan 60% van de premie mogen terugbetalen als je meer dan 62000€ netto belastbaar inkomen hebt. Dat is 10 procentpunt meer dan de marginale aanslagvoet van 50%.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/17 ... inkomen%22.
Ik denk dat ze gewoon een extra vak voor die premie voorzien´maar die niet bij het inkomen tellen. Maar dat is mijn gok.
Anyway in mei volgend jaar weten we hoe het in elkaar steekt. Dan mogen ze dat in de belastingsbrochure uitleggen voor aanslagjaar 2023.

Dat kan dus veel meer zijn dan de marginale aanslagvoet. Met een gemiddelde aanslagvoet van 40% zou je dan 60% van de premie mogen terugbetalen als je meer dan 62000€ netto belastbaar inkomen hebt. Dat is 10 procentpunt meer dan de marginale aanslagvoet van 50%.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/17 ... inkomen%22.
Ik denk dat ze gewoon een extra vak voor die premie voorzien´maar die niet bij het inkomen tellen. Maar dat is mijn gok.
Anyway in mei volgend jaar weten we hoe het in elkaar steekt. Dan mogen ze dat in de belastingsbrochure uitleggen voor aanslagjaar 2023.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- VIP member
- Contacteer:
Ga hem sowieso pas weer krijgen na 10 uur werk ....
Fijn als je appartementen blok nr 14/15 heeft en je volgens de regering op 14 woont en je meter op 15 staat .....
Fijn als je appartementen blok nr 14/15 heeft en je volgens de regering op 14 woont en je meter op 15 staat .....
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Zijn gewoon van niets te betalen en nu plots via de ontvangen premie wel.EarthNvstr1 schreef: ↑13 december 2022, 21:54Whatever ... alsof iemand in die inkomenscategorie wakker ligt van een paar honderd euro per jaar meer of minder.
Dit is gewoon complete waanzin als je het mij vraagt.
Men zou van minder wakker liggen.

Estate Guru believer.
125.000 netto belastbaar inkomen.
Dat is dus bruto inkomen - RSZ.
Dan zou er als gezin 141.337 euro per jaar ofwel 10.153 euro per maand moeten binnenkomen.
Dat is dan 5.076 per werkende. Nee dan heb je die premie niet nodig denk ik want die hebben vaak ook nog bedrijfswagen, en zaken als maatlijdcheques etc zitten er niet eens in verrekend.
Dat is dus bruto inkomen - RSZ.
Dan zou er als gezin 141.337 euro per jaar ofwel 10.153 euro per maand moeten binnenkomen.
Dat is dan 5.076 per werkende. Nee dan heb je die premie niet nodig denk ik want die hebben vaak ook nog bedrijfswagen, en zaken als maatlijdcheques etc zitten er niet eens in verrekend.
Bij mijn weten wordt daar geen belasting op geheven.
Ik bedoel maar stel dat dit bij de belastbare inkomsten wordt geteld en je valt daardoor net boven het bedrag om sociaal tarief gas en elec te ontvangen dan heb je die premie natuurlijk liever niet
Ik heb een pensioen van 6.328 euro brutto.. Krijg ik dan ook de energie premie
? Of ben ik minder dan een ander, heb ook heel mijn leven gewerkt en RMZ afgedragen

Vroeg of laat betalen we dit met zijn allen terug onder de vorm van belastingen. Daarom premies liever beperken tot wie het echt nodig heeft. De stijgende energieprijzen zitten tenslotte ook al in de index.
Dat hangt van je familiale situatie af:
- als alleenstaande: vermoedelijk niet want ik vermoed dat je belastbaar inkomen te hoog zal zijn.
- als koppel: hangt af van het inkomen van je partner.
Wie heeft recht op de energiepremie?
De steun is er enkel voor alleenstaanden die niet meer dan 62.000 euro per jaar verdienen en koppels met een gezamenlijk inkomen van maximaal 125.000 euro. Voor de hoogste inkomens zou een deel van die energiesteun dan teruggevorderd worden via de belastingbrief
[/quote]
Dat is totaal irrelevant ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Sommige kapitaalkrachtigen zou je toch wel de nek omwringen? Dat nog durven schrijven ook.... Uw verwarming moest nu á la minute in panne vallen, wisselstukken te bestellen in Timboektoe
Mijn maandinkomen tss de 1400€ en 1500€, alleenstaand en invalide, dus ik mag een beetje sarcastisch reageren é 
Ga jij nu echt zagen met zo een pensioen?
Onvoorstelbaar. Ik zou klacht indienen.
Onvoorstelbaar. Ik zou klacht indienen.