Energiepremie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Energiepremie
EarthNvstr1 schreef: ↑13 december 2022, 18:38 Anyway ... het is al langer duidelijk dat ze bij Vivaldi van geen hout pijlen weten te maken. Triestig.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan dat gerust begrijpen, maar daarom is het nog niet zinvol.
Ik kan ludo ook begrijpen, maar daarom is wat ludo schrijft ook niet per se zinvol.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 december 2022, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk, en dat is ook geen probleem n.m.i.
Ik ben ook de eerste om toe te geven dat ik daar ook "schuldig" aan ben. Onder het motto: de boog kan niet altijd gespannen staan.
Maar enkel "onbruikbaar geklets", daar heeft ook niemand iets aan.
En elkaar proberen te begrijpen ipv elkaar in de haren te vliegen (vaak op basis van assumpties vanuit het eigen perspectief), lijkt me ook zinvoller.
Edit:
Dan probeert een mens al eens wat luchtiger te zijn ... dan krijg je dit: izola-bank-t31593.html#p566340
Misschien is het toch beter om de puntjes op de i te zetten ipv luchtig te (proberen) zijn.

-------------------------------------------------------------------------
Als je het allemaal precies wil weten..
Inkomsten 2021 Bruto 75.936 - 32.181 - RMZ en belasting - 1519 2% solidariteits = 42.236 netto/jaar
-------------
Met ander woorden ik betaal dus per jaar aan RMZ en belasting 33.700 euro,, dat is mijn bijdrage aan de overheid, en ik zou van de overheid de 1000 euro energie premie niet krijgen.. Heb ik dan nog niet genoeg bijgedragen

Laatst gewijzigd door ludo op 15 december 2022, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ook nog de energiepremie elektriciteit voor de volgende maanden (jan-mrt 2023) in rekening brengt (zoals ik in mijn post deed, maar jij brengt maar voor 2 maanden energiepremie elekt. in rekening in plaats van de reeds besliste 5 maanden ), dan wordt dat verschil van €188 tot quasi nul herleidt en als de energiepremie elektriciteit nadien nog verlengd wordt, dan doe je in dat geval zelfs een pak voordeel t.o.v. wie van een sociaal tarief "geniet". Bij minder elektriciteitsverbruik dan 1000 kwh is de toekenning van de energiepremie elektriciteit nog voordeliger!vortex schreef: ↑15 december 2022, 17:14Heb eens de V test gedaan voor Antwerpen met een klein jaarverbruik van 1000kWh, het verschil tussen sociaal tarief en de goedkoopste is €310. Met andere woorden, een klein verbruiker die geen sociaal tarief heeft, krijgt dit jaar €122 premie en betaalt daardoor nog steeds minstens €188 meer dan eenzelfde verbruiker met sociaal tariefjeff schreef: ↑15 december 2022, 13:37
Conclusie: Als je een laag inkomen hebt en dus sociaal tarief + eerder klein verbruik hebt + bij ecopower bent (ook bij andere?) en de energiepremie elektriciteit niet krijgt, mis je bijgevolg meer dan €200 financiële steun die je wel krijgt in dezelfde omstandigheden, maar waarbij je niet van sociaal tarief "geniet".![]()
Ok, mijn conclusie geldt blijkbaar niet als je bij een andere leverancier zit, bij minder dan 5 maanden energiepremie elektriciteit en dan enkel geldt als je bij ecopower bent (die blijkbaar met grote voorsprong de goedkoopste zijn), maar niet in V-test opgenomen worden (wegens tijdelijke stop voor nieuwe contracten bij ecopower?).
Bedenking: als er nog andere leveranciers zijn die niet in V-test opgenomen worden, dan geeft de V-test geen volledig overzicht.
Laatst gewijzigd door jeff op 16 december 2022, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja maar zo mag je dat niet berekenen hé, als je de kost per jaar gebruikt om te vergelijken, dan moet je ook de premies per jaar in rekening brengen. Over twee jaren bekeken, is het verschil tussen wel of geen sociaal tarief €620, bij diegene zonder sociaal tarief gaat daar €305 af, blijft €315 (of €157/jaar) duurder zonder sociaal tarief.jeff schreef: ↑15 december 2022, 22:57
Als je ook nog de energiepremie elektriciteit voor de volgende maanden (jan-mrt 2023) in rekening brengt (zoals ik in mijn post deed, maar jij brengt maar voor 2 maanden energiepremie elekt. in rekening in plaats van de reeds besliste 5 maanden ), dan wordt dat verschil van €188 tot quasi nul herleidt en als de energiepremie elektriciteit nadien nog verlengd wordt, dan doe je in dat geval zelfs een pak voordeel t.o.v. wie van een sociaal tarief "geniet". Bij minder elektriciteitsverbruik dan 1000 kwh is de toekenning van de energiepremie elektriciteit nog voordeliger!
En je ecopower argument gaat wellicht ook niet op, klanten die nog in lang lopend vast contract zitten krijgen die premie sowieso niet. zie
Wie vandaag sociaal tarief heeft, geeft echt niet te klagen en moet al helemaal niet afgunstig zijn op diegene die de energie premie wel krijgen.
Sorry, maar ik mag het wel zo berekenen! Je moet het volgens mij zelfs niet per jaar vergelijken maar per maand.vortex schreef: ↑16 december 2022, 08:50Ja maar zo mag je dat niet berekenen hé, als je de kost per jaar gebruikt om te vergelijken, dan moet je ook de premies per jaar in rekening brengen. Over twee jaren bekeken, is het verschil tussen wel of geen sociaal tarief €620, bij diegene zonder sociaal tarief gaat daar €305 af, blijft €315 (of €157/jaar) duurder zonder sociaal tarief.jeff schreef: ↑15 december 2022, 22:57
Als je ook nog de energiepremie elektriciteit voor de volgende maanden (jan-mrt 2023) in rekening brengt (zoals ik in mijn post deed, maar jij brengt maar voor 2 maanden energiepremie elekt. in rekening in plaats van de reeds besliste 5 maanden ), dan wordt dat verschil van €188 tot quasi nul herleidt en als de energiepremie elektriciteit nadien nog verlengd wordt, dan doe je in dat geval zelfs een pak voordeel t.o.v. wie van een sociaal tarief "geniet". Bij minder elektriciteitsverbruik dan 1000 kwh is de toekenning van de energiepremie elektriciteit nog voordeliger!
Maandkost elektriciteit voor mijn verbruik (600 kwh) aan sociaal tarief: ca. € 13,5
Maandkost elektriciteit zonder sociaal tarief: gemiddeld ca. €60.
De energiepremie elektriciteit (€61 per maand) brengt je elektriciteitskost voor de maanden dat je de premie krijgt dan op nul, terwijl je aan sociaal tarief voor iedere maand toch nog een klein bedrag (ca. €13,5) blijft betalen
Het gaat hier niet om "afgunstig zijn". De energiepremies zijn iedereen gegund (weliswaar beperkt tot een bepaald hoog inkomen). Maar ik moet als "genieter" van het sociaal tarief "niet klagen".
Vind jij het logisch dat wie een sociaal tarief heeft uiteindelijk minder financieel voordeel heeft dan wie bij hetzelfde verbruik geen sociaal tarief heeft, dat een maatregel een groter financieel voordeel met zich brengt voor wie er minder nood aan heeft (geen sociaal tarief, maar wel energiepremie elektr) dan het voordeel voor wie er meer nood aan heeft (elektriciteit sociaal tarief). Wel, ik snap de logica daar niet van...
Als je per maand kijkt, moet je er ook rekening mee houden dat een energieleverancier een groter deel van uw verbruik aanrekent in de wintermaanden dan in de zomermaanden (analoge meter). Dus uw kost verschilt per maand en de kost zal in bv. december hoger liggen dan in juli. Het verschil tussen sociaal tarief en mensen met een energiepremie zal dus groter zijn bij de meeste mensen.
Daarnaast zijn er ook veel mensen met een hoger verbruik en dan is het sociaal tarief sowieso voordeliger. Op 1 of 2 jaar bekeken is het ook een stuk voordeliger. Wat had je eigenlijk verwacht? Dat de overheid voor iedereen een persoonlijke simulatie zou maken om te zien wat het beste is? Ik denk dat iedereen al blij mag zijn met een sociaal tarief of een energiepremie.
De mensen die nu een premie krijgen, gaan die de komende jaren trouwens toch dubbel en dik moeten terug betalen via allerlei nieuwe belastingen. Of bij wie denk je dat ze deze kost gaan halen van zodra het "beter" is?
Daarnaast zijn er ook veel mensen met een hoger verbruik en dan is het sociaal tarief sowieso voordeliger. Op 1 of 2 jaar bekeken is het ook een stuk voordeliger. Wat had je eigenlijk verwacht? Dat de overheid voor iedereen een persoonlijke simulatie zou maken om te zien wat het beste is? Ik denk dat iedereen al blij mag zijn met een sociaal tarief of een energiepremie.
De mensen die nu een premie krijgen, gaan die de komende jaren trouwens toch dubbel en dik moeten terug betalen via allerlei nieuwe belastingen. Of bij wie denk je dat ze deze kost gaan halen van zodra het "beter" is?
je kan het sociaal tarief wel degelijk weigeren: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... _heading_8
Het probleem is:
- je energieleverancier daarvan overtuigen
- energieleverancier moet de oude toestand kunnen herstellen in zijn systemen
- eventuele afrekeningen moeten herberekend worden
- de reeds gemiste verwarmingspremie (100€) en/of energiepremie (nov 2022-maart 2023) alsnog toegekend krijgen
-....
maar theoretisch kan men weigeren....... (en als je later wil instappen alsnog op papier een bewijs leveren voor sociaal tarief)
Merci voor de info: komt in orde, ik ben er al mee bezig...Lirec schreef: ↑16 december 2022, 14:01je kan het sociaal tarief wel degelijk weigeren: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... _heading_8
Het probleem is:
- je energieleverancier daarvan overtuigen
- energieleverancier moet de oude toestand kunnen herstellen in zijn systemen
- eventuele afrekeningen moeten herberekend worden
- de reeds gemiste verwarmingspremie (100€) en/of energiepremie (nov 2022-maart 2023) alsnog toegekend krijgen
-....
maar theoretisch kan men weigeren....... (en als je later wil instappen alsnog op papier een bewijs leveren voor sociaal tarief)
Wat de verwarmingspremie van €100 betreft: die heb ik ook sowieso ontvangen. Daarvoor was geen uitsluiting als men sociaal tarief heeft/had.
Ik heb begin deze week mijn nieuwe voorschotfactuur gekregen maar die premie zie ik nergens staan... Zijn er nog mensen? Moet ik zelf actie ondernemen om die ergens aan te vragen?
De regering had toch beloofd dat we die in december gingen krijgen? Of is het pas in januari?
Edit:
Meer uitleg gevonden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/07 ... rste-keer/
De regering had toch beloofd dat we die in december gingen krijgen? Of is het pas in januari?
Edit:
Meer uitleg gevonden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/07 ... rste-keer/
Stel je voor een vergelijking waar opvalt dat er andere alternatieven zijn.jeff schreef: ↑15 december 2022, 22:57
Ok, mijn conclusie geldt blijkbaar niet als je bij een andere leverancier zit, bij minder dan 5 maanden energiepremie elektriciteit en dan enkel geldt als je bij ecopower bent (die blijkbaar met grote voorsprong de goedkoopste zijn), maar niet in V-test opgenomen worden (wegens tijdelijke stop voor nieuwe contracten bij ecopower?).
Bedenking: als er nog andere leveranciers zijn die niet in V-test opgenomen worden, dan geeft de V-test geen volledig overzicht.
Stel je voor eenieder heeft de mogelijk gehad die leverancier te kiezen.
Maar zeg eerst een aandeel kopen van 250 € voordat energie te kunnen afnemen van deze leverancier.
Nu blijkt dat die 250 € zeker geen slechte investering was.
Maar wie had de glazen bol in verleden.
De meesten zijn dan nog voorstander van een factuur van 8 blz (de bomen en het bos) dan van 1 blz.
Het wordt zeer hoog tijd dat de overheid aan elke leverancier een all-in prijs oplegt.
Men moest echt eens simpel kunnen vergelijken.
Die V test zou dan wel heel simpel zijn kostprijs Kw/h leverancier maal verbruik is eind factuur.
Bij Ecopower is het zo simpel, geen gedoe, btw, nettarieven, energie, bijdrage enz.
Estate Guru believer.
Weet iemand of 2de steunpakket voor Energie nog doorgaat voor januari, februari en maart?