Tesla Motors
TIP
Re: Tesla Motors
Nio zit al enkele jaren in Noorwegen als ik me niet vergis. Hebben daar ook al 1 'battery swap station' (en nog in aanbouw dacht ik). Expansie in Europa zijn ze aan het uitrollen.Tarbo schreef: ↑23 december 2022, 23:03 Geen idee of Tesla effectief nog als groeiaandeel kan worden beschouwd. Ik ben wel fan van Musk zijn projecten (geen fan van de man zelf). Maar ik denk dat Tesla als voortrekker steeds meer concurrentie zal krijgen en dan vooral vanuit China.
Ging NIO binnenkort niet ook iets in Europa lanceren?
Verdoken Chinese merken zitten al jaren in Europa met Polestar/Volvo & MG.
BYD begint nu ook te verkopen in Europa.
Ik vrees eerder dat Westerse OEMS moeten uitkijken voor de Chinese concurrentie...
Ik bedoelde dat de echte serieuze concurrentie nog moet komen voor Tesla vanuit alle hoeken van de wereld.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ach die hype van elektrische auto’s weer…
De eerste motoren voor voertuigen waren op basis van elektriciteit. Er is een reden waarom dat na bijna 200 jaar nog altijd niet mainstream geworden is!
Ik hoop over tien jaar met een elektrische auto rond te rijden, maar ik vrees er voor. Te veel praktische bezwaren om echt mainstream te worden
De eerste motoren voor voertuigen waren op basis van elektriciteit. Er is een reden waarom dat na bijna 200 jaar nog altijd niet mainstream geworden is!
Ik hoop over tien jaar met een elektrische auto rond te rijden, maar ik vrees er voor. Te veel praktische bezwaren om echt mainstream te worden
-
anonymous38476
Je zal de keuze niet meer krijgen. Het is van moeten, dat het praktisch niet zo haalbaar is maakt voor de powers that be niet uit. Ons transportsysteem zal zich gedwongen aanpassen naar de capaciteiten van een elektrisch wagenpark en niet omgekeerd. Dat een hoop mensen privaat transport niet meer gaan kunnen betalen is bijzaak.
Nu we bijna drie jaar onder 'het nieuwe normaal' leven begint het toch wel duidelijk te worden hoe dingen nu beslist worden.
Nu we bijna drie jaar onder 'het nieuwe normaal' leven begint het toch wel duidelijk te worden hoe dingen nu beslist worden.
Een reden te meer om zo lang mogelijk met mijn huidige auto te blijven rijden die nu al 17 jaar oud is.DeZatteNonkel schreef: ↑25 december 2022, 11:17 Dat een hoop mensen privaat transport niet meer gaan kunnen betalen is bijzaak.
In Vlaanderen mogen vanaf 2029 geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Als elektrische auto's zo duur blijven, zou er dan geen rush komen op nieuwe auto's met een verbrandingsmotor?
Ze gaan er wel voor zorgen dat die auto's met verbrandingsmotor even duur worden dan de e-auto, niet door hun aanschafprijs te verhogen, wel door op brandstof waanzinnig hoge CO2 taksen te heffen. En als dat nog niet helpt, zul je met een brandstofauto geen enkele stad of dichtbebouwde gemeente meer binnen mogen. Zo gaan ze niet enkel nieuwe brandstof auto's ontmoedigen, ook de tweedehands markt en iedereen die er nog mee wil blijven rijden.
Ik denk niet dat je van een 'hype' kan spreken...Sebastiaan1985 schreef: ↑25 december 2022, 10:59 Ach die hype van elektrische auto’s weer…
Ik hoop over tien jaar met een elektrische auto rond te rijden, maar ik vrees er voor. Te veel praktische bezwaren om echt mainstream te worden![]()
Een reden??
Omdat een batterij destijds pakweg 10x het gewicht en volume innam van vandaag de dag? Die batterij niet onder alle temperatuuromstandighede kon werken, de stroomvoorziening/veiligheid nogal de wensen overliet,...
& er staan nog een heleboel ontwikkelingen voor de deur op gebied van batterijen de komende 10jaar.
Welke praktische bezwaren zijn er dan nog buiten prijs?
Laadnetwerk kan misschien wel nog beter (Ionity, EA en consoorten), maar Tesla bewijst dat een volledig werkend laadstation wel degelijk mogelijk is.
In de politiek kan alles snel veranderen...
"Bovendien houdt de Vlaamse regering nog een slag om de arm: als de catalogusprijs van nieuwe elektrische auto’s tegen dan nog niet voldoende gedaald is, dan kan het geplande einde worden uitgesteld."
Bloomberg Technology zag de koersdaling van Tesla al op 19/10/2022 aankomen. Dat was nog voor de goedgekeurde overname van Twitter. De uitzending voorspelde de negatieve gevolgen van Twitter op Tesla en trok Tesla's leveringsdoelstellingen 2022 in vraag.
Emily Chang kreeg gelijk. Zie https://m.youtube.com/watch?v=3j2_j_jC5go
Daarnaast besprak Bloomberg Triple Take op 19/10/2022 de EV sector en de mogelijke problemen. Zie https://www.bloomberg.com/news/videos/2 ... 10-19-2022
Sorry maar voor jou komt het als een verassing dan? Ik heb aandelen gehad van 2015! tot eind 2020 en heb toen verkocht wegens absurd hoge waardering. Het is daarna nog gekker geworden (nog eens bijna verdubbeld). De beurswaarde weerspiegelde het feit dat Tesla zomaar even 70% van het wereldwijde marktaandeel zou gaan innemen. In een mature markt met meer dan 10 grote fabrikanten en bijna 100 reeds uitgebouwde merken is dat totaal onrealistisch scenario.
Ook nu is de waardering nog te hoog. De echte waarde is eerder 60-80 dollar. De overwaardering gaat er waarschijnlijk op 1 van de 2 manieren uit. Een nog abrupte daling om naarna weer met koerswinst aan te knopen, of een jarenlange underrperformance ten opzicht van de markt.
Op die prijs zou ik het wel weer kunnen overwegen. Maar dan moet gevalletje Musk ook opgelost zijn. Want gaat laatste tijd ook behoorlijk de foute kant op. En dat heeft naar mijn mening wel degelijk invloed op het bedrijf.
Ook nu is de waardering nog te hoog. De echte waarde is eerder 60-80 dollar. De overwaardering gaat er waarschijnlijk op 1 van de 2 manieren uit. Een nog abrupte daling om naarna weer met koerswinst aan te knopen, of een jarenlange underrperformance ten opzicht van de markt.
Op die prijs zou ik het wel weer kunnen overwegen. Maar dan moet gevalletje Musk ook opgelost zijn. Want gaat laatste tijd ook behoorlijk de foute kant op. En dat heeft naar mijn mening wel degelijk invloed op het bedrijf.
Je gaat sneller dan verwacht gelijk krijgen. Vandaag in GVA:
Het gaat voorlopig enkel om bedrijfswagens, maar de trend is gezet.Wie nog niet elektrisch rijdt, betaalt de prijs: bedrijfswagens op benzine of diesel worden straks extra belast
Meer dan een kwart van de nieuw bestelde bedrijfswagens is elektrisch. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie Renta. Die forse toename van stekkerauto’s zorgt ervoor dat wie een oudere bedrijfswagen heeft op benzine of diesel volgend jaar fors meer belastingen betaalt, tot honderden euro’s per jaar.
Hoe gaan ze accijnzen heffen op elektriciteit als straks 60 of 70% elektrisch rijdt?
Ik dacht dat de eerste voertuigen op basis van stoom waren.Sebastiaan1985 schreef: ↑25 december 2022, 10:59 De eerste motoren voor voertuigen waren op basis van elektriciteit. Er is een reden waarom dat na bijna 200 jaar nog altijd niet mainstream geworden is!
De auto is nog geen 200 jaar oud, en het eerste exemplaar (Karl Benz) was met een bezinemotor.
Batterijen bestaan een slordige 200 jaar, al waren die geenszins oplaadbaar en had men nog geen benul van wat elektriciteit precies was, laat staan een praktische toepassing.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."