Gestructureerd beleggingsfonds met kapitaalgarantie
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Gestructureerd beleggingsfonds met kapitaalgarantie
Zoals in het KID staat is het "verwachte" jaarlijkse rendement na kosten inderdaad slechts 1,15%. Ik vind dit zelf nogal weinig gezien spaarrekeningen en termijnrekeningen, in toenemende mate ook bij banken met een fysiek kantorennetwerk, al meer bieden, laat staan overheidsobligaties (zou al dicht bij de 2% netto moeten zitten). Anderzijds is het neerwaarts potentieel natuurlijk ook beperkt, dus een heel slecht idee is het ook niet. Je geld staat wel voor lange tijd vast.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat heb je aan kapitaalgarantie als je belegging gedurende zes jaar bijna niets opbrengt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als veiligheid voor alles gaat zijn er termijnrekeningen. Wie op de beurs belegt moet aanvaarden dat hij een tijdlang in verlies kan staan. Anderzijds is de kans op verlies klein wanneer je een gediversifieerd aandelenfonds zes jaar aanhoudt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zo'n gestructureerd product met kapitaalgarantie is er n.m.i. voor zeer risico-averse personen die toch een mogelijks hoger rendement willen halen dan spaar- en termijnrekeningen.
De kapitaalgarantie is voor zo iemand het allerbelangrijkste. De illiquiditeit en het mogelijks verwaarloosbare rendement zijn dan niet van belang omdat er naast de kapitaalgarantie ook een *kans* is op een mooi rendement.
Bedankt voor jullie inzichten
Inderdaad veiligheid en kans op wat meer rendement, liquiditeit is niet belangrijk
Inderdaad veiligheid en kans op wat meer rendement, liquiditeit is niet belangrijk
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Met zulke producten is de kans op een hoger rendement onmogelijk in te schatten...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Eigenlijk is het product nog behoorlijk transparant. Het rendement zou die moeten benaderen van de korf van 30 aandelen die staan op pagina 3 van dit document: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 4677859987.
Dit rendement wordt uiteindelijk begrensd tussen 0% (dus geen verlies) en 60%.
Natuurlijk bestaan er ook een heleboel kosten, zodat het rendement uiteindelijk wel onder de 0% kan zitten (maar niet veel).
Dit rendement wordt uiteindelijk begrensd tussen 0% (dus geen verlies) en 60%.
Natuurlijk bestaan er ook een heleboel kosten, zodat het rendement uiteindelijk wel onder de 0% kan zitten (maar niet veel).
Fonds met kapitaalgarantie als stabiel gedeelte?
Op dit moment hou ik cash aan als stabiel gedeelte.
Deze week eens langs geweest bij kbc omdat ze iets wilden voorstellen.
Zonder verwachtingen er naartoe geweest maar stelden product voor dat ik niet kende.
Stelden: Perspective World Timing 100-1
Fonds met kapitaalsbescherming en looptijd van 6jaar
Wat me verrast is dat je instapmoment het laagste punt is van eerste 12maanden
Wel wordt de winst beperkt tot 60%
Werkt wel met swaps
Instapkosten 2,5%
Lopende kosten 1,1%
Wist dus niet dat zo’n product bestond.
Lijkt me op zich een goed product met weinig risico. Waar zit het addertje?
Zou je eventueel kunnen gebruiken voor stabiel gedeelte door de kapitaalsbescherming en je hebt nog kans op mooie winst?
Of wat zie ik over het hoofd?
Ik heb document hier liggen maar vind het niet online om hier te delen.
Deze week eens langs geweest bij kbc omdat ze iets wilden voorstellen.
Zonder verwachtingen er naartoe geweest maar stelden product voor dat ik niet kende.
Stelden: Perspective World Timing 100-1
Fonds met kapitaalsbescherming en looptijd van 6jaar
Wat me verrast is dat je instapmoment het laagste punt is van eerste 12maanden
Wel wordt de winst beperkt tot 60%
Werkt wel met swaps
Instapkosten 2,5%
Lopende kosten 1,1%
Wist dus niet dat zo’n product bestond.
Lijkt me op zich een goed product met weinig risico. Waar zit het addertje?
Zou je eventueel kunnen gebruiken voor stabiel gedeelte door de kapitaalsbescherming en je hebt nog kans op mooie winst?
Of wat zie ik over het hoofd?
Ik heb document hier liggen maar vind het niet online om hier te delen.
Portefeuille: IWDA, cash
Re: Fonds met kapitaalgarantie als stabiel gedeelte?
Lijkt mij hetzelfde als hier: gestructureerd-beleggingsfonds-met-kapi ... 31746.html
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Producten met "kapitaalgarantie" kan men zelf bouwen.
Neem bvb voor 90% een termijnrekening/staatsbon/tak21 op die periode -- die zal het kapitaal garanderen op de einddag.
Met de resterende 10% kan je speculeren op wat je maar wil; crypto, uranium, goud, aandelen in EV bedrijven, Euromillions.
Als het heel niet goed loopt zal je misschien geen winst hebben, als het catastrofaal afloopt zal je misschien alles verliezen.
Met wat geluk heb je winst, en dan komt je rendement boven de 2% voor de hele periode.
Neem bvb voor 90% een termijnrekening/staatsbon/tak21 op die periode -- die zal het kapitaal garanderen op de einddag.
Met de resterende 10% kan je speculeren op wat je maar wil; crypto, uranium, goud, aandelen in EV bedrijven, Euromillions.
Als het heel niet goed loopt zal je misschien geen winst hebben, als het catastrofaal afloopt zal je misschien alles verliezen.
Met wat geluk heb je winst, en dan komt je rendement boven de 2% voor de hele periode.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het bedrag dat onder nul kan gaan (dus kapitaalverlies) blijft volgens mij beperkt tot de instapkosten en de beurstaks. De meerwaarde wordt berekend op het gemiddelde van de laatste 12 maanden van de looptijd. Dus bij pech, doen ze het vijf jaar goed en net het laatste jaar slecht
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gestructureerde producten zijn er in allerlei vormen/modaliteiten.
Dat "gestructureerd" moet je eigenlijk zien als "niet standaard" of "alle punten en komma's nagaan".
Een product met kapitaalgarantie, dus inderdaad "weinig risico".
In het slechtste geval een verwaarloosbaar verlies of KBC Asset Management NV die failliet gaat.
Er lijkt mij geen addertje te zijn.
Voor de uitgever is dit gewoon zeer lucratief.
Mocht hun garantie moeten optreden voor dit fonds, dan is dat voor hen gewoon een peulschil over al hun fondsen met kapitaalgarantie gezien. Daartegenover staat dat als er een mega rendement gemaakt wordt, dat dat dan voor de uitgever is.
Voor wat hoort wat.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 januari 2023, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.