Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsobligaties
Vraagje, moet je in theorie de meerwaarde niet aangeven in je belasting aangifte? Gelijk ik zeg in theorie hé. Maar ben niet zeker.MD91 schreef: ↑17 februari 2023, 12:45Woow inderdaad. Hartelijk dank!
Klopt het dus dat de opbrengst van deze obligatie als volgt is?
- 2023 - 2028: 6 jaar aan €10 jaarlijkse rente = €60 - 30%RV = €42 netto
- 07/03/2029: €149.28 (1000 - 850.72). GEEN BELASTING?
Of zie ik iets over het hoofd?
- Totaal: €42 + €149.28 = €191.28
In dit artikel vind je zo goed als alles wat je moet weten over obligaties. Er staat ook dat meerwaardes belastingvrij zijn ... voor een Belgische particuliere belastingsplichtige.
https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool

https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
2029 krijg je nog eens 7€ netto interest! Op vervaldag wordt het kapitaal, m.a.w. de coupure en de coupon uitbetaald.MD91 schreef: ↑17 februari 2023, 12:45Woow inderdaad. Hartelijk dank!
Klopt het dus dat de opbrengst van deze obligatie als volgt is?
- 2023 - 2028: 6 jaar aan €10 jaarlijkse rente = €60 - 30%RV = €42 netto
- 07/03/2029: €149.28 (1000 - 850.72). GEEN BELASTING?
Of zie ik iets over het hoofd?
- Totaal: €42 + €149.28 = €191.28
Meerwaarde alleen indien die onder pari (100%) werd uitgegeven. De staatsobligatie POLAND(REP OF) 1% SNR EMTN 07/03/2029 EUR, ISIN: XS1958534528 werd volgens Bolero aan 99,462% uitgegeven. Dus dien je een meerwaardebelasting te betalen.
Daarnaast vergeet je nog de verlopen interesten bij aankoop. Ofwel trek je die van de eerste interestbetaling af ofwel van het kapitaal op vervaldag. Persoonlijk breng ik die in rekening van de eerste interestbetaling omdat ze daar betrekking op hebben.
- 2023: €10 rente - 30%RV - betaalde verlopen interesten tot aankoopdatum + 2 werkdagen = €7 netto - betaalde verlopen interesten
- 2024 - 2029: 6 jaar aan €10 jaarlijkse rente = €60 - 30%RV = €42 netto
- 07/03/2029: €149.28 [1000 - (850.72 + 0.12% beurstaks + makelaarskosten)].
- 07/03/2029: €1.61 meerwaardebelasting (1000 - 994.62) * 30% RV.
- Totaal: €49 + €149.28 - 1.61 - betaalde verlopen interesten - 0.12% beurstaks - makelaarskosten = €196.67 - betaalde verlopen interesten - 0.12% beurstaks - makelaarskosten
De Franse staat heeft een obligatie met 3 percent rente.Is deze ook gedekt voor 100 000 €?Ook als je in Belgie woont?
Voor staatsobligaties is de garantie onbeperkt.
-
- Verbannen Gebruiker
Een woord van waarschuwing ....
Vandaag wou ik deze obligatie kopen: IBRD 2020-2030, 0%, XS2122894855
Ik kijk op de beurs van Frankfurt en ik zie huidige prijs van 78,23 en bidoffer van 78,14 78,37
Ik kijk ook bij DB en Bolero en daar zie ik huidige prijs boven de 80.
Ik check bij andere websites van obligaties en zie daar ook prijs boven de 80
Ik kijk nog eens bij Frankfurt, en bij day range staat: 80,125 80,305
Het kan dus gebeuren dat beurs van Frankfurt verkeerde marktprijzen geeft.
Kan tot serieus verlies leiden als ze een te hoge marktprijs, zeg maar 85 afficheert, waarop je limietprijs baseert, terwijl echte koers rond de 80 draait.
Kijk dus bij verschillende bronnen :-)
Vandaag wou ik deze obligatie kopen: IBRD 2020-2030, 0%, XS2122894855
Ik kijk op de beurs van Frankfurt en ik zie huidige prijs van 78,23 en bidoffer van 78,14 78,37
Ik kijk ook bij DB en Bolero en daar zie ik huidige prijs boven de 80.
Ik check bij andere websites van obligaties en zie daar ook prijs boven de 80
Ik kijk nog eens bij Frankfurt, en bij day range staat: 80,125 80,305
Het kan dus gebeuren dat beurs van Frankfurt verkeerde marktprijzen geeft.
Kan tot serieus verlies leiden als ze een te hoge marktprijs, zeg maar 85 afficheert, waarop je limietprijs baseert, terwijl echte koers rond de 80 draait.
Kijk dus bij verschillende bronnen :-)
Ik dacht vandaag eens een BE staatsobligatie aan te kopen op de secundaire markt met 0 coupon ... spread is echter voor de verschillende obligaties steeds tss 0.5 en 1% ... is dit een normale spread voor dergelijke obligaties? (of zit ik in de verkeerde vijver te vissen?)
Grts,
Gunther
Grts,
Gunther
-
- Verbannen Gebruiker
Als je geen limiet geeft, ga je kopen of verkopen aan die prijs.
Ik geef steeds een aankoop koers die dicht bij de laatste prijs ligt (soms is dat een theoretische prijs als bij de opening geen transacties worden uitevoerd), en die ligt in de buurt van de bid prijs. Als het te lang duurt, verhoog ik met 0,1% of 0,2% in de loop van de dag. Je kunt gokken en de prijs heel laag zetten, maar dat is een gok.
Sinds vorig jaar ben ik mijn obligatieportefeuille weer aan het uitbouwen, en op die manier al veel orders uitgevoerd. Het is buy and hold in mijn geval.
Het is nog maar 2 keer gebeurd dat een order (van 10.000) gesplitst werd uitgevoerd. Bolero rekent dan 2 keer commissie aan. In beide gevallen hebben ze dat op mijn vraag teruggestort, maar ze doen het niet altijd zeggen ze.
Bedankt voor de info!huisjetuintjefiets schreef: ↑27 februari 2023, 13:38Als je geen limiet geeft, ga je kopen of verkopen aan die prijs.
Ik geef steeds een aankoop koers die dicht bij de laatste prijs ligt (soms is dat een theoretische prijs als bij de opening geen transacties worden uitevoerd), en die ligt in de buurt van de bid prijs. Als het te lang duurt, verhoog ik met 0,1% of 0,2% in de loop van de dag. Je kunt gokken en de prijs heel laag zetten, maar dat is een gok.
Sinds vorig jaar ben ik mijn obligatieportefeuille weer aan het uitbouwen, en op die manier al veel orders uitgevoerd. Het is buy and hold in mijn geval.
Het is nog maar 2 keer gebeurd dat een order (van 10.000) gesplitst werd uitgevoerd. Bolero rekent dan 2 keer commissie aan. In beide gevallen hebben ze dat op mijn vraag teruggestort, maar ze doen het niet altijd zeggen ze.
Zonet mijn eerste 2 orders ingezet voor een BE obligatie met 0 coupon en looptijd tot 22/10/2027. Als ik de omrekening maak van het rendement volgens de Bolero site kom ik aardig in de buurt van mijn amateuristische berekening.
Ik dacht echter ook BE0000352618 aan te kopen, een BE obligatie met 0 coupon met wat langere looptijd. Volgens Bolero is het rendement 3,08%. Ikzelf kom echter tot 2,67% => (100%-76,9%)=23,1%/8,64 jaar = 2,67% . Wel een erg groot verschil tussen Bolero data en mijn data... Wat zie ik over het hoofd?????
Alvast bedankt voor de feedback!
Grts,
Gunther
Ik dacht echter ook BE0000352618 aan te kopen, een BE obligatie met 0 coupon met wat langere looptijd. Volgens Bolero is het rendement 3,08%. Ikzelf kom echter tot 2,67% => (100%-76,9%)=23,1%/8,64 jaar = 2,67% . Wel een erg groot verschil tussen Bolero data en mijn data... Wat zie ik over het hoofd?????
Alvast bedankt voor de feedback!
Grts,
Gunther
Je rekent verkeerd. Je moet niet van 100 naar 76 tellen maar omgekeerd. 

Logisch! Bedankt voor de toelichting, daar had ik nog lang naar kunnen zoeken, hoe logisch de oplossing eigenlijk ook is.
Grts,
Gunther
Grts,
Gunther
Beste
Zeer waardevolle imput ivm met de overheidsobligaties onder pari. Iedereen bedankt voor de info!
Zien jullie in dezelfde redenatie waardevolle beleggingen in USD obligaties? (Redenering, hogere rentevoeten).
Ook hier bedoeling om als particuliere belegger zoveel mogelijk rv te vermijden door lage coupon, onder pari te kopen. (Probleem veel usd obligatie worden aan 99% uitgegeven)
Zeer waardevolle imput ivm met de overheidsobligaties onder pari. Iedereen bedankt voor de info!
Zien jullie in dezelfde redenatie waardevolle beleggingen in USD obligaties? (Redenering, hogere rentevoeten).
Ook hier bedoeling om als particuliere belegger zoveel mogelijk rv te vermijden door lage coupon, onder pari te kopen. (Probleem veel usd obligatie worden aan 99% uitgegeven)
Dag,
Voor wat ik ervan denk te begrijpen …
Uitgifte aan 99% is niet perfect maar ook niet dramatisch, dit kost je 0,3% aan RV.
Het wisselkoersrisico is erger, de euro staat momenteel redelijk laag, dus je loopt toch wel een aanzienlijk risico…
Grts,
Gunther
Voor wat ik ervan denk te begrijpen …
Uitgifte aan 99% is niet perfect maar ook niet dramatisch, dit kost je 0,3% aan RV.
Het wisselkoersrisico is erger, de euro staat momenteel redelijk laag, dus je loopt toch wel een aanzienlijk risico…
Grts,
Gunther
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat is het minimumbedrag voor jullie om een staatsobligatie te kopen? Is het bij bv Bolero echt de moeite om onder 10k te beleggen in een staatsobligatie ?