Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
TIP
Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
Beste allen,
Ik ben een absolute beginner en heb jaren enkel een spaarboekje gehad. In 2016 toch de sprong gewaagd met de bank. Sinds 2016 beleg ik elke maand in BNPP B STRAT GLOB SUSY SYNAMIC C-C (BE0163304539).
Maar eerlijk gezegd zie ik weinig rendement. Ik zie in mijn app de aankoopwaarde maar de marktwaarde is - over al die jaren heen - slechts 0.59% hoger (en dit is dan nog erg dag afhankelijk, vorige week stond dit in negatief).
Als ik dit fonds opzoek bij Morningstar dan zie ik toch dat sinds 2016 de grafiek heel wat gestegen is. Waarom zie ik dit niet vertaald in rendement? Zijn dit de kosten van de bank die aan mijn rendement knabbelen (of zeg maar opslokken)?
Ik kijk uit naar jullie visie en analyse. Misschien bekijk ik het wel verkeerd.
tnx
EnPFVD
Ik ben een absolute beginner en heb jaren enkel een spaarboekje gehad. In 2016 toch de sprong gewaagd met de bank. Sinds 2016 beleg ik elke maand in BNPP B STRAT GLOB SUSY SYNAMIC C-C (BE0163304539).
Maar eerlijk gezegd zie ik weinig rendement. Ik zie in mijn app de aankoopwaarde maar de marktwaarde is - over al die jaren heen - slechts 0.59% hoger (en dit is dan nog erg dag afhankelijk, vorige week stond dit in negatief).
Als ik dit fonds opzoek bij Morningstar dan zie ik toch dat sinds 2016 de grafiek heel wat gestegen is. Waarom zie ik dit niet vertaald in rendement? Zijn dit de kosten van de bank die aan mijn rendement knabbelen (of zeg maar opslokken)?
tnx
EnPFVD
Re: Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
Grootbanken = wegblijven
Zijn van die typische oplichtingsfondsen. Kernfonds met daarin al hun eigen fondsen verpakt.
En dan nog 1,87% kosten betalen en een gemiddeld rendement van 2,8% op 10 jaar.
Posities
BNPP Easy MSCI USA SRI S 5%
BNP Paribas Mois ISR XC
BNPP E MSCI Em SRI S 5% Cpd Track X C
AMSelect Vontobel Glb Eq Emer X Acc USD
BNPP Easy MSCI USA SRISSrPAB5%CpdETFCap
BNPP Sust US Value Mlt-Fac Eq X R
THEAM Quant Wld Clmt Carb Offst PlnX€Acc
BNPP E Low Carbon 100 Europe PAB® ETF
BNP Paribas Sust Euro Corp Bd X C
Zijn van die typische oplichtingsfondsen. Kernfonds met daarin al hun eigen fondsen verpakt.
En dan nog 1,87% kosten betalen en een gemiddeld rendement van 2,8% op 10 jaar.
Posities
BNPP Easy MSCI USA SRI S 5%
BNP Paribas Mois ISR XC
BNPP E MSCI Em SRI S 5% Cpd Track X C
AMSelect Vontobel Glb Eq Emer X Acc USD
BNPP Easy MSCI USA SRISSrPAB5%CpdETFCap
BNPP Sust US Value Mlt-Fac Eq X R
THEAM Quant Wld Clmt Carb Offst PlnX€Acc
BNPP E Low Carbon 100 Europe PAB® ETF
BNP Paribas Sust Euro Corp Bd X C
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor je reactie. Dit bevestigt toch wel mijn idee ook, ookal ken ik er zelf niet veel van.
Stel nu dat ik mijn maandelijkse stortingen stop zet. Wat doe ik dan met het geld dat al in het fonds zit? Fonds verkopen? Hoe doe ik dit eigenlijk want ik zie bij Fortis geen knop verkopen ofzo staan zoals bij een brooker.
Alvast bedankt.
Stel nu dat ik mijn maandelijkse stortingen stop zet. Wat doe ik dan met het geld dat al in het fonds zit? Fonds verkopen? Hoe doe ik dit eigenlijk want ik zie bij Fortis geen knop verkopen ofzo staan zoals bij een brooker.
Alvast bedankt.
BNPP B STRAT GLOB SUSY SYNAMIC C-C (BE0163304539) is een mixfonds met ongeveer 70% aandelen, 15% obligaties en 15% "cash".
Het KID document geeft een idee van het rendement dat je kan verwachten in de verschillende scenario's. Het geeft ook aan dat je jaarlijks zo'n 2% kosten betaald hebt aan de bank; bovenop eventuele instapkosten.
Zowel de aandelen als de obligaties hebben de voorbije jaren veel volatiliteit gekend en staan nog een goed stuk onder hun piekwaarden.
Gegeven de evoluties van de markten is het rendement van dit fonds binnen de grenzen van wat kan verwacht worden van een gelijkaardig fonds; met gelijkaardige samenstelling van aandelen en stabiele beleggingen en met gelijkaardige kostenstructuur.
- Er zijn verschillende mogelijkheden om een gelijkaardige samenstelling te krijgen met een veel lagere kostenstructuur.
- Eventueel kan je ook de samenstelling wijzigen, maar dat zou op de laatste jaren niet veel verschil gemaakt hebben.
Je hebt maandelijks bijkomende aankopen gedaan. Elke aankoop heeft zijn eigen opbrengst.
De eerste storting hebben meest winst. Op de storting van eind 2021 heb je verlies. De aankopen die je nu doet zijn aan een lagere prijs.
Als je 0.59% opbrengst ziet in je bankapplicatie dan houdt dit waarschijnlijk geen rekening met instapkosten; die er nog afgetrokken moeten worden.
Het KID document geeft een idee van het rendement dat je kan verwachten in de verschillende scenario's. Het geeft ook aan dat je jaarlijks zo'n 2% kosten betaald hebt aan de bank; bovenop eventuele instapkosten.
Zowel de aandelen als de obligaties hebben de voorbije jaren veel volatiliteit gekend en staan nog een goed stuk onder hun piekwaarden.
Gegeven de evoluties van de markten is het rendement van dit fonds binnen de grenzen van wat kan verwacht worden van een gelijkaardig fonds; met gelijkaardige samenstelling van aandelen en stabiele beleggingen en met gelijkaardige kostenstructuur.
- Er zijn verschillende mogelijkheden om een gelijkaardige samenstelling te krijgen met een veel lagere kostenstructuur.
- Eventueel kan je ook de samenstelling wijzigen, maar dat zou op de laatste jaren niet veel verschil gemaakt hebben.
Je hebt maandelijks bijkomende aankopen gedaan. Elke aankoop heeft zijn eigen opbrengst.
De eerste storting hebben meest winst. Op de storting van eind 2021 heb je verlies. De aankopen die je nu doet zijn aan een lagere prijs.
Als je 0.59% opbrengst ziet in je bankapplicatie dan houdt dit waarschijnlijk geen rekening met instapkosten; die er nog afgetrokken moeten worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je niets van fondsen kent, maar wel maandelijks erin wilt beleggen, dan geef ik je de raad om eens te kijken naar Keyplan van Keytrade.
Zelf al sinds 2015 een tevreden gebruiker, en af en toe breng ik een wijziging aan in mijn fondsenselectie om een andere klemtoon te leggen.
Ik ben zelf voor de a-la-carte formule gegaan, maar er zijn ook voorgedefinieerde portefeuilles.
Zij werken niet met dakfondsen (zoals dat van u van BNPP), maar met onafhankelijke beurshuizen.
Wil je wat meer leren over de beurs, neem dan eens een kijkje op de site van Spaarvarkens.be.
Wellicht begint er na de zomer een nieuwe beleggingscursus. Wil je er meer over weten, stuur me dan gerust een privébericht, en dan kan je misschien nog wat korting versieren
.
Zelf al sinds 2015 een tevreden gebruiker, en af en toe breng ik een wijziging aan in mijn fondsenselectie om een andere klemtoon te leggen.
Ik ben zelf voor de a-la-carte formule gegaan, maar er zijn ook voorgedefinieerde portefeuilles.
Zij werken niet met dakfondsen (zoals dat van u van BNPP), maar met onafhankelijke beurshuizen.
Wil je wat meer leren over de beurs, neem dan eens een kijkje op de site van Spaarvarkens.be.
Wellicht begint er na de zomer een nieuwe beleggingscursus. Wil je er meer over weten, stuur me dan gerust een privébericht, en dan kan je misschien nog wat korting versieren

Je bekijkt het niet verkeerd, stoppen met instappen, de boel verkopen, laat deze aankoop, leergeld zijn bij een grootbank.
En het is ofwel offensief beleggen of niet beleggen.
Al wat daartussen is valse gemoedsrust. (Bnp heeft er enkel aan verdiend)
De meeste fondsen in een keyplan zijn toch niet om naar huis over te schrijven.
Natuurlijk 100 € elke maand en spreiden in keyplan ......
100 € in een fonds via Me Direct is toch iets anders.
Maar we weten echt niet wat bij topic starter past.
Is nu verkopen een goed idee? Zou ik niet nog even wachten tot de beurs een klein beetje hersteld is? Want nu is het zoals één van de andere posters zei netto een negatieve interest

Ik heb net wel al de maandelijkse instap stop gezet. Na de antwoorden die ik hier gekregen heb, lijkt verder doen echt niet nuttig.
De meeste fondsen in een keyplan zijn toch niet om naar huis over te schrijven.
Natuurlijk 100 € elke maand en spreiden in keyplan ......
100 € in een fonds via Me Direct is toch iets anders.
Maar we weten echt niet wat bij topic starter past.
[/quote]
Ik zou eigenlijk graag gewoon een spaarpotje aanleggen voor ons gezin dat meer opbrengt dan een spaarrekening. Met maandelijkse inleg. Waar ik niet teveel mee moet bezig zijn.
Ik heb wel enige kennis van de beurs, van de financiele producten etc maar ik kan bijvoorbeeld geen bedrijf analyseren. Een fonds lukt blijkbaar nog net. Ik beleg zelf ook in ETFs (world, de eenvoudigste dus). Maar ik merk toch dat de details me ontgaan.
Ik begrijp dat als je alles voor je laat doen, dat dit uiteraard iets kost en je dus niet het onderste uit de kan haalt.
Keyplan spreekt me wel aan. Ik heb net op de website gekeken en het lijkt me relatief eenvoudig. Waarom kies jij voor MEDirect?
Ik ken het gevoelEnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 09:48 Beste allen,
tnx
EnPFVD

Je vergelijkt de rendementen van de morningstar en gaat daarmee naar de huisbanken en dat blijkt dan toch niet allemaal hetzelfde te zijn omwille van 'kostenstructuur'.
Wat op mornigstar 10% rendement is is via grootbank uiteindelijk bij minder dan 5% (en dan ben ik nog optimistisch)
Idem hier, wat spaargeld van het gezin wat anders besteden / diversiëren.EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 12:20 Ik zou eigenlijk graag gewoon een spaarpotje aanleggen voor ons gezin dat meer opbrengt dan een spaarrekening. Met maandelijkse inleg. Waar ik niet teveel mee moet bezig zijn.
Ik heb wel enige kennis van de beurs, van de financiele producten etc maar ik kan bijvoorbeeld geen bedrijf analyseren. Een fonds lukt blijkbaar nog net. Ik beleg zelf ook in ETFs (world, de eenvoudigste dus). Maar ik merk toch dat de details me ontgaan.
Ik begrijp dat als je alles voor je laat doen, dat dit uiteraard iets kost en je dus niet het onderste uit de kan haalt.
Keyplan spreekt me wel aan. Ik heb net op de website gekeken en het lijkt me relatief eenvoudig. Waarom kies jij voor MEDirect?
Maar aandelen en beurs, is nog niet aan mij besteed. dien me nog wat verder te verdiepen daarin. Maar onafhankelijke inzichten verwerven is niet zo evident.
Met deze site hier kan je wel wat.
Ik heb in afwachting al wat geïnvesteerd in P2B, Crowdfunding (wel niet in één of andere luxe hotel van een dubieuze Britse zakenman)
Ik sta er wel versteld van hoe vlot 100.000den EUROS opgehaald worden bij bepaalde campagnes
Je snapt niks van de beurs en toch centen in Etf ?EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 12:20
Ik zou eigenlijk graag gewoon een spaarpotje aanleggen voor ons gezin dat meer opbrengt dan een spaarrekening. Met maandelijkse inleg. Waar ik niet teveel mee moet bezig zijn.
Natuurlijk een spaarrekening bij Bnp en een andere bijv Me direct rente is al maal drie.
Niet te veel mee bezig zijn, gaat nooit opbrengsten geven.
Spreiden al aan coöperatieve aandelen gedacht vermits niet veel tijd aan te besteden.
Ook soms al eens meer dan een bnp spaarrekening, maar oei die rv terugvorderen via de belasting brief.
Voor op vraag te antwoorden wil je bij Keytrade dezelfde fondsen als bij Me direct zijn er instapkosten bij Keytrade.
En Me is gebruiksvriendelijker voor een starter.
En 100 € in meerdere of in een specifiek fonds .....
Beleggen met kleingeld, beleggen vanaf 25 € reclame slogans op zijn best om na een tijd te ondervinden wat brengt het op.
De instapkosten bij Keytrade zijn weggevallen, en die waren sowieso niet op de fondsen in het Keyplan.burgundy schreef: ↑21 april 2023, 14:17Voor op vraag te antwoorden wil je bij Keytrade dezelfde fondsen als bij Me direct zijn er instapkosten bij Keytrade.EnPFVD schreef: ↑21 april 2023, 12:20
En Me is gebruiksvriendelijker voor een starter.
En 100 € in meerdere of in een specifiek fonds .....
Beleggen met kleingeld, beleggen vanaf 25 € reclame slogans op zijn best om na een tijd te ondervinden wat brengt het op.
Keyplan is heel flexibel, en er zitten toch een aantal zeer goede fondsen tussen.
Waarom ik MeDirect niet voorgesteld heb ? Omdat ik foutief begrepen had, al was dat uit het 1e bericht ook niet af te leiden, dat topic starter nog niets van beleggen kent. En bij MeDirect moet je je fondsen zelf kiezen. Dus vandaar dat ik die piste achterwegen gelaten had. Al ben ik zelf ook al jaren een tevreden gebruiker van MeDirect en koop ik er ook nog af en toe fondsen.