Belastingaangifte tips
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Belastingaangifte tips
Kevva begrijpt het begrip progressieve belasting niet geheel. Maar het is inderdaad zoals bovenstaande voorbeeld.
De berekening is juist voor de basis belastingvrije som maar niet indien er een verhoging is voor alleenstaande ouder, kinderen/personen ten laste en verhoging gepensioneerden. Vanaf 10680,01€ wordt dat deel aan 30% belast.
Zie de belastingschijven voor de belastingvrije som van aanslagjaar 2024:
https://www.practicali.be/blog/geindexe ... 024#index2
De te betalen basis belasting is dan het volledig belastbaar netto loon aan de schijven er van verminderd met de belastingvrije som aan de schijven er van.
Zie de belastingschijven voor de belastingvrije som van aanslagjaar 2024:
https://www.practicali.be/blog/geindexe ... 024#index2
De te betalen basis belasting is dan het volledig belastbaar netto loon aan de schijven er van verminderd met de belastingvrije som aan de schijven er van.
Heel eerlijk... Ik dacht altijd dat je belast werd in de schijf waarbinnen je loont valt.
Ik begon wat schrik te krijgen omdat ik dit jaar meer dan 46.440,01 euro bruto zal verdienen. Ik begon dus al te kijken in de richting van extralegale voordelen (zoals een fiets) om dat brutoloon omlaag te krijgen.
Ik begon wat schrik te krijgen omdat ik dit jaar meer dan 46.440,01 euro bruto zal verdienen. Ik begon dus al te kijken in de richting van extralegale voordelen (zoals een fiets) om dat brutoloon omlaag te krijgen.
Dus iemand die 46.000 euro verdiend zou pak minder belastingen betalen tegenover andere aan 46.500 euro ?Kevva schreef: ↑20 juli 2023, 10:23 Heel eerlijk... Ik dacht altijd dat je belast werd in de schijf waarbinnen je loont valt.

Schijf 3 € 26.830,01 t/m € 46.440 45%
Schijf 4 Meer dan 46.440,01 euro 50%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet niet eens wat mijn aanslagvoet is voor dit jaar. Dat wordt nog interessant.
in aanslagjaar 2022 was het dit:
Gemiddelde aanslagvoet (%) 11,2
Dat staat bij "Resultaat" in de detail berekening van Tax-on-web.Timoootjex schreef: ↑20 juli 2023, 14:22 Ik weet niet eens wat mijn aanslagvoet is voor dit jaar. Dat wordt nog interessant.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ah dan is het deze keer 11,9
Wordt hoog tijd dat ze op school een vak hoe worden belastingen berekend toevoegen.
Sommigen die klagen over hoge belastingen, betalen blijkbaar minder dan dat ze dachten.
Denken als de beste het eens uitpluizen geen tijd voor.
Meehuilen met en betaal veel belastingen wel tijd voor.
Daarmee ben ik volledig akkoord.
Het is me al dikwijls opgevallen (zowel in beroeps- als in privé-leven) dat veel pas afgestudeerden helemaal geen kennis hebben over zaken die ze in het dagelijkse leven nodig hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad; maar sommigen leren niets of weinig bij sinds ze hun diploma behaalden.
Nochtans zijn we "nooit te oud om te leren". Wie dat niet doet, blijft stilstaan in het leven.
Nochtans zijn we "nooit te oud om te leren". Wie dat niet doet, blijft stilstaan in het leven.
Zie nieuwe eindtermen. Enkel hopen dat het niet verouderd is tegen dat de leerlingen zo ver zijn dat ze het nodig hebben.burgundy schreef: ↑21 juli 2023, 09:56Wordt hoog tijd dat ze op school een vak hoe worden belastingen berekend toevoegen.
Sommigen die klagen over hoge belastingen, betalen blijkbaar minder dan dat ze dachten.
Het percentage dat op de belastingbrief staat is alleen de personenbelasting.burgundy schreef: ↑21 juli 2023, 09:56Wordt hoog tijd dat ze op school een vak hoe worden belastingen berekend toevoegen.
Daarnaast is er nog de RSZ-bijdrage op je loon, de gemeentebelasting.