Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Dat ressentiment ten aanzien van middelgrote banken begrijp ik niet. Ik ben het ermee eens dat ons land wel héél veel banken telt, maar om ze alleen omwille van hun grootte een bankroet toe te wensen, dat gaat me toch wel véél te ver.Gerard_M schreef: ↑23 augustus 2023, 12:05 Het zou een goede zaak zijn als er nog eens een privé-bank failliet gaat, want er zijn er veel te veel. De zogenaamde concurrentie tussen die overvloed aan banken heeft de burger bitter weinig opgeleverd over de decennia heen, me dunkt.
Natuurlijk mag en kan het geen grootbank zijn, maar een medium bank die eens het gelag zelf betaalt? Dat zou een goede zaak zijn. Red de spaarders voor de eerste €100.000 en laat maar imploderen, die koehandel.![]()
Overigens begrijp ik ook niet wat je met privé-banken bedoelt. Banken à la Van Lanschot en Delen? Die zullen van de huidige luchtverplaatsingen beslist niet veel hinder ondervinden.
Op lange termijn is een bankroet onvermijdelijk, een natuurwet. Zo werkt de markt toch? Het is een cyclisch systeem dat schippert tussen boom en bust, en vroeg of laat gaat er altijd iemand (of meerderen) bust. Dat is de aard van het beest.
De timing is van secundair belang (maar men kan argumenteren dat vroeger beter is dan later). Het primair belang IMO is wat de consequenties kunnen zijn, en of er een positieve wending aan die consequenties gegeven kan worden voor het hele systeem.
Met "privé-bank" bedoel ik "eigendom van particulieren of particuliere organisaties". Dus eigenlijk bijna alle banken, met uitzondering van Belfius die 100% eigendom van de staat is.Overigens begrijp ik ook niet wat je met privé-banken bedoelt.
(Een coöperatieve bank is natuurlijk een speciaal model, maar aangezien het daar gaat om een specifieke collectie individuën kun je het zeker nog een privé-bank noemen.)
Als ik het hiernet uitgerekend heb brengt deze 'slechts' 2,67% op. Minder dus dan de belgische staatsbon.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 augustus 2023, 09:44
Dit is een andere:
Deutschland, Bundesrepublik 0,000% 19/24
ISIN: DE0001141802, loopt tot 18 oktober 2024.
De uitgifteprijs was 103,59%. Dus geen RV.
Dat hangt af van je transactiekosten, maar als je bijvoorbeeld bij Bolero een aankoop van €10,000 plaatst (€30 makelaarsloon), kom je op 2,863%. Bij Degiro (€3 makelaarsloon) 3,103%.shuttle schreef: ↑23 augustus 2023, 16:16Als ik het hiernet uitgerekend heb brengt deze 'slechts' 2,67% op. Minder dus dan de belgische staatsbon.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 augustus 2023, 09:44
Dit is een andere:
Deutschland, Bundesrepublik 0,000% 19/24
ISIN: DE0001141802, loopt tot 18 oktober 2024.
De uitgifteprijs was 103,59%. Dus geen RV.
Klopt idd. Ik reken met 0.5% maar is in de praktijk minder.
‘Spaarders zullen fiscaal voordeel staatsbon niet moeten teruggeven’
"De banken hebben geen poot om op te staan, als ze de oneerlijke concurrentie van de staatsbon voor het Grondwettelijk Hof willen aankaarten. Dat is kort door de bocht de boodschap van fiscaal advocaat Anton van Zantbeek (Rivus)."
https://trends.knack.be/geld/belastinge ... eruggeven/
"De banken hebben geen poot om op te staan, als ze de oneerlijke concurrentie van de staatsbon voor het Grondwettelijk Hof willen aankaarten. Dat is kort door de bocht de boodschap van fiscaal advocaat Anton van Zantbeek (Rivus)."
https://trends.knack.be/geld/belastinge ... eruggeven/
Bestaan er sites waar men een verzameling van zero bonds in € kan vinden.
Het is de eerste keer dat ik inschreef op een staatsbon en ik vind het raar dat je vooraf een bedrag moet opgeven ipv gewoon te storten op het rekeningnummer.
Daarom vroeg ik mij hetvolgende af: wat gebeurt er eigenlijk als je dan minder of meer zou storten dan wat je had opgegeven bij het intekenen? (niet dat ik dat van plan ben om te doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig)
Daarom vroeg ik mij hetvolgende af: wat gebeurt er eigenlijk als je dan minder of meer zou storten dan wat je had opgegeven bij het intekenen? (niet dat ik dat van plan ben om te doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig)
Dat is de tax indien je effectenrekening > 1 miljoen is.stadamo schreef: ↑23 augustus 2023, 14:05 Beste,
op de site https://www.debtagency.be/nl/productsbeinfo staat
"Belasting op effectenrekeningen: 0,15% (indien van toepassing)."
Weet iemand of die 0,15% van toepassing is voor de staatsbon en indien ja hoe die 0,15% dan berekend wordt?
Bedankt,
Steve
71% aandelen, 19% obligaties, 10% cash
Ik las dat de intekening dan ongedaan gemaakt wordt en alles teruggestort wordt. Spreek me gerust tegen, het is op parate kennis dat ik dit zeg, daar kan altijd een fout insluipenNightwolf schreef: ↑24 augustus 2023, 10:45 Het is de eerste keer dat ik inschreef op een staatsbon en ik vind het raar dat je vooraf een bedrag moet opgeven ipv gewoon te storten op het rekeningnummer.
Bij e-DEPO is dat inderdaad zo en logischerwijze is dat hier hetzelfde. Ze werken met een gestructureerde mededeling en daar zit het bedrag in, dus dit moet correct zijn.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als (een deel) van het bedrag te laat bij hen binnenkomt (na 1 sept), dan wordt dat deel teruggestort.
In feite boeken ze dan ook minder dan wat je opgaf.
Wat ze doen als je meer overschrijft, weet ik niet.
Kan je ook meer dan 1x intekenen?
In feite boeken ze dan ook minder dan wat je opgaf.
Wat ze doen als je meer overschrijft, weet ik niet.
Kan je ook meer dan 1x intekenen?
Ik denk van wel. Er staat nergens vermeld dat het gelimiteerd is tot één inschrijving, zeker als je het online doet via de Grootboeken. Je kan je nog bedenken en meer willen beleggen, zolang het maar vóór 1 september is....
-
Cataphractus
- Newbie

- Contacteer:
is een persoon met handicap vrijgesteld van RV op staatsbons?
Zo te zien ligt de staatsbon online website er uit? Ik krijg een foutmelding na inloggen.