onroerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Sisse
Re: onroerende voorheffing
En, o ja, hierboven haalt iemand aan dat DB daar vroeger een trucje voor had (om die berekening verborgen te houden) : 50 euro eisen.
Wel, ik heb een naam voor zo'n trucjes : afzetterij!
Wel, ik heb een naam voor zo'n trucjes : afzetterij!
Denk persoonlijk dat nog geen 1% van de klanten bij een bank er nood aan heeft of heel de berekening zou snappen.Sisse schreef: Inderdaad, de bank heeft een rekenprogramma om de intresten te berekenen.
Het moet een koud kunstje zijn, om dat in een file te plaatsen, en dat online aan te bieden, aan elke klant. Dat die berekening complex is, kan ik wel begrijpen.
Dat is evengoed zo bij elektriciteit-en gasfacturen. (die sturen toch ook niet zomaar een factuur met een naakt bedrag op?)
Dat banken dat zomaar wél mogen, gaat mijn petje te boven.
En zoals hierboven al werd aangehaald, als je er niets van snapt, zal het veel frustraties en vragen aan het loket teweegbrengen en eigenlijk voor niets.
Hoeveel mensen nemen hun gasfactuur volledig door, denk dat de meesten juist de afrekening bekijken of zelfs enkel het bedrag op de overschrijving.
Maar als je het nu echt wilt hebben, zouden ze het na een eenvoudige vraag moeten terbeschikking stellen van de klant, uiteindelijk gaat het niet over geheimen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
Sisse
Het is een soort traditie dat niemand achter zo'n berekening vraagt. Iedereen vertrouwt erop dat het correct is. (behalve ik)
Ik breek hier een soort taboe open. Moet ik mij een onnozelaar voelen omdat ik iets vraag wat eerlijk is?
Ik breek hier een soort taboe open. Moet ik mij een onnozelaar voelen omdat ik iets vraag wat eerlijk is?
-
Sisse
Vergelijk even met je uitbetaling van je loon : je baas stort X-euro op je bank, zonder een berekening erbij. Je moet maar 'geloven' dat het juist is. Hetzelfde doen de banken met je rente-uitkering.
Zeker en vast moet je je geen onnozelaar voelen omdat je inderdaad iets vraagt wat maar normaal is dat men het kan geven.Sisse schreef: Het is een soort traditie dat niemand achter zo'n berekening vraagt. Iedereen vertrouwt erop dat het correct is. (behalve ik)
Maar, zelf als je het krijgt zou je zelf nog heel de berekening op je eigen moeten kunnen maken, want anders weet je nog altijd niet of het wel klopt.
Daar zal, voor diegene die al interesse moesten hebben, ook wel een probleem onstaan. Want hoeveel kunnen er heel de berekening van de intrest op hun spaarrekening zelf maken ?
Mijn gasfactuur bv. kijk ik helemaal na, maar ook daar heb ik maar een heel kleine controle zelf op. Namelijk het verbruik ( dat noteer ik elke maand ) en de prijzen aan welke ik het contract heb afgesloten. Maar uiteindelijk komen al die taksen en kosten erbij, waardoor het nog een warboel wordt.
Maar begrijp me zeker niet verkeerd. Ik vind dat banken verplicht moesten zijn om dit aan iedereen te geven ( gratis ) wie daar uitdrukkelijk om vraagt, dus niet standaard aan iedereen.
-
Sisse
Die berekening kan dan wel ingewikkeld zijn, een computer lost dat in 1 seconde op. Banken willen dat niet geven, en ze hebben blijkbaar carte-blanche om dat niet te doen.
Bij mijn weten bestaat er geen énkele instelling die uitbetalingen doet, (verzekeringen-bedrijven-werkloosheid-belastingen) die géén afrekening moet maken die controleerbaar is.
Raar dat dit forum daarmee akkoord is!
Bij mijn weten bestaat er geen énkele instelling die uitbetalingen doet, (verzekeringen-bedrijven-werkloosheid-belastingen) die géén afrekening moet maken die controleerbaar is.
Lees aub eerst mijn commentaar nog eens.Sisse schreef: Die berekening kan dan wel ingewikkeld zijn, een computer lost dat in 1 seconde op. Banken willen dat niet geven, en ze hebben blijkbaar carte-blanche om dat niet te doen.
Ik schrijf niet dat het correct is dat banken het niet ( willen ) geven, integendeel zelf.
Wat ik wel schrijf is dat zo'n complete berekening nog altijd zinloos is als je het zelf niet helemaal kan controleren om te checken of het wel correct is, anders heeft het nog steeds geen nut. En het controleerbaar maken voor iedereen, lijkt me praktisch onmogelijk.
-
Sisse
Ik zie een listing voor mij : data van stortingen en afhalingen, perfect controleerbaar! Op een A4-velletje (in PDF-formaat) geraakt dat allemaal op.
Eén drukje op hun keyboard volstaat daarvoor, daar moeten ze geen mensen extra voor aanwerven.
Waarom gebeurt dit niet? rarara...
Eén drukje op hun keyboard volstaat daarvoor, daar moeten ze geen mensen extra voor aanwerven.
-
Sisse
Ik ben zeker als ik dit moest aankaarten voor een rechtbank, dat banken ongelijk krijgen. (zelfs met alle politici in hun beheerraden)
Even simpel blijven : wie zegt dat je €1235 intrest, niet moest €1688 zijn???
Wie controleert dat????
Even simpel blijven : wie zegt dat je €1235 intrest, niet moest €1688 zijn???
Wie controleert dat????
Jij zal het wel weten zeker. ::)Sisse schreef: Ik zie een listing voor mij : data van stortingen en afhalingen, perfect controleerbaar! Op een A4-velletje (in PDF-formaat) geraakt dat allemaal op.
Tuurlijk beschikken zij over alle gegevens, is maar logisch.
Maar ipv aan complotten te denken, zie gewoon de realiteit:
- 99% ( minstens ) van de doorsnee klanten heeft er geen nood aan
- de meerderheid van de resterende 1% zal nooit de moeite nemen om heel de berekening zelf te maken waardoor je nog steeds niet weet of wat ze je dan uitgebreid geven wel correct is
Trouwens je hebt alle gegevens zelf ook, al ooit de moeite gedaan om te controleren of alles wel correct was ?
Persoonlijk heb ik dat 10 jaar geleden wel eens gedaan, na heel veel moeite en een paar bezoekjes bij het bankkantoor over hoe het juist zat met de getrouwheids/ aangroeipremie kwam ik op een verschil van minder dan 5 Bef uit.
-
Sisse
Dus als slotsom moet ik onthouden : de banken zijn 100% eerlijk, en wij zijn te dom om die berekening te checken.
En jij verdedigt dat.
Goe bezig!
En jij verdedigt dat.
Goe bezig!
Nee nee, je verdraait nogal graag woorden. Is ook een manier om gelijk te krijgen als je argumenten op niets trekken.Sisse schreef: Dus als slotsom moet ik onthouden : de banken zijn 100% eerlijk, en wij zijn te dom om die berekening te checken.
En jij verdedigt dat.
Goe bezig!
Ik verdedig niemand, maar als je iets wilt, moet het ook nuttig zijn.
Als het zo simpel zou zijn om te berekenen, doe het dan zelf.
Maar nee, jij gaat er liever van uit dat banken bedriegers zijn, dan zelf de moeite te nemen om te zien wat de waarheid is.
Als in jou ogen de banken toch niet te vertrouwen zijn, steek je geld dan onder je matras, probleem direct opgelost.
Zou zeggen, neem een prozac, je zal je beter voelen.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Vraag me af waarom bepaalde mensen überhaupt nog een spaarrekening hebben als ze de banken toch niet vertrouwen...
Sommige hebben zelf al 20 jaar een slapende rekening terwijl ze ondertussen maar verkondigen dat banken niet te vertrouwen zijn.Frisse Freddy schreef: Vraag me af waarom bepaalde mensen überhaupt nog een spaarrekening hebben als ze de banken toch niet vertrouwen...
-
Sisse
Er is geen alternatief voor banken, juist zoals voor ziekenkassen, verzekeringen, sociale kassen enz... maar deze laatsten geven je allemaal een correcte afrekening van betalingen en ontvangsten. Banken moeten dus geen bewijs leveren van hoe ze jou intresten berekenen.