AXA Brandverzekering.
Re: AXA Brandverzekering.
----------------------------nuyttie schreef: ↑16 maart 2024, 15:17 Ik vrees dat u in een tunnelvisie zit met uw probleem.
De verzekerde waarde van uw gebouw evolueert mee met de abex-index. We zitten ondertussen aan 1041, uw gebouw is dus al voor meer verzekerd dan de 3.048.000 euro. De premie evolueert trouwens mee.
De ABEX index is een index die de kostprijs voor bouwen volgt (materialen, lonen, ... ), het dient daar juist voor.
Er zijn veel polissen die nieuwwaarde verzekeren met vermelding van een kapitaal. Dat kapitaal kan in sommige gevallen doorbroken worden, dwz dat de maatschappij nog meer betaalt dan het kapitaal dat vermeld staat. Bij u niet het geval want het is een verzekering in eerste risico.
Bij een dergelijk groot appartementsgebouw zal er altijd een kapitaal vermeld staan.
Om onroerende verfraaiing te verzekeren hebt je geen facturen nodig. Maar die betalen dan ook enkel onroerende verfraaiing, niet voor slijtage aan het gebouw. (onroerende verfraaiing is bvb duurdere keuken dan de standaard, een duurdere afwerking van vloer, een dure badkamer, ... ) Als alles afgewerkt is als een standaardappartement, dan heeft onroerende verfraaiing weinig zin.
Waar zitten uw andere verzekeringen ? Als dat bij een makelaar zit, vraag daar eens raad. Je mag uw polis altijd eens bezorgen via een pb, dan ben je zeker. Of de refertes van de algemene voorwaarden. Ik zal het u zwart op wit tonen.
De originele polis was bij CDA afgesloten in 1963. Verzekerd kapitaal 3.048.00 Euro Abex 1004.
Nieuwe polis bij AXA sedert 2 jaar door syndicus aangegaan voor 3.156.500 Abex 1041/ eerste risico + vetusteit.
Inmiddels zijn de bouwprijzen enorm gestegen dat je zelfs met de nieuwe index het gebouw in nieuwwaarde nooit terug kan samenstellen.
Zijnde 15 appartementen 2 liften + 5 inpandige garage's en 19 vrijstaande garageboxen.
----------------
De makelaar is een zuster maatschappy van de syndicus, dus daar moet ik de vraag niet aan stellen.
AXA antwoord mij dat ze enkel met de makelaar of de syndicus mogen communiceren...
Of het kapitaal van 3.156.500 wel of niet voldoende is, kan ik niet weten hé. Dan zou je het al moeten laten schatten om zeker te zijn.
Ik kan dat ook niet weten natuurlijk, hoeveel het "" ingeval van "" zou kunnen kosten weet je maar als het zover is..
Maar aan de huidige bouwprijzen kom je nu met dat bedrag al niet toe als je rekent dat een appartement 75m² minimaal 200.000 euro kost, zonder rekening met de afbraakkosten en alle andere,,.. x 15 appartementen....
Mijn gelijkvloers appartement is 110m² met inpandige garage van 50m². Als mijn verzekering 180.000 euro uitkeert, heb ik een serieus financiele strop als ik de rest zelf moet bij passen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Daarmee dus beter een blokpolis in nieuwbouwwaarde of zelf een verzekering afsluiten in nieuwbouwwaarde welke het verschil uitkeert, maar weet niet of elke verzekeraar dergelijke polis heeft..
Hier zal dan wel een gevoeligheid inzitten. Maar het staat jullie vrij om tijdens vergadering van mede-eigenaars te agenderen om een nieuwe offerte van andere maatschappij destijds ? Die verzekeringsmakelaar zal normaliter met aantal maatschappijen werken ?
Voor de rest zijn jullie tevreden van de syndicus ?
je mag niet vergelijken met wat een appartement kost, want daar zit ook de grond in.
U moet ook geen rekening houden met afbraakkosten want dat is suplementair verzekerd bovenop het verzekerde kapitaal.
Als het destijds, in 1963, correct werd verzekerd, en er is sedertdien niets bijgebouwd (bvb die garages), dan zou het nu door de indexering met de ABEX-index nog altijd tamelijk correct moeten zijn. Volgens mij verzekert AXA zelfs ook de extra kosten voor nieuwe bouwnormen er bij, ook bovenop het verzekerd kapitaal (ben ik niet zeker, zou dit moeten nakijken in de algemene voorwaarden).
Het verzekerd kapitaal gebouw moet de kostprijs weergeven hoeveel het kost om het gebouw te bouwens op een braakliggend terein, inclusief alle kosten zoals BTW, architect, studies, ...
Alle brandverzekeringen voor woningen en appartementsgebouwen zijn in nieuwwaarde
Je blijft het niet geloven maar het is echt waar. Geef mij de refertes van de algemene voorwaarden en ik het zal het u tonen.
Het zijn maar staancaravannen en chalets die meestal in werkelijke waarde zijn verzekerd.
U moet ook geen rekening houden met afbraakkosten want dat is suplementair verzekerd bovenop het verzekerde kapitaal.
Als het destijds, in 1963, correct werd verzekerd, en er is sedertdien niets bijgebouwd (bvb die garages), dan zou het nu door de indexering met de ABEX-index nog altijd tamelijk correct moeten zijn. Volgens mij verzekert AXA zelfs ook de extra kosten voor nieuwe bouwnormen er bij, ook bovenop het verzekerd kapitaal (ben ik niet zeker, zou dit moeten nakijken in de algemene voorwaarden).
Het verzekerd kapitaal gebouw moet de kostprijs weergeven hoeveel het kost om het gebouw te bouwens op een braakliggend terein, inclusief alle kosten zoals BTW, architect, studies, ...
Alle brandverzekeringen voor woningen en appartementsgebouwen zijn in nieuwwaarde

Het zijn maar staancaravannen en chalets die meestal in werkelijke waarde zijn verzekerd.
-nuyttie schreef: ↑17 maart 2024, 17:38 je mag niet vergelijken met wat een appartement kost, want daar zit ook de grond in.
Alle brandverzekeringen voor woningen en appartementsgebouwen zijn in nieuwwaardeJe blijft het niet geloven maar het is echt waar. Geef mij de refertes van de algemene voorwaarden en ik het zal het u tonen.
@nuyttie....man,,man,,,man,, Als ik nu wederom zeg dat het duidelijk in de polis/contract staat dat het in eerste risico + vestuteit is verzekerd,,, wat begrijp je daar dan niet van ...

Een blok in mede-eigendom in eerste risico verzekeren.
Wie doet nu zoiets?
Stel volledig verlies, wat dan? Wie krijgt hoeveel toegekend? Verdeling uitkering volgens quotiteiten?
Ik wil maar zeggen: heel slecht idee.
Krijg je bij verdeling volgens quotiteiten van het volledige kapitaal voldoende geld van de verzekering?
Met voldoende bedoel ik, zou je er tevreden mee zijn wetende dat je ook nog iets gaat krijgen voor de grond maar geen appartement meer hebt.
Je moet vragen dat de syndicus alternatieve verzekeringen zoekt, en steun zoeken bij andere mede-eigenaars hiervoor.
Ook formeel vragen dat het veranderen van verzekeringspolis op de agenda van de volgende vergadering staat.
Als de syndicus te lui is, andere syndicus zoeken, en voorstel doen bij volgende vergadering. Natuurlijk vooraf met andere mede-eigenaars overeenkomen.
De syndicus kan eventueel de makelaar uitnodigen op de vergadering.
Uit nieuwsgierigheid: wat is de premie en voor hoeveel verzekerd kapitaal? Vroeger is mij gezegd dat 1 pro-mille voor een verzekering van de muren een zeer goede prijs is. Heb die prijs nooit gevonden.
Wie doet nu zoiets?
Stel volledig verlies, wat dan? Wie krijgt hoeveel toegekend? Verdeling uitkering volgens quotiteiten?
Krijg je bij verdeling volgens quotiteiten van het volledige kapitaal voldoende geld van de verzekering?
Met voldoende bedoel ik, zou je er tevreden mee zijn wetende dat je ook nog iets gaat krijgen voor de grond maar geen appartement meer hebt.
Je moet vragen dat de syndicus alternatieve verzekeringen zoekt, en steun zoeken bij andere mede-eigenaars hiervoor.
Ook formeel vragen dat het veranderen van verzekeringspolis op de agenda van de volgende vergadering staat.
Als de syndicus te lui is, andere syndicus zoeken, en voorstel doen bij volgende vergadering. Natuurlijk vooraf met andere mede-eigenaars overeenkomen.
Uit nieuwsgierigheid: wat is de premie en voor hoeveel verzekerd kapitaal? Vroeger is mij gezegd dat 1 pro-mille voor een verzekering van de muren een zeer goede prijs is. Heb die prijs nooit gevonden.
-------------------ronnie schreef: ↑18 maart 2024, 12:54 Een blok in mede-eigendom in eerste risico verzekeren.
Wie doet nu zoiets?
Polis is bij AXA : Jaarlijkse premie is 2.800 Euro.
Het verzekerd geheel in eerste risico + aftrek vetusteit ((slijtage /ouderdom ) betreft 15 appartementen + 5 inpandige garage's + 19 garage boxen. Bwj. 1963 Kapitaal 3.048.000 aan abexc 1004
Het is niet eens geïndexeerd en verzekerd voor de herbouwwaarde???ludo schreef: ↑18 maart 2024, 18:21-------------------ronnie schreef: ↑18 maart 2024, 12:54 Een blok in mede-eigendom in eerste risico verzekeren.
Wie doet nu zoiets?
Het verzekerd geheel in eerste risico + aftrek vetusteit ((slijtage /ouderdom ) betreft 15 appartementen + 5 inpandige garage's + 19 garage boxen. Bwj. 1963 Kapitaal 3.048.000 aan abexc 1004
pakweg waarde garageboxen 18.000 p.st. 342.000ludo schreef: ↑18 maart 2024, 18:21-------------------ronnie schreef: ↑18 maart 2024, 12:54 Een blok in mede-eigendom in eerste risico verzekeren.
Wie doet nu zoiets?
5 inpandige garages a 20.000 = 100.000
dan blijft er 2.606.000 over voor 15 appartementen. Dat is 173.733 per appartement.
Dan gaat er nog vetusteit af......
Al zou dat niet zo zijn, ik denk niet dat je het hele zaakje daar nieuw voor bouwt (incl. evt.sloopkosten)
De premie is wel laag, maar als het echt afbrandt kom je er niet vermee.
Gewoon offert herbouwwaarde aanvragen lijkt mij en liefst niet bij een bank. B.v. bij een maatschappij als Vivium o.i.d.
---JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 18:49pakweg waarde garageboxen 18.000 p.st. 342.000
dan blijft er 2.606.000 over voor 15 appartementen. Dat is 173.733 per appartement.
Al zou dat niet zo zijn, ik denk niet dat je het hele zaakje daar nieuw voor bouwt (incl. evt.sloopkosten)
Gewoon offert herbouwwaarde aanvragen lijkt mij en liefst niet bij een bank. B.v. bij een maatschappij als Vivium o.i.d.
Is de bedoeling om een polis in nieuwbowwaarde te bekomen..
Maar met een VME van 15 eigenaars gaan die voor de goedkoop, zonder het risico als je onderverzekerd bent in acht te nemen..
De meeste begrijpen dan ook het begrip"" ' eerste risico en vetusteit "" niet helemaal wat dat inhoud..
Misschien eens een goede agent van een verzekeringsmaatschappij uitnodigen bij een buitengewone ledenvergadering en hem hem uit laten leggen en wat voor risico jullie nu lopen!ludo schreef: ↑18 maart 2024, 18:54---JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 18:49
pakweg waarde garageboxen 18.000 p.st. 342.000
Maar met een VME van 15 eigenaars gaan die voor de goedkoop, zonder het risico als je onderverzekerd bent in acht te nemen..
De meeste begrijpen dan ook het begrip"" ' eerste risico en vetusteit "" niet helemaal wat dat inhoud..
---------------JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 18:58Misschien eens een goede agent van een verzekeringsmaatschappij uitnodigen bij een buitengewone ledenvergadering en hem hem uit laten leggen en wat voor risico jullie nu lopen!ludo schreef: ↑18 maart 2024, 18:54
---
Op zich géén slecht idéé..
Weet niet of een vreemde persoon zomaar mag deelnemen aan een AV als die géén eigenaar is...
De huidige makelaar is een zuster-maatschapij van de Syndicus.
Heb nu aan de Syndicus gevraag om een offerte in nieuwbouwaarde voor te leggen tegen de AV van 18 april ek.
Intussen heb ik zelf al offertes opgevraagd voor verzekering in nieuwbouwwaarde bij ander maatschappijen dan AXA..
Ludo gelooft geen goede makelaar, hij gelooft enkel zijn eigen (on)waarheid.