DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
Re: DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
Maw, nog gezeur over onafhankelijkheid door Calimero's tot het einde der dagen. Een volk heeft het recht om een verkeerde keuze te maken, als daar geen slachtoffers bij vallen toch. In Tsjechoslowakije was het zo gefikst. Een zeur huwelijk? Nee, dank u!vortex schreef: ↑1 april 2024, 08:42Exact, onafhankelijkheid is enkel mogelijk wanneer federaal daar voor kiest met een 2/3 meerderheid. Een federaal akkoord daarover is de enige wettige route. Het waanidee van een volksraadpleging gevolgd door het uitroepen van Vlaamse onafhankelijkheid brengt enkel Catalaanse toestanden of erger op. Zolang er geen 2/3 voor een grondwetswijziging en splitsing te vinden is, is meer autonomie voor de regio's het enig haalbare. En die 2/3 ga je zelfs in Vlaanderen niet vinden.EarthNvstr1 schreef: ↑31 maart 2024, 17:34 Waarom je dan totaal niet in "het confederaal model van NVA" gelooft, is mij een raadsel.
Ik geloof nl. totaal niet in een onafhankelijk Vlaanderen als de rest van België daar niet in mee wil.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Als een volk met de nodige meerderheid ergens voor kiest, kan dat allemaal zonder conflict of burgeroorlog. Bij het Belgische volk horen Brusselaars, Vlamingen en Walen, weinig kans dat die ooit de nodige meerderheid voor het opdoeken van België leveren, zelfs de grote meerderheid van de Vlamingen wil dat niet en zelfs de Calimero op het schoon verdiep wil confederalisme in de wetenschap dat onafhankelijkheid een onhaalbare illusie is.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het is een peiling, maar het is natuurlijk een hoogst verkeerd interpreteerbare vraagstelling.Abatoetnie schreef: ↑1 april 2024, 11:17Is dit eigenlijk een poll of het opdringen van jouw mening ?
Belgicisten kunnen 'ja' antwoorden omdat ze vrezen dat de Vlamingen toch aan hun onafhankelijkheid geraken binnen hier en 25 jaar, terwijl Vlaamsgezinden 'Neen' kunnen antwoorden omdat ze beseffen dat het gros van de Vlamingen met een knoert van een Stockholmsyndroom worstelen en vrezen dat die onafhankelijkheid er niet gaat komen.
Maar de TS wist dat natuurlijk wel, en zo kunnen we weer een tijdje daarover discussiëren

Je vergist je nogal danig als je meent dat rechts automatisch Vlaamsgezind is en links automatisch Belgicistisch.Abatoetnie schreef: ↑1 april 2024, 11:17Rekening houdende met het groot aantal rechtsgezinden op dit forum is je 29% maar povertjes.
Er zijn nogal wat rechtse Belgicisten.
En links in Vlaanderen is een beetje een uitzondering op de internationale regel. Over het algemeen zijn onafhankelijkheidbewegingen eerder links.
Koerdische PKK, Bretoense FLB-ARB, Corsicaanse FLNC, Ierse IRA, Catalanen, Schotten zijn allemaal eerder links.
Het is een beetje de kip en het ei. Stemmen de Vlamingen niet meer op links omdat ze zich niet door hen vertegenwoordigd voelen of voeren de linkse partijen een anti-Vlaams discours omdat ze zonder Franstalig links quantité négligeable zijn?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Was al duidelijk bij de openingspost ...CarpeNoctem schreef: ↑1 april 2024, 13:52 Het is een peiling, maar het is natuurlijk een hoogst verkeerd interpreteerbare vraagstelling.

-
- Verbannen Gebruiker
Ik had me deze bedenkingen niet gemaakt, maar je kunt best gelijk hebben.CarpeNoctem schreef: ↑1 april 2024, 13:52 Maar de TS wist dat natuurlijk wel, en zo kunnen we weer een tijdje daarover discussiëren![]()
In mijn ogen (maar ik kan me vergissen) was het eerder een geleidelijk (organisch, met een duur woord) groeien naar het besef: waarom zouden we nog samenblijven? Onze socio-economische visie is totaal verschillend.
We respecteren elkaars keuze, we gaan graag bij elkaar op bezoek.
We kopen graag huizen in elkaars landsdeel, maar we kopen ook huizen in Spanje en Frankrijk en elders.
Vandaar dat ik dit eerder zie als een zeer geleidelijk proces. Zonder revolutie, zonder ruzie. Gewoon: tot het besef komen: laat ons elk ons eigen ding doen. Een besef dat zowel groeit bij de beleidsmakers als de bevolking.
Dat er hiervoor 20 jaar nodig is: dat kan ik best geloven.
Dat er een beetje gebikkeld zal worden, dat kan ik ook best geloven.
Dat dit o.a. over Brussel zal gaan. Dat kan ik best geloven.
Dat het o.a. over financiën zal gaan: zeer zeker.
Maar Vlaanderen kan bvb zeggen: gedurende 10 jaar doen we dezelfde transfer als nu. De volgende 10 jaar bouwen we dat af, en na 20 jaar: geen transfers meer.
Lijkt me niet onmogelijk

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
We zijn al decennia bezig met de evolutie hoor ... en het zal vermoedelijk nog decennia verder evolueren.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is nu de eerste keer in de geschiedenis dat de partijen die streven naar Vlaamse onafhankelijkheid waarschijnlijk een meerderheid in het Vlaamse parlement zullen hebben.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2024, 14:59We zijn al decennia bezig met de evolutie hoor ... en het zal vermoedelijk nog decennia verder evolueren.
Ze hoeven daarvoor geen 50% van de stemmen te hebben.
Dat is toch wel een doorbraak.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ze hoeven daarom ook geen coalitie te vormen.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2024, 15:09 Ze hoeven daarvoor geen 50% van de stemmen te hebben.
-
- Full Member
- Contacteer:
Remember Brussel-Halle-Vilvoorde ? Als er over zoiets al ellenlange discussie is geweest, er regeringen over gevallen zijn en dat gaat dan over de splitsing van een f**cking kieskring ... wat denk je dan over het eventuele tijdsbestek van een splitsing van een land ?huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2024, 14:35 In mijn ogen (maar ik kan me vergissen) was het eerder een geleidelijk (organisch, met een duur woord) groeien naar het besef: waarom zouden we nog samenblijven? Onze socio-economische visie is totaal verschillend.
Dat er hiervoor 20 jaar nodig is: dat kan ik best geloven.
Dat er een beetje gebikkeld zal worden, dat kan ik ook best geloven.
Dat dit o.a. over Brussel zal gaan. Dat kan ik best geloven.
Dat het o.a. over financiën zal gaan: zeer zeker.
20 jaar ? Omdat het vandaag 1 april is zal ik het maar interpreteren als een aprilgrap, in het andere geval ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Men zou zelfs kunnen beargumenteren dat we er al meer dan 100 jaar mee bezig zijn ...Abatoetnie schreef: ↑1 april 2024, 17:01 ... wat denk je dan over het eventuele tijdsbestek van een splitsing van een land ? 20 jaar ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwetge ... elgi%C3%AB
Anderen zullen misschien eerder meer dan 50 jaar bepleiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsher ... lgi%C3%AB)
-
- Verbannen Gebruiker
We hebben een andere mening. Dat is prima. Daarvoor is het een poll.Abatoetnie schreef: ↑1 april 2024, 17:01 Omdat het vandaag 1 april is zal ik het maar interpreteren als een aprilgrap, in het andere geval ...
De rest van je bewering, daar zal ik geen commentaar op geven.
-
- Full Member
- Contacteer:
Een "bewering" ? Ik dacht nochtans dat de splitsing van BHV een feit is en dat de ellenlange geschiedenis ervan algemeen gekend is.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2024, 17:52We hebben een andere mening. Dat is prima. Daarvoor is het een poll.Abatoetnie schreef: ↑1 april 2024, 17:01 Omdat het vandaag 1 april is zal ik het maar interpreteren als een aprilgrap, in het andere geval ...
De rest van je bewering, daar zal ik geen commentaar op geven.
Een poll opstellen waarbij je telkenmale berichtjes tussendoor post waarin je jouw mening bijna opdringt aan anderen is geen poll, het is zoeken naar je grote gelijk, wat op dit moment nochtans niet blijkt uit je "poll".
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Binnen 5-10-15-20 jaar zal Brussel echt niet meer het probleem bij een splitsing zijn, wie wil dat "Hellhole" dan nog ...
In dit land doet men graag alsof splitsen iets iets wat jamais vu is terwijl het in Europa zowel al zonder als met bloedvergieten telkens goed is afgelopen.
We zijn ook niet het enige land waar dit in Europa nog steeds heerst:
- Frankrijk: Corsica & Baskenland
- UK: Schotland en Noord-Ierland en in veel minder mate Wales
- Denemarken: Groenland
- Spanje: Catalunya & Baskenland
In dit land doet men graag alsof splitsen iets iets wat jamais vu is terwijl het in Europa zowel al zonder als met bloedvergieten telkens goed is afgelopen.
We zijn ook niet het enige land waar dit in Europa nog steeds heerst:
- Frankrijk: Corsica & Baskenland
- UK: Schotland en Noord-Ierland en in veel minder mate Wales
- Denemarken: Groenland
- Spanje: Catalunya & Baskenland
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik geloof niet in een splitsing. Ik ben er tegen.
Ik denk niet dat er een meerderheid gaat gevonden worden die dat wel wil.
Al hebben ze dat met de brexit ook kunnen bereiken door lang halve waarheden en verkeerde veronderstellingen door te drammen.
Die mantras blijven op den duur hangen bij de mensen als waarheid.
L'union fait la force.
Ik denk niet dat er een meerderheid gaat gevonden worden die dat wel wil.
Al hebben ze dat met de brexit ook kunnen bereiken door lang halve waarheden en verkeerde veronderstellingen door te drammen.
Die mantras blijven op den duur hangen bij de mensen als waarheid.
L'union fait la force.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het maakt eigenlijk weinig uit wat wij willen/hopen/denken/geloven.
De keuze om te splitsen werd (mogelijks onbewust) lang geleden gemaakt door de (toenmalige) Franstaligen. (edit: of hun elite)
De evolutie is al lang gaande en zal vermoedelijk nog zeer lang duren. Dat laatste voornamelijk doordat de Vlamingen (nog steeds) liever niet zouden splitsen.
20 jaar is een peulschil in de geschiedenis.
De keuze om te splitsen werd (mogelijks onbewust) lang geleden gemaakt door de (toenmalige) Franstaligen. (edit: of hun elite)
De evolutie is al lang gaande en zal vermoedelijk nog zeer lang duren. Dat laatste voornamelijk doordat de Vlamingen (nog steeds) liever niet zouden splitsen.
20 jaar is een peulschil in de geschiedenis.