belastingen volgens Vooruit en andere
TIP
Re: belastingen volgens Vooruit en andere
Ja en nee.kierkegaard schreef: ↑10 juli 2024, 18:14 Euh? België heeft binnen de EU de tweede hoogste belastingen op kapitaal (cijfers Europese Commissie).
Deze rangschikking is waarschijnlijk niet wat de meeste onder `belastingen op kapitaal` begrijpen.
Uit een van mijn vorige referenties:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 2768.html/De Europese Commissie hanteert een brede definitie van belastingen op kapitaal. Daarin zijn onder meer ook de vennootschapsbelasting vervat en de belastingen op inkomsten van zelfstandigen, met het argument dat dat belastingen op ondernemen zijn.
en verder:
Inzake de belasting op kapitaalvoorraad (4,1 procent bbp) zit België met zijn vijfde plek mee in de Europese kopgroep. Maar de belastingen op inkomens uit vermogen van de gezinnen bedragen maar 0,4 procent van het bbp. Daarmee zit België in de Europese staart (22ste plek).
Dus voor de belastingen waar we hier over hebben:
de belastingen op inkomens uit vermogen van de gezinnen bedragen maar 0,4 procent van het bbp. Daarmee zit België in de Europese staart (22ste plek)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zie dat we naar plaats 4 zijn gezakt. En nog altijd zeer ver boven de anderen:
https://taxation-customs.ec.europa.eu/t ... -trends_en
En ja, daar horen bijvoorbeeld ook erfenisbelastingen en dergelijke bij. En volledig terecht, want dat zijn ook kapitaalbelastingen. Die discussie gaan 'verengen' tot enkel een meerwaardetaks, is onjuist én intellectueel oneerlijk.
Het grote verschil is dat België, in plaats van één grote kapitaaltaks, een heel fijnmazig en complex web heeft van taksen en belastingen waardoor kapitaal bijna nergens zo hoog wordt belast als in België. Ook op gezinnen is dat veel veel meer dan die 0,4% hierboven. Dat percentage kijkt enkel naar zuivere vermogensbelastingen, niet naar kapitaalsbelastingen. En zoals gezegd: in België is men zeer creatief als het op belasten aankomt. Laat je daardoor niet misleiden.
Ik kan er eigenlijk niet bij hoezeer men in één van de meeste belaste landen ter wereld, nog voor NOG meer belastingen pleit. Begrijpe wie kan.
https://taxation-customs.ec.europa.eu/t ... -trends_en
En ja, daar horen bijvoorbeeld ook erfenisbelastingen en dergelijke bij. En volledig terecht, want dat zijn ook kapitaalbelastingen. Die discussie gaan 'verengen' tot enkel een meerwaardetaks, is onjuist én intellectueel oneerlijk.
Het grote verschil is dat België, in plaats van één grote kapitaaltaks, een heel fijnmazig en complex web heeft van taksen en belastingen waardoor kapitaal bijna nergens zo hoog wordt belast als in België. Ook op gezinnen is dat veel veel meer dan die 0,4% hierboven. Dat percentage kijkt enkel naar zuivere vermogensbelastingen, niet naar kapitaalsbelastingen. En zoals gezegd: in België is men zeer creatief als het op belasten aankomt. Laat je daardoor niet misleiden.
Ik kan er eigenlijk niet bij hoezeer men in één van de meeste belaste landen ter wereld, nog voor NOG meer belastingen pleit. Begrijpe wie kan.
-
- Full Member
- Contacteer:
België is een zeer sterk herverdelend land waarin het effectief de rijksten zijn die veruit de grootste lasten dragen. Dat wordt gestaafd door de gini coëfficiënt, waarin ook ongelijkheid in vermogen wordt meegenomen.B7H4long schreef: ↑10 juli 2024, 11:2038% van wat?VTEC schreef: ↑10 juli 2024, 10:06
Het eerste klopt, maar waar je het tweede vandaan haalt is me een raadsel want het is complete onzin. Tenzij je toevallig Raoul heet en partijvoorzitter bent.
Qua belastingen op kapitaal - alles : dus RV, successie etc - staan we Europees met 38% op de 2de plaats na Frankrijk.
En hoe is dat dan verdeeld over de verschillende quintielen? zijn het vooral de armsten die dit betalen? of de rijksten?
https://www.hln.be/economie/belgen-opni ... a98301e3b/
Ondanks de volgens sommigen te hoge belastingen scoren we toch vrij goed.
Ondanks de volgens sommigen te hoge belastingen scoren we toch vrij goed.
Hoe rijker het land hoe hoger de belastingen.
Dus hoe meer belastingen we betalen hoe rijker we worden, of is het omgekeerd?
Dus hoe meer belastingen we betalen hoe rijker we worden, of is het omgekeerd?

Inderdaad , we mogen blij zijn dat we deze belastingen mogen en kunnen betalen. In Oezbekistan betaal je waarschijnlijk minder belastingen maar ik wil desondanks toch niet ruilen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In Oezbekistan moet je idd niet lopen trollen.
Nee goed, maar met Zweden bijvoorbeeld wil ik gerust wel ruilen. Daar is het overheidsbeslag lager en krijg je bijvoorbeeld toch treffelijke wegen in de plaats.
Maar we moeten ook niet als 1ste staan op lijst belasting betalen.......ik krijg soms de indruk dat er schrijven, jamaar daar betalen ze op dat meer dan wij. so?
Eerder de vraag, wat krijgen we ervoor, en dan vermoed ik dat er werk aan de winkel is.
We krijgen er onder andere een uitstekende gezondheidszorg voor. Vergelijk maar eens met bijvoorbeeld het UK.
Er is altijd werk aan de winkel. Hoeveel belastingen we betalen en wat we er voor terugkrijgen moet continue in vraag gesteld worden.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat we het hier niet goed doen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als je ziet hoe lang men voor bepaalde ingrepen of zelfs gewoon onderzoeken moet wachten ( 3 à 6 maanden zijn niet ongewoon ) dan zou ik durven zeggen dat we het afschuwelijk doen !
Ten teweede, als je ziet hoeveel de ziekenhuizen en artsen extra vragen boven de barema's, goed wetende hoeveel we al betalen via onze RSZ-bijdragen en andere belastingen is dit gewoonweg schandalig !
Als je éénmaal wat met je gezondheid sukkelt zul je wel anders piepen dan dat we het hier goed doen !

Make Spaargids " Great Again ! "
De algemene kwaliteit van onze gezondheidszorg is uitstekend en zal nog verbeteren met de heer professor vdb aan het roer.
Het zal inderdaad zeker niet overal even goed gaan.voorheenCP1234 schreef: ↑11 juli 2024, 15:28Als je ziet hoe lang men voor bepaalde ingrepen of zelfs gewoon onderzoeken moet wachten ( 3 à 6 maanden zijn niet ongewoon ) dan zou ik durven zeggen dat we het afschuwelijk doen !
Ten teweede, als je ziet hoeveel de ziekenhuizen en artsen extra vragen boven de barema's, goed wetende hoeveel we al betalen via onze RSZ-bijdragen en andere belastingen is dit gewoonweg schandalig !
Als je éénmaal wat met je gezondheid sukkelt zul je wel anders piepen dan dat we het hier goed doen !![]()
Vanuit eigen ervaring met gezondheidstoestanden en die van familie kan ik zelf alleen maar onder de indruk zijn van de performantie van de gezondheidszorg.
Van gebroken been, over brandwonde met plastische chirurgie tot prostaat.
Alleen tandarts vinden voor een gewoon controlebezoek is momenteel wel een dingetje.
Zegt helemaal niets want n=1. Maar tot nader orde wil ik voor wat betreft gezondheidszorg nergens anders wonen dan in België.
Maar het kan en wordt steeds beter.