Waarom 'huurrendement' een fabel is. Dit is hoe je je échte rendement berekent.
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Waarom 'huurrendement' een fabel is. Dit is hoe je je échte rendement berekent.
Het gaat er niet over wat je na verkoop met dat geld doet.
Het gaat over een investering doen, het verhuren en na x aantal jaar je rendement berekenen...
Verkoop je het pand, kan je de meerwaarde ook berekenen om je totaal rendement van je investering te kennen..
Heeft dus niks met inflatie of wat dan ook te maken.. enkel rendement berekenen...
Re: Waarom 'huurrendement' een fabel is. Dit is hoe je je échte rendement berekent.
Absoluut, dat is slim investeren. Het ''hefboomeffect''.bertVW schreef: ↑30 augustus 2024, 00:04 Maar er is toch een verschil tussen zelf bvb 300k investeren in vastgoed vs. zelf 60k investeren, de rest lenen en laten afbetalen door de huurder? Die 240k wordt grotendeels door de huurder afbetaald. Op het einde van de rit heb ik de waarde van het pand en heb je uiteindelijk maar 60k geïnvesteerd. OK, je zal wellicht bepaalde kosten hebben, maar dat heb je sowieso bij vastgoed.
In het slechtste geval draai je break-even huurinkomsten - hypotheekaflossingen en in het beste geval haal je daar ook al meteen rendement.
Je kan die 60k ook in een brede index etf steken voor 20j. Je hebt geen lening van 20j.bertVW schreef: ↑30 augustus 2024, 00:04 Maar er is toch een verschil tussen zelf bvb 300k investeren in vastgoed vs. zelf 60k investeren, de rest lenen en laten afbetalen door de huurder? Die 240k wordt grotendeels door de huurder afbetaald. Op het einde van de rit heb ik de waarde van het pand en heb je uiteindelijk maar 60k geïnvesteerd. OK, je zal wellicht bepaalde kosten hebben, maar dat heb je sowieso bij vastgoed.
Ik denk dat je het niet snapt. Niet getreurd, ik zal het uitleggen. Ter eerste, het is een simpele snelle vuistregel. Geen detail berekening.voorheenCP1234 schreef: ↑29 augustus 2024, 17:57Inderdaad, rekening houden met elk jaar 12 maanden huur; geen huurders schade of gewoon onvoorziene kosten wegens defecten is totaal onrealistisch !ROGER7 schreef: ↑29 augustus 2024, 15:47
ik denk dat je 850X10 mag doen, een huurder die ne keer niet betaald en die je moet buiten gooien, schade die niet gedekt wordt door de waarborg en waar je zelf mag voor opdraaien, onroerende voorheffingen en verzekeringen allerhande, dan kom je op 2,8 % ipv 3,4 % bruto rendement uit... dan nog maar hopen dat er vadertje staat huuropbrengsten niet gaat belasten de komende jaren, en dan heb je feitelijk een hélebooel aan je hoofd gehad, terwijl je ook 300 K gewoon op termijnrekeningen kan zetten aan 2,5 netto bij wijze van spreken... Nee, ik ben er van overtuigd, investeren in vastgoed is enkel OK als je effectief na 10 jaar of 15 jaar het pand kan verkopen met ik zeg maar iets 50.000 of 100.000 euro méérwaarde, de vraag is alleen... een nieuwbouwpand dat je nu voor 400.000 koopt (je moet ALLES tellen hé, BTW op nieuwbouw 21 % maar ook de garage beneden of de schilderwerken na oplevering etc etc etc)n, krijg je dat pand na 10 jaar verkocht voor ik zeg maar iets 475.000 netto in de pollekes... DAT lijkt me moeilijker en moeilijker om dat te realiseren als je ziet aan welke prijzen je nu moet kopen.... :-(
De dag van vandaag beginnen aan vastgoed als investering moet bijna de slechtste keuze zijn die je kan maken met de verstrengde regelgevingen, de torenhoge aankooprijzen en de steeds groter wordende marginaliteit van de bevolking ...
Geef mij dan maar men IWDA of een goudklompje, veel minder kopzorgen en meer rendement gegarandeerd dan wat je met nieuw vastgoed gaat hebben !
Ten tweede, de 1.2 a 1.5% rentemarge die je neemt is om risico's EN kosten te dekken.
De meerwaarde na verkoop is je winst, en bij degelijk beheer zal dit een leuk percentage zijn, maar idd geen vetpot, ik verkies ook aandelen/etf etc.
En over de marginaliteit van de bevolking, dat is altijd zo geweest.
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Galactic schreef: ↑30 augustus 2024, 16:37Ik denk dat je het niet snapt. Niet getreurd, ik zal het uitleggen. Ter eerste, het is een simpele snelle vuistregel. Geen detail berekening.voorheenCP1234 schreef: ↑29 augustus 2024, 17:57
Inderdaad, rekening houden met elk jaar 12 maanden huur; geen huurders schade of gewoon onvoorziene kosten wegens defecten is totaal onrealistisch !
De dag van vandaag beginnen aan vastgoed als investering moet bijna de slechtste keuze zijn die je kan maken met de verstrengde regelgevingen, de torenhoge aankooprijzen en de steeds groter wordende marginaliteit van de bevolking ...
Geef mij dan maar men IWDA of een goudklompje, veel minder kopzorgen en meer rendement gegarandeerd dan wat je met nieuw vastgoed gaat hebben !
Ten tweede, de 1.2 a 1.5% rentemarge die je neemt is om risico's EN kosten te dekken.
De meerwaarde na verkoop is je winst, en bij degelijk beheer zal dit een leuk percentage zijn, maar idd geen vetpot, ik verkies ook aandelen/etf etc.
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Ten eerste beste, ik bezit meerder panden en ik kan je bevestigen dat jouw vuistregel nergens op slaagt! Je kan geen enkel pand met een ander vergelijken. Je hebt er waar je geluk hebt en waar je pech hebt. Hoe meer je er hebt hoe makkelijker het is om een mooi gemiddelde te krijgen maar stellen dat je bv. één pand met een "simpele snelle vuistregel" kan berekenen zonder een detail berekening ... Doe me de moeite niet om het uit te leggen aan een simpele ziel als ik, jou intellect gaat me ver te boven ...Galactic schreef: ↑30 augustus 2024, 16:37Ik denk dat je het niet snapt. Niet getreurd, ik zal het uitleggen. Ter eerste, het is een simpele snelle vuistregel. Geen detail berekening.voorheenCP1234 schreef: ↑29 augustus 2024, 17:57
Inderdaad, rekening houden met elk jaar 12 maanden huur; geen huurders schade of gewoon onvoorziene kosten wegens defecten is totaal onrealistisch !

Ja als je het concent als niet snapt tussen een snelle eerste haalbaarheid en een detail berekening, dan gaat het inderdaad moeilijk worden.voorheenCP1234 schreef: ↑30 augustus 2024, 16:53Ten eerste beste, ik bezit meerder panden en ik kan je bevestigen dat jouw vuistregel nergens op slaagt! Je kan geen enkel pand met een ander vergelijken. Je hebt er waar je geluk hebt en waar je pech hebt. Hoe meer je er hebt hoe makkelijker het is om een mooi gemiddelde te krijgen maar stellen dat je bv. één pand met een "simpele snelle vuistregel" kan berekenen zonder een detail berekening ... Doe me de moeite niet om het uit te leggen aan een simpele ziel als ik, jou intellect gaat me ver te boven ...Galactic schreef: ↑30 augustus 2024, 16:37
Ik denk dat je het niet snapt. Niet getreurd, ik zal het uitleggen. Ter eerste, het is een simpele snelle vuistregel. Geen detail berekening.
En over de marginaliteit van de bevolking, dat is altijd zo geweest.![]()
Dan geef ik je groot gelijk dat we er het beste mee stoppen

- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
leer eerst Nederlands voor je zo hoog uit de toren blaastGalactic schreef: ↑2 september 2024, 10:47Ja als je het concent als niet snapt tussen een snelle eerste haalbaarheid en een detail berekening, dan gaat het inderdaad moeilijk worden.voorheenCP1234 schreef: ↑30 augustus 2024, 16:53
Ten eerste beste, ik bezit meerder panden en ik kan je bevestigen dat jouw vuistregel nergens op slaagt! Je kan geen enkel pand met een ander vergelijken. Je hebt er waar je geluk hebt en waar je pech hebt. Hoe meer je er hebt hoe makkelijker het is om een mooi gemiddelde te krijgen maar stellen dat je bv. één pand met een "simpele snelle vuistregel" kan berekenen zonder een detail berekening ... Doe me de moeite niet om het uit te leggen aan een simpele ziel als ik, jou intellect gaat me ver te boven ...![]()
Dan geef ik je groot gelijk dat we er het beste mee stoppen![]()
en inderdaad, met iemand als U ga ik niet meer in discussie
-
- Full Member
- Contacteer:
Het moet zijn "hoog van de toren blazen" en niet "hoog uit de toren blazen".voorheenCP1234 schreef: ↑2 september 2024, 15:45leer eerst Nederlands voor je zo hoog uit de toren blaast
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
touchérudipsycho schreef: ↑2 september 2024, 16:36Het moet zijn "hoog van de toren blazen" en niet "hoog uit de toren blazen".voorheenCP1234 schreef: ↑2 september 2024, 15:45
leer eerst Nederlands voor je zo hoog uit de toren blaast

Het hoogste verweer tegen mijn post was blijkbaar iemand te wijzen op een spelfout.voorheenCP1234 schreef: ↑2 september 2024, 15:45leer eerst Nederlands voor je zo hoog uit de toren blaast
Om dan zelf niet fatsoenlijk te kunnen schrijven in diezelfde post, lang niet zo gelachen hier op het forum

Blijf jij je superiere rekenmethode maar gebruiken

"Gegarandeerd" rendement met een etf als IWDA...voorheenCP1234 schreef: ↑29 augustus 2024, 17:57Inderdaad, rekening houden met elk jaar 12 maanden huur; geen huurders schade of gewoon onvoorziene kosten wegens defecten is totaal onrealistisch !ROGER7 schreef: ↑29 augustus 2024, 15:47
ik denk dat je 850X10 mag doen, een huurder die ne keer niet betaald en die je moet buiten gooien, schade die niet gedekt wordt door de waarborg en waar je zelf mag voor opdraaien, onroerende voorheffingen en verzekeringen allerhande, dan kom je op 2,8 % ipv 3,4 % bruto rendement uit... dan nog maar hopen dat er vadertje staat huuropbrengsten niet gaat belasten de komende jaren, en dan heb je feitelijk een hélebooel aan je hoofd gehad, terwijl je ook 300 K gewoon op termijnrekeningen kan zetten aan 2,5 netto bij wijze van spreken... Nee, ik ben er van overtuigd, investeren in vastgoed is enkel OK als je effectief na 10 jaar of 15 jaar het pand kan verkopen met ik zeg maar iets 50.000 of 100.000 euro méérwaarde, de vraag is alleen... een nieuwbouwpand dat je nu voor 400.000 koopt (je moet ALLES tellen hé, BTW op nieuwbouw 21 % maar ook de garage beneden of de schilderwerken na oplevering etc etc etc)n, krijg je dat pand na 10 jaar verkocht voor ik zeg maar iets 475.000 netto in de pollekes... DAT lijkt me moeilijker en moeilijker om dat te realiseren als je ziet aan welke prijzen je nu moet kopen.... :-(

Op zich is er ook een verschil tussen 'gegarandeerd rendement' en 'meer rendement gegarandeerd dan...'
Enfin, interessant topic met uiteenlopende meningen.
Ik onthou dat het mij een geruststellend gevoel geeft dat mijn huurder mijn lening afbetaald en ik durf er ook vanuit gaan dat mijn verkoop later meer zal opbrengen dan mijn investering. Het zal wellicht de inflatie verslaan, maar gegarandeerd is dat natuurlijk niet
Ik hoorde hier iemand zeggen dat mijn 60k inleg kan geïnvesteerd worden in tracker, om na 15 jaar dan eenzelfde opbrengst te hebben als de waarde van het appartement. Daar ben ik dan ook weer niet zo zeker van.

Ik onthou dat het mij een geruststellend gevoel geeft dat mijn huurder mijn lening afbetaald en ik durf er ook vanuit gaan dat mijn verkoop later meer zal opbrengen dan mijn investering. Het zal wellicht de inflatie verslaan, maar gegarandeerd is dat natuurlijk niet

Ik hoorde hier iemand zeggen dat mijn 60k inleg kan geïnvesteerd worden in tracker, om na 15 jaar dan eenzelfde opbrengst te hebben als de waarde van het appartement. Daar ben ik dan ook weer niet zo zeker van.
We zullen eens zien hoe geweldig die ETFs / Trackers zijn als we een keer -50% gaan. "Buy and hold"bertVW schreef: ↑3 september 2024, 12:57 Op zich is er ook een verschil tussen 'gegarandeerd rendement' en 'meer rendement gegarandeerd dan...'![]()
Ik onthou dat het mij een geruststellend gevoel geeft dat mijn huurder mijn lening afbetaald en ik durf er ook vanuit gaan dat mijn verkoop later meer zal opbrengen dan mijn investering. Het zal wellicht de inflatie verslaan, maar gegarandeerd is dat natuurlijk niet![]()

- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Nope, het kwam er op neer dat ik met iemand die zich zo superieur voelt en nog niet eens deftig Nederlands kan schrijven ik zelfs de moeite doe om in discussie te gaan, NU DUIDELIJK !Galactic schreef: ↑3 september 2024, 08:42Het hoogste verweer tegen mijn post was blijkbaar iemand te wijzen op een spelfout.voorheenCP1234 schreef: ↑2 september 2024, 15:45
leer eerst Nederlands voor je zo hoog uit de toren blaast
Om dan zelf niet fatsoenlijk te kunnen schrijven in diezelfde post, lang niet zo gelachen hier op het forum![]()
Het is in ieder geval gezellig
Blijf jij je superiere rekenmethode maar gebruiken![]()