Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Eigenlijk moet hij vooraf geen vriendjes maken.
Dat was zijn grote fout.
Dat was zijn grote fout.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee, je ziet het te pessimistisch in op dat vlak:patrick4 schreef: ↑28 april 2025, 14:12 Ik denk dat je hier iets over het hoofd ziet. Je recht op terugvordering uitoefenen heeft nog een gevolg. Namelijk: de fiscus krijgt totale inzage in je beleggingen en je transacties. (Hoe anders ga je immers bewijzen dat je recht hebt op terugvordering en dat er geen andere transacties plaatsvonden?). ...
...
je hoeft enkel de verkoopborderellen bij te houden, waarop de broker/bank de meerwaardebelasting afgehouden heeft; tot je aan 10 000 € meerwaarde of 1 000 € taks komt, als bewijs dat je ze betaalt hebt en dus mag terugvorderen.
Evt. andere verkopen doen niets terzake: de taks werd aan de bron afgehouden en kan niet bijkomend teruggevorderd worden.
Men zou dit systeem beter ook toepassen op de roerende voorheffing van gereglem spaarrekeningen.
Teveel mensen vergeten de te weinig afgehouden RV aan te geven. Enkel de brave doen het.
-
- Full Member
- Contacteer:
spaarfreakje, hoe dat ze het ook gaan regelen, totaal inzicht is niet veraf meer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
die kunnen toch wel bijkomend teruggevorderd worden (?) (= door neurtralisatie met minwaarden)spaarfreakje schreef: ↑29 april 2025, 01:09
je hoeft enkel de verkoopborderellen bij te houden, waarop de broker/bank de meerwaardebelasting afgehouden heeft; tot je aan 10 000 € meerwaarde of 1 000 € taks komt, als bewijs dat je ze betaalt hebt en dus mag terugvorderen.
Evt. andere verkopen doen niets terzake: de taks werd aan de bron afgehouden en kan niet bijkomend teruggevorderd worden.
maar dan moet je ook alles in verband hiermee doorgeven
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt ja. Doorgeven wellicht niet direct maar bijhouden voor het geval de fiscus ernaar vraagt (zoals bij aftrek dividenden).
-
- Hero Member
- Contacteer:
stel dat je 20.000€ aan automatisch ingehouden meerwaarden zou moeten terugvorderen via belastingaangifte en je moet 2 jaar op die centen wachten - terwijl je die had kunnen herbeleggen aan 6% per jaar - dat is dan een extra factuur van 1200€ (jaar 1) + 1272€ (jaar 2)spaarfreakje schreef: ↑29 april 2025, 15:55 Klopt ja. Doorgeven wellicht niet direct maar bijhouden voor het geval de fiscus ernaar vraagt (zoals bij aftrek dividenden).
= iets wat iemand met een (volkomen legale) buitenlandse rekening niet gaat voorhebben aangezien er geen automatische afhouding is
het laatste hierover is waarsch nog niet gezegd
-
- Hero Member
- Contacteer:
1) Je maakt wel een denkfout hé. Het is niet de 20 000 € meerwaarde, die teveel is afgehouden maar de 10% taks erop. Dus 2000€ (normaal 1000€ als je geen minwaarden moet compenseren).
2) Bij buitenlandse broker moet je ook de TOB zelf doen (en evt. RV).
3) Bij buitenlandse broker gaat het veel moeilijker zijn om meerwaarden en minderwaarden te berekenen en aan te geven.
4) Bij buitenlandse broker loop je veel meer kans om door de fiscus gecontroleerd te worden.
De paar honderd € die je eraan kunt verdienen, is niet meer dan een compensatie voor het werk dat je eraan hebt.
2) Bij buitenlandse broker moet je ook de TOB zelf doen (en evt. RV).
3) Bij buitenlandse broker gaat het veel moeilijker zijn om meerwaarden en minderwaarden te berekenen en aan te geven.
4) Bij buitenlandse broker loop je veel meer kans om door de fiscus gecontroleerd te worden.
De paar honderd € die je eraan kunt verdienen, is niet meer dan een compensatie voor het werk dat je eraan hebt.
"4) Bij buitenlandse broker loop je veel meer kans om door de fiscus gecontroleerd te worden."
Klopt ben eens benieuwd wat de ROVERHEID gaat doen met mensen die bv. in opties handelen ? Gaan zie die zwaarder belastingen ( divers inkomen 33 % + gemeentetaks )?
Speculatief ( of veelvuldig aandelen kopen of verkopen ) kan als divers inkomen beschouwd worden.
Klopt ben eens benieuwd wat de ROVERHEID gaat doen met mensen die bv. in opties handelen ? Gaan zie die zwaarder belastingen ( divers inkomen 33 % + gemeentetaks )?
Speculatief ( of veelvuldig aandelen kopen of verkopen ) kan als divers inkomen beschouwd worden.
Precies, dus niet bij een Belgische bank of broker beleggen.doorwinterd schreef: ↑29 april 2025, 20:09stel dat je 20.000€ aan automatisch ingehouden meerwaarden zou moeten terugvorderen via belastingaangifte en je moet 2 jaar op die centen wachten - terwijl je die had kunnen herbeleggen aan 6% per jaar - dat is dan een extra factuur van 1200€ (jaar 1) + 1272€ (jaar 2)spaarfreakje schreef: ↑29 april 2025, 15:55 Klopt ja. Doorgeven wellicht niet direct maar bijhouden voor het geval de fiscus ernaar vraagt (zoals bij aftrek dividenden).
= iets wat iemand met een (volkomen legale) buitenlandse rekening niet gaat voorhebben aangezien er geen automatische afhouding is
het laatste hierover is waarsch nog niet gezegd
-
- Hero Member
- Contacteer:
1 '20.000€ aan automatisch ingehouden meerwaarden zou moeten terugvorderen via belastingaangifte'spaarfreakje schreef: ↑29 april 2025, 21:08 1) Je maakt wel een denkfout hé. Het is niet de 20 000 € meerwaarde, die teveel is afgehouden maar de 10% taks erop. Dus 2000€ (normaal 1000€ als je geen minwaarden moet compenseren).
met 'ingehouden meerwaarden' bedoel ik dat deel van de meerwaarde dat ingehouden wordt door de broker (= de solidariteitsbijdrage dus)
3 je zal voor binnenlandse ook zelf de min- en meerwaarden die elkaar neutraliseren in kaart moeten brengen
4 angst voor mee controle zou impliceren dat men iets verkeerd doet
uiteraard wat meer werk maar ik bedoel vooral, wat een ongelijke behandeling (oa geen automatische afhoudingen bij elke verkoop met winst)
Belgische brokers zullen enkel de belasting inhouden, er zal dus maximaal 1000 euro extra bijgehouden worden door de staat.doorwinterd schreef: ↑29 april 2025, 22:101 '20.000€ aan automatisch ingehouden meerwaarden zou moeten terugvorderen via belastingaangifte'spaarfreakje schreef: ↑29 april 2025, 21:08 1) Je maakt wel een denkfout hé. Het is niet de 20 000 € meerwaarde, die teveel is afgehouden maar de 10% taks erop. Dus 2000€ (normaal 1000€ als je geen minwaarden moet compenseren).
met 'ingehouden meerwaarden' bedoel ik dat deel van de meerwaarde dat ingehouden wordt door de broker (= de solidariteitsbijdrage dus)
3 je zal voor binnenlandse ook zelf de min- en meerwaarden die elkaar neutraliseren in kaart moeten brengen
uiteraard wat meer werk maar ik bedoel vooral, wat een ongelijke behandeling (oa geen automatische afhoudingen bij elke verkoop met winst)
Voor buitenlandse brokers zal je waarschijnlijk wel moeten aangeven en betalen binnen redelijk termijn; cfr de twee maanden van de TOB
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De Giro houdt T.O.B. in op verzoek (via de instellingen).B7H4long schreef: ↑29 april 2025, 22:26Belgische brokers zullen enkel de belasting inhouden, er zal dus maximaal 1000 euro extra bijgehouden worden door de staat.doorwinterd schreef: ↑29 april 2025, 22:10
1 '20.000€ aan automatisch ingehouden meerwaarden zou moeten terugvorderen via belastingaangifte'
Voor buitenlandse brokers zal je waarschijnlijk wel moeten aangeven en betalen binnen redelijk termijn; cfr de twee maanden van de TOB
Die 10% hoef je pas te betalen na het eind van het jaar.
Wat is toch het probleem van zelf simpel rekenen?
Waarom bang zijn voor een controle als je niets mispeutert?
Trouwens controles krijg je sowieso geregeld in België, meestal via de bank. Nou en?
Er wordt hier vaak gezeurd over een al dan niet gratis rekening (verschil 48 euro per jaar).
Maar duizenden euro's ruim 1,5 jaar kwijt zijn maakt niet uit, want dan moet je rekenen enz.
Ik begrijp het niet meer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
hoe het nu voorligt wordt discussie abnormaal beheer van privévermogen afgeschaft voor financiele activa (bij invoering meerwaardebelasting/solidariteitsbijdrage)
-
- Hero Member
- Contacteer:
1) Als gij 20 000 € taks moet terugvorderen dan heb je 200 000 € meerwaarde gerealiseerd + 190 000 € minwaarden.
Voor hoeveel heb jij dat jaar dan verkocht?
Dat kan toch alleen als je een vastgoed wil kopen met je beleggingen? En geen lening meer kan krijgen (bvb. als gepensioneerde) én niks vastrentend achter de hand hield. Toch zéér unieke situatie?
Die was in de oorspronkelijke Supernota wel voorzien in vrijstelling voor wederbelegging in (enig) vastgoed maar een NJET van Conner
Ofwel ben je transacties over 10j bij elkaar aan het tellen? Ik snap je case niet.
3) Ik vermoed dat Belgische brokers op het Verkoopborderel de meerwaarde (pos of neg) moeten vermelden, waarop de 10% afgehouden word. Als meerwaarde < 0 dan (en alleen dan) geen afhouding.
4) Als de fiscus iemand controleert dan is dat meestal grondig, ze sluiten niet graag een onderzoek zonder iets te kunnen innen, logisch toch? Ook al is er voor alles een verklaring, ge hebt er veel werk en gedoe mee, reken maar.
Allez, ik begrijp uw case al ni, die inspecteurs zijn ni slimmer dan ik, zeh

Voor hoeveel heb jij dat jaar dan verkocht?
Dat kan toch alleen als je een vastgoed wil kopen met je beleggingen? En geen lening meer kan krijgen (bvb. als gepensioneerde) én niks vastrentend achter de hand hield. Toch zéér unieke situatie?
Die was in de oorspronkelijke Supernota wel voorzien in vrijstelling voor wederbelegging in (enig) vastgoed maar een NJET van Conner

Ofwel ben je transacties over 10j bij elkaar aan het tellen? Ik snap je case niet.
3) Ik vermoed dat Belgische brokers op het Verkoopborderel de meerwaarde (pos of neg) moeten vermelden, waarop de 10% afgehouden word. Als meerwaarde < 0 dan (en alleen dan) geen afhouding.
4) Als de fiscus iemand controleert dan is dat meestal grondig, ze sluiten niet graag een onderzoek zonder iets te kunnen innen, logisch toch? Ook al is er voor alles een verklaring, ge hebt er veel werk en gedoe mee, reken maar.
Allez, ik begrijp uw case al ni, die inspecteurs zijn ni slimmer dan ik, zeh

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 30 april 2025, 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.