intrest spaarrekening "vergeten" aangeven
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: intrest spaarrekening "vergeten" aangeven
Ik heb twee spaarrekeningen waar ik vorig jaar telkens ruim meer dan 1020 EUR intresten op heb ontvangen en waar er dus telkens RV is afgehouden op het bedrag boven 1020 EUR. Als alleenstaande heb ik slechts recht op 1x de vrijstelling, dus dien ik om correct te zijn nog 0,15*1020 EUR aan te geven. Echter, de voorgaande jaren ontving ik ook meer dan 1020 EUR intrest, maar bij mijn 2e spaarbank minder dus daar werd helemaal niets ingehouden en eerlijk gezegd gaf ik dat niet helemaal correct aan (ik gaf wel iets aan, maar niet het volledige bedrag) en dat passeerde steeds zonder problemen. Dit jaar zie ik mij eigenlijk verplicht om die 2e vrijstelling toch aan te geven aangezien beide banken reeds RV inhielden op alles boven 1020 EUR en ik veronderstel dat de fiscus perfect kan zien dat zowel bank A als bank B reeds RV inhielden dus dat 2x het vrijgestelde bedrag werd overschreden. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind dit eigenlijk best wel zuur: op mijn loon werd vorig jaar meer dan 24k BVH ingehouden en volgens simulator Tax On Web zou ik dit jaar nog eens ruim 300 EUR extra moeten betalen (in vgl. met vorig jaar). Wanneer stopt het eigenlijk? 

Om juist te zijn, moet je niet 0,15*1020€ aangeven, maar de volledige 1020€. En inderdaad, als je het niet aangeeft, is de kans op controle misschien klein, maar bij vermoeden van een onjuiste aangifte, zullen ze u om uitleg vragen, en waarschijnlijk niet enkel over de ontvangen rente van het laatste jaar. Je schrijft dat het niet of onjuist aangeven van de ontvangen rente steeds passeerde zonder problemen, maar vergeet niet, zelfs na het ontvangen van je afrekening, hebben ze nog enkele jaren de tijd om je aangifte na te kijken en indien nodig recht te zetten. Ik neem het risico niet.coenen schreef: ↑Gisteren 17:55 Ik heb twee spaarrekeningen waar ik vorig jaar telkens ruim meer dan 1020 EUR intresten op heb ontvangen en waar er dus telkens RV is afgehouden op het bedrag boven 1020 EUR. Als alleenstaande heb ik slechts recht op 1x de vrijstelling, dus dien ik om correct te zijn nog 0,15*1020 EUR aan te geven. Echter, de voorgaande jaren ontving ik ook meer dan 1020 EUR intrest, maar bij mijn 2e spaarbank minder dus daar werd helemaal niets ingehouden en eerlijk gezegd gaf ik dat niet helemaal correct aan (ik gaf wel iets aan, maar niet het volledige bedrag) en dat passeerde steeds zonder problemen. Dit jaar zie ik mij eigenlijk verplicht om die 2e vrijstelling toch aan te geven aangezien beide banken reeds RV inhielden op alles boven 1020 EUR en ik veronderstel dat de fiscus perfect kan zien dat zowel bank A als bank B reeds RV inhielden dus dat 2x het vrijgestelde bedrag werd overschreden. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind dit eigenlijk best wel zuur: op mijn loon werd vorig jaar meer dan 24k BVH ingehouden en volgens simulator Tax On Web zou ik dit jaar nog eens ruim 300 EUR extra moeten betalen (in vgl. met vorig jaar). Wanneer stopt het eigenlijk?![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze gaan 10j terug in de tijd (verder mag niet) en je betaalt sowieso verwijlintresten.
Eens in hun vizier, kom je er niet met een paar honderd euro vanaf. Logisch van hun kant natuurlijk
Eens in hun vizier, kom je er niet met een paar honderd euro vanaf. Logisch van hun kant natuurlijk

Ik lees in dit artikel https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/28 ... meteen-to/spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 20:47 Ze gaan 10j terug in de tijd (verder mag niet) en je betaalt sowieso verwijlintresten.
Eens in hun vizier, kom je er niet met een paar honderd euro vanaf. Logisch van hun kant natuurlijk![]()
dat er in het slechtste geval automatisch een extra aanslag van 10% op het niet-aangegeven bedrag wordt geheven. Dus een extra 10% op 153 EUR (15% van 1020 EUR). Dat valt best mee.
Er staat wel bij "als men dezelfde fout een aantal keer opnieuw maakt, zijn er indicaties dat het eventueel over fraude zou kunnen gaan" Dus als je al jaren te weinig of niets aangeeft, denk ik niet dat het zal aanzien worden als een foutje.coenen schreef: ↑Gisteren 21:18Ik lees in dit artikel https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/28 ... meteen-to/spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 20:47 Ze gaan 10j terug in de tijd (verder mag niet) en je betaalt sowieso verwijlintresten.
Eens in hun vizier, kom je er niet met een paar honderd euro vanaf. Logisch van hun kant natuurlijk![]()
dat er in het slechtste geval automatisch een extra aanslag van 10% op het niet-aangegeven bedrag wordt geheven. Dus een extra 10% op 153 EUR (15% van 1020 EUR). Dat valt best mee.
Klopt, maar ik ga ervan uit dat als je de eerste keer betrapt wordt en uitlegt dat je over het hoofd hebt gezien dat je 2x van de vrijstelling genoot (want 2 verschillende banken) men je in het slechtste geval die 10% strafboete oplegt en niet gaat grasduinen in het verleden. Ik ga wel nog een kleinere intrest van een 3e bank aangeven. Daarmee wek ik in geval van controle wel de indruk van goede wil en komt mijn verhaal geloofwaardig over. Ik heb nog tijd om erover na te denken, maar ben geneigd om het risico te nemen.
En waarom niet gewoon alles correct aangeven zoals het moet? Karma is a bitch.coenen schreef: ↑Gisteren 22:12 Klopt, maar ik ga ervan uit dat als je de eerste keer betrapt wordt en uitlegt dat je over het hoofd hebt gezien dat je 2x van de vrijstelling genoot (want 2 verschillende banken) men je in het slechtste geval die 10% strafboete oplegt en niet gaat grasduinen in het verleden. Ik ga wel nog een kleinere intrest van een 3e bank aangeven. Daarmee wek ik in geval van controle wel de indruk van goede wil en komt mijn verhaal geloofwaardig over. Ik heb nog tijd om erover na te denken, maar ben geneigd om het risico te nemen.
Omdat ik als alleenstaande al meer dan genoeg belastingen betaal en geen aftrekposten heb. >24k BVH ingehouden.Moneyking schreef: ↑Gisteren 22:21En waarom niet gewoon alles correct aangeven zoals het moet? Karma is a bitch.coenen schreef: ↑Gisteren 22:12 Klopt, maar ik ga ervan uit dat als je de eerste keer betrapt wordt en uitlegt dat je over het hoofd hebt gezien dat je 2x van de vrijstelling genoot (want 2 verschillende banken) men je in het slechtste geval die 10% strafboete oplegt en niet gaat grasduinen in het verleden. Ik ga wel nog een kleinere intrest van een 3e bank aangeven. Daarmee wek ik in geval van controle wel de indruk van goede wil en komt mijn verhaal geloofwaardig over. Ik heb nog tijd om erover na te denken, maar ben geneigd om het risico te nemen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat gaat over evt. boetes maar de VERWIJLINTRESTEN van het verleden moet je sowieso betalen.coenen schreef: ↑Gisteren 21:18Ik lees in dit artikel https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/28 ... meteen-to/spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 20:47 Ze gaan 10j terug in de tijd (verder mag niet) en je betaalt sowieso verwijlintresten.
Boete van 10% op het niet-aangegeven bedrag is 10% van 1020 EUR, zo lees ik het maar ik denk dat ze die boete zo zullen laten.
Tenminste als ze een paar duizend euro kunnen cashen over de voorbije 10 jaar.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 6 mei 2025, 04:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon correct aangeven. Het is gemakkelijk te berekenen . Leerstof niveau lagere school volstaat daar voor.
Je doet aan wishful thinking.
Mij komt het andersom over. Of je opzettelijk de twee grootste banken hun intresten hebt verzwegen.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Hoe zwaar je situatie ook is — zelfs als je alleenstaand bent met vijf zieke kinderen — dat rechtvaardigt nog steeds geen fraude. Het feit dat je de vraag hier stelt, geeft aan dat je er zelf al morele twijfels bij hebt.
Fraude is een zwaar woord voor zijn vergrijp.
Een beetje belastingontduiking : moet kunnen.
Als het maar een beetje is
Een beetje belastingontduiking : moet kunnen.
Als het maar een beetje is

Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Goed lezen hetgeen ik hierboven schreef. Er werd wel degelijk RV ingehouden bij mijn 2 grootste banken voor de intresten boven het plafond van 1020 EUR. Ik heb gewoon op dit moment 2x van de vrijstelling genoten ipv 1x en heb gewoon zin om dat tweede vrijgestelde bedrag te "vergeten." Dat is alles.
Beste Spaargidsers trap er toch niet in.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- of Coenen is ontzettend dom om dit hier neer te zetten, aangezien de belasting via z.g. lezers werkt (gepensionneerden die iets bij verdienen door allerlei sites en advertenties te lezen voor de belasting en ingeval van een vermoeden van belastingontduiking dit door te spelen aan de fiscus).
- of we kunnen Coenen hier verwelkomen als een nieuwe trol.
Aangezien ik niet kan geloven dat iemand zo dom kan zijn, opteer ik voor de 2e mogelijkheid.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- of Coenen is ontzettend dom om dit hier neer te zetten, aangezien de belasting via z.g. lezers werkt (gepensionneerden die iets bij verdienen door allerlei sites en advertenties te lezen voor de belasting en ingeval van een vermoeden van belastingontduiking dit door te spelen aan de fiscus).
- of we kunnen Coenen hier verwelkomen als een nieuwe trol.
Aangezien ik niet kan geloven dat iemand zo dom kan zijn, opteer ik voor de 2e mogelijkheid.