Peiling: Kerncentrales openhouden?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
We kunnen de koeltorens misschien groen schilderen … want het is toch groene energie 

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Nature is healing:

Hoe de ‘vergissing van de eeuw’ na een kwarteeuw wordt teruggedraaid: de beschamende geschiedenis van de Belgische kernuitstap
Tinne en consoorten hebben ons een fortuin gekost
Hoe de ‘vergissing van de eeuw’ na een kwarteeuw wordt teruggedraaid: de beschamende geschiedenis van de Belgische kernuitstap
Tinne en consoorten hebben ons een fortuin gekost

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Jammer genoeg heb ik geen toegang tot het artikel. Ik behoor niet tot de (betalende) lezersgroep van De Morgen.CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 09:26 Nature is healing:
Tinne en consoorten hebben ons een fortuin gekost![]()

In het rijtje van protagonisten ontbreekt volgens mij ook nog ene Guy Verhofstadt. Hij liet zich in 1999 gijzelen door Ecolo en Groen door in het regeerakkoord van Verhofstadt 1 de kernuitstap mogelijk te maken (in 2003 werd dit ook parlementair goedgekeurd). Dat was nodig om Ecolo en Groen in zijn regering zonder CD&V te krijgen.
In 2020 liet ook Alexander De Croo zich gijzelen door Groen en Ecolo door in het regeerakkoord van Vivaldi de belofte te maken om kernuitstap tijdens zijn regeerperiode te realiseren. Ditmaal was dat nodig om Ecolo en Groen in zijn regering zonder NVA te krijgen.
Hoe dit verder afliep weten we: eerst Engie veel geld betalen om kerncentrales te sluiten (wegens derving van inkomsten) en later Engie nog eens veel geld betalen om toch 2 reactoren niet te willen sluiten (wegens inzicht dat ze het niet gingen redden zonder kernenergie en wegens een zwakke onderhandelingspositie). Het heeft de belastingbetaler ook met een zware nucleaire factuur opgezadeld (die eerst bij Engie lag maar nu grotendeels bij de overheid). Met "dank" aan Alexander, Tinne en hun voorgangers.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Als je een bibliotheekpas hebt kun je dit artikel vanaf morgen gratis lezen. Afijn, toch in mijn woonplaats.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:21Jammer genoeg heb ik geen toegang tot het artikel. Ik behoor niet tot de (betalende) lezersgroep van De Morgen.![]()
Als je niet zolang kunt wachten:
Da's zeker correct.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:21In het rijtje van protagonisten ontbreekt volgens mij ook nog ene Guy Verhofstadt.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De "vergissing".

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Hou ze open en plan er 2 nieuwe van elk 1 Gigawatt om de overgang naar groene energie te overbruggen. Groene ernergie komt uit de zonnepanelen, windturbines, rivierturbines en last but not least electrolyse-centrales die bij overschotten waterstof aanmaken en opslaan. Momenteel is het al te gek met de zoals altijd totaal overhypte zgn negatieve stroomprijzen: sla het overschot van die dagen svp aub dan toch op in de vorm van waterstof ! Ik snap het niet, België wordt bestuurd door mensen die er totaal geen snars van snappen.
Mensen zie negatieve prijzen als een geschenk: elektriciteit is dan gratis, je kan er gratis waterstof mee aanmaken en last but not least het geeft aan dat de alternatieve groene ernergie volwassen aan het worden is. Voor mij mag het elke dag een negatieve elektriciteitsprijs zijn. Enfin. Het is een open doel. Engie, Elia, Fluvius, waar zitten jullie met waterstofopslag ? Batterijparken installeren is ook peperduur. Een extra pompcentrale in Co-Trois-Ponts is extra duur. Dus begin eens wat verder om u heen te kijken aub.
Mensen zie negatieve prijzen als een geschenk: elektriciteit is dan gratis, je kan er gratis waterstof mee aanmaken en last but not least het geeft aan dat de alternatieve groene ernergie volwassen aan het worden is. Voor mij mag het elke dag een negatieve elektriciteitsprijs zijn. Enfin. Het is een open doel. Engie, Elia, Fluvius, waar zitten jullie met waterstofopslag ? Batterijparken installeren is ook peperduur. Een extra pompcentrale in Co-Trois-Ponts is extra duur. Dus begin eens wat verder om u heen te kijken aub.
En ja Tine Van Der Straeten had niet de minste kennis van zaken. Zij ging als Groene Minister - jawel als Groene Minister - de kerncentrales sluiten en vervangen door piekgascentrales. Zij had er geen flauw benul van hoeveel CO2 zo een piek-gas-centrale de lucht in blaast. Maar het is veel. Te veel.
Elke ton CO2 in de lucht is er een te veel. Cfr de droogte nu lente 2025. De straalstroom is al een aantal jaar aan het meanderen. Dwz dat hoge en lage drukgebieden gevangen komen te zitten. Nu in 2025 zitten we gevangen in een hogedrukgebied. Dwz zero-zero-zero neerslag. Voor hoe lang ? Kan nog tot September duren. Dan zegt Van Der Straten ik ga er nog een paar miljoen ton CO2 bovenop gooien zodat de straalstroom helemaal om zeep gaat. Een biolandbouwer zijn tomaten gaan dan ook verdorren hoor. Enfin. Allemaal te gek om los te laten.
Elke ton CO2 in de lucht is er een te veel. Cfr de droogte nu lente 2025. De straalstroom is al een aantal jaar aan het meanderen. Dwz dat hoge en lage drukgebieden gevangen komen te zitten. Nu in 2025 zitten we gevangen in een hogedrukgebied. Dwz zero-zero-zero neerslag. Voor hoe lang ? Kan nog tot September duren. Dan zegt Van Der Straten ik ga er nog een paar miljoen ton CO2 bovenop gooien zodat de straalstroom helemaal om zeep gaat. Een biolandbouwer zijn tomaten gaan dan ook verdorren hoor. Enfin. Allemaal te gek om los te laten.
Gaan wij dit hier ook overdoen? De popcorn staat klaar.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Gewoon de bestaande centrales nog wat langer verlengen 
Je mag Groen toch niet belonen voor 25 jaar van stilstand, achteruitgang en verkeerde beslissingen op het vlak van elektriciteitsvoorziening?

Je mag Groen toch niet belonen voor 25 jaar van stilstand, achteruitgang en verkeerde beslissingen op het vlak van elektriciteitsvoorziening?

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Mooi en waarheidsgetrouw artikel maar jammer genoeg staan de protagonisten niet duidelijk afgebeeld,CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 12:05Als je een bibliotheekpas hebt kun je dit artikel vanaf morgen gratis lezen. Afijn, toch in mijn woonplaats.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:21Jammer genoeg heb ik geen toegang tot het artikel. Ik behoor niet tot de (betalende) lezersgroep van De Morgen.![]()
Als je niet zolang kunt wachten:
Da's zeker correct.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:21In het rijtje van protagonisten ontbreekt volgens mij ook nog ene Guy Verhofstadt.
De hoofdrolspeelster verdient alle aandacht …
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.