Private Banking vragen
TIP
Re: Private Banking vragen
Dream on, het is bij mij geen "geloven", maar "weten".reteiP schreef: ↑18 mei 2025, 21:37Geloof wat je wil maar tussen PB is er ook onderling concurrentie natuurlijk, een lucratieve klant verliezen is kostelijk voor de bank. Ze willen die zo lang mogelijk aan boord houden met een zo gemiddeld mogelijk rendement (tov de assets waar ze in zitten want je hebt zeker ook defensieve PB klanten)
Een PB klant zal een resem bankenfondsen in port krijgen waarmee gewoon de volledige markt gevolgd wordt. De kosten van de fondsen vallen weg uiteraard, het is de private banking fee die als 'verlossend' werkt. Dat geldt dan natuurlijk ook voor alle andere bankkosten bij leningen, kredietkaarten... wat natuurlijk peanuts is.
Individuele aandelen worden nooit aangeraden door PB, dat is althans niet mijn ervaring.
Hugging the index is waar het altijd naartoe evolueert hoor.
Wat wel kan is dat PB klanten als eersten gecontacteerd worden bij uitgifte van obligaties, zeker als dat obligaties met grotere coupures zijn.
Ik kan op een publiek forum zoals deze site moeilijk alles neerzetten, maar als we eens samen in de kroeg een pintje pakken en ik heb je verteld hoe het bij de banken in elkaar steekt, dan zul je het snappen en er een heel ander beeld van krijgen.
Er wordt hier in dit topic veel gesproken van grootbanken, wat imo zelfs geen echte private banking is.
Ik vraag me af of er mensen hier echte private banking kennis hebben.
Ik vraag me af of er mensen hier echte private banking kennis hebben.
Hier enige ervaring.
Begeleiding is persoonlijker maar het doel blijft hetzelfde.
Zoveel mogelijk eigen producten verkopen aan de klant.
Private banking heeft geen staalharde definitie. Meestal is er wel sprake van een bepaalde eis naar minimaal te investeren bedragen. Een van de fundamentele gevolgen hiervan is dat men van dergelijke klanten mag verwachten dat ze een andere risicobereidheid hebben en daardoor in aanmerking komen voor andere producten dan de retail-tegenhangers. Vaak hebben dergelijke klanten eveneens specifieke noden zoals estate planning.
Sommige private banking oplossingen hanteren wel degelijk een open architectuur en komen daardoor al aardig in de buurt van een onafhankelijke vermogensbeheerder. Ze leven natuurlijk ook ergens van (kickback fees, transacties, of gewoon commissie). En daar is op zich niks mis mee. Kijk simpelweg naar wat je betaalt en wat je ervoor in de plaats krijgt. Die verhouding moet goed liggen.
Sommige private banking oplossingen hanteren wel degelijk een open architectuur en komen daardoor al aardig in de buurt van een onafhankelijke vermogensbeheerder. Ze leven natuurlijk ook ergens van (kickback fees, transacties, of gewoon commissie). En daar is op zich niks mis mee. Kijk simpelweg naar wat je betaalt en wat je ervoor in de plaats krijgt. Die verhouding moet goed liggen.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
ik heb bij DB een personal adviser. Hij mag i.v.m. aandelen geen advies geven. Zijn raad mag/kan alleen over fondsen gaan pfff.....
Men spreekt van Private Banking (PB) wanneer een portefeuille een bepaald bedrag overstijgt. Vroeger was het al eens 250KEUR, nu is het pas vanaf 500KEUR. Een PB gaat advies geven mbt het investeren van die 500KEUR. Veel hangt af van het risicoprofiel dat de klant heeft: risico-avers tot zeer dynamisch. Bvb als je risico-avers bent zal de PB je nooit een niet-beveiligd 100% aandelenfonds kunnen aanraden. Als je een zeer dynamisch profiel hebt, kunt u bvb beleggen in een fonds puur bestaande uit Chinese aandelen. Als voorbeeld.
De klant neemt de eindbeslissing. De Bank neemt nooit de eindbeslissing, ttz dat is wat ik er van weet. Dus als je bvb instapt in het Chinese aandelenfonds en dat geeft in 2023 -12% dan is dat de verantwoordelijkheid van de klant die er toch ingestapt is. En niet van de Bank. Je kan geen schadeclaims indienen.
Grootbanken hebben tot wel 900 fondsen. Dat betekent dat ze voor elke portefeuille en voor elk risico-profiel een aantal aan te bevelen fondsen hebben. En die gaan ze dan ook aanbevelen. De fondsen worden beheerd door Asset Management, ttz de dealing rooms.
Individuele aandelen en andere producten worden bij mijn weten niet aangeboden omdat het risico daar te hoog zit, maar daarin heb ik zoals gezegd geen ervaring, het kan zijn dat dit weggelegd is voor heel vermogende klanten met een zeer dynamisch profiel die bvb 10MEUR portefeuille hebben met 1MEUR voor individuele aandelen. Ik weet wel dat de PB's bij sommige Banken zelfs geen individuele aandelen en trackers ea mogen adviseren.
Al die fondsbeheerders en al die dealers en Asset Management kosten geld. Dus je moet naast een jaarlijkse vergoeding voor PB-lidmaatschap ook nog fondskosten betalen. Je moet een fonds-instapvergoeding betalen (bvb 2%) en dan nog eens lopende kosten (bvb 1,8%). Het spreekt voor zich dat al deze kosten het rendement naar beneden halen. En een duidelijke all-in-1 kostenafrekening per jaar per fonds ontbreekt nog steeds.
De meeste fondsen worden vergeleken met hun zgn benchmark, het verschil tussen een fonds en de benchmark is doorgaans klein omdat de beheerders van het fonds zich nu eenmaal aligneren met de benchmark, met behulp van een AI kan je de fondsbeheerder maw vervangen. Het tegenovergestelde ttz dus een groot verschil zou pas raar zijn.
Dus ben je iemand die zelf aan de slag wil gaan en zelf zijn gediversifieerde portefeuille wil samenstellen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Ttz Saxo, Bolero, DeGiro, Keytrade ea. Er zijn in BE zeker 15 brokers actief. Kruip dan zelf achter de knoppen, neem een abonnement op de Tijd ea. Observeer, analyseer, koop, verkoop, met mate.
De klant neemt de eindbeslissing. De Bank neemt nooit de eindbeslissing, ttz dat is wat ik er van weet. Dus als je bvb instapt in het Chinese aandelenfonds en dat geeft in 2023 -12% dan is dat de verantwoordelijkheid van de klant die er toch ingestapt is. En niet van de Bank. Je kan geen schadeclaims indienen.
Grootbanken hebben tot wel 900 fondsen. Dat betekent dat ze voor elke portefeuille en voor elk risico-profiel een aantal aan te bevelen fondsen hebben. En die gaan ze dan ook aanbevelen. De fondsen worden beheerd door Asset Management, ttz de dealing rooms.
Individuele aandelen en andere producten worden bij mijn weten niet aangeboden omdat het risico daar te hoog zit, maar daarin heb ik zoals gezegd geen ervaring, het kan zijn dat dit weggelegd is voor heel vermogende klanten met een zeer dynamisch profiel die bvb 10MEUR portefeuille hebben met 1MEUR voor individuele aandelen. Ik weet wel dat de PB's bij sommige Banken zelfs geen individuele aandelen en trackers ea mogen adviseren.
Al die fondsbeheerders en al die dealers en Asset Management kosten geld. Dus je moet naast een jaarlijkse vergoeding voor PB-lidmaatschap ook nog fondskosten betalen. Je moet een fonds-instapvergoeding betalen (bvb 2%) en dan nog eens lopende kosten (bvb 1,8%). Het spreekt voor zich dat al deze kosten het rendement naar beneden halen. En een duidelijke all-in-1 kostenafrekening per jaar per fonds ontbreekt nog steeds.
De meeste fondsen worden vergeleken met hun zgn benchmark, het verschil tussen een fonds en de benchmark is doorgaans klein omdat de beheerders van het fonds zich nu eenmaal aligneren met de benchmark, met behulp van een AI kan je de fondsbeheerder maw vervangen. Het tegenovergestelde ttz dus een groot verschil zou pas raar zijn.
Dus ben je iemand die zelf aan de slag wil gaan en zelf zijn gediversifieerde portefeuille wil samenstellen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Ttz Saxo, Bolero, DeGiro, Keytrade ea. Er zijn in BE zeker 15 brokers actief. Kruip dan zelf achter de knoppen, neem een abonnement op de Tijd ea. Observeer, analyseer, koop, verkoop, met mate.
Mag die niet praten over macro-economie/geopolitiek/economische cyclus? Mag die niet toetsen of je portfeuille nog bij je risicoprofiel past? Mag die niet helpen om je hoofd koel te houden in tijden van beursstormen? Mag die niet kijken naar je asset-allocatie? Mag hij geen advies geven rond obligaties? Mag hij niet kijken naar fiscale optimalisatie?
Het feit dat er geen individuele aandelen mogen gepromoot worden vind ik een groot voordeel. Hij zou anders de dief van je portefeuille zijn.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Een onafhankelijke vermogensbeheerder??? Waar wil jij die nog vinden?patrick4 schreef: ↑Gisteren 11:39 Private banking heeft geen staalharde definitie. Meestal is er wel sprake van een bepaalde eis naar minimaal te investeren bedragen. Een van de fundamentele gevolgen hiervan is dat men van dergelijke klanten mag verwachten dat ze een andere risicobereidheid hebben en daardoor in aanmerking komen voor andere producten dan de retail-tegenhangers. Vaak hebben dergelijke klanten eveneens specifieke noden zoals estate planning.
En dat zal hij met die fondsen juist niet zijn denk je?!patrick4 schreef: ↑Gisteren 13:07Mag die niet praten over macro-economie/geopolitiek/economische cyclus? Mag die niet toetsen of je portfeuille nog bij je risicoprofiel past? Mag die niet helpen om je hoofd koel te houden in tijden van beursstormen? Mag die niet kijken naar je asset-allocatie? Mag hij geen advies geven rond obligaties? Mag hij niet kijken naar fiscale optimalisatie?
Het feit dat er geen individuele aandelen mogen gepromoot worden vind ik een groot voordeel. Hij zou anders de dief van je portefeuille zijn.

In Schoten. https://www.vermogensgids.com/contact
Je betaalt die mensen uiteraard ook he. Ik heb niet gezegd "gratis" vermogensbeheerder.
Denk dat het ook te maken heeft dat die grotere banken vaak ook betrokken zijn bij IPO’s, kapitaalverhogingen en mergers & acquisitions. Plus dat ze vaak ook een advies geven over buy hold sell accumulate etc. Over individuele aandelen. Dan is het als bank consequent om geen aandelen te laten adviseren door de PB afdeling.
Over aandelenfondsen mag er wel een advies gegeven worden, maar niet over individuele aandelen. Ik vind dat wat hypocriet!
Ik niet. Die fondsen moeten heel wat hoola-hoops door springen vooraleer ze in aandelen mogen handelen namens hun clienteel. De PB kan dat niet ook nog eens doen.
...verkoper
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Die man is verplicht zijn accreditatienummer van FSMA op zijn webpagina te vermelden, zoniet is dit een overtreding en zou ik persoonlijk de diensten in twijfel trekken!! Wees voorzichtig.patrick4 schreef: ↑Gisteren 13:35In Schoten. https://www.vermogensgids.com/contact
Je betaalt die mensen uiteraard ook he. Ik heb niet gezegd "gratis" vermogensbeheerder.