Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Private Banking vragen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
62 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

Re: Private Banking vragen

• Citeer

Bericht door Finny10 » 18 mei 2025, 23:19

reteiP schreef: ↑18 mei 2025, 21:37
Finny10 schreef: ↑18 mei 2025, 17:23 Dat laatste geloof je toch zelf niet neem ik aan,
Banken die er zijn om klanten op pad te houden met hun beleggingen ~alsnog groei te realiseren.
Banken en vermogensbeheer stoppen je alleen maar vol met waar zij vanaf moeten.
Geloof wat je wil maar tussen PB is er ook onderling concurrentie natuurlijk, een lucratieve klant verliezen is kostelijk voor de bank. Ze willen die zo lang mogelijk aan boord houden met een zo gemiddeld mogelijk rendement (tov de assets waar ze in zitten want je hebt zeker ook defensieve PB klanten)
Een PB klant zal een resem bankenfondsen in port krijgen waarmee gewoon de volledige markt gevolgd wordt. De kosten van de fondsen vallen weg uiteraard, het is de private banking fee die als 'verlossend' werkt. Dat geldt dan natuurlijk ook voor alle andere bankkosten bij leningen, kredietkaarten... wat natuurlijk peanuts is.
Individuele aandelen worden nooit aangeraden door PB, dat is althans niet mijn ervaring.
Hugging the index is waar het altijd naartoe evolueert hoor.
Wat wel kan is dat PB klanten als eersten gecontacteerd worden bij uitgifte van obligaties, zeker als dat obligaties met grotere coupures zijn.
Dream on, het is bij mij geen "geloven", maar "weten".
Ik kan op een publiek forum zoals deze site moeilijk alles neerzetten, maar als we eens samen in de kroeg een pintje pakken en ik heb je verteld hoe het bij de banken in elkaar steekt, dan zul je het snappen en er een heel ander beeld van krijgen.

Aerolla
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Aerolla
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Aerolla » Gisteren 07:28

Er wordt hier in dit topic veel gesproken van grootbanken, wat imo zelfs geen echte private banking is.

Ik vraag me af of er mensen hier echte private banking kennis hebben.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » Gisteren 11:30

Aerolla schreef: ↑Gisteren 07:28 Er wordt hier in dit topic veel gesproken van grootbanken, wat imo zelfs geen echte private banking is.
Ik vraag me af of er mensen hier echte private banking kennis hebben.
Hier enige ervaring.
Begeleiding is persoonlijker maar het doel blijft hetzelfde.
Zoveel mogelijk eigen producten verkopen aan de klant.

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 11:39

Private banking heeft geen staalharde definitie. Meestal is er wel sprake van een bepaalde eis naar minimaal te investeren bedragen. Een van de fundamentele gevolgen hiervan is dat men van dergelijke klanten mag verwachten dat ze een andere risicobereidheid hebben en daardoor in aanmerking komen voor andere producten dan de retail-tegenhangers. Vaak hebben dergelijke klanten eveneens specifieke noden zoals estate planning.
Sommige private banking oplossingen hanteren wel degelijk een open architectuur en komen daardoor al aardig in de buurt van een onafhankelijke vermogensbeheerder. Ze leven natuurlijk ook ergens van (kickback fees, transacties, of gewoon commissie). En daar is op zich niks mis mee. Kijk simpelweg naar wat je betaalt en wat je ervoor in de plaats krijgt. Die verhouding moet goed liggen.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door evita » Gisteren 11:43

ik heb bij DB een personal adviser. Hij mag i.v.m. aandelen geen advies geven. Zijn raad mag/kan alleen over fondsen gaan pfff.....

chesini
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer chesini
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door chesini » Gisteren 12:44

Men spreekt van Private Banking (PB) wanneer een portefeuille een bepaald bedrag overstijgt. Vroeger was het al eens 250KEUR, nu is het pas vanaf 500KEUR. Een PB gaat advies geven mbt het investeren van die 500KEUR. Veel hangt af van het risicoprofiel dat de klant heeft: risico-avers tot zeer dynamisch. Bvb als je risico-avers bent zal de PB je nooit een niet-beveiligd 100% aandelenfonds kunnen aanraden. Als je een zeer dynamisch profiel hebt, kunt u bvb beleggen in een fonds puur bestaande uit Chinese aandelen. Als voorbeeld.
De klant neemt de eindbeslissing. De Bank neemt nooit de eindbeslissing, ttz dat is wat ik er van weet. Dus als je bvb instapt in het Chinese aandelenfonds en dat geeft in 2023 -12% dan is dat de verantwoordelijkheid van de klant die er toch ingestapt is. En niet van de Bank. Je kan geen schadeclaims indienen.
Grootbanken hebben tot wel 900 fondsen. Dat betekent dat ze voor elke portefeuille en voor elk risico-profiel een aantal aan te bevelen fondsen hebben. En die gaan ze dan ook aanbevelen. De fondsen worden beheerd door Asset Management, ttz de dealing rooms.
Individuele aandelen en andere producten worden bij mijn weten niet aangeboden omdat het risico daar te hoog zit, maar daarin heb ik zoals gezegd geen ervaring, het kan zijn dat dit weggelegd is voor heel vermogende klanten met een zeer dynamisch profiel die bvb 10MEUR portefeuille hebben met 1MEUR voor individuele aandelen. Ik weet wel dat de PB's bij sommige Banken zelfs geen individuele aandelen en trackers ea mogen adviseren.
Al die fondsbeheerders en al die dealers en Asset Management kosten geld. Dus je moet naast een jaarlijkse vergoeding voor PB-lidmaatschap ook nog fondskosten betalen. Je moet een fonds-instapvergoeding betalen (bvb 2%) en dan nog eens lopende kosten (bvb 1,8%). Het spreekt voor zich dat al deze kosten het rendement naar beneden halen. En een duidelijke all-in-1 kostenafrekening per jaar per fonds ontbreekt nog steeds.
De meeste fondsen worden vergeleken met hun zgn benchmark, het verschil tussen een fonds en de benchmark is doorgaans klein omdat de beheerders van het fonds zich nu eenmaal aligneren met de benchmark, met behulp van een AI kan je de fondsbeheerder maw vervangen. Het tegenovergestelde ttz dus een groot verschil zou pas raar zijn.
Dus ben je iemand die zelf aan de slag wil gaan en zelf zijn gediversifieerde portefeuille wil samenstellen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Ttz Saxo, Bolero, DeGiro, Keytrade ea. Er zijn in BE zeker 15 brokers actief. Kruip dan zelf achter de knoppen, neem een abonnement op de Tijd ea. Observeer, analyseer, koop, verkoop, met mate.

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 13:07

evita schreef: ↑Gisteren 11:43 ik heb bij DB een personal adviser. Hij mag i.v.m. aandelen geen advies geven. Zijn raad mag/kan alleen over fondsen gaan pfff.....
Mag die niet praten over macro-economie/geopolitiek/economische cyclus? Mag die niet toetsen of je portfeuille nog bij je risicoprofiel past? Mag die niet helpen om je hoofd koel te houden in tijden van beursstormen? Mag die niet kijken naar je asset-allocatie? Mag hij geen advies geven rond obligaties? Mag hij niet kijken naar fiscale optimalisatie?

Het feit dat er geen individuele aandelen mogen gepromoot worden vind ik een groot voordeel. Hij zou anders de dief van je portefeuille zijn.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » Gisteren 13:19

patrick4 schreef: ↑Gisteren 11:39 Private banking heeft geen staalharde definitie. Meestal is er wel sprake van een bepaalde eis naar minimaal te investeren bedragen. Een van de fundamentele gevolgen hiervan is dat men van dergelijke klanten mag verwachten dat ze een andere risicobereidheid hebben en daardoor in aanmerking komen voor andere producten dan de retail-tegenhangers. Vaak hebben dergelijke klanten eveneens specifieke noden zoals estate planning.
Sommige private banking oplossingen hanteren wel degelijk een open architectuur en komen daardoor al aardig in de buurt van een onafhankelijke vermogensbeheerder. Ze leven natuurlijk ook ergens van (kickback fees, transacties, of gewoon commissie). En daar is op zich niks mis mee. Kijk simpelweg naar wat je betaalt en wat je ervoor in de plaats krijgt. Die verhouding moet goed liggen.
Een onafhankelijke vermogensbeheerder??? Waar wil jij die nog vinden?

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » Gisteren 13:20

patrick4 schreef: ↑Gisteren 13:07
evita schreef: ↑Gisteren 11:43 ik heb bij DB een personal adviser. Hij mag i.v.m. aandelen geen advies geven. Zijn raad mag/kan alleen over fondsen gaan pfff.....
Mag die niet praten over macro-economie/geopolitiek/economische cyclus? Mag die niet toetsen of je portfeuille nog bij je risicoprofiel past? Mag die niet helpen om je hoofd koel te houden in tijden van beursstormen? Mag die niet kijken naar je asset-allocatie? Mag hij geen advies geven rond obligaties? Mag hij niet kijken naar fiscale optimalisatie?

Het feit dat er geen individuele aandelen mogen gepromoot worden vind ik een groot voordeel. Hij zou anders de dief van je portefeuille zijn.
En dat zal hij met die fondsen juist niet zijn denk je?! ;D

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 13:35

Finny10 schreef: ↑Gisteren 13:19 Een onafhankelijke vermogensbeheerder??? Waar wil jij die nog vinden?
In Schoten. https://www.vermogensgids.com/contact
Je betaalt die mensen uiteraard ook he. Ik heb niet gezegd "gratis" vermogensbeheerder.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » Gisteren 13:43

Denk dat het ook te maken heeft dat die grotere banken vaak ook betrokken zijn bij IPO’s, kapitaalverhogingen en mergers & acquisitions. Plus dat ze vaak ook een advies geven over buy hold sell accumulate etc. Over individuele aandelen. Dan is het als bank consequent om geen aandelen te laten adviseren door de PB afdeling.

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door evita » Gisteren 13:56

Over aandelenfondsen mag er wel een advies gegeven worden, maar niet over individuele aandelen. Ik vind dat wat hypocriet!

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 15:09

evita schreef: ↑Gisteren 13:56 Over aandelenfondsen mag er wel een advies gegeven worden, maar niet over individuele aandelen. Ik vind dat wat hypocriet!
Ik niet. Die fondsen moeten heel wat hoola-hoops door springen vooraleer ze in aandelen mogen handelen namens hun clienteel. De PB kan dat niet ook nog eens doen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » Gisteren 15:22

...verkoper
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

druDal
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer druDal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door druDal » Gisteren 20:06

patrick4 schreef: ↑Gisteren 13:35
Finny10 schreef: ↑Gisteren 13:19 Een onafhankelijke vermogensbeheerder??? Waar wil jij die nog vinden?
In Schoten. https://www.vermogensgids.com/contact
Je betaalt die mensen uiteraard ook he. Ik heb niet gezegd "gratis" vermogensbeheerder.
Die man is verplicht zijn accreditatienummer van FSMA op zijn webpagina te vermelden, zoniet is dit een overtreding en zou ik persoonlijk de diensten in twijfel trekken!! Wees voorzichtig.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

62 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy