Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Heb bv. aandelen die ik reeds meer dan 10 jaar in mijn bezit heb, en waar een behoorlijke meerwaarde op is.
Eventueel overweeg ik ze om een aantal even te verkopen in 2025 ( op het "juiste" moment ) en dan ze terug te kopen( liefst aan een lagere prijs in 2025 ).
Zo is de kans dat er een minwaarde ontstaat veel meer aanwezig, en kan ik ze verrekenen met de gerealiseerde meerwaarden in bv 2026.
Wat voor een onozele ROVERHEID hebben wij.
Eventueel overweeg ik ze om een aantal even te verkopen in 2025 ( op het "juiste" moment ) en dan ze terug te kopen( liefst aan een lagere prijs in 2025 ).
Zo is de kans dat er een minwaarde ontstaat veel meer aanwezig, en kan ik ze verrekenen met de gerealiseerde meerwaarden in bv 2026.
Wat voor een onozele ROVERHEID hebben wij.
Laatst gewijzigd door paul op 2 juli 2025, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker geen probleem. Ik wil er gewoon op duiden dat deze nieuwe maatregel op het einde van de rit niks gaat opbrengen, zoals elke taks op beleggen. In de eerste plaats doordat iedereen zijn historische verliezen gaat wegwerken, in de tweede plaats door gebruik te maken van andere middelen zoals opties.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ja om lager belast te worden dan foto 1/1/2026, nee als je dit wenst te gebruiken als verlies om af te strepen tegenover winstposities. Dus dit was verre van duidelijk.
DUS: het loont niet om historische losers nu aan te houden vr nieuwe wetgeving, TENZIJ je ze ziet als rebound kandidaat.
Hier gaat men nog veel misverstanden over hebben.
Laatst gewijzigd door stockzombie op 2 juli 2025, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 13:44 Zeker geen probleem. Ik wil er gewoon op duiden dat deze nieuwe maatregel op het einde van de rit niks gaat opbrengen, zoals elke taks op beleggen. In de eerste plaats doordat iedereen zijn historische verliezen gaat wegwerken, in de tweede plaats door gebruik te maken van andere middelen zoals opties.
Opties gaan voor de op controle beruste ROVERHEID een mogelijk redenen kunnen zijn om minsten te taxeren aan 33% + 10 % wegens "zogenaamde " speculatieve belegger.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar dat zou enkel van toepassing zijn in het geval van een meerwaarde , niet in het geval van een minwaarde ...
Zie ook: besparingen-de-wever-i-op-aandelenwinst ... ml#p652470
Stel mijn voorbeeld, het aandeel staat nog steeds aan 1.6 USD op 31/12/25. op 2/1/26 staan ze aan 1.61 USD. Ik verkoop, ik maak meerwaarde tov de koers van 31/12/25, dus mag ik teruggrijpen naar de originele koers.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:46Ja om lager belast te worden dan foto 1/1/2026, nee als je dit wenst te gebruiken als verlies om af te strepen tegenover winstposities. Dus dit was verre van duidelijk.
DUS: het loont niet om historische losers nu aan te houden vr nieuwe wetgeving, TENZIJ je ze ziet als rebound kandidaat.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Klopt, met de voorwaarde dat dit een lagere aankoop betreft van Max 5j terug.
Ik raad iedereen aan dit te bekijken:
https://www.youtube.com/live/Dz3xxT9wyN ... XDBO33065Z
9:40: historische minwaarde mag je niet verrekenen.
Ik raad iedereen aan dit te bekijken:
https://www.youtube.com/live/Dz3xxT9wyN ... XDBO33065Z
9:40: historische minwaarde mag je niet verrekenen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En dat was 50 USD en dus zou je 48,39 minwaarden mogen hanteren voor deze verkoop.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Dit was dan ook een rebound kandidaat héBlueB schreef: ↑2 juli 2025, 13:49Stel mijn voorbeeld, het aandeel staat nog steeds aan 1.6 USD op 31/12/25. op 2/1/26 staan ze aan 1.61 USD. Ik verkoop, ik maak meerwaarde tov de koers van 31/12/25, dus mag ik teruggrijpen naar de originele koers.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:46
Ja om lager belast te worden dan foto 1/1/2026, nee als je dit wenst te gebruiken als verlies om af te strepen tegenover winstposities. Dus dit was verre van duidelijk.

Maar stel je verkoopt dit en hebt 10.000 eur verlies op dit aandeel en op een ander 20.000 eur winst. Dan kan je die 10k niet gebruiken om tax weg te strepen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Sorry maar dat is dus fout. Check link die ik net gepost heb.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 13:53En dat was 50 USD en dus zou je 48,39 minwaarden mogen hanteren voor deze verkoop.
Wat mij verbaast is dat velen hier er vanuit gaan dat de beurzen de komende 10 jaar weer 200% gaan stijgen.
In het verleden behaalde resultaten zijn n.l. geen garantie voor de toekomst.
Kijken jullie ook naar de toekomst qua economie, overbevolking, inflatie, oorlogen, klimaatveranderiing, begrotingstekorten etc.?
In het verleden behaalde resultaten zijn n.l. geen garantie voor de toekomst.
Kijken jullie ook naar de toekomst qua economie, overbevolking, inflatie, oorlogen, klimaatveranderiing, begrotingstekorten etc.?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh ...stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:51 Klopt, met de voorwaarde dat dit een lagere aankoop betreft van Max 5j terug.
Je bedoelt toch dat het een hogere aankoopwaarde betreft dan de waarde 31/12/2025 neem ik aan ?
En waar komt die "van Max 5j terug" nu weer vandaan ?
Ik begreep dat je de alternatieve aankoopwaarde enkel kan hanteren de eerste 5 jaar dat de belasting van toepassing is, t/m 2030 dus.
Elk aandeel kan toch een rebound hebben? Desnoods koop je een put-optie met een strike hoger dan de koers op 31/12/25. Dat aandeel is dan verkocht met meerwaarde tov de koers van 31/12/25.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:54Dit was dan ook een rebound kandidaat hé.
Maar stel je verkoopt dit en hebt 10.000 eur verlies op dit aandeel en op een ander 20.000 eur winst. Dan kan je die 10k niet gebruiken om tax weg te strepen.
Wat jij nu zegt, is dat als ik een aandeel verkoop aan een prijs die hoger is dan de prijs op 31/12/25, dit geen meerwaarde is, aangezien ik geen winst maak. Klopt?stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:54Sorry maar dat is dus fout. Check link die ik net gepost heb.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 13:53
En dat was 50 USD en dus zou je 48,39 minwaarden mogen hanteren voor deze verkoop.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Je koopt aan 10 eur /stand 1 Jan: 1 eur, verkoop aan 5eur (voor 2030. > daar heb je gelijk in, is niet exact tzelfde als 5j terug, sorry) : mag je teruggaan nr die 10 eur dus gn meerwaarde.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 13:56Uh ...stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:51 Klopt, met de voorwaarde dat dit een lagere aankoop betreft van Max 5j terug.
Je bedoelt toch dat het een hogere aankoopwaarde betreft dan de waarde 31/12/2025 neem ik aan ?
En waar komt die "van Max 5j terug" nu weer vandaan ?
Ik begreep dat je de alternatieve aankoopwaarde enkel kan hanteren de eerste 5 jaar dat de belasting van toepassing is, t/m 2030 dus.
Duidelijk. Maar wat de discussie was: OOK GEEN MINWAARDE. Dus wat jij zei: “die 48eur is minwaarde “ klopt niet. Belangrijke nuancering.