Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Fair enough, maar het punt blijft hetzelde. Op lange termijn is een groot deel van je vermogen geen eigen inleg, maar meerwaarde. Mocht dat niet zo zijn dan is beleggen volstrekt zinloos.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 11:06 Dan zou ik voor 100% aandelen toch eerder een jaarlijks reëel rendement van 5% hanteren in je voorbeelden ipv. 10%.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Het is dus niet interessant om voor 31/12 alles te verkopen. Winst in mijn port is vrij hoog, afgezien van dit jaar, -1,3%
En welke foto neemt men. Stel dat ik 40.000 cash in mijn port heb?
En welke foto neemt men. Stel dat ik 40.000 cash in mijn port heb?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- Welke foto neemt men? - > Geen idee wat je darmee bedoelt. Men neemt trouwens niet 1 foto, maar een foto per positie in je effectenportefeuille.
- Cash - > op cash betaal je geen vermogenswinst, of je nu cash hebt of niet, voor deze belasting is dat volstrekt irrelevant.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ok, klinkt logisch. Dacht dat men misschien de totale waarde nam maar gelukkig niet realistisch.
Laatst gewijzigd door Indalo op 3 juli 2025, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dit kan enkel in je nadeel spelen. Stel je voor dat je positie verlieslatend was. Je zult dan verkopen en aankopen aan een lagere prijs dan je initieel gekocht hebt. Met andere woorden: je zet de teller op nul, en de historische minwaarde is weggevaagd. Toekomstige winsten worden dus vanaf de eerste euro belast.
Ja, maar de 45% winst over de laatste 2 jaar blijven sowieso toch onbelast.
Enfin ze mogen de meerdere huizenbezitters ook gerust taxeren..
Onvrede voor een taks moet je niet bestrijden met NOG een taks.
Enfin. Misschien zal een deel van de beleggers nu aandelen verkopen en een deel van hun vermogen naar vastgoed verhuizen (pun intended

Huurinkomsten gaan belasten, daar droomt men al jaren van, maar geen politicus heeft het vandaag al echt op de agenda gekregen. Een van de oorzaken is dat verhuurders de belastingen wel eens zouden kunnen gaan doorrekenen aan hun huurder.
Misschien het aantal huizen per eigenaar limiteren op 2 ? Niemand heeft bv. 5 huizen nodig.
-
- VIP member
- Contacteer:
Een meerwaarde taks van 2,5% op alles zonder uitzonderingen. Ook op vastgoed en kunst (via de veilinghuizen bvb) zou veel makkelijker aanvaard worden door iedereen.
Ook logischer en eenvoudiger om te innen.
(@Conner: 2,5% lijkt op 25% dus ook aanvaardbaar voor wie aan het 'dubbele cijfers'-syndroom lijdt
)
(@Conner: 2,5% lijkt op 25% dus ook aanvaardbaar voor wie aan het 'dubbele cijfers'-syndroom lijdt

Niemand heeft een eigen huis nodig. Wij, de overheid, bepalen wat jij nodig hebt, en wij zullen u een huis waarvan wij vinden dat het geschikt is ter beschikking stellen op de plek die wij kiezen.
Prima. Elk jaar een belastingscontroleur bij u over de vloer die uw huis en uw volledige inboedel taxeert. Op de meerwaarde betaal je 2,5%. Minwaarden uiteraard niet recupereerbaar want dat zijn normale afschrijvingen.spaarfreakje schreef: ↑3 juli 2025, 13:20 Een meerwaarde taks van 2,5% op alles zonder uitzonderingen. Ook op vastgoed en kunst (via de veilinghuizen bvb) zou veel makkelijker aanvaard worden door iedereen.
Voor vastgoed is dat niet zo eenvoudig. Wat doe je met meerwaarde door renovatiewerken en eigen arbeid. Levenslang facturen bijhouden? Breng ze niet op ideeën.spaarfreakje schreef: ↑3 juli 2025, 13:20 Een meerwaarde taks van 2,5% op alles zonder uitzonderingen. Ook op vastgoed en kunst (via de veilinghuizen bvb) zou veel makkelijker aanvaard worden door iedereen.
(@Conner: 2,5% lijkt op 25% dus ook aanvaardbaar voor wie aan het 'dubbele cijfers'-syndroom lijdt)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Je punt blijft hetzelfde en klopt.patrick4 schreef: ↑3 juli 2025, 11:10Fair enough, maar het punt blijft hetzelde. Op lange termijn is een groot deel van je vermogen geen eigen inleg, maar meerwaarde. Mocht dat niet zo zijn dan is beleggen volstrekt zinloos.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 11:06 Dan zou ik voor 100% aandelen toch eerder een jaarlijks reëel rendement van 5% hanteren in je voorbeelden ipv. 10%.
Stel:
Ik heb in 1 jaar 20000 euro opbrengst na verkoop ETF's uit een portefeuille op mijn naam.
Gehuwd wettelijk stelsel.
Mag ik die 20000 euro op de belastingsaangifte inbrengen bij elk 10000 euro?
Ik heb in 1 jaar 20000 euro opbrengst na verkoop ETF's uit een portefeuille op mijn naam.
Gehuwd wettelijk stelsel.
Mag ik die 20000 euro op de belastingsaangifte inbrengen bij elk 10000 euro?