Top-3 voor 2050
TIP
Top-3 voor 2050
We zitten in 2025. Stel, je mag 3 aandelen (dus geen ETF/fondsen!) selecteren om te kopen, en je mag er 25 jaar lang niets mee doen. De beurs gaat 25 jaar dicht. In 2050 gaat ze terug open. Wat zou dan jouw selectie zijn en waarom?
Je wil wellicht dat in 2050 het bedrijf van je aandeel nog bestaat, dus je wil een financieel gezond bedrijf met een duurzaam concurrentievoordeel (moat) en toekomstperspectief. Je wil wellicht ook aandelen in een bedrijf waar nog wel wat groei in zit. Gaat Nvidia nog eens maal 10, om evenveel waard te zijn als 40 procent van het wereldwijde BBP? Zou je in een Amerikaans, Europees of Aziatisch bedrijf investeren? Kies je voor technologie, of geeft 25 jaar je te veel onzekerheid over die sector? Zou je kiezen voor 3 risico-volle long shots in de hoop dat er eentje voor een megawinst zorgt, of ga je voor 3 meer zekere/betrouwbare opties? Wat zouden je overwegingen/criteria zijn? Door wie zou je je laten inspireren? Welke verwachtingen, bv. AI, geopolitiek... zou je meenemen in je overweging?
Je wil wellicht dat in 2050 het bedrijf van je aandeel nog bestaat, dus je wil een financieel gezond bedrijf met een duurzaam concurrentievoordeel (moat) en toekomstperspectief. Je wil wellicht ook aandelen in een bedrijf waar nog wel wat groei in zit. Gaat Nvidia nog eens maal 10, om evenveel waard te zijn als 40 procent van het wereldwijde BBP? Zou je in een Amerikaans, Europees of Aziatisch bedrijf investeren? Kies je voor technologie, of geeft 25 jaar je te veel onzekerheid over die sector? Zou je kiezen voor 3 risico-volle long shots in de hoop dat er eentje voor een megawinst zorgt, of ga je voor 3 meer zekere/betrouwbare opties? Wat zouden je overwegingen/criteria zijn? Door wie zou je je laten inspireren? Welke verwachtingen, bv. AI, geopolitiek... zou je meenemen in je overweging?
Re: Top-3 voor 2050
IBM ( hoewel ik misschien 15 jaar genoeg zou vinden)
Intuitive surgical ( dat is pas op safe spelen
)
En dan zou ik nog een gespreid grondstoffen aandeel kiezen, laat ons zeggen Rio tinto ( maar er zijn alternatieven)
Intuitive surgical ( dat is pas op safe spelen

En dan zou ik nog een gespreid grondstoffen aandeel kiezen, laat ons zeggen Rio tinto ( maar er zijn alternatieven)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alphabet
Iberdrola (of Totalenergies… nog even aan het twijfelen)
Ook een mijnbouwbedrijf: BHP dan maar
De reden nog even vermelden… bewust gekeken naar de capex, is het bedrijf over 25 jaar nog relevant?
Iberdrola (of Totalenergies… nog even aan het twijfelen)
Ook een mijnbouwbedrijf: BHP dan maar
De reden nog even vermelden… bewust gekeken naar de capex, is het bedrijf over 25 jaar nog relevant?
Inzetten op the next big thing, zijnde quantum computing, staat nog in de kinderschoenen maar eenmaal dat opschaalbaar en in massa productie komt, zal dat AI naar een nog hoger niveau brengen en huidige supercomputers en datacenters in korte tijd overklassen.
Speculatief: D-wave, IonQ en Rigetti
Op zeker: huidige big tech die er zelf mee bezig zijn of genoeg geld hebben de goeie pioniers op te kopen: Alphabet, Microsoft en Nvidia.
En wat dat wereldwijd BBP betreft, hoeveel was dat 25 jaar geleden en hoeveel zal het over nog eens 25 jaar zijn
Speculatief: D-wave, IonQ en Rigetti
Op zeker: huidige big tech die er zelf mee bezig zijn of genoeg geld hebben de goeie pioniers op te kopen: Alphabet, Microsoft en Nvidia.
En wat dat wereldwijd BBP betreft, hoeveel was dat 25 jaar geleden en hoeveel zal het over nog eens 25 jaar zijn

Microsoft
Apple
J&J
Steeds een topmanagement die weten waarmee ze bezig zijn en welke richting ze uit moeten.
Komt er toch iets beter dan nemen ze het gewoon over.
Apple
J&J
Steeds een topmanagement die weten waarmee ze bezig zijn en welke richting ze uit moeten.
Komt er toch iets beter dan nemen ze het gewoon over.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Je kent blijkbaar de geschiedenis van Apple niet

En Bill Gates die ooit zei dat hij niet snapte waarom een privé-persoon ooit een PC nodig zou hebben thuis.
J. J. (heeft niets te maken met jouw J&J maar ik moet er gewoon aan denken

Tot zover de visie van de belangrijkste technologen. Maar dat heeft ze niet belet om fantastische dingen te verwezenlijken.
Mijn mening: de bedrijven die over 25 jaar de grote toppers zullen zijn, bestaan nog niet.
De domeinen waarin ze zullen schitteren, bestaan ook nog niet.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Volledig akkoord mee. Microsoft verkoopt ook geen pc's maar wel besturingssystemen.KleineSpaarder schreef: ↑27 juli 2025, 17:13Je kent blijkbaar de geschiedenis van Apple niet
En Bill Gates die ooit zei dat hij niet snapte waarom een privé-persoon ooit een PC nodig zou hebben thuis.
Ze zouden niet liever hebben dat er geen pc's meer zouden zijn maar alles in "hun cloud" zou draaien. Alles legaal, zij de volledige controle net zoals ze met hun Office 365 aan het doen zijn. Hoevaak ik geen reclame op mijn telefoon krijg om toch maar mijn Onedrive te updaten en betalend te maken. En mensen betalen er steeds vaker en vaker voor.
Idem voor het besturingssysteem van Apple en hun vele andere betalende diensten.
De domeinen zullen ze zelf wel uitvinden of overkopen van diegene die ze gaat uitvinden.
Idem voor bedrijven als J&J die constant aan het uitkijken zijn voor veelbelovende overnames.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Nee, dat is niet wat ik bedoelde.karine schreef: ↑27 juli 2025, 18:04Volledig akkoord mee. Microsoft verkoopt ook geen pc's maar wel besturingssystemen.KleineSpaarder schreef: ↑27 juli 2025, 17:13
Je kent blijkbaar de geschiedenis van Apple niet
Ze zouden niet liever hebben dat er geen pc's meer zouden zijn maar alles in "hun cloud" zou draaien. Alles legaal, zij de volledige controle net zoals ze met hun Office 365 aan het doen zijn. Hoevaak ik geen reclame op mijn telefoon krijg om toch maar mijn Onedrive te updaten en betalend te maken. En mensen betalen er steeds vaker en vaker voor.
Idem voor het besturingssysteem van Apple en hun vele andere betalende diensten.
De domeinen zullen ze zelf wel uitvinden of overkopen van diegene die ze gaat uitvinden.
Idem voor bedrijven als J&J die constant aan het uitkijken zijn voor veelbelovende overnames.
Toen Gates die uitspraak maakte, was er nog geen sprake van een cloud. Gates bedoelde gewoon: een PC, of het nu lokaal draait, of gekoppeld aan een mainframe, of in de cloud: een privé-persoon zal zoiets nooit nodig hebben. Gates kon zich gewoon niet voorstellen dat een persoon thuis zou bankieren, shoppen, zoeken naar info (op het internet surfen), reizen boeken, paspoorten aanvragen, crypto kopen, stemmen, digitale boeken lezen, digitale muziek beluisteren, een routeplanner raadplegen, berichten sturen, meningen publiceren, foto's bewerken en opslaan, het weer raadplegen, je postpakket volgen, je ziekenfondsdossier raadplegen, vergaderingen hebben, gesprekken voeren, ... Gates kon zich dat allemaal niet voorstellen.
Apple was virtueel failliet omdat ze totaal verkeerde keuzes gemaakt hebben; dat spreekt dus jouw bewering tegen dat ze altijd een management hadden dat steeds goed wist wat ze deden.
En dat Microsoft, Apple, J&J, ... steeds gaan uitkijken naar nieuwe domeinen, en dat opkopen. Dat is ook niet wat ik bedoelde.
Wat ik bedoelde: er gaan nieuwe domeinen komen, uit het niets, en ze gaan ontsnappen aan de aandacht van de traditionele bedrijven omdat die alleen maar kijken naar het verlengde van wat ze doen.
Met nieuwe domeinen bedoel ik: iets totaal anders dan we nu kennen. Niet in het verlengde van wat we kennen. Iets totaal anders. Geen IT, geen AI, geen geneeskunde, geen kwantumcomputers, geen nanogeneeskunde, ...
Wat wel? Ik heb geen idee want de ideeën bestaan nog niet.
Denk je dat de wereld de volgende jaren zo extreem gaat veranderen dan?KleineSpaarder schreef: ↑27 juli 2025, 18:21 Met nieuwe domeinen bedoel ik: iets totaal anders dan we nu kennen. Niet in het verlengde van wat we kennen. Iets totaal anders. Geen IT, geen AI, geen geneeskunde, geen kwantumcomputers, geen nanogeneeskunde, ...
Wat wel? Ik heb geen idee want de ideeën bestaan nog niet.

J&J is ook met nieuwe domeinen bezig maar of in de toekomst plots deze domeinen zo gaan veranderen betwijfel ik.
Het enige dat ik weet is dat er geen apen aan het bestuur van die bedrijven staan en dat ze verdomd goed weten waarmee ze bezig zijn en ze al veel verder vooruit denken en met zaken bezig zijn dan velen zouden verwachten.
Als de wereld in 2050 nog tenminste bestaat, want als het op deze manier verder gaat is ofwel de zaak platgebrand of platgebombardeerd.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
OK, jij jouw mening. Ik de mijne. We zien over 25 jaarkarine schreef: ↑27 juli 2025, 18:50Denk je dat de wereld de volgende jaren zo extreem gaat veranderen dan?KleineSpaarder schreef: ↑27 juli 2025, 18:21 Met nieuwe domeinen bedoel ik: iets totaal anders dan we nu kennen. Niet in het verlengde van wat we kennen. Iets totaal anders. Geen IT, geen AI, geen geneeskunde, geen kwantumcomputers, geen nanogeneeskunde, ...
Wat wel? Ik heb geen idee want de ideeën bestaan nog niet.![]()
J&J is ook met nieuwe domeinen bezig maar of in de toekomst plots deze domeinen zo gaan veranderen betwijfel ik.
Het enige dat ik weet is dat er geen apen aan het bestuur van die bedrijven staan en dat ze verdomd goed weten waarmee ze bezig zijn en ze al veel verder vooruit denken en met zaken bezig zijn dan velen zouden verwachten.
Als de wereld in 2050 nog tenminste bestaat, want als het op deze manier verder gaat is ofwel de zaak platgebrand of platgebombardeerd.

1) Compagnie de l'odet (of als deze van de beurs verdwijnt zoals zovele andere holdings kan je kiezen voor Bollore)
2) EXOR
3) Luxempart of Tamburi of Hal of Peugeot Invest
2) EXOR
3) Luxempart of Tamburi of Hal of Peugeot Invest
Triple A 
Amazon (your margin is my opportunity)
Alphabet
Aedifica

Amazon (your margin is my opportunity)
Alphabet
Aedifica
Nebius
Investor AB
Microsoft
Investor AB
Microsoft
Na de opwinding rond artificiële intelligentie zijn de financiële markten klaar voor de volgende stap. De focus verschuift naar humanoïde robotica, waar technologie, ingebouwde AI en sciencefiction samenkomen. Het is een markt die tegen 2050 wel 5.000 miljard dollar waard kan zijn.
De interesse groeit: KraneShares lanceerde begin juni de ETF Koid, die uitsluitend focust op bedrijven die actief zijn in humanoïde robotica. Roundhill volgde met Humn, een actief beheerde ETF die zich richt op fabrikanten van mensachtige robots. 'Humanoïden zijn geen vliegende auto's of kwantumcomputers. In China zijn ze al op de markt en binnenkort komen ze naar de VS', zegt Dave Mazza, de CEO van Roundhill. 'Onze ETF biedt een directe toegang tot een thema dat vandaag werkelijkheid is, niet morgen.'

De interesse groeit: KraneShares lanceerde begin juni de ETF Koid, die uitsluitend focust op bedrijven die actief zijn in humanoïde robotica. Roundhill volgde met Humn, een actief beheerde ETF die zich richt op fabrikanten van mensachtige robots. 'Humanoïden zijn geen vliegende auto's of kwantumcomputers. In China zijn ze al op de markt en binnenkort komen ze naar de VS', zegt Dave Mazza, de CEO van Roundhill. 'Onze ETF biedt een directe toegang tot een thema dat vandaag werkelijkheid is, niet morgen.'