Federale regering zomerakkoord
TIP
Re: Federale regering zomerakkoord
En verder ga ik niet meer reageren op trollen met te veel tijd en te weinig empathie. Not in the mood.
Ik heb er meer aan dan aan jouw gezever.
[/quote]

[/quote]

Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zit je dan nog op een forum vragen te stellen ?mver schreef: ↑27 juli 2025, 20:34Ik heb er meer aan dan aan jouw gezever.EarthNvstr1 schreef: ↑27 juli 2025, 17:34 Alles wat van AI komt, kan je best als "niet per se juist" beschouwen. Eigenlijk heb je er niets aan als je zeker wil zijn.

Hier wat Copilot vindt van het zomerakkoord en meer bepaald pensioen en werkloosheidsuitkering voor 60-jarigen:
Is het zomerakkoord in België redelijk ?
Copilot said:
Copilot
Het Zomerakkoord 2025 in België is een omvangrijk pakket hervormingen dat de federale regering-De Wever heeft voorgesteld met als doel de arbeidsmarkt te flexibiliseren en het pensioenstelsel duurzamer te maken 1. Of het akkoord "redelijk" is, hangt sterk af van het perspectief van de betrokken partijen:
Positieve elementen volgens de regering en werkgevers:
Flexibilisering van de arbeidsmarkt: versoepeling van regels rond nachtarbeid, deeltijdse arbeid en vrijwillige overuren.
Pensioenhervorming: gelijke berekening voor alle statuten en een uniforme pensioenleeftijd.
Meer maatwerk voor werkgevers: contracten kunnen eenvoudiger worden aangepast aan noden van de organisatie.
Stimulansen voor langer werken: zoals soepelere toegang tot landingsbanen en fiscale voordelen voor extra prestaties 1.
Kritiek van vakbonden en oppositie:
Sociale afbraak: vakbonden noemen het akkoord “de grootste sociale afbraak van de eeuw” 2.
Verlies van bescherming: kortere opzegtermijnen, normalisering van nachtwerk, en flexcontracten zonder minimumduur.
Pensioenverlies: sommige voordelige stelsels verdwijnen, en het pensioenbedrag zou voor velen dalen.
Impact op kwetsbare groepen: vrouwen, oudere werknemers en mensen in precaire jobs worden volgens critici het hardst getroffen 2 3.
Conclusie:
Of het akkoord redelijk is, hangt af van je visie op sociaal beleid en economische hervorming. Voor werkgevers en liberalen is het een noodzakelijke modernisering. Voor vakbonden en linkse partijen is het een fundamentele breuk met het sociaal contract dat België sinds WOII heeft opgebouwd.
Wil je dat ik de maatregelen verder uitsplits per thema (arbeid, pensioen, sociale bescherming)?
pensioen
Copilot said:
Copilot
Het zomerakkoord 2025 bevat ingrijpende pensioenhervormingen die bedoeld zijn om het Belgische pensioenstelsel betaalbaar en eerlijker te maken. Hier zijn de belangrijkste maatregelen:
Hervorming van ambtenarenpensioenen
Berekening op basis van 45 jaar: Ambtenarenpensioenen worden voortaan berekend op het gemiddelde loon van de laatste 45 jaar, net zoals bij werknemers en zelfstandigen. Nu is dat nog op basis van de laatste 10 jaar.
Overgangsperiode tot 2062: De hervorming wordt geleidelijk ingevoerd 1.
Speciale stelsels verdwijnen: Vroegpensioenregelingen zoals bij de NMBS (55 jaar) en het leger (56 jaar) worden afgebouwd naar de algemene pensioenleeftijd van 66 jaar (67 vanaf 2029).
Gelijkstelling en harmonisatie
Iedereen moet 45 jaar gewerkt hebben voor een volledig pensioen.
Vervroegd pensioen: Het minimum aantal loopbaanjaren wordt gelijkgetrokken. Nu is dat 40 jaar voor sommige ambtenaren, maar dat wordt 42 jaar voor iedereen.
Bonus-malus systeem
Pensioenbonus: Wie langer werkt dan de wettelijke pensioenleeftijd krijgt een bonus:
+2% per extra jaar vanaf 2025
+4% vanaf 2030
+5% vanaf 2035
Pensioenmalus: Wie vroeger stopt, krijgt minder pensioen. De malus is vergelijkbaar met de bonuspercentages 1.
Uitzonderingen: Zorgverlof en langdurige ziekteperiodes blijven meetellen als gelijkgestelde periodes.
Sociale correcties
Wie thuisblijft voor kinderen of mantelzorg wordt niet gestraft.
Details over hoe de malus “verzacht” wordt zijn nog in bespreking.
Waarom deze hervormingen?
Volgens het regeerakkoord stijgen de pensioenuitgaven in België met 2,5% van het BBP tegen 2070, veel sneller dan in andere EU-landen. Zonder hervormingen dreigt het systeem onbetaalbaar te worden 2.
Wil je dat ik dit samenvat in een visueel overzicht of dat ik de impact bereken voor een specifiek profiel (bv. ambtenaar, zelfstandige, werknemer)?
wat voor een 60-jarige ?
Copilot said:
Copilot
Voor een 60-jarige in 2025 zijn de gevolgen van het zomerakkoord afhankelijk van hun loopbaan en wanneer ze met pensioen willen gaan. Hier zijn de belangrijkste punten:
Wat verandert er voor een 60-jarige?
Pensioenleeftijd blijft voorlopig gelijk
De wettelijke pensioenleeftijd is 66 jaar en wordt 67 jaar vanaf 2029.
Als je geboren bent vóór 1966 (dus 60 jaar of ouder in 2025), mag je maximum één jaar later met pensioen gaan dan vóór de hervorming 1.
Vervroegd pensioen wordt moeilijker
Je moet minstens 42 loopbaanjaren hebben voor vervroegd pensioen.
Wie vroeger stopt dan de wettelijke pensioenleeftijd, krijgt een pensioenmalus: een vermindering van het pensioenbedrag 2.
Bonus voor langer werken
Als je langer werkt dan de wettelijke pensioenleeftijd, krijg je een pensioenbonus:
+2% per extra jaar vanaf 2025
+4% vanaf 2030
+5% vanaf 2035 2
Gelijkgestelde periodes blijven meetellen
Ziekteperiodes (langer dan 4 weken), zorgverlof en mantelzorg blijven meetellen voor je pensioenberekening 2.
Verworven rechten blijven behouden
Als je al bijna met pensioen bent, verandert er niets aan je opgebouwde rechten. Je pensioenbedrag wordt niet herberekend volgens de nieuwe regels 2.
Voorbeeldsituatie:
Stel: je bent 60 jaar, hebt 41 jaar gewerkt, en wil op 63 met pensioen gaan.
Je komt net niet in aanmerking voor vervroegd pensioen (minimum is 42 jaar).
Als je toch stopt op 63, krijg je een verminderd pensioen (malus).
Als je blijft werken tot 66, krijg je volledig pensioen zonder malus.
Als je werkt tot 67 of langer, krijg je een bonus op je pensioen.
Wil je dat ik een simulatie maak van het pensioenbedrag voor een 60-jarige met een bepaald loon en loopbaan?
hoeveel 60-jarigen vallen zonder werkloosheidsuitkering ?
Copilot said:
Copilot
Volgens recente cijfers van minister van Werk David Clarinval (MR) zouden tegen juli 2027 ongeveer 34.689 werkloze 55-plussers hun werkloosheidsuitkering kunnen verliezen door de geplande hervormingen 1.
Hoewel er geen exacte uitsplitsing is voor precies 60-jarigen, vallen zij binnen deze groep van 55-plussers. De hervorming voorziet in een gefaseerde beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd, waarbij mensen die langdurig werkloos zijn (vanaf 8 jaar of langer) als eersten getroffen worden vanaf 2026.
Belangrijke punten:
De hervorming treft alle leeftijdsgroepen, maar ouderen worden niet gespaard.
De maatregel is vooral gericht op mensen die langdurig werkloos zijn.
De werkloosheidsuitkering wordt niet meer onbeperkt toegekend: na een bepaalde periode vervalt het recht, tenzij men opnieuw werk vindt of in een ander statuut terechtkomt (zoals brugpensioen of ziekte).
Wil je weten hoe deze hervorming specifiek van toepassing zou zijn op een profiel van een 60-jarige met een bepaald werkloosheidsverleden?
Geef cijfers voor 60-jarigen specifiek.
Copilot said:
Copilot
Er zijn geen exacte cijfers beschikbaar over hoeveel 60-jarigen in België in 2025 zonder werkloosheidsuitkering vallen, maar op basis van de beschikbare gegevens kunnen we een inschatting maken:
Algemene cijfers
Tegen juli 2027 zouden 184.463 mensen hun werkloosheidsuitkering kunnen verliezen door de hervorming 1.
Daarvan zijn 34.689 mensen ouder dan 55 jaar 1.
Deze groep omvat dus ook de 60-jarigen, maar er is geen aparte uitsplitsing voor die specifieke leeftijd.
Werkgelegenheid bij 60-jarigen
In het eerste kwartaal van 2025 is 60,4% van de 55-64-jarigen aan het werk 2.
Dat betekent dat bijna 40% van deze leeftijdsgroep niet werkt, en dus mogelijk afhankelijk is van een uitkering, pensioen of andere steun.
Wat betekent dit voor 60-jarigen?
Als een 60-jarige in 2025 langdurig werkloos is (bijv. 8 jaar of langer), dan vervalt hun recht op uitkering vanaf 2026.
De hervorming wordt gefaseerd ingevoerd:
Vanaf januari 2026: mensen die >20 jaar werkloos zijn
Vanaf maart 2026: mensen die >8 jaar werkloos zijn
Vanaf april 2026: korter werklozen 1
Wil je dat ik een schatting maak van het aantal 60-jarigen zonder uitkering op basis van werkloosheidsgraad en bevolkingsdata? Dat kan ik visueel voorstellen in een grafiek.
ja gaag
Copilot said:
Copilot
Analysis
Op basis van schattingen en aannames over de bevolking, werkloosheidsgraad en de impact van de hervorming, ziet de verdeling van 60-jarigen in België in 2025 er als volgt uit:
Schatting 60-jarigen in België in 2025 naar werkloosheidsstatus
Uitleg bij de grafiek:
Werkenden of niet-werklozen (groen): ongeveer 88% van de 60-jarigen.
Werklozen met uitkering (geel): ongeveer 8%.
Zonder uitkering door hervorming (rood): ongeveer 4%.
Belangrijke cijfers:
Totale 60-jarigen: 145.000 (geschat)
Werklozen: 17.400
Langdurig werklozen zonder uitkering: 4.567
Wil je dat ik dit omzet in een rapportje of dat ik ook de impact voor andere leeftijden bekijk (bv. 58- of 62-jarigen)?
Leg uit gevolgen zonder uitkering.
Copilot said:
Copilot
Het verlies van een werkloosheidsuitkering op 60-jarige leeftijd in België kan ingrijpende gevolgen hebben, zowel financieel als sociaal. Hier zijn de belangrijkste effecten:
Financiële gevolgen
Geen vervangingsinkomen meer: Wie zijn uitkering verliest, valt terug op eigen spaargeld, partnerinkomen of moet aankloppen bij het OCMW voor een leefloon.
Pensioen nog niet beschikbaar: De wettelijke pensioenleeftijd is 66 jaar (67 vanaf 2029), dus een 60-jarige moet nog minstens 6 jaar overbruggen zonder pensioenrechten 1.
Geen automatische toegang tot brugpensioen: Tenzij men in een uitzonderingsregeling valt, is er geen recht op SWT (brugpensioen) zonder akkoord met werkgever en vakbond.
Psychologische en sociale impact
Toenemende onzekerheid: Veel mensen voelen zich “te oud voor een nieuwe job, te jong voor pensioen” 1.
Stigma en stress: Het wegvallen van het vangnet verhoogt de druk om werk te vinden, wat moeilijk is op oudere leeftijd, zeker bij gezondheidsproblemen of beperkte digitale vaardigheden.
Isolement: Zonder werk en zonder uitkering dreigt sociaal isolement, zeker bij alleenstaanden.
Beperkte alternatieven
Activering via VDAB: Opleidingen of stages kunnen helpen, maar zijn niet altijd haalbaar voor 60-plussers met gezondheidsproblemen.
Leefloon via OCMW: Dit is een laatste vangnet, maar het bedrag ligt aanzienlijk lager dan een werkloosheidsuitkering en is gekoppeld aan strikte voorwaarden.
Getuigenis uit de praktijk
Ronny (59) getuigt:
“Je bent te oud voor een nieuwe job en te jong om met pensioen te gaan. Als mijn uitkering wegvalt, weet ik niet hoe we moeten overleven.” 1
Wil je dat ik een overzicht maak van mogelijke oplossingen of steunmaatregelen voor 60-plussers zonder uitkering?
ja, graag
Copilot said:
Copilot
Voor 60-plussers in België die hun werkloosheidsuitkering verliezen, bestaan er enkele steunmaatregelen en alternatieven om de financiële en sociale impact te verzachten. Hier zijn de belangrijkste opties:
1. 60-plusmaatregel (WIA – vereenvoudigde beoordeling)
Vanaf september 2025 wordt de vereenvoudigde WIA-beoordeling opnieuw ingevoerd voor 60-plussers 1.
Deze maatregel geldt voor mensen die langdurig ziek zijn en een WIA-uitkering aanvragen.
De sociaal-medische beoordeling is minder streng, waardoor het toegankelijker wordt om een uitkering te krijgen.
Dit geldt vooral voor mensen die arbeidsongeschikt zijn verklaard en geen werkgever meer hebben.
2. Leefloon via het OCMW
Wie geen recht meer heeft op een werkloosheidsuitkering, kan een leefloon aanvragen bij het OCMW.
Voorwaarden:
Geen of onvoldoende inkomen
Geen andere uitkeringen of hulpbronnen
Bereidheid om mee te werken aan een sociaal integratieplan
Het bedrag ligt lager dan een werkloosheidsuitkering, maar is een laatste vangnet.
3. Activering en begeleiding via VDAB
60-plussers kunnen nog steeds terecht bij de VDAB voor:
Opleidingen
Stages of werkervaringstrajecten
Begeleiding naar werk
In sommige gevallen zijn er premies voor werkgevers die oudere werkzoekenden aanwerven.
4. SWT (brugpensioen) – enkel in uitzonderlijke gevallen
Enkel mogelijk bij:
Collectieve arbeidsovereenkomsten
Specifieke sectoren
Zware beroepen of lange loopbanen
Niet automatisch beschikbaar en vereist akkoord van werkgever en vakbond.
Wil je dat ik een persoonlijk overzicht maak op basis van een profiel (bv. 60 jaar, 38 jaar gewerkt, werkloos sinds 2018)?
nee dank u, ik ken de details van de persoon waarvoor ik dit vraag niet
Copilot said:
Copilot
Graag gedaan! Als je later toch meer details hebt over de situatie van de persoon in kwestie, kan ik helpen met een gerichtere analyse of simulatie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zal dit dan zijn vermoedelijk:mver schreef: ↑27 juli 2025, 20:33Kijk je eigen berichten na. Iets van "ze gaan 60 jarigen niet van de dop vliegen" of zo. Nog zeer merkwaardig Nederlands ook. And take your own advice.EarthNvstr1 schreef: ↑27 juli 2025, 17:32 PS @mver ik denk niet dat ik ergens iets heb geschreven dat dit zou tegenspreken of zo ...
Het zou leuk zijn als je hier niet zomaar wat dingen in het ijle pleurt, het is zo allemaal al onduidelijk genoeg.
Maar daar heb je toen niet meer op gereageerd. Wel op een andere post waar je het plots had over je recht op een opinie.EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:50Er is dus één en ander onduidelijk, maar toch ga je er al bij voorbaat vanuit dat het allemaal zeer slecht is ?
Mij lijkt het zinvoller om eerst duidelijk weer te geven (of uit te vissen) hoe de vork in de steel zit en dan een concreet pijnpunt aan te kaarten.
Geen idee wat ik hiervan moet maken/denken.
Wie nu bv. 60 is, zal volgens mij zeer weinig tot zelfs geen nadelen ondervinden.mver schreef: ↑23 juli 2025, 18:40 Maar wie nu bv. 60 is, geen job meer kan vinden, straks geen pensioen meer kan opbouwen omdat ze van de dop vliegen. Misschien ook geen ziekteverzekering meer heeft daardoor. En al 60 jaar verteld is dat gelijkgestelde periodes meetellen. Dat zou nu ineens niet meer zo zijn en dus kunnen ze ook ineens niet meer met vervroegd pensioen of pas later. En zo zijn er mensen. Het is allemaal veel te abrupt.
Om te beginnen gaan ze (60-plussers) niet "van de dop vliegen", dus al de rest is ook gewoon emotionele gevolgtrekking dat nergens op gebaseerd is n.m.i.
Ik kan begrijpen dat er dingen zijn waar je je vragen bij stelt, maar ik denk dat je best één en ander concreet maakt.
federale-regering-zomerakkoord-t33629-150.html#p654730
En de optie voor een eigen inkomen zorgen door bv te gaan werken of zelfstandig iets op te starten...EarthNvstr1 schreef: ↑28 juli 2025, 20:07
Financiële gevolgen
Geen vervangingsinkomen meer: Wie zijn uitkering verliest, valt terug op eigen spaargeld, partnerinkomen of moet aankloppen bij het OCMW voor een leefloon.

De typische uitvluchten, toch raar hé dat die oudere werklozen geen job kunnen of willen vinden terwijl al maar meer gepensioneerden tegenwoordig terug gaan werken. Bewijst op zijn minst dat werkgevers nog wel ouderen aanwerven.EarthNvstr1 schreef: ↑28 juli 2025, 20:07
Psychologische en sociale impact
Toenemende onzekerheid: Veel mensen voelen zich “te oud voor een nieuwe job, te jong voor pensioen” 1.
Stigma en stress: Het wegvallen van het vangnet verhoogt de druk om werk te vinden, wat moeilijk is op oudere leeftijd, zeker bij gezondheidsproblemen of beperkte digitale vaardigheden.
Isolement:
Ronny weet wel hoor hoe hij moet overleven maar Ronny blijft natuurlijk veel liever in zijn comfortabele hangmat liggen ipv zelf voor zijn inkomen te zorgen.EarthNvstr1 schreef: ↑28 juli 2025, 20:07Getuigenis uit de praktijk
Ronny (59) getuigt:
“Je bent te oud voor een nieuwe job en te jong om met pensioen te gaan. Als mijn uitkering wegvalt, weet ik niet hoe we moeten overleven.” 1
BTW: die copilot heeft precies een nogal linkse bias hé, de optie weer gaan werken komt niet of amper aan bod terwijl dat net wel het doel is van deze maatregel

Mijn buurvrouw werkt bij de VDAB. Ze worden daar nu al quasi dagelijks geconfronteerd met verbale en soms zelfs fysieke agressie wanneer ze iemand te veel pushen om een job te zoeken. In het vooruitzicht dat ze meer mensen zullen moeten proberen te activeren als ze van de dop gaan vliegen hebben ze nu beslist om bewakers (securitas e.d) bij hen te zetten in de hoop dat er minder agressie zal zijn.
Het is ver gekomen in dit apenland.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Zoals je weet kan ik in mei 2027 (of door Arizona misschien zelfs in januari als ik HLN mag geloven) op vervroegd pensioen. Dan ben ik 61. Daar praat ik dan wel eens over met kennissen, vrienden of familie. Wel, ik heb al een aantal aanbiedingen om te gaan bijklussen als flexi. Zwartwerk is blijkbaar niet erg meer in trek?vortex schreef: ↑29 juli 2025, 07:31 De typische uitvluchten, toch raar hé dat die oudere werklozen geen job kunnen of willen vinden terwijl al maar meer gepensioneerden tegenwoordig terug gaan werken. Bewijst op zijn minst dat werkgevers nog wel ouderen aanwerven.
Ronny weet wel hoor hoe hij moet overleven maar Ronny blijft natuurlijk veel liever in zijn comfortabele hangmat liggen ipv zelf voor zijn inkomen te zorgen.

Er zijn werkgevers genoeg die geen punt maken van leeftijd. Je instelling is vele malen belangrijker. De werkgevers hebben liever een gemotiveerde oudere dan een ongeïnteresseerde jongeling. Maar zelfs voor die laatsten is er door de krapte op de arbeidsmarkt geen probleem om een werkgever te vinden.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ocharme! Die luieriken moeten eindelijk eens gaan werken. Het is gedaan met profiteren van het werk van anderen.Kwakkie schreef: ↑29 juli 2025, 09:39 Mijn buurvrouw werkt bij de VDAB. Ze worden daar nu al quasi dagelijks geconfronteerd met verbale en soms zelfs fysieke agressie wanneer ze iemand te veel pushen om een job te zoeken. In het vooruitzicht dat ze meer mensen zullen moeten proberen te activeren als ze van de dop gaan vliegen hebben ze nu beslist om bewakers (securitas e.d) bij hen te zetten in de hoop dat er minder agressie zal zijn.
Dat is redelijk oud nieuws..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Hier wat Copilot vindt van het zomerakkoord en meer bepaald pensioen en werkloosheidsuitkering voor 60-jarigen:
Is dit de toekomst van discussies???? Dat je AI raadpleegt om je eigen ideeen vorm te geven en aan te scherpen, alle begrip, zeer verstandig zelfs. Maar op een forum een 2/3tal scrollbladzijdes AI copypasten? 1 woord: kots!
Je eigen denk/schrijfvermogen uitbesteden (maw opgeven en dus degraderen) en heimelijk ws denken:" hoe slim ben ik niet". Iedereen ziet daar doorheen. Wil je respect, schrijf het in je eigen woorden, met authenticiteit. Gdvrdme!
Laatst gewijzigd door Vuth op 29 juli 2025, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1Vuth schreef: ↑29 juli 2025, 14:25Hier wat Copilot vindt van het zomerakkoord en meer bepaald pensioen en werkloosheidsuitkering voor 60-jarigen:
Is dit de toekomst van discussies???? Dat je AI raadpleegt om je eigen ideeen vorm te geven en aan te scherpen, alle begrip, zeer verstandig zelfs. Maar op een forum een 2/3tal scrollbladzijdes AI copypasten? 1 woord: kots!
Je eigen denk/schrijfvermogen uitbesteden (maw opgeven en dus degraderen) en heimelijk ws denken:" hoe slim ben ik niet". Iedereen ziet daar doorheen. Wil je respect, schrijf het in je eigen woorden, met authenticiteit. Gdvrdme!
PreciesEarthNvstr1 schreef: ↑29 juli 2025, 14:27+1Vuth schreef: ↑29 juli 2025, 14:25
+2
Ik vroeg hetzelfde aan AI en is echt niet te betrouwen. Veel fouten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Iedereen kan er zich inderdaad best van bewust zijn wat AI is en wat het niet is en hoe het werkt en niet werkt.
Gewoon wat AI output copy-pasten om je punt te bewijzen of je mening te ondersteunen of zo, heeft weinig zin.
Zelfs al zou de AI output "juist" zijn, dan zou je hier ook alle input en de volledige conversatie moeten geven.
Vuth schreef: ↑29 juli 2025, 14:25 Hier wat Copilot vindt van het zomerakkoord en meer bepaald pensioen en werkloosheidsuitkering voor 60-jarigen:Heeft Copilot echt zo weinig manieren
Je eigen denk/schrijfvermogen uitbesteden (maw opgeven en dus degraderen) en heimelijk ws denken:" hoe slim ben ik niet". Iedereen ziet daar doorheen. Wil je respect, schrijf het in je eigen woorden, met authenticiteit. Gdvrdme!? Ik heb AI nog nooit zo onbeschoft geweten
.
Verder weet iedereen ondertussen hoe je omgaat met info van het internet, toch? Te dubbelchecken uiteraard, zoals ook de meeste andere info trouwens. Er zijn weinig bronnen die ik zomaar geloof. En AI past in het rijtje zoals al de rest.
Kunnen we ophouden met open deuren in te trappen? Niet zo interessant.
Hele stukken copy pasten zeker nooit interessant. Een zaak voor DSM gevallen.