keytrade: bankkaart werkt niet - update eID
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: keytrade: bankkaart werkt niet - update eID
Zojuist heb ik nog eens geprobeerd om mijn nieuwe eID te uploaden. Deze keer via Chrome ipv Microsoft Edge.
Voorkant gelukt, maar bij achterkant kreeg ik ook nu weer dezelfde melding in het rood: "Gelieve een Belgisch identiteitsbewijs op te laden".
Hun systeem 'herkent' duidelijk de nieuwe Belgische identiteitskaart niet. Die ziet er helemaal anders uit dan de oude eID (o.a. met ook een foto op de achterkant).
Op het beveiligde bericht dat ik zondag aan Keytrade gestuurd heb kreeg ik uiteraard nog geen antwoord.
Voorkant gelukt, maar bij achterkant kreeg ik ook nu weer dezelfde melding in het rood: "Gelieve een Belgisch identiteitsbewijs op te laden".
Hun systeem 'herkent' duidelijk de nieuwe Belgische identiteitskaart niet. Die ziet er helemaal anders uit dan de oude eID (o.a. met ook een foto op de achterkant).
Op het beveiligde bericht dat ik zondag aan Keytrade gestuurd heb kreeg ik uiteraard nog geen antwoord.
Vandaag heb ik nog maar eens tevergeefs geprobeerd om mijn nieuwe eID te downloaden in mijn beveiligde zone bij Keytrade (in de hoop dat hun systeem al was aangepast).
Intussen stuurden ze mij een e-mail met de vraag om mijn pasfoto per e-mail te bezorgen aan de klantenadministratie.
Ik ben geen fan om die door te sturen via e-mail, en ik begrijp al zeker niet waarom ze nu blijkbaar alleen mijn pasfoto nodig hebben ipv mijn identiteitskaart.
Wat zouden jullie aanraden?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Best straf:
Ze zeggen zelf "Opgelet! Elektronische berichten (e-mail of SMS) die worden uitgewisseld tussen u en Keytrade Bank zijn niet beveiligd. De vertrouwelijkheid noch de integriteit van deze berichten, noch de identiteit van zender en bestemmeling kunnen worden gewaarborgd." En jij zou dat via email je info moeten doorsturen.
En via de beveiligde site kan je geen attachements meesturen lijkt mij.
Wederom, dit niveau van dienstverlening past niet bij een internetbank. Maar wel bij Keytrade
Ze zeggen zelf "Opgelet! Elektronische berichten (e-mail of SMS) die worden uitgewisseld tussen u en Keytrade Bank zijn niet beveiligd. De vertrouwelijkheid noch de integriteit van deze berichten, noch de identiteit van zender en bestemmeling kunnen worden gewaarborgd." En jij zou dat via email je info moeten doorsturen.
Wederom, dit niveau van dienstverlening past niet bij een internetbank. Maar wel bij Keytrade

Laatst gewijzigd door tuinder666 op 27 september 2025, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
de chatbot zegt dit:
Als u zich zorgen maakt over de veiligheid van het verzenden van uw identiteitskaart via e-mail, kunt u ervoor kiezen om de kopie per post te versturen naar het volgende adres: Keytrade Bank, Vorstlaan 100, 1170 Brussel. Vergeet niet om de referentie van uw dossier bij te voegen. Dit zorgt ervoor dat uw documenten veilig en correct worden verwerkt.
Als u zich zorgen maakt over de veiligheid van het verzenden van uw identiteitskaart via e-mail, kunt u ervoor kiezen om de kopie per post te versturen naar het volgende adres: Keytrade Bank, Vorstlaan 100, 1170 Brussel. Vergeet niet om de referentie van uw dossier bij te voegen. Dit zorgt ervoor dat uw documenten veilig en correct worden verwerkt.
Idem met een nieuwe eID in december 2024.
Na verschillende pogingen stuurde ik een mail. Daarop antwoordde men dat men het ging bekijken. Nadien nooit meer iets van gehoord.
In april 2025 stond er nog steeds mijn oude eID.
Toen heb ik een foto met de smartphone genomen, de jpg's overbracht naar de PC, met paint3.net op de PC de eID uit de foto geknipt en ze nadien geupload naar hun website.
Ik herinner met niet meer welke kant van de eID ik uploadde als 'voorzijde' en welke kant als 'achterzijde'.
Kort nadien stond de nieuwe eID geregistreerd.
Het is wel vervelend dat bij een scan/foto een moiré effect ontstaat op de kleine pasfoto die naast de chip staat.
Misschien dat de applicatie van Keytrade daarover struikelt .
Ofwel kan de applicatie niet goed om met verschillen in het formaat van jpg.
Maar de applicatie (of procedure) kan wel degelijk het nieuwe model van eID aan.
Na verschillende pogingen stuurde ik een mail. Daarop antwoordde men dat men het ging bekijken. Nadien nooit meer iets van gehoord.
In april 2025 stond er nog steeds mijn oude eID.
Toen heb ik een foto met de smartphone genomen, de jpg's overbracht naar de PC, met paint3.net op de PC de eID uit de foto geknipt en ze nadien geupload naar hun website.
Ik herinner met niet meer welke kant van de eID ik uploadde als 'voorzijde' en welke kant als 'achterzijde'.
Het is wel vervelend dat bij een scan/foto een moiré effect ontstaat op de kleine pasfoto die naast de chip staat.
Misschien dat de applicatie van Keytrade daarover struikelt .
Ofwel kan de applicatie niet goed om met verschillen in het formaat van jpg.
Maar de applicatie (of procedure) kan wel degelijk het nieuwe model van eID aan.
-
- Full Member
- Contacteer:
zojuist mijn e-id kunnen oploaden. voorkant deze met grote foto, achterkant met chip.
Via de beveiligde site van Keytrade kunnen geen bijlagen meegestuurd worden: ik heb dat intussen ook nog eens bekeken.tuinder666 schreef: ↑27 september 2025, 21:48 ...
Wederom, dit niveau van dienstverlening past niet bij een internetbank.
Ik moet eerlijk toegeven: ik heb mij in de 17 jaar dat ik deze bank gebruik voor mijn dagdagelijkse verrichtingen, nog nooit zo geërgerd als de laatste paar maanden.
Met scans van mijn eID, via de website op PC, en in het door Keytrade gevraagde formaat, werd deze morgen de achterkant nog steeds niet aangenomen (als zou het volgens hun systeem geen Belgische kaart zijn).Bahamontes schreef: ↑28 september 2025, 15:09 zojuist mijn e-id kunnen oploaden. voorkant deze met grote foto, achterkant met chip.
Ik heb ook al een paar keer een mail gestuurd, maar mij lieten ze niet gerust.
Het heeft wat geduurd voor ik jouw uitleg goed begrepen had, maar ik moet je uiteindelijk wél bedanken!iejoor schreef: ↑28 september 2025, 14:31 Toen heb ik een foto met de smartphone genomen, de jpg's overbracht naar de PC, met paint3.net op de PC de eID uit de foto geknipt en ze nadien geupload naar hun website.
Daar ik het beu was om op verschillende manieren tevergeefse pogingen te doen, heb ik jouw voorbeeld uitgeprobeerd.
Dit alleen voor de (eerder niet aanvaarde) achterkant. De voorkant die op de normale manier lukte liet ik staan, waarna ik de achterkant probeerde zoals door jou beschreven.
Dit keer blijkbaar met succes!
Je kan dat altijd in een pdf document als bijlage doorsturen versleuteld met een goed paswoord. Misschien ook niet 100% veilig maar als je hen dat paswoord dan ook nog eens in een aparte mail en opnieuw versleuteld of telefonisch bezorgt, dan lijkt me het risico dat er wat malafide met je gegevens zou gebeuren al wat kleiner.tuinder666 schreef: ↑27 september 2025, 21:48 Best straf:
Wederom, dit niveau van dienstverlening past niet bij een internetbank. Maar wel bij Keytrade![]()
Klopt... maar dan is het bij keytrade misschien na 6 maanden nog niet aan elkaar gekoppeld.
Als je je bank niet vertrouwt met je identiteitsgegevens, scheelt er wat, imho.
Zolang je alles maar zeker naar je bank stuurt, is het risico al klein genoeg.
Hoe je het ook stuurt, een zeker risico zal er altijd zijn.
Als je je bank niet vertrouwt met je identiteitsgegevens, scheelt er wat, imho.
Zolang je alles maar zeker naar je bank stuurt, is het risico al klein genoeg.
Hoe je het ook stuurt, een zeker risico zal er altijd zijn.
Je moet het mail risico nu ook weer niet over dramatiseren hé. De enige plaats waar er een risico is dat een onbevoegde inzage in mail kan verkrijgen is via je wifi (en op de bestemming), wie daar toegang toe geeft kan een niet versleutelde mail lezen op het moment dat je hen verstuurt, zorg dus dat je wifi deftig versleuteld is met een goed paswoord. Eenmaal op het internet is het enkel big brother die data systematisch screent een hacker gaat zich niet bezig houden om daar mails te onderscheppen. Het risico zit dus bij de verzender en de ontvanger van de mail, eigen netwerk beveiligen en zien naar wie je gevoelige data stuurt, een bank moet je vertrouwen, anders moet je er ook geen geld aan toevertrouwen.
Komt die mail wel van Keytrade ?Nefertari schreef: ↑27 september 2025, 20:39Vandaag heb ik nog maar eens tevergeefs geprobeerd om mijn nieuwe eID te downloaden in mijn beveiligde zone bij Keytrade (in de hoop dat hun systeem al was aangepast).
Intussen stuurden ze mij een e-mail met de vraag om mijn pasfoto per e-mail te bezorgen aan de klantenadministratie.
Ik ben geen fan om die door te sturen via e-mail, en ik begrijp al zeker niet waarom ze nu blijkbaar alleen mijn pasfoto nodig hebben ipv mijn identiteitskaart.
Wat zouden jullie aanraden?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ondanks alle aangeboden oplossingen blijft het opmerkelijk dat een volledig online bank geen betrouwbare en versleutelde methode aanbiedt voor het verzenden van vertrouwelijke documenten.