Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
In het huidige beursklimaat, met alle grote bewegingen door Trump's handelsoorlog en ook de kansen op een reeële oorlog met Rusland, zal een goede huisvader juist alerter moeten reageren en stoplosses + take profits moeten hanteren.spaarfreakje schreef: ↑19 oktober 2025, 00:08 1) Opties en andere producten worden door de fiscus niet aanvaard als 'normaal beheer' volgens het vroegere 'goede huisvadersprincipe'. (Wat een algemeen juridisch begrip is en in het nieuwe Burgerlijk Wetboek vervangen werd door het genderneutrale 'voorzichtig en redelijk persoon'.)
Synthetische trackers zijn ook zo'n voorbeeld, steeds ongeacht het bedrag.
Omgekeerd wordt de 'buy and hold'-strategie juist als een voorbeeld van 'normaal beheer' verheerlijkt. Vandaar dat 'frekwent handelen (verkopen en terugkopen)' dat niet is. Opnieuw ongeacht de bedragen.
2) De TAC zal dus losgelaten worden op de fiscale fiches die Belgische financ instellingen moeten opstellen bij opt out + op de info die men van Buitenlandse financ instellingen krijgt.
Wie opt in aanvaardt en geen teruggaven vraagt, zal volledig buiten schot blijven (= het principe van bevrijdende RV).
Dat een goede huisvader puts schrijft op momenten dat hij aandelen voor een bepaalde prijs wil kopen of calls als hij aandelen tegen een bepaalde prijs wil verkopen, lijkt me ook heel normaal.
Ze mogen wel eens een beetje met hun tijd meegaan in de regering.
België loopt wel heel erg achter wat betreft o.a. opties,futures en cfd's.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Ik poneer dat niet. Een ander lid poneert dat hij zijn vrijstelling zal laten vallen om onder de radar te blijven. Waarop ik poneer dat hij zich daardoor knal in de spotlights plaatst.MeneerParmentier schreef: ↑18 oktober 2025, 20:36De fiscus (en uw regering) rekent er uiteraard op dat er Belgen zullen zijn die dit vergeten aan te geven. De fiscus zal denken: slapende honden niet wakker maken.KleineSpaarder schreef: ↑18 oktober 2025, 19:15 De fiscus moet maar kijken: wie laat vrijwillig zijn vrijstelling vallen? Die moeten we eens goed bekijken. Dat is voldoende reden om het bankgeheim op te heffen.
Zelfs een fraudeur zal zijn RV willen terugvorderen, net om alle verdenking om onder de radar te willen blijven te vermijden. Wat in de praktijk dus exact het tegenovergestelde is van wat jij poneert.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
1) Vandaag de dag al kan de fiscus inzage krijgen in al je transacties, als er vermoeden van fraude is.spaarfreakje schreef: ↑18 oktober 2025, 19:58 Bij opt in weet de fiscus niet eens dat ge transacties gedaan hebt. Er wordt GEEN individuele fiscale fiche opgemaakt door de financ instellingen.
De principes van de bevrijdende RV zijn dan van toepassing. Net zoals bij RV op dividenden.
Dat is het verschil met opt out.
Wie zijn vrijstelling laat vallen (de fuscus zal dat zien) en veel beleggingen heeft (de fiscus ziet dit nu al), maakt zich verdacht.
2) Vandaag de dag doet de fiscus al audits bij banken e.d. om te zien of ze de RV correct doorstorten. De fiscus vraagt dan: toon mij hoe je komt aan die 100 miljoen RV die je hebt doorgestort. Toon mij alle individuele afhoudingen die samen die 100 miljoen zijn. Met de meerwaardetaks zal het niet anders zijn.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 19 oktober 2025, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Ik heb in elk geval al posities met verlies verkocht en toch al een paar crashes meegemaakt met jaarverliezen ja. De meerwaarden taks is op de netto meerwaarden, dus de som van alle plussen en minnen, je zou wel gek zijn om minwaarden niet te verrekenen.Sint1 schreef: ↑18 oktober 2025, 14:00Heb je al ooit in een kalenderjaar bij een broker verlies gehad? Niet virtueel maar daadwerkelijk.vortex schreef: ↑18 oktober 2025, 12:07
En minwaarden ga je ook laten passeren?
Ik kies voor opt-out, zeker weten. Stel dat je €20.000 meerwaarden boekt en binnen dat jaar bij een andere brooker iets met €10.000 verlies verkoopt. Bij een opt-out keuze moet dan niks aangeven, iemand die voor opt-in koos heeft reeds €2000 betaalt en kan alsnog gans zijn administratie doen om ze een dik jaar later terug te krijgen.
Dat onder de radar willen blijven zou juist wel eens de aanleiding kunnen zijn voor een grondiger onderzoek. Ik heb geen reden om onder de radar te blijven, dit is voor de gewone mens trouwens toch een illusie, de overheid weet tot op de euro wat ik verdien en wat er op mijn rekeningen staat, klein kunstje om daarmee een inschatting van het rendement op kapitaal te maken. Het zal daarnaast toch maar kwestie van tijd zijn eer er een vermogenskadaster is, de miljonairstaks van de sossen is daar al een goed excuus voor.spaarfreakje schreef: ↑18 oktober 2025, 17:15 Bij opt in heb je nog de mogelijkheid de vrijstelling te laten vallen en onder de radar te blijven.
Bij opt out kan je gewoon niet onder de radar blijven, er wordt immers een fiscale fiche op jouw naam opgemaakt door de financ instellingen.
Dat zal voor sommigen belangrijk zijn om weten.
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Ik vraag het voor een verre vriend.
Kapitaal in obligaties en met dat onderpand (+ wat cash op de rekening uiteraard) defensieve (delta 5, 12 en 16) puts schrijven op xsp (s&p500) om die oneindig door te rollen.
Mag dat van onze vriend de fiscus of is mijn verre vriend al een speculant? Hij is een pak voorzichtiger dan wie gewoon de index koopt.
Kapitaal in obligaties en met dat onderpand (+ wat cash op de rekening uiteraard) defensieve (delta 5, 12 en 16) puts schrijven op xsp (s&p500) om die oneindig door te rollen.
Mag dat van onze vriend de fiscus of is mijn verre vriend al een speculant? Hij is een pak voorzichtiger dan wie gewoon de index koopt.
Een mogelijkheid die ik gaan doen is vanaf 2026 geen enkel aandeel meer verkopen ( enkel nog af en toe kopen ).Zou er dan voor de roverheid een fiche met 0,00 euro worden afgeleverd door de broker.
Ik heb een jaar of 40 geleden nog geweten dat er zelfs voor opties beurstaks werd aangerekend, maar waarschijnlijk is de roverheid daarvoor door een rechtbank teruggefloten.
Ik heb een jaar of 40 geleden nog geweten dat er zelfs voor opties beurstaks werd aangerekend, maar waarschijnlijk is de roverheid daarvoor door een rechtbank teruggefloten.
Als je een op gestoken middelvinger statement wil maken naar de overheid, mikken op €10.000,00 meerwaarde ipv €0,00
Geen enkel aandeel meer verkopen vanaf 2026 betekent niet noodzakelijk een verlies ( men wint er in ieder geval al de beurstaks van 0,35% bij de verkoop mee, en heeft ook als voordeel dat er dan niet opnieuw een beurstaks van 0,35 % voor een nieuwe aankoop worden betaald. Per saldo al een winst van 0,7 % op het totale bedrag ).
Ik vrees er echt voor.Popkwiskampioen schreef: ↑19 oktober 2025, 10:14 Ik vraag het voor een verre vriend.
Conner-Matrak heeft gezegd GEEN achterpoortjes meer.
( sluiten en opnieuw openen van een optie, is ook een belastbare meerwaarde, als men wat tegenslag heeft, dan wil de roverheid daar zelfs 33 % op ).
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Eerlijk gezegd vind ik het logisch dat men er 33% van maakt, omdat op de intresten van obligaties (termijnrek en dividenden boven de drempel) toch ook 30% moet betaald worden aan RV...
Het is een gunst die de fiscus toekent om sommige zaken minder te belasten, als het onder 'normaal beheer' van risicodragend kapitaal valt volgens hun voorwaarden.
Al de rest zijn inkomsten
Ze vergeten alleen dat het geen REELE inkomsten zijn, vanwege de geldontwaarding.
Het is een gunst die de fiscus toekent om sommige zaken minder te belasten, als het onder 'normaal beheer' van risicodragend kapitaal valt volgens hun voorwaarden.
Al de rest zijn inkomsten
Ze vergeten alleen dat het geen REELE inkomsten zijn, vanwege de geldontwaarding.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 19 oktober 2025, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als ge voor opt out kiest, denk ik dat er inderdaad een fiscale fiche van 0,00€ op uw naam uitgeschreven wordt door een Belgische financ instelling.
Misschien vinden de algoritmen van de fiscus dat 'alarmerend'
Bij opt in zit ge safe
Bij een inflatie van 3% per jaar is je vermogen van spaargeld in 2 op 24j tijd. Dus het is idd belasten en geldontwaarding.spaarfreakje schreef: ↑19 oktober 2025, 11:35 Eerlijk gezegd vind ik het logisch dat men er 33% van maakt, omdat op de intresten van obligaties (termijnrek en dividenden boven de drempel) toch ook 30% moet betaald worden aan RV...
Het is een gunst die de fiscus toekent om sommige zaken minder te belasten, als het onder 'normaal beheer' valt volgens hun voorwaarden.
Al de rest zijn inkomsten![]()
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Geen idee. Iig, als iedereen dit zal doen, dan zal men een nieuwe wet bedenken om niet de meerwaarde maar de principal te belasten.
MeneerParmentier schreef: ↑19 oktober 2025, 11:50Geen idee. Iig, als iedereen dit zal doen, dan zal men een nieuwe wet bedenken om niet de meerwaarde maar de principal te belasten.
Laat ons hopen dan dat tegen dan de banken of de mensen zelf hun vinger tegen die nieuwe maatregelen opsteken en iets anders zoeken dat " voorlopig" meerwaardetaks vrij is.