Zonnepanelen
- VincentVega
- Hero Member

Re: Zonnepanelen
Zoals je zelf wil …Qwan schreef: ↑24 oktober 2025, 16:19Het zijn inderdaad mijn eigen gegevens van oktober, als reactie op jouw insinuatie dat zonnepanelen deze maand niet of weinig zouden opbrengen. Om dat te snappen heb je mijn gegevens van juni niet nodig en moet er ook geen legende zijn.VincentVega schreef: ↑24 oktober 2025, 13:46 Ik veronderstel dat dit gegevens zijn van jouw eigen PV-installatie.
In de winter is er ook veel minder licht. Kan je misschien ook eens uitdraai van pakweg de maand juni 2025 geven?
En hoe moet ik de legende (kleurtjes) lezen?
De boodschap dat zonnepanelen een goede investering zijn en zelfs in een slechte oktobermaand zorgen voor minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen lijkt mij nu al voldoende duidelijk?
Wat heb je nu bewezen? Dat ze in oktober toch nog iets opbrengen. That’s it
De verdeling van de opbrengst over een gans jaar ziet er trouwens als volgt uit:
Gelukkig hebben we in de winter ook nog andere energiebronnen
PS: ikzelf heb al sinds 2009 (al ruim 16 jaar dus) zonnepanelen liggen. Ik weet dus goed genoeg hoeveel (of hoe weinig) ze opbrengen in de zomer of in de winter …
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Kan de kleutertuin nu eindelijk ophouden aub, we zitten hier bij 'besparingstips'.... 
Van Kris Tech Review: De Vlaamse regels voor plug-in batterijen en zonnepanelen uitgelegd!
https://m.youtube.com/watch?v=uLBS17YbDOk
https://m.youtube.com/watch?v=uLBS17YbDOk
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

Nat en grijs weer … geen leuke tijden voor de bezitters van zonnepanelen (waaronder ikzelf) 
Idem dito hier.
5.4 kWp en max vermogen vandaag 271 Watt tussen 10:45 en 11:00 deze morgen.
Totaal opgewekte energie vandaag 717 Wh.
Bedroevend weinig.
5.4 kWp en max vermogen vandaag 271 Watt tussen 10:45 en 11:00 deze morgen.
Totaal opgewekte energie vandaag 717 Wh.
Bedroevend weinig.
Voor de anderen ook niet.VincentVega schreef: ↑8 december 2025, 15:46 Nat en grijs weer … geen leuke tijden voor de bezitters van zonnepanelen (waaronder ikzelf)![]()
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
- VincentVega
- Hero Member

Troost je ... we zijn niet de enigen
Hieronder een grafiek van de elektriciteitsproductie (en import/export) van België van de afgelopen 24u.
Gelukkig hebben we veel wind en - naast wind - ook nog kernenergie en (CO2-vervuilende) gascentrales.
Zowat 1/3 van onze behoefte wordt geïmporteerd vanuit het buitenland, deels uit Frankrijk (vooral afkomstig van kernenergie) en NL (deels afkomstig van gascentrales).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wij gaan zonnepanelen bijleggen omdat we nu een tweedehands ev Volkswagen id.4 hebben (enige auto) en de huidige zonnepanelen goed renderen. Uitbreiding is 5000 WP extra op het noordoosten. Huidige installatie is 4740 WP op het zuidwesten. We leggen enkel extra zonnepanelen en gaan de omvormer sterk overdimensioneren, kan volgens de tool van Huawei doordat de piek in productie tussen de strings zo verschillend is. Zonnepanelen zelf kosten eigenlijk niet veel meer en we vermijden zo de "duurdere" omvormer. De nieuwe ligging is niet ideaal maar als ik de berekeningen maak op basis van de geschatte productie (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ een terugverdientijd van minder dan 6 jaren. Ook minder afhankelijk van het net en de grillen van de markt. We rijden slechts een 8000 - 9000 km per jaar met de auto. De auto wordt ongeveer 3 dagen in de week gebruikt, dus meestal kan ie overdag laden. Dus vanaf de lente tot de herfst zullen we zeer goedkoop kunnen rijden.