Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Jij ging akkoord met deze --KNIP--:
... die zelfs niet snapt dat zijn beleggingen 0 bijdragen aan de economie. Hij koopt gewoon aandelen van iemand anders.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 7 december 2025, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zowat elke wetgeving beknot je vrijheid hé, dat is op zich normaal. Je hebt wel de vrijheid om te kiezen wat je doet binnen de wetgeving.Barryke schreef: ↑7 december 2025, 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Ongeacht opt-in of opt-out én ongeacht MWB of niet, had je eigenlijk altijd al moeten nadenken of iets moest aangegeven worden als divers inkomen of niet.
Het "bevrijdend karakter" van de inhouding bij opt-in houdt in dat je de inkomsten niet moet aangeven in de personenbelasting.Barryke schreef: ↑7 december 2025, 10:31 Ja, dat is trouwens nog zoiets. Als je opt-in kiest, dan houden ze van een speculatieve handeling al 10% in. Dan zou je denken dat de kous daarmee af is? Of hoe moet je dat verwerken in de aangifte? Daar hebben ze niet aan gedacht? Je kan geen twee keer belast worden op dezelfde handeling.
Maar wellicht moet je er wel nog altijd voor zorgen dat je correct belastingen betaalt, dus ook je "diverse inkomsten" aangeeft.
Goede vraag inderdaad als daarop dan al 10% voorheffing is ingehouden, dan zou die inderdaad verrekend moeten worden met je aangifte diverse inkomsten.
Misschien is het dus zinvol je eventuele zaken die onder diverse inkomsten vallen te doen via een effectenrekening met opt-out .
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 december 2025, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Volledig akkoordtuinder666 schreef: ↑7 december 2025, 14:13 Er is niets mis mee om informatie te verzamelen om de regelgeving beter te begrijpen en zo tot de best mogelijke beslissing te komen.
Mijn conclusie is: ik zie geen reden om iets anders te doen dan ik tot nu toe deed.
Lees het artikel eens goed. Wat heeft dit met dividenden te maken?paul schreef: ↑7 december 2025, 13:51Omdat er blijkbaar vanaf januari 2026 VOORLOPIG geen roerende voorheffing wordt ingehouden.
https://archive.ph/gcnD3
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat zou een volmacht veranderen?tuinder666 schreef: ↑7 december 2025, 14:00azo bedankt Barry.Barryke schreef: ↑7 december 2025, 12:58
Enkel als u gehuwd bent mag je ze samentellen.
“Het principe van de vrijstelling is hetzelfde als voor spaarboekjes. Als u gehuwd bent volgens het wettelijk stelsel of gemeenschap van goederen, kunt u de vrijstellingen optellen. U hebt dan als koppel recht op maximaal 30.000 euro vrijstelling (2 x 15.000 euro voor wie de vrijstelling gedurende vijf jaar niet gebruikte), ook al wordt de meerwaarde volledig gerealiseerd via de rekening die op naam staat van een van de partners. Als u gehuwd bent met scheiding van goederen, of wettelijk samenwonend, geldt de vrijstelling per persoon en kunnen ze niet samengeteld worden.”
Bron: De Tijd
Ik denk dat hier nog veel onduidelijk over bestaat. Dus vraag ik best een volmacht op de effectenrekening van mijn partner en kan ik dus best in 2 delen beleggen.
1000 eur+ is veel geld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Stel je stopt 15% van je portefeuille in zilver en verkoopt na 3-4 maanden met 50% winst. Speculatie of niet?vortex schreef: ↑7 december 2025, 13:49Volgens mij moet er just niks, je kunt zelf kiezen. Doe jij, blijkbaar de grote speculant en bevreesd voor de 33%, dan maar opt-in en recupereer niks van meer of minwaarden, zulke belastingbetalers die met plezier meer dan nodig betalen hebben we natuurlijk het liefst van al![]()
Zoals gezegd doe ik zonder twijfel en vrees voor speculatie taks opt-out, heb er geen enkel probleem mee dat de fiscus weet waarin ik beleg, hij weet immers toch al beter dan ikzelf hoeveel er op mijn rekeningen staat. Betalen doe ik wel achteraf, geen goesting om voor te schieten en met een hoop papierwinkel terug te vorderen en al zeker niet om meer dan nodig te betalen. Maar zoals gezegd, ieder doet maar wat hem het beste lijkt.
Je koopt wat IWDA en verkoopt 2 weken later met 10k winst. Speculatie of niet?
Je koopt een putoptie omdat je denkt dat de FED beslissing de beurs zal doen dalen. Het gebeurt en je verkoopt die optie na 1 dag met een rendement van 100% op die optie. Speculatie of niet? De put kan als bescherming gediend hebben voor uw hele portefeuille.
Je koopt bitcoin bij na de crash. Bitcoin herstelt op twee weken tijd met 20% en je verkoopt dat deel terug. Speculatie of niet?
Sommige voorbeelden zijn fictief, sommige niet. Ik wil daar gewoon mijn hoofd niet elk jaar over moeten breken en controles riskeren.
Maar ik wens je veel plezier bij je jaarlijkse aangiftes!
Laatst gewijzigd door Barryke op 7 december 2025, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Het gaat er niet om dat er 10% betaald dient te worden, dat is dan maar zo. Het gaat om de onduidelijkheid die men schept door het ontbreken van precieze regels, en omschrijvingen. Zolang de willekeur en persoonlijke interpretatie van een belastingscontroleur de doorslag geeft omdat duidelijke regels er niet zijn, blijft het niet eerlijk in beginsel.KleineSpaarder schreef: ↑7 december 2025, 14:06In geen enkel beschaafd land ter wereld werden meerwaarden aan 0% belast.
Wees blij dat je al die jaren 0% hebt betaald, in de wetenschap dat het een anomalie was.
Nu is het alsof de wereld vergaat omdat er 10% gevraagd wordt. En daarnaast is er vrijstelling, en kun je minwaarden compenseren.
Wat een drama queens zijn dat hier. Bijna iedereen laat zich de kop zotmaken door een paar roeptoeters en panikeurs.
Zijn jullie beleggers of grote sukkelaars? Gebruik je verstand, en kom tot de conclusie dat je vanaf nu 9,5% jaarlijks rendement zult hebben in plaats van 10%.
Wie veel heeft, zal eerder 10% betalen. Wie eerder weinig heeft, zal 0% betalen door de vrijstelling, of 1%.
10% betalen op mijn inkomen? Ik betaal dat met veel plezier. Mensen die werken en wat verdienen, betalen 50%, sociale zekerheid en gemeentetaks inbegrepen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Alleen op meerwaarden van financ activa mag nog geen RV afgehouden worden, zolang die wet nog niet gestemd is.paul schreef: ↑7 december 2025, 13:51Omdat er blijkbaar vanaf januari 2026 VOORLOPIG geen roerende voorheffing wordt ingehouden.
Alle andere RV blijft natuurlijk wel afgehouden worden (dividenden, termijnrek enz).
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De vrijstelling is 10.000 geïndexeerd per persoon. Voor 2 personen is dat dus 20.000 geïndexeerd, ja.tuinder666 schreef: ↑7 december 2025, 12:31 even vraagje: indien we hier een effectenrekening op 2 namen (wettelijke samenwoonden) zou aanhouden mogen wij op die rekening tot 20.000 eur winst maken alvorens dus de meerwaardebelasting te moeten betalen?
Maar dat staat los van al dan niet een gemeenschappelijke effectenrekening.
Of je alles met z'n 2 bij elkaar mag gooien, hangt er ook maar van af.
Dat is niet zo als je gewoon wettelijk samenwoont. In dit geval moet je alles van die gemeenschappelijke rekening mooi verdelen over jullie 2.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 december 2025, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is goed nieuws, oef!spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 14:25Alleen op meerwaarden van financ activa mag nog geen RV afgehouden worden, zolang die wet nog niet gestemd is.paul schreef: ↑7 december 2025, 13:51
Omdat er blijkbaar vanaf januari 2026 VOORLOPIG geen roerende voorheffing wordt ingehouden.
Alle andere RV blijft natuurlijk wel afgehouden worden (dividenden, termijnrek enz).
(in tegenstelling tot enkele andere leden hier ben ik geen bolleboos op vlak van belastingsrecht)
Zich informeren kan nooit kwaad....KleineSpaarder schreef: ↑7 december 2025, 14:27Stop met te panikeren en de drama queen uit te hangen. Gebruik je gezond verstand.
om helemaal correct te zijn:EarthNvstr1 schreef: De vrijstelling is 10.000 geïndexeerd per persoon. Voor 2 personen is dat dus 20.000 geïndexeerd, ja.
voor 2 personen is dat dus 2 maal 10k geïndexeerd, 10 k voor elk; onafhankelijk.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Barryke schreef: ↑7 december 2025, 14:24 ...
volgens mij
Stel je stopt 15% van je portefeuille in zilver en verkoopt na 3-4 maanden met 50% winst. Speculatie of niet?
Geen speculatie maar kans op herkwalificatie als beroepswinst, naargelang de grootte van de winst in vgl met een minimum maandinkomen uit arbeid.
Je koopt wat IWDA en verkoopt 2 weken later met 10k winst. Speculatie of niet?
Idem en 10k op 2 weken => kans op herkwalificatie als beroepswinst (evt. na doorlichting van je andere beleggingen).
Je koopt een putoptie omdat je denkt dat de FED beslissing de beurs zal doen dalen. Het gebeurt en je verkoopt die optie na 1 dag met een rendement van 100% op die optie. Speculatie of niet? De put kan als bescherming gediend hebben voor uw hele portefeuille.
Kans op herkwalificatie als toevallig inkomen à 33%
Je koopt bitcoin bij na de crash. Bitcoin herstelt op twee weken tijd met 20% en je verkoopt dat deel terug. Speculatie of niet?
Opnieuw geen speculatie maar kans op herkwalificatie als beroepswinst naargelang het bedrag.
Sommige voorbeelden zijn fictief, sommige niet. Ik wil daar gewoon mijn hoofd niet elk jaar over moeten breken en controles riskeren.
Maar ik wens je veel plezier bij je jaarlijkse aangiftes!
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Jij informeert niet ... blijkbaar omdat je je niet informeert ...MJF schreef: ↑7 december 2025, 14:37Zich informeren kan nooit kwaad....KleineSpaarder schreef: ↑7 december 2025, 14:27
Stop met te panikeren en de drama queen uit te hangen. Gebruik je gezond verstand.
"beleggingen ontmoedigen, bemoeilijken" ... --KNIP--
Jouw beleggingen dragen 0 bij tot de economie. Je koopt gewoon de aandelen van iemand anders.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 7 december 2025, 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.