verlaging vrijstelling op spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Re: verlaging vrijstelling op spaarrente
Toch simpel, je moet alles aangeven buiten de éénmalige vrijstelling van 1020, moest jij niets meer van intresten ontvangen moet je dus 30 euro aangeven, anders 30 euro + al de nog te ontvangen intresten.WillyV schreef: ↑21 augustus 2025, 18:50op 21 augustus 25, is inderdaad beslist om de vrijstelling terug te schroeven naar toestand van 2024, dus 1020pp ipv 1050pp.WillyV schreef: ↑29 mei 2025, 12:26 Klopt het dat de vijstelling op spaarrente voor 2025 van 1050/pers verlaagd wordt naar niveua 2024 dus naar 1020pp?
En dat dit bevroren zal worden tot inkomen 2029?
https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 08426.html
bij a gans onderaan te lezen.
echt benieuwd hoe men dat gaat oplossen, ik heb op 1 juli als belasting betaald op het deel boven 1050 pp
Echt moeilijk hé, onoplosbaar ...
Make Spaargids " Great Again ! "
M of Mevr Vortex
Je misgunt blijkbaar de kleine spaarder die wel wat spaargeld heeft voor zijn oude dag en niet durft te beleggen in aandelen en fondsen, maar zijn centjes veilig op een spaarrekening plaatst en hierbij zelfs verlies doet als men de inflatie in rekening neemt, dat hij toch probeert de lage rente ten minste netto te ontvangen en geen roerende voorheffing wenst te betalen. Ik denk niet dat u deze mensen als fraudeurs kan bestempelen. U leest toch ook de kranten. Dan weet je wat er allemaal op grote schaal gefraudeerd wordt. In vergelijking is dit peanuts.
Dat zal helpen 15% van 30 = 4,5 euro. Daar moeten ze echt ambtenaren voor aannemen om het te controleren.voorheenCP1234 schreef: ↑21 augustus 2025, 19:41Toch simpel, je moet alles aangeven buiten de éénmalige vrijstelling van 1020, moest jij niets meer van intresten ontvangen moet je dus 30 euro aangeven, anders 30 euro + al de nog te ontvangen intresten.
Echt moeilijk hé, onoplosbaar ...![]()
![]()
De ene fraude geeft geen vrijgeleide tot een andere fraude. Dus ja, ik vind dat elke vorm van fraude moet aangepakt worden. Nog beter is het voorkomen van fraude mogelijkheden, in deze dus een bronheffing met latere recuperatie van de vrijstelling, een vrijstelling die overigens ook maar een peanut is.vdsteen schreef: ↑23 november 2025, 20:44M of Mevr Vortex
Je misgunt blijkbaar de kleine spaarder die wel wat spaargeld heeft voor zijn oude dag en niet durft te beleggen in aandelen en fondsen, maar zijn centjes veilig op een spaarrekening plaatst en hierbij zelfs verlies doet als men de inflatie in rekening neemt, dat hij toch probeert de lage rente ten minste netto te ontvangen en geen roerende voorheffing wenst te betalen. Ik denk niet dat u deze mensen als fraudeurs kan bestempelen. U leest toch ook de kranten. Dan weet je wat er allemaal op grote schaal gefraudeerd wordt. In vergelijking is dit peanuts.
Het opvolgen van de Belgische fiscale wetgeving is een job op zich en de kleine belegger is de dupe.
Dus voor 2025 is/was er een vrijstelling van 1020 euro aan interesten. Alles hierboven dien je aan te geven in je belastingen aanslagjaar 2026 (inkomsten 2024).
Je moet zelf de interesten van al je gereglementeerde spaarrekeningen optellen en alles boven de 1020 moet je dus ingeven in je belastingen. Hoe je dit exact moet ingeven lijkt ook niet heel duidelijk volgens enkele posters hier op het forum.
Maar ik heb begrepen, uit enkele andere post van dit forum, dat de Belastingen je interesten die je ontvangen hebt op 01 JAN 2025 meetellen voor je inkomsten 2024?
Dat zou een meevaller zijn.
Als je een vermoeden hebt over de 1020 euro te gaan, kan je ook uitwijken naar andere producten zoals termijn rekeningen of niet-gereglementeerde rekeningen? Maar die laatste zijn niet meer beschikbaar in Belgie heb ik het idee?
Correct?
Dus voor 2025 is/was er een vrijstelling van 1020 euro aan interesten. Alles hierboven dien je aan te geven in je belastingen aanslagjaar 2026 (inkomsten 2024).
Je moet zelf de interesten van al je gereglementeerde spaarrekeningen optellen en alles boven de 1020 moet je dus ingeven in je belastingen. Hoe je dit exact moet ingeven lijkt ook niet heel duidelijk volgens enkele posters hier op het forum.
Maar ik heb begrepen, uit enkele andere post van dit forum, dat de Belastingen je interesten die je ontvangen hebt op 01 JAN 2025 meetellen voor je inkomsten 2024?
Als je een vermoeden hebt over de 1020 euro te gaan, kan je ook uitwijken naar andere producten zoals termijn rekeningen of niet-gereglementeerde rekeningen? Maar die laatste zijn niet meer beschikbaar in Belgie heb ik het idee?
Correct?
Niet gereglementeerd betekent 30% rv op alle interestenDeDenker schreef: ↑26 december 2025, 00:04 Het opvolgen van de Belgische fiscale wetgeving is een job op zich en de kleine belegger is de dupe.
Correct?
- U bedoelt ' (inkomsten 2025) ' Geen 2 keer belastingen op inkomsten van 2024 hèDeDenker schreef: ↑26 december 2025, 00:04 Het opvolgen van de Belgische fiscale wetgeving is een job op zich en de kleine belegger is de dupe.
...
- Alles boven 1020 euro waarop nog geen belasting van 15% werd ingehouden, moet je aangeven.
Stel dat je spaargeld hebt bij 2 banken en bij 1 bank heb je meer dan 1020, dan heeft die bank voor de rest boven de 1020 reeds 15% belastingen ingehouden. Ook hier geen 2 keer hè.
- Je wordt belast op de intresten die je in 2025 'verworven' hebt. De intresten die je in januari krijgt zijn verworven/verdiend in 2025
- Jawel. Er bestaan nog niet-gereglementeerde spaarrekeningen. NIBC flex-rekening bijvoorbeeld.
als antwoord op mijn starttopic.
ondertussen van mijn "spaarbank" bericht gekregen dat zij de RV gaan herberekenen.
zodra ik het maximale vrijstellingsbedrag heb bereikt gaat men vanaf die datum (1.4-1.7 of 1.10) de extra rv afhouden.
omdat dit voor 2 personen is zal men, in mijn situatie, op datum van 1 juli een rv van 9 euro van mijn spaargelden afhouden.
deze afhouding wordt verrekend met de intresten van 31.12.
vraag dus opgelost en topic mag dicht.
ondertussen van mijn "spaarbank" bericht gekregen dat zij de RV gaan herberekenen.
zodra ik het maximale vrijstellingsbedrag heb bereikt gaat men vanaf die datum (1.4-1.7 of 1.10) de extra rv afhouden.
omdat dit voor 2 personen is zal men, in mijn situatie, op datum van 1 juli een rv van 9 euro van mijn spaargelden afhouden.
deze afhouding wordt verrekend met de intresten van 31.12.
vraag dus opgelost en topic mag dicht.
Bedankt.iejoor schreef: ↑26 december 2025, 08:34
- U bedoelt ' (inkomsten 2025) ' Geen 2 keer belastingen op inkomsten van 2024 hè![]()
- Alles boven 1020 euro waarop nog geen belasting van 15% werd ingehouden, moet je aangeven.
Stel dat je spaargeld hebt bij 2 banken en bij 1 bank heb je meer dan 1020, dan heeft die bank voor de rest boven de 1020 reeds 15% belastingen ingehouden. Ook hier geen 2 keer hè.
- Je wordt belast op de intresten die je in 2025 'verworven' hebt. De intresten die je in januari krijgt zijn verworven/verdiend in 2025
- Jawel. Er bestaan nog niet-gereglementeerde spaarrekeningen. NIBC flex-rekening bijvoorbeeld.
Wat betreft die verworven op 1 januari: Hebben jullie een rechtstreekse link waarin dit officieel bevestigd is? Ik denk dat slechts enkelingen dit weten.
Ik ga even op zoek, maar als iemand het heeft...
Hier staat het alvast niet tussen: https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... eleggingen
""
De interest die je ontvangt op 1 januari 2026 valt normaal niet onder de inkomsten van 2025, maar onder de inkomsten van 2026.
In België (en veel andere landen) geldt meestal het kasstelsel voor inkomsten uit spaargeld: inkomsten worden belast in het jaar waarin ze effectief ontvangen worden, tenzij het specifiek om een uitzonderlijk regime gaat zoals de roerende voorheffing op bepaalde spaarrekeningen.
Kortom:
Interest ontvangen op 1 januari 2026 → inkomsten 2026.
Interest ontvangen in 2025 → inkomsten 2025.
""
Maar er is heel weinig concrete informatie te vinden over de uitbetalingsdatum van de intresten en de impact op de aangifte.
De interest die je ontvangt op 1 januari 2026 valt normaal niet onder de inkomsten van 2025, maar onder de inkomsten van 2026.
In België (en veel andere landen) geldt meestal het kasstelsel voor inkomsten uit spaargeld: inkomsten worden belast in het jaar waarin ze effectief ontvangen worden, tenzij het specifiek om een uitzonderlijk regime gaat zoals de roerende voorheffing op bepaalde spaarrekeningen.
Kortom:
""
Maar er is heel weinig concrete informatie te vinden over de uitbetalingsdatum van de intresten en de impact op de aangifte.
Bedankt daarvoor.
Wat is de bron van die tekst?
Wat is de bron van die tekst?
-
Gwendoline1
- Sr. Member

- Contacteer:
Dat is niet juist.chesini schreef: ↑Gisteren 13:15 ""
Kortom:
""
Interesten voor 2025, die gestort worden op 1 januari 2026 horen bij de inkomsten van 2025.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zie:
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510695
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510994
De intrest die uitbetaald wordt met valutadatum 1 januari, werd verworven ten laatste 31 december einde dag het jaar ervoor.
En het is inderdaad de datum dat de intrest verworven werd dat telt voor het bepalen van het inkomstenjaar.