Rijden met EV vs ICE
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De jaarlijkse zilvermijning kan maar een dekking aan voor 20% van het wagenpark als EV. Misschien even doordenken, misschien klopt het wel wat vortex zegt en dan zijn we meteen van de files vanaf. In het andere geval ...
- VincentVega
- VIP member

Het gaat misschien te snel …
Niet echt goed voor het milieu al die edelmetalen die nodig zijn voor de productie van batterijen voor een EV. Maar wel goed voor mijn beleggingsportefeuille (ETC’s in o.a. zilver)
Niet echt goed voor het milieu al die edelmetalen die nodig zijn voor de productie van batterijen voor een EV. Maar wel goed voor mijn beleggingsportefeuille (ETC’s in o.a. zilver)
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Jij doet precies of een rit met een EV zit er sowieso op na 400 km... Voor die vakantierit zit je sowieso in een andere flow. Wie gejaagd op vakantie vertrekt of terugkomt, is zeer slecht bezig in mijn ogen. Je kan perfect duizenden km's van huis doen met een EV, maar na 400 km moet je inderdaad bijladen (zie ook hieronder ivm de pauzes). Enfin ik ga hier niemand proberen overtuigen, ieder doet waar hij zich goed bij voelt. Maar het spreekwoord "onbekend is onbemind" pas zo goed bij het EV verhaal.VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Ik wou vooral op je verkeerde voorstelling wijzen waarbij jij zei dat 99% geen rijbereik van 400 km nodig hebben. De meeste mensen hebben MEESTAL geen rijbereik van 400 km nodig … maar de meesten doen af en toe wel eens een verplaatsing van meer dan 400 km.
Kan ik je wel aanraden om toch te doen. Ik besef dat nu nog des te harder.VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37Ook ik neem af en toe een plaspauze … maar die duurt meestal geen 30 minuten![]()
Deze snap ik niet, lijkt mij eerder een non-argument omdat je niets inhoudelijk kan inbrengen. Zeker omdat ik net WEL realistische voorbeelden vertel die ik zelf van mensen hoor...VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 En jij bent graag idealist … daarin verschillen we dan van elkaar.
Tja, Belgen zijn zo conservatief he... Zonder kennis volgen ze gemakkelijkheidshalve de "experten" en betalen nog met de glimlach zeker...VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Ik weet ook dat de meesten niet hun eigen onderhoud doen maar dat moeten ze dan zelf maar weten. De prijzen die je vernoemt lijken mij trouwens aan de (zeer) hoge kant. Wie betaalt 500 euro om wat olie te verversen?
Bij de niet-traditionele merken is dat zeker niet op die manier.VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Ook bij EV’s wordt vaak een jaarlijks nazicht voorgesteld door de garagisten (al is dat eigenlijk niet nodig). Klantenbinding laten we maar zeggen …
De meeste 2dehandswagens en zeker de EV's zijn bedrijfswagens. Je gaat mij nu toch niet vertellen dat de meeste particulieren die een wagen kopen deze na 2 jaar al wegdoet?? Dat geloof je toch zelf niet...VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Jij zegt dat maar klopt dat wel?![]()
Waarom zijn er dan zoveel jonge EV’s op de tweedehandsmarkt beschikbaar?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Goed zo. Gelukkig kunnen we in de meeste gevallen doen waar we ons het beste bij voelen.
En ik ben helemaal niet onbekend met EV's. Ik rij er dagelijks mee op het werk en zowel mijn zoon als schoonzoon hebben een EV als salariswagen. Een Volvo en een BMW. Ik lust ze gewoon niet. Zielloze kermisauto's zijn dat.
Dat is goed om rond de kerktoren te rijden. Als je verder wil rijden is het een heel gedoe met plannen waar je gaat tanken, hopen dat er plaats is aan een paal, hopen dat de paal werkt, etc, etc.
We gaan binnenkort skiën. Wij met onze ICE wagen en zij met hun EV. Een ritje van 1000 km. Ik ben eens benieuwd hoe lang het zal duren voor ze er zullen geraken. 1000 autosnelweg kilometers aan lage temperaturen.
- VincentVega
- VIP member

Je spreekwoord slaat zeker niet op mij. Moest je het nog niet weten: ik heb zelf ook een EV. Eentje die zowat uitsluitend door mijn partner wordt gebruikt, voor korte ritten. Op vakantie nemen we steeds mijn ICE.Vaganzza schreef: ↑30 december 2025, 21:53Jij doet precies of een rit met een EV zit er sowieso op na 400 km... Voor die vakantierit zit je sowieso in een andere flow. Wie gejaagd op vakantie vertrekt of terugkomt, is zeer slecht bezig in mijn ogen. Je kan perfect duizenden km's van huis doen met een EV, maar na 400 km moet je inderdaad bijladen (zie ook hieronder ivm de pauzes). Enfin ik ga hier niemand proberen overtuigen, ieder doet waar hij zich goed bij voelt. Maar het spreekwoord "onbekend is onbemind" pas zo goed bij het EV verhaal.VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Ik wou vooral op je verkeerde voorstelling wijzen waarbij jij zei dat 99% geen rijbereik van 400 km nodig hebben. De meeste mensen hebben MEESTAL geen rijbereik van 400 km nodig … maar de meesten doen af en toe wel eens een verplaatsing van meer dan 400 km.![]()
Maar dat doet er niet toe … ik wou enkel meegeven dat het niet klopt als jij zegt dat 99% geen rijbereik van 400 km nodig hebben. De meeste mensen hebben - weliswaar occasioneel (zoals op vakantie) - wel een rijbereik van meer dan 400 km nodig.
Mijn vakantiereizen zijn meestal meer dan 400 km ver, sommigen zelf meer dan1200 km. Ik denk er niet aan om dat met onze EV te doen.
Goed voor jou .. maar ik denk daar anders over, zeker gezien de afstanden die ik afleg op reis.Vaganzza schreef: ↑30 december 2025, 21:53Kan ik je wel aanraden om toch te doen. Ik besef dat nu nog des te harder.VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37Ook ik neem af en toe een plaspauze … maar die duurt meestal geen 30 minuten![]()
Ik snap jouw nogal krekelige reactie (“non-argument omdat je inhoudelijk niets in te brengen hebt”) niet.Vaganzza schreef: ↑30 december 2025, 21:53Deze snap ik niet, lijkt mij eerder een non-argument omdat je niets inhoudelijk kan inbrengen. Zeker omdat ik net WEL realistische voorbeelden vertel die ik zelf van mensen hoor...VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 En jij bent graag idealist … daarin verschillen we dan van elkaar.
Ik baseer me op jouw berichten in dit topic en andere topics (zoals zonnepanelen) om te besluiten dat jij een idealist bent. Ik wist ook niet dat jij dat als een scheldwoord beschouwt.
Mijn mening over EV’s en ICE is dan weer gebaseerd op mijn eigen ervaringen en van mensen in mijn leefomgeving. Dat is minstens even veel waard als jouw “realistische voorbeelden die je van mensen hoor”.
Ik geloof vooral wat ik zie. Ik heb even op AutoScout24 een zoekopdracht ingegeven en er blijken zomaar even 9.429 EV’s of hybrides te koop te staan die 2 jaar oud of jonger zijn.Vaganzza schreef: ↑30 december 2025, 21:53De meeste 2dehandswagens en zeker de EV's zijn bedrijfswagens. Je gaat mij nu toch niet vertellen dat de meeste particulieren die een wagen kopen deze na 2 jaar al wegdoet?? Dat geloof je toch zelf niet...VincentVega schreef: ↑29 december 2025, 13:37 Jij zegt dat maar klopt dat wel?![]()
Waarom zijn er dan zoveel jonge EV’s op de tweedehandsmarkt beschikbaar?
Waarom staan ze al te koop? Geen flauw idee … maar ze staan wel al te koop na minder dan 2 jaar (bedrijfswagens worden meestal op 4 jaar geleased).
Particulieren zullen normaliter niet zo snel hun wagen wegdoen als wanneer het een leasebedrijfswagen is maar of ze allemaal hun EV “gaan oprijden” om zo de afschrijvingstermijn maximaal te rekken, dat betwijfel ik. Sommigen doen dat vermoedelijk wel. Al ken ik ook wel mensen in mijn leefomgeving die om de 5 jaar een andere wagen kopen. Of om de 100.000 km. Financieel gezien is dat vermoedelijk niet de beste beslissing maar voor sommige mensen spelen andere factoren mee dan “de afschrijvingstermijn maximaliseren”.
Maar eigenlijk doet ook dit er niet toe … mijn punt was dat er vele jonge EV’s aan heel sterk gereduceerde prijzen te koop staan op de tweedehandsmarkt.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 30 december 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- VIP member

Ik moet er niet aan denken om met de EV van mijn partner naar Portugal of Spanje te rijden. Voorlopig doen we dat met mijn ICE. Als ik in de toekomst met een EV gemakkelijk 700-800 km (ook in de winterTrivium schreef: ↑30 december 2025, 22:07Goed zo. Gelukkig kunnen we in de meeste gevallen doen waar we ons het beste bij voelen.
En ik ben helemaal niet onbekend met EV's. Ik rij er dagelijks mee op het werk en zowel mijn zoon als schoonzoon hebben een EV als salariswagen. Een Volvo en een BMW. Ik lust ze gewoon niet. Zielloze kermisauto's zijn dat.
Dat is goed om rond de kerktoren te rijden. Als je verder wil rijden is het een heel gedoe met plannen waar je gaat tanken, hopen dat er plaats is aan een paal, hopen dat de paal werkt, etc, etc.
We gaan binnenkort skiën. Wij met onze ICE wagen en zij met hun EV. Een ritje van 1000 km. Ik ben eens benieuwd hoe lang het zal duren voor ze er zullen geraken. 1000 autosnelweg kilometers aan lage temperaturen.
Zoals al door andere mensen in dit topic ook aangehaald: de klassieke merken lopen hopeloos achter (nog altijd). De voorbeelden die hier gegeven worden met EV's en op vakantie gaan... Tja... Het zijn allemaal van de klassieke merken. Ik ken er ook die bv met een Audi elke 250km in de zomer naar de laadpaal moeten... Nee dat bereik is te weinig, terwijl er keus zat is voor EV's met min. 400 km in de winter (= 450 à 500 in de zomer). Da's al een heel ander verhaal.
Maar wil je dat liever met een ICE doen: vooral doen. Persoonlijke gemoedsrust is ook veel waard
Maar wil je dat liever met een ICE doen: vooral doen. Persoonlijke gemoedsrust is ook veel waard
vaganzza[at]spaargids[punt]be
- VincentVega
- VIP member

Inderdaad, iedereen moet voor zich de keuze maken. Op basis van wat hij/zij belangrijk vindt.
Je hebt nu eenmaal bij technologische evoluties niet enkel “early adaptors” maar ook de grote massa …
Je hebt nu eenmaal bij technologische evoluties niet enkel “early adaptors” maar ook de grote massa …
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het valt me heel erg op dat niet-EV-rijders altijd een probleem maken van autonomie, terwijl EV-rijders beseffen dat laadsnelheid veel belangrijker is. De meeste Tesla superchargers leveren intussen 250 kW, wat wil zeggen dat je op minder dan een kwartier (12 minuten in theorie) zo'n 250 km bijlaadt. 10 jaar geleden was dat nog maximum 100 kW en in de USA worden intussen al 500 kW superchargers geplaatst. Binnen 10 jaar kan je op 5 minuutjes 250 km bijladen.
Met een nieuwe EV zou ik 's morgens vroeg op reis vertrekken met een volle batterij, pakweg 400 km. Na 350 km stoppen om bij te laden, de benen efkes strekken, me haasten om naast een espressootje kopen ook nog naar het toilet te kunnen gaan, want 12 minuten later ben ik klaar om nog eens 250 km te rijden. Na 600 km tijd voor de lunch, die ik halfweg moet onderbreken om mijn auto uit te pluggen. In de namiddag nog eens een stop en tegen 's avonds ben ik 1250 km verder, in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië. Totale laadtijd minder dan een uur, aan ieder voor zichzelf om in te schatten hoeveel tijdverlies dat dan is.
Mijn auto is intussen 9 jaar oud, 4 jaar afgeschreven, 230.000 km, batterijdegradatie nauwelijks merkbaar (nog 90 tot 95% van de oorspronkelijke autonomie), mijn eerste setje remblokjes nog niet versleten en gratis superchargen
Banden kosten me meest, gevolgd door kinderziekten en designfouten van Tesla (deurhendels vervangen, touchscreen, zekering van de batterij, ...) Het is een heel goede investering geweest, pakken beter dan de A6 Quattro die ik ervoor had, en ik zie nog altijd geen overtuigende reden om over te stappen op een nieuwe.
Met een nieuwe EV zou ik 's morgens vroeg op reis vertrekken met een volle batterij, pakweg 400 km. Na 350 km stoppen om bij te laden, de benen efkes strekken, me haasten om naast een espressootje kopen ook nog naar het toilet te kunnen gaan, want 12 minuten later ben ik klaar om nog eens 250 km te rijden. Na 600 km tijd voor de lunch, die ik halfweg moet onderbreken om mijn auto uit te pluggen. In de namiddag nog eens een stop en tegen 's avonds ben ik 1250 km verder, in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië. Totale laadtijd minder dan een uur, aan ieder voor zichzelf om in te schatten hoeveel tijdverlies dat dan is.
Mijn auto is intussen 9 jaar oud, 4 jaar afgeschreven, 230.000 km, batterijdegradatie nauwelijks merkbaar (nog 90 tot 95% van de oorspronkelijke autonomie), mijn eerste setje remblokjes nog niet versleten en gratis superchargen
Banden kosten me meest, gevolgd door kinderziekten en designfouten van Tesla (deurhendels vervangen, touchscreen, zekering van de batterij, ...) Het is een heel goede investering geweest, pakken beter dan de A6 Quattro die ik ervoor had, en ik zie nog altijd geen overtuigende reden om over te stappen op een nieuwe.
- VincentVega
- VIP member

Goed voor jou maar niet iedereen rijdt met een Tesla en niet iedereen gebruikt het Tesla Supercharger netwerk.
Enkele kritische opmerkingen:
* om de 250 km laad je dus opnieuw op, dat betekent minstens 4 tot 5 laadbeurten om 1250 km af te leggen (by the way, met dat aantal km’s zit je nog maar net aan de grens van Spanje met Frankrijk).
* het Tesla Supercharger netwerk is vrij beperkt, zeker in de zomermaanden kan dat problemen kosten. Tesla lost dat op door bovenop de laadkosten ook nog eens “congestiekosten” (of een “idle fee”) aan te rekenen als je te lang de charger gebruikt.
* het Tesla Supercharger netwerk is ook duur, zeker voor wie niet met een Tesla wil bijladen. Naar Spanje rijden wordt een dure aangelegenheid voor niet-Tesla rijders die opladen via het Tesla Supercharger netwerk.
Wat kost 1 kWh bij Tesla Supercharger?
Bij een Tesla Supercharger betaal je als niet-Tesla rijder tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Dit komt omdat Tesla piek en dal tarieven rekent. Rijd je wel in een Tesla dan liggen de tarieven iets lager, zeker als je ook het abonnement afsluit van € 12,99 per maand. De exacte laadtarieven per kWh verschillen per locatie en vind je in de Laadkompas app.
Laat je je auto aan een Tesla Supercharger staan terwijl deze al volledig is opgeladen? Dan betaal je een blokkeertarief (‘idle fee’) voor elke extra minuut dat je auto aan de laadpaal staat. Dit tarief is € 0,50 per minuut en geldt wanneer het laadstation voor minimaal 50% bezet is. Als het laadstation 100% bezet is, stijgt het tarief naar € 1,-. Haal je je auto binnen vijf minuten weg, dan wordt de idle fee kwijtgescholden.
* Tesla geeft zelf toch iets langere duurtijden op dan jouw laadtijden.
Het opladen bij een Supercharger duurt meestal tussen de 20 en 40 minuten, afhankelijk het type Supercharger en hoe vol de accu is bij aankomst. De nieuwste V3 Superchargers kunnen een laadsnelheid van 250 kW halen, wat de laadtijd flink verkort.
Mij heeft jouw getuigenis niet overgehaald om met een EV een lange reis naar bv. Spanje af te leggen, integendeel zelf (PS: wat is de verste reis die je ooit al gemaakt hebt met jouw Tesla? ). Ik zelfs zelf een groot aantal hindernissen waar ik nog geen rekening met hield (vooral voor de niet-Tesla rijder). Maar zoals je ook zegt, over 10 jaar ziet het er misschien anders uit en denk ik er waarschijnlijk totaal anders over …
Enkele kritische opmerkingen:
* om de 250 km laad je dus opnieuw op, dat betekent minstens 4 tot 5 laadbeurten om 1250 km af te leggen (by the way, met dat aantal km’s zit je nog maar net aan de grens van Spanje met Frankrijk).
* het Tesla Supercharger netwerk is vrij beperkt, zeker in de zomermaanden kan dat problemen kosten. Tesla lost dat op door bovenop de laadkosten ook nog eens “congestiekosten” (of een “idle fee”) aan te rekenen als je te lang de charger gebruikt.
* het Tesla Supercharger netwerk is ook duur, zeker voor wie niet met een Tesla wil bijladen. Naar Spanje rijden wordt een dure aangelegenheid voor niet-Tesla rijders die opladen via het Tesla Supercharger netwerk.
Wat kost 1 kWh bij Tesla Supercharger?
Bij een Tesla Supercharger betaal je als niet-Tesla rijder tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Dit komt omdat Tesla piek en dal tarieven rekent. Rijd je wel in een Tesla dan liggen de tarieven iets lager, zeker als je ook het abonnement afsluit van € 12,99 per maand. De exacte laadtarieven per kWh verschillen per locatie en vind je in de Laadkompas app.
Laat je je auto aan een Tesla Supercharger staan terwijl deze al volledig is opgeladen? Dan betaal je een blokkeertarief (‘idle fee’) voor elke extra minuut dat je auto aan de laadpaal staat. Dit tarief is € 0,50 per minuut en geldt wanneer het laadstation voor minimaal 50% bezet is. Als het laadstation 100% bezet is, stijgt het tarief naar € 1,-. Haal je je auto binnen vijf minuten weg, dan wordt de idle fee kwijtgescholden.
* Tesla geeft zelf toch iets langere duurtijden op dan jouw laadtijden.
Het opladen bij een Supercharger duurt meestal tussen de 20 en 40 minuten, afhankelijk het type Supercharger en hoe vol de accu is bij aankomst. De nieuwste V3 Superchargers kunnen een laadsnelheid van 250 kW halen, wat de laadtijd flink verkort.
Mij heeft jouw getuigenis niet overgehaald om met een EV een lange reis naar bv. Spanje af te leggen, integendeel zelf (PS: wat is de verste reis die je ooit al gemaakt hebt met jouw Tesla? ). Ik zelfs zelf een groot aantal hindernissen waar ik nog geen rekening met hield (vooral voor de niet-Tesla rijder). Maar zoals je ook zegt, over 10 jaar ziet het er misschien anders uit en denk ik er waarschijnlijk totaal anders over …
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb er mijn voordeel mee gedaan. Jonge tweedehands EV gekocht met 50k km op. Batterij 90%. Nog niet beklaagd. Ik denk dat veruit de meeste Belgen vandaag perfect met een EV kunnen.VincentVega schreef: ↑30 december 2025, 22:46Je spreekwoord slaat zeker niet op mij. Moest je het nog niet weten: ik heb zelf ook een EV. Eentje die zowat uitsluitend door mijn partner wordt gebruikt, voor korte ritten. Op vakantie nemen we steeds mijn ICE.Vaganzza schreef: ↑30 december 2025, 21:53
Jij doet precies of een rit met een EV zit er sowieso op na 400 km... Voor die vakantierit zit je sowieso in een andere flow. Wie gejaagd op vakantie vertrekt of terugkomt, is zeer slecht bezig in mijn ogen. Je kan perfect duizenden km's van huis doen met een EV, maar na 400 km moet je inderdaad bijladen (zie ook hieronder ivm de pauzes). Enfin ik ga hier niemand proberen overtuigen, ieder doet waar hij zich goed bij voelt. Maar het spreekwoord "onbekend is onbemind" pas zo goed bij het EV verhaal.![]()
Maar dat doet er niet toe … ik wou enkel meegeven dat het niet klopt als jij zegt dat 99% geen rijbereik van 400 km nodig hebben. De meeste mensen hebben - weliswaar occasioneel (zoals op vakantie) - wel een rijbereik van meer dan 400 km nodig.
Mijn vakantiereizen zijn meestal meer dan 400 km ver, sommigen zelf meer dan1200 km. Ik denk er niet aan om dat met onze EV te doen.
Goed voor jou .. maar ik denk daar anders over, zeker gezien de afstanden die ik afleg op reis.
Ik snap jouw nogal krekelige reactie (“non-argument omdat je inhoudelijk niets in te brengen hebt”) niet.![]()
Ik baseer me op jouw berichten in dit topic en andere topics (zoals zonnepanelen) om te besluiten dat jij een idealist bent. Ik wist ook niet dat jij dat als een scheldwoord beschouwt.![]()
Mijn mening over EV’s en ICE is dan weer gebaseerd op mijn eigen ervaringen en van mensen in mijn leefomgeving. Dat is minstens even veel waard als jouw “realistische voorbeelden die je van mensen hoor”.
Ik geloof vooral wat ik zie. Ik heb even op AutoScout24 een zoekopdracht ingegeven en er blijken zomaar even 9.429 EV’s of hybrides te koop te staan die 2 jaar oud of jonger zijn.
Waarom staan ze al te koop? Geen flauw idee … maar ze staan wel al te koop na minder dan 2 jaar (bedrijfswagens worden meestal op 4 jaar geleased).
Particulieren zullen normaliter niet zo snel hun wagen wegdoen als wanneer het een leasebedrijfswagen is maar of ze allemaal hun EV “gaan oprijden” om zo de afschrijvingstermijn maximaal te rekken, dat betwijfel ik. Sommigen doen dat vermoedelijk wel. Al ken ik ook wel mensen in mijn leefomgeving die om de 5 jaar een andere wagen kopen. Of om de 100.000 km. Financieel gezien is dat vermoedelijk niet de beste beslissing maar voor sommige mensen spelen andere factoren mee dan “de afschrijvingstermijn maximaliseren”.
Maar eigenlijk doet ook dit er niet toe … mijn punt was dat er vele jonge EV’s aan heel sterk gereduceerde prijzen te koop staan op de tweedehandsmarkt.
Voor het werk ook EV met 400km range aan 100% (330 ofzo als ik me houd aan de 80%) bij redelijk goed weer. 3000km per maand. Nooit in de problemen gekomen. Aankomen op het werk = inpluggen. Simpel eigenlijk.
- VincentVega
- VIP member

Goed voor jou!Popkwiskampioen schreef: ↑31 december 2025, 09:21 Ik heb er mijn voordeel mee gedaan. Jonge tweedehands EV gekocht met 50k km op. Batterij 90%. Nog niet beklaagd. Ik denk dat veruit de meeste Belgen vandaag perfect met een EV kunnen.
Voor het werk ook EV met 400km range aan 100% (330 ofzo als ik me houd aan de 80%) bij redelijk goed weer. 3000km per maand. Nooit in de problemen gekomen. Aankomen op het werk = inpluggen. Simpel eigenlijk.
Ik kom ook nooit in de problemen met mijn ICE, niet om naar mijn werk te rijden en ook niet om op vakantie te gaan. En mijn vrouw is tevreden met haar EV (al is ze blij dat we op vakantie gaan met mijn wagen en niet met de hare
De meeste Belgen zouden theoretisch met een EV kunnen rijden, dat klopt.
Maar kunnen en willen is nog iets anders ... bekijk de Innovation Adaption Curve nog maar eens.
Misschien maar best ook dat er nog een groot aantal ICE rondrijden want momenteel is het elektriciteitsnet er ook nog niet op voorzien als alle Belgen met een EV zouden rijden en hun EV's willen opladen. Zeker niet als we ook nog eens met zijn alle via WP zouden verwarmen.
Is het geen kwestie van tijd dat je ook met een EV zal moeten rijden door je WG ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Is laadsnelheid niet gewoon 1 specifiek aspect van wat meer algemeen onder autonomie verstaan wordt ?
In de zomer was ik nog best tevreden met mijn EV, maar in deze koudere periode vind ik het zonder uitzonderlijke afstanden al een heel stuk minder aangenaam als je op de plek waar je moet zijn geen laadmogelijkheid hebt. Ik spreek dan wel over een hedendaags "gewone" EV en situatie, niet over "super" en uitzonderlijke dingen.
Ik neem ook wel aan dat de technologie verder zal evolueren uiteraard, maar dat is geen oplossing voor vandaag natuurlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.