Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Een mooi jaareinde!

Ik wens iedereen een zonnig 2026!

Ik wens iedereen een zonnig 2026!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- VIP member

Dat ziet er hoopvol uit ... maar toch enkel opmerkingen:
* In de EU is fossiel gestegen (mogelijk door sluiting van kerncentrales tvv gascentrales in een aantal "Groene" EU-landen
* Eveneens in de EU zijn hydro en wind in 2025 gedaald (wat ook de reden moge zijn).
* Het gaat om veranderingen tegenover vorig jaar.
De totale elektriciteitsproductie per energiebron ziet er helaas nog steeds niet zo goed uit met fossiele bronnen (steenkool en aardgas) op plaatsen 1 en 2.
Hieronder de jaarproductie voor 2001 tem 2024:
Omdat 2025 nog lopende is, hieronder ook de maandproductie voor 2024 en 2025YTD:
Er is dus nog een lange weg te gaan om fossiele brandstoffen sterk te reduceren ... maar de tendens is groen (en had nog groener kunnen zijn indien de groene jongens fossiel zouden bekampen ipv kernenergie).
Prettige feestdagen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Kernenergie is een onnodige dure tussenstap (zoals hybride auto's). We kunnen beter voor goedkoop gaan, RENEWABLES, dat is al duur genoeg. Ik wacht nog steeds op een beslissing over nieuwe kerncentrales in Belgie, durven ze? De popcorn staat hier klaar, make my day! Ik lach me nu al een breuk...

Dit jaar hier nog een tweede batterij en minstens 4 nieuwe zonnepanelen. Laat ze maar knoeien in Brussel.

Dit jaar hier nog een tweede batterij en minstens 4 nieuwe zonnepanelen. Laat ze maar knoeien in Brussel.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

De PV bal is aan het rollen gegaan in Afrika.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
De Chinezen doen er goeie zaken. Voorlopig is die bal nog maar een knikker die achter de bal van het stijgend energie verbruik op dat continent rolt. Zonnepanelen hebben daar op dit moment zeker hun aantrek wegens het ontbreken van een degelijk elektriciteitsnetwerk in veel regio's. De regio's met de sterkste welvaartstoename hebben de betere stroomnetten die doorgaans met steenkool of andere fossiel gevoed worden, de industrialisering die her en der op gang komt gaat vooral op basis van fossiel zijn. Zolang deze trend niet fors daalt, blijft het allemaal gerommel in de marge. Komende decennia komen daar dan nog eens de massa's fossiel van Venezuela en Groenland bij, langs aanbod zijde zal er met andere woorden geen druk ontstaan voor versnelde omschakeling, eerder het tegendeel.
Het potentieel in afrika is hoe dan ook enorm.

- VincentVega
- VIP member

Potentieel waren zowat alle Afrikaanse landen al lang schatrijk gezien de grote voorraden grondstoffen die in hun bodem zitten …
Potentieel was Calvo (Groen) een goede premier geweest
Potentieel was ik een wereldvoetballer
Potentieel was Calvo (Groen) een goede premier geweest
Potentieel was ik een wereldvoetballer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Potentieel zou er plaats zijn voor 8 nieuwe grote kerncentrales. Over 50 jaar staan ze er misschien.
Dit jaar produceer ik 80 procent van mijn stroom zelf, in het koude regenachtige Vlaanderen. Volgend jaar mikken we op 90 procent. Met een investering van circa 5000 euro kan ik offgrid gaan, daar ben ik misschien te oud voor, ik zie nog wel.
Dit jaar produceer ik 80 procent van mijn stroom zelf, in het koude regenachtige Vlaanderen. Volgend jaar mikken we op 90 procent. Met een investering van circa 5000 euro kan ik offgrid gaan, daar ben ik misschien te oud voor, ik zie nog wel.
- VincentVega
- VIP member

Potentieel kunnen al die Afrikaanse landen schatrijk worden met zonne-energie ... maar dat was 100 jaar geleden ook al het geval met al die edelmetalen en grondstoffen die daar in de grond zitten en toch is het niet gebeurd
En wat jouw situatie betreft: 80 of 90% is nog steeds geen 100%
Ik kies voor 100% bevoorradingszekerheid
En wat jouw situatie betreft: 80 of 90% is nog steeds geen 100%
Ik kies voor 100% bevoorradingszekerheid
- VincentVega
- VIP member

De Chinezen doen heel goede zaken in Afrika, de Russen ook. Of de Afrikanen er wel bij varen bij die moderne vorm van kolonisatie is de vraag.vortex schreef: ↑7 januari 2026, 11:01De Chinezen doen er goeie zaken. Voorlopig is die bal nog maar een knikker die achter de bal van het stijgend energie verbruik op dat continent rolt. Zonnepanelen hebben daar op dit moment zeker hun aantrek wegens het ontbreken van een degelijk elektriciteitsnetwerk in veel regio's. De regio's met de sterkste welvaartstoename hebben de betere stroomnetten die doorgaans met steenkool of andere fossiel gevoed worden, de industrialisering die her en der op gang komt gaat vooral op basis van fossiel zijn. Zolang deze trend niet fors daalt, blijft het allemaal gerommel in de marge. Komende decennia komen daar dan nog eens de massa's fossiel van Venezuela en Groenland bij, langs aanbod zijde zal er met andere woorden geen druk ontstaan voor versnelde omschakeling, eerder het tegendeel.
Amerikaanse kolonisatie is veel beter ?VincentVega schreef: ↑7 januari 2026, 15:44
De Chinezen doen heel goede zaken in Afrika, de Russen ook. Of de Afrikanen er wel bij varen bij die moderne vorm van kolonisatie is de vraag.
Zie Venezuela, Groenland ?
Estate Guru believer.
- VincentVega
- VIP member

Is Groenland al gekoloniseerd door de USA?platin schreef: ↑7 januari 2026, 17:21Amerikaanse kolonisatie is veel beter ?VincentVega schreef: ↑7 januari 2026, 15:44
De Chinezen doen heel goede zaken in Afrika, de Russen ook. Of de Afrikanen er wel bij varen bij die moderne vorm van kolonisatie is de vraag.
Zie Venezuela, Groenland ?
100 procent "bevoorradingszekerheid" bestaat niet. Nooit.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/13 ... reactor-z/
- VincentVega
- VIP member

Ik heb in al die jaren als gewone burger nog nooit zonder elektriciteit gezeten, dat is dus 100 %.Spaarplan schreef: ↑7 januari 2026, 20:25 100 procent "bevoorradingszekerheid" bestaat niet. Nooit.
Als jij off grid wil gaan met zon en wind, veel succes!
O ja, voor jouw vrij hoge percentages inzake “zelfredzaamheid” helpt het natuurlijk als je tijdens de winter ergens anders gaat overwinteren
Ik geloof er niets van.VincentVega schreef: ↑7 januari 2026, 21:58Ik heb in al die jaren als gewone burger nog nooit zonder elektriciteit gezeten, dat is dus 100 %.Spaarplan schreef: ↑7 januari 2026, 20:25 100 procent "bevoorradingszekerheid" bestaat niet. Nooit.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/13 ... reactor-z/![]()
https://www.fluvius.be/nl/storingen-en- ... rbrekingen
Ik heb nergens geschreven dat ik dat enkel met "zon en wind" zou doen.