Rentenieren
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Rentenieren
Bedankt iejoor ... dat is inderdaad ook hoe ik het begreep.iejoor schreef: ↑14 januari 2026, 23:46 Je betaalt dus geen sociale bijdragen aan het Riziv.
Het is dan het Riziv die je persoonlijke bijdrage bepaalt die dan door de mutualiteit, naast hun lidmaatschap, wordt geind.
Zonder verminderingen normaal 931,12 euro per kwartaal sinds 1/1/2026
Hier verdere uitleg :
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt
Ja. Wel ff zeer zéér goed nadenken en dan nog eens zeer goed nadenken waarmee je bezig bent zou ik adviseren.
Privé de grote risico’s afkopen / verzekeren (immo, gezondheid, evt. dure auto’s en noem het maar).
En zien dat je de tijd nuttig / leuk kan invullen, anders lijkt het me ook maar triest en saai.
Hoeveel denk je dat de gemiddelde Illegaal of Oekraïner heeft bijgedragen aan onze SZ??
Het enige dat je dan verliest is verdere pensioenopbouw? Kijkt men dan niet naar je vermogen, beleggingsinkomsten? Enkel je inkomsten uit arbeid worden bekeken?VTEC schreef: ↑15 januari 2026, 18:09Ja. Wel ff zeer zéér goed nadenken en dan nog eens zeer goed nadenken waarmee je bezig bent zou ik adviseren.
Privé de grote risico’s afkopen / verzekeren (immo, gezondheid, evt. dure auto’s en noem het maar).
En zien dat je de tijd nuttig / leuk kan invullen, anders lijkt het me ook maar triest en saai.
Hoeveel denk je dat de gemiddelde Illegaal of Oekraïner heeft bijgedragen aan onze SZ??
Tijd nuttig en leuk vullen dat is geen enkel probleem, hobbys genoeg...
Niet om lullig te doen, maar dit is iets wat je moet bekijken met je eigen mutualiteit. Ik kan enkel voor mezelf spreken uit mijn eigen ervaring en met mijn mutualiteit.
Geen verdere pensioenopbouw is uiteraard logisch, maar omdat dat toch een onhoudbaar Ponzi Scheme is hecht ik daar echt 0 belang aan. Dat geld zal er niet zijn als ik 67 ben.
Over mijn privé (via vorige werkgevers) spaarplannen waak ik wel zoals Moeder Kloek over haar kuikens. Ik hoop al deels te kunnen cashen op 60, zo was destijds de CAO in de (petro)chemische sector tot spijt van wie het benijdt.
Geen verdere pensioenopbouw is uiteraard logisch, maar omdat dat toch een onhoudbaar Ponzi Scheme is hecht ik daar echt 0 belang aan. Dat geld zal er niet zijn als ik 67 ben.
Over mijn privé (via vorige werkgevers) spaarplannen waak ik wel zoals Moeder Kloek over haar kuikens. Ik hoop al deels te kunnen cashen op 60, zo was destijds de CAO in de (petro)chemische sector tot spijt van wie het benijdt.
Uiteraard steeds zeker navraag doen bij de betrokken instanties; ik ben nu nog niet van plan te gaan rentenieren, eerst nog goed verder sparen en beleggen,maar had eigenlijk niet gedacht dat het mogelijk was om gratis of toch zeer goedkoop inorde te kunnen zijn. Laat ons hopen dat die regeling in de toekomst ook niet gaat "wegbespaard" worden.
Gewoon wat uitkijken en vooral niet de "Steffke Sander uit Koekoekelare" uithangen; besparen ze die regeling weg - ik betwijfel het - maar so be it.MJF schreef: ↑15 januari 2026, 21:51 ik ben nu nog niet van plan te gaan rentenieren, eerst nog goed verder sparen en beleggen, maar had eigenlijk niet gedacht dat het mogelijk was om gratis of toch zeer goedkoop inorde te kunnen zijn. Laat ons hopen dat die regeling in de toekomst ook niet gaat "wegbespaard" worden.
Met een Porsche 911 kom je als rentenier perfect weg, niet met 17 dure bakken als thuisverpleegster, dan ben je gewoon 'gatachterlijk' zoals ze daar zeggen.
Men kijkt naar de inkomsten die op je belasting aangifte staan, die uit arbeid worden natuurlijk automatisch doorgegeven, de belastbare inkomsten uit beleggingen en kapitaal, voor zover ze nog niet via voorheffing zijn voldaan, dien je zelf aan te geven. Dat laatste is voorlopig nog een grijze zone, zolang de fiscus niet automatisch die data krijgt en jij het riskeert om het niet aan te geven... Maar in principe zijn het dus niet enkel de inkomsten uit arbeid maar alle belastbare inkomsten samen.
Dat klopt niet, maar goed. Ik heb al eerder beschreven hoe de vork aan de steel zit in dit topic.
Tuurlijk betaal ik veel te veel roerende en veel te veel ontroerende
voorheffing - roerende voorheffing is voor zover ik weet “bevrijdend”, die 30% wordt afgehouden en de kous is af. Via 1437-18 recupereer je dan een bedrag waarmee je met 2 in een nette brasserie iets kan gaan eten.
Tuurlijk betaal ik veel te veel roerende en veel te veel ontroerende
Ik geef alles wat moet aan , RV en meerwaardetax betalen en opt in geeft ook een soort rust, geen gedoe met de fiscus is ook wat waard. Steeds zeer zuinig geleefd zonder een gevoel van tekort te hebben, geen kinderen, zo kan je fors sparen/beleggen.vortex schreef: ↑16 januari 2026, 08:37Men kijkt naar de inkomsten die op je belasting aangifte staan, die uit arbeid worden natuurlijk automatisch doorgegeven, de belastbare inkomsten uit beleggingen en kapitaal, voor zover ze nog niet via voorheffing zijn voldaan, dien je zelf aan te geven. Dat laatste is voorlopig nog een grijze zone, zolang de fiscus niet automatisch die data krijgt en jij het riskeert om het niet aan te geven... Maar in principe zijn het dus niet enkel de inkomsten uit arbeid maar alle belastbare inkomsten samen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De vraag is in het kader van die verlaagde bijdrage echter "wat moet je juist aangeven" ...MJF schreef: ↑16 januari 2026, 11:15Ik geef alles wat moet aan ...vortex schreef: ↑16 januari 2026, 08:37 Men kijkt naar de inkomsten die op je belasting aangifte staan, die uit arbeid worden natuurlijk automatisch doorgegeven, de belastbare inkomsten uit beleggingen en kapitaal, voor zover ze nog niet via voorheffing zijn voldaan, dien je zelf aan te geven. Dat laatste is voorlopig nog een grijze zone, zolang de fiscus niet automatisch die data krijgt en jij het riskeert om het niet aan te geven... Maar in principe zijn het dus niet enkel de inkomsten uit arbeid maar alle belastbare inkomsten samen.
Op https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt staat niet wat "inkomen" betekent.
Op https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... moetkoming staat daar wel iets over en dan kan men aannemen dat hetzelfde principe om inkomen te bepalen wordt toegepast voor de bijdragen.
Daar staat:
3. U bevindt zich niet in een van die situaties:
U kan een aanvraag indienen bij uw ziekenfonds. Die zal u bijkomend vragen een verklaring in te vullen met betrekking tot het inkomen van uw gezin tijdens het vorige jaar. Dat moet beneden een jaarlijks grensbedrag liggen dat op basis van het aantal personen in uw gezin is vastgelegd.
Het ziekenfonds zal u ook bewijsdocumenten met betrekking tot dat inkomen vragen en meer bepaald uw laatste aanslagbiljet.
De inkomens waarmee rekening wordt gehouden in het kader van de verhoogde tegemoetkoming zijn de bruto-belastbare inkomens. Dit verwijst naar de inkomens zoals vastgesteld voor inkomstenbelasting vóór enige aftrek, vermindering, vrijstelling, immunisatie. De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland.
Concreet betekent dit dat bij de berekening van het gezinsinkomen alle bedragen die als fiscaal inkomen worden aangemerkt, in aanmerking worden genomen, ook als dit inkomen uiteindelijk niet wordt belast.
Op basis daarvan zal het ziekenfonds nagaan of u de voorwaarden van de verhoogde tegemoetkoming vervult. Zo ja, zult u die verhoogde tegemoetkoming onmiddellijk genieten.
De systematische controle betreffende de verhoogde tegemoetkoming.
Daarna volgt een onderzoek van het inkomen dat u hebt aangegeven, volgens een procedure die ‘systematische controle’ wordt genoemd.
-
Gwendoline1
- Sr. Member

- Contacteer:
Het kan ook veel makkelijker, je neemt 1 veel jongere vriendin of vriend als partner die nog werkt, dan sta je
gewoon bij haar of hem ten laste als je begint te rentenieren.
Je kan jaarlijks ook paar dagen via interim werken, dan ben je ook in orde. (Denk zelfs dat 8u volstaat.)
Vergeet niet als je eigendom verhuurd: Ki x indexering x 1.40= ..... dit bedrag wordt ook bij uw inkomsten geteld.
gewoon bij haar of hem ten laste als je begint te rentenieren.
Je kan jaarlijks ook paar dagen via interim werken, dan ben je ook in orde. (Denk zelfs dat 8u volstaat.)
Vergeet niet als je eigendom verhuurd: Ki x indexering x 1.40= ..... dit bedrag wordt ook bij uw inkomsten geteld.
Duidelijk veel meer betweters dan ervaringsdeskundigen hier…
(1) zorg dat je voldoende vermogen hebt om het X jaar zonder inkomen uit werk of de #SZ te kunnen (t)rekken - wat “voldoende” is moet ieder voor zich uitmaken en hangt af van je levensstijl. Ik ben gek op snelle auto’s / moto’s in de garage, maar ver weg op vakantie gaan zegt me niks bvb. Als huurder moet je er trouwens niet aan beginnen. 2 of liever 3 eigendommen hebben lijkt me het minimum afh hoeveel kinderen je hebt. Mijn vuistregel : mijn eigen woning en 1 woning voor elk kind. Geen schulden hebben of vergeet het dan ook maar.
(2) verzeker privé de grote risico’s, denk daar zeer goed over na en doe het grondig. Kost wel wat.
(3) zie dat je met de mutualiteit in orde bent. In mijn geval was dat een hoop gedoe, deels door mijn eigen schuld / nalatigheid. Kostte me meer tijd en energie dan me lief was.
(4) denk na over hoe je je vrije tijd gaat besteden / invullen op een leuke manier; het zwarte gat is een groot gevaar!
(5) qua lectuur zou ik aanraden te lezen over de FIRE filosofie.
(1) zorg dat je voldoende vermogen hebt om het X jaar zonder inkomen uit werk of de #SZ te kunnen (t)rekken - wat “voldoende” is moet ieder voor zich uitmaken en hangt af van je levensstijl. Ik ben gek op snelle auto’s / moto’s in de garage, maar ver weg op vakantie gaan zegt me niks bvb. Als huurder moet je er trouwens niet aan beginnen. 2 of liever 3 eigendommen hebben lijkt me het minimum afh hoeveel kinderen je hebt. Mijn vuistregel : mijn eigen woning en 1 woning voor elk kind. Geen schulden hebben of vergeet het dan ook maar.
(2) verzeker privé de grote risico’s, denk daar zeer goed over na en doe het grondig. Kost wel wat.
(3) zie dat je met de mutualiteit in orde bent. In mijn geval was dat een hoop gedoe, deels door mijn eigen schuld / nalatigheid. Kostte me meer tijd en energie dan me lief was.
(4) denk na over hoe je je vrije tijd gaat besteden / invullen op een leuke manier; het zwarte gat is een groot gevaar!
(5) qua lectuur zou ik aanraden te lezen over de FIRE filosofie.
Ik denk dat dit met stip het belangrijkste punt is. Iedereen denkt dat als je niet moet werken je dan automatisch het totale geluk ervaart. Niet is minder waar. De vaststelling dat je niet meer echt meedraait, het ontbreken van doel, het contact met collega's etc hebben een impact op hoe je je voelt.
Aan te raden lectuur: How to retire, van Christine Benz.
Bron: het internet.
Rustig aan, niemand spreekt hier de 5 punten die je opsomt tegen. Je betaalt als rentenier zelf een RSZ bijdrage van €931 per kwartaal, wil je daar een lager tarief op betalen, zal je inkomen lager moeten zijn dat het grensbedrag en dat inkomen gaat breder dan enkel de inkomsten uit werk. Wil je geen gezever en of controle, betaal dan de €931 per kwartaal en klaar.
Akkoord dat dat een belangrijk punt is.JustSpike schreef: ↑16 januari 2026, 15:14Ik denk dat dit met stip het belangrijkste punt is. Iedereen denkt dat als je niet moet werken je dan automatisch het totale geluk ervaart. Niet is minder waar. De vaststelling dat je niet meer echt meedraait, het ontbreken van doel, het contact met collega's etc hebben een impact op hoe je je voelt.
Aan te raden lectuur: How to retire, van Christine Benz.
Bedankt voor de boektip, ik zet het op mijn to read list.
Dat ik ooit ga rentenieren is wel zeker, ik moet wel zelf de juiste moment en invulling kiezen.
71% aandelen, 19% obligaties, 10% cash