Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Je wordt 340 euro armer. Als je bvb nog 15 jaar belegt kon die 340 die je kwijt bent x3 gaan. In feite verlies je dus meer dan 1000 euro.
Je moet eigenlijk al een beetje weten weten hoelang je nog zoekt te beleggen.
En ook of je door later over zeer veel jaren te spreiden je port zowieso al niet zonder al te veel meerwaardebelasting te betalen kunt liquideren.
Pasop… vanaf 25-30% winst op etfs wordt dat jaarlijks verkopen en terugkopen wel interessant. Dan begin ik daar ook mee, hopelijk dit jaar al
Nu gewoon achterover leunen barryke, NIKS doen dit jaar, afkikken van uw opties en stommiteiten
Ik heb m’n eigen ook zo gepositioneerd dat zowel stijging als daling me geen bal uitmaken dit jaar…. een serieuze rust in vgl met elke dag door m’n opties te moeten scrollen zoals ik al jaren deed.
Als ik al een transactie ga doen dit jaar zal het kopen zijn op een daling, maar dat zal al een stevige moeten zijn en niet enkele luttele %tjes gelijk voorbije dagen.
Het enige wat je dit jaar eigenlijk moet doen is met uw fikken overal afblijven als ge een port hebt gelijk die van u en mij. Ik ga dat proberen.
B7 is een etf belegger, die houdt geen rekening met de evidente mogelijkheid dat je op een aandeel veel meer dan 5 a 7% meerwaarde op een jaar kunt realiseren. Hangt er gewoon van af of de kost van tax harvesting opweegt tegen de uitgespaarde tax.
Je verkoopt 110.000.
(noot: bij vele brokers zal dit meer kosten dan bij saxo).
Je koopt 109.660 - die nu aan de nieuwe aankoopprijs op de rekening staat.
Het resterende deel van het oorspronkelijke bedrag rendeert verder aan 10% (samengesteld) tot die verkocht wordt.
De 109.660 renderen verder aan 10% samengestelde intrest. Zodra de oorspronkelijke aandelen uitverkocht zijn worden verdere verkopen uit dit deel van de portefeuille gedaan.
Of je winst doet met de verkoop/terugkoop dit jaar hangt van vele aspecten af; heb je nog extra verlies van de spread? door deze akties verlies je de extra 1000 Euro vrijstelling voor volgend jaar, het verlies van 340 euro wordt om de 7 jaar verdubbeld (@10%), na een 10 jaar heb je ongeveer 1000 Euro meerwaarde verloren.
Een scenario met hoger rendement lijkt om zeker 5 jaar te wachten en dan genoeg aandelen te verkopen om de 15k belastingvrije meerwaarde te realiseren. In 2031 moet je daarvoor maar zo'n 40k te verkopen. De kosten en taksen zouden dan maar zo'n 135 Euro zijn. Dan zal een verkoop daarvan binnen de 25 jaar winst geven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hangt er van af hoe je opties gebruikt, dat kan van zeer speculatief tot het tegendeel daarvan, bv als verzekering om een aandelen positie te beschermen tegen koers daling. Idem met de tijd die je opties aanhoudt, kan van enkele uren of dagen tot jaren. Ik maak mij niet in het minst zorgen om dat speculatie gezever, zolang je daar geen trade constructies op margin mee opzet is er niks verkeerd aan.patrick4 schreef: ↑26 januari 2026, 16:23 Belangrijk zijn volgende criteria om als niet "normaal" beheer beschouwd te worden: Als men frequent en kortlopend handelt, als men structureel hefboom risico neemt, als de strategie professioneel lijkt, of indien transacties duidelijk winstgedreven zijn en niet passen binnen passief vermogensbeheer.
Opties voldoen aan minstens 2 criteria, terwijl er slechts 1 vervuld moet zijn.
- Zoals het nu in België gaat, zou ik er maar van uitgaan dat die 10% de komende jaren alras naar 30% gaat.B7H4long schreef: ↑26 januari 2026, 18:03Je verkoopt 110.000.
(noot: bij vele brokers zal dit meer kosten dan bij saxo).
Je koopt 109.660 - die nu aan de nieuwe aankoopprijs op de rekening staat.
Het resterende deel van het oorspronkelijke bedrag rendeert verder aan 10% (samengesteld) tot die verkocht wordt.
De 109.660 renderen verder aan 10% samengestelde intrest. Zodra de oorspronkelijke aandelen uitverkocht zijn worden verdere verkopen uit dit deel van de portefeuille gedaan.
Of je winst doet met de verkoop/terugkoop dit jaar hangt van vele aspecten af; heb je nog extra verlies van de spread? door deze akties verlies je de extra 1000 Euro vrijstelling voor volgend jaar, het verlies van 340 euro wordt om de 7 jaar verdubbeld (@10%), na een 10 jaar heb je ongeveer 1000 Euro meerwaarde verloren.
Een scenario met hoger rendement lijkt om zeker 5 jaar te wachten en dan genoeg aandelen te verkopen om de 15k belastingvrije meerwaarde te realiseren. In 2031 moet je daarvoor maar zo'n 40k te verkopen. De kosten en taksen zouden dan maar zo'n 135 Euro zijn. Dan zal een verkoop daarvan binnen de 25 jaar winst geven.
Dan pak ik liever die vrijstelling meteen ieder jaar maximaal.
- Vergeet ook niet dat de beurs na zo'n enorme stijging makkelijk een stuk kan instorten. Zeker met brandhaarden als Iran, Oekraïne, Gaza etc. Om nog maar niet te spreken over de dingen die Trump nog uit kan halen de komende 3 jaar.
- Om nog maar niet te spreken over de europese economie die zich uit de markt geprijsd heeft en de niet meer beheersbare staatsschulden zoals van landen als België en Frankrijk.
En dan krijg je nog het probleem dat je verliezen niet door mag schuiven naar een volgend jaar.
Iedereen doet hier maar alsof de bomen tot in de hemel blijven groeien de komende 10 jaar.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
doorwinterd schreef: ↑20 oktober 2025, 22:39 imo is het probleem niet die 10% op zich (als het daar bij zou blijven)
wel de combinatie met TOB
Dat komt er inderdaad ook nog bij.doorwinterd schreef: ↑26 januari 2026, 18:41doorwinterd schreef: ↑20 oktober 2025, 22:39 imo is het probleem niet die 10% op zich (als het daar bij zou blijven)
wel de combinatie met TOB![]()
Maar eerst maar eens kijken hoe de uiteindelijke wet wordt.
Een klein foutje:the_bishop schreef: ↑24 januari 2026, 01:17 Een eenvoudig rekenvoorbeeld toont dit aan. Stel een jaarlijks rendement van 7%.
(afgeronde getallen en geen inflatie om het simpel te houden)
Na 10 jaar is 100.000 euro op rekening1 200.000 geworden.
Na 5 jaar starte je een rekening2 waar je ook 100.000 euro opzette, die is 5 jaar verder 140.000 euro waard.
Dus je hebt dus na 10j een rekening van 200.000 waarvan 100.000 winst is (100%) en een rekening van 140.000 waarvan 40.000 winst is.
Waarvan moet je nu verkopen als je bvb 140.000 euro nodig hebt ?
Je zou denken rekening2, last in first out, maar het is rekening1 de FIFO rekening omdat je dan later minder belasting betaalt.
Dus je verkoop de 140.000 van de 200.000. 70.000 is winst, 10.000 is vrijgesteld -> belasting 6.000 euro.
Laat je beide rekeningen nog 10 jaar verder lopen en verkoopt dan alles.
Belasting: 140k werd 280k -> winst 180k -> belasting 17.000
60k werd 120k -> winst 90k -> belasting 8.000
Totaal belasting betaalt: 6k + 17k + 8k = 31.000
Je winst na 10 jaar op beide rekeningen is hier 270k, waar op je 26k belastingen betaalt (geen 25k)
Totaal belastingen betaald: 6k + 26k = 32.000
Een iets groter foutje:the_bishop schreef: ↑24 januari 2026, 01:17 Als je echter denkt te profiteren van het LIFO principe met je 2de rekening van 140.000 volledig te verkopen, betaal je initieel inderdaad minder belasting. Maar later veel meer op de andere.
40.000 winst -> belasting is maar 3000 (tov 6000 bij FIFO)
Maar na 10 jaar de rest verkopen is de rekening van 200.000 verkopen die ondertussen is verdubbeld tot 400.000 -> belasting 39.000
Totaal betaalt aan belasting 45.000. Dat is 14.000 meer.
De meerwaarde op de rekening van 400k is 300k, waarop dan 29k belastingen betaald worden. Samen met de 3k van de eerste ronde wordt dit 32.000. Dus hier is FiFo = LiFo.
Moeilijk om hier verdere conclusies aan vast te knopen. Het verschil zal zitten in de afrondingen, kosten, index, echt rendement ipv. 7% gemiddeld, verhoging van de meerwaardetaks, ...
Ik probeer nog een uitgebreider (en zo exact mogelijk) voorbeeld te maken in een spreadsheet, want me hier door intuitie laten leiden lijkt me verkeerd.
En af en toe wat opties kopen en verkopen is zowel voor opt-in en opt-out niet anoniem en zal strenger beoordeeld worden. Enkel buy and hold is nog redelijk verdedigbaar, als de rest wordt zeer onzeker.
Laatst gewijzigd door Indalo op 26 januari 2026, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Code: Selecteer alles
En dat startbedrag niet afgetrokken…. big mistake mijnentwege.
Maar er zijn zoveel parameters die erop inwerken en we nog niet kennen….
hoelang beleggen, hoe later afbouwen, inflatie en vooral hoelang gaat die vrijstelling en belastingpercentage hetzelfde blijven als je ziet wat een zootje er na elke verkiezing van gemaakt wordt. Er is hier in Belgie geen enkele consistentie in het beleid, je bent hier van niks nog zeker.
Zeer zeker.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Misschien nog niet zo slecht, die verlamming. Vele trades doen gaat u vroeg of laat nekken tenzij u 38% of in het slechtste geval 52% meerwaardetaks wil betalen.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Opties kopen kun je ongetwijfeld buy en hold. Maar kopen is geld uitgeven.
Op termijn kost dit geld, met kopen koop je ook een recht zonder risico, je schuift het risico af op de schrijver.
Ik heb enkel zowel call als puts verkocht, voor jaren, en kan je zeggen dat dat echt wel een winstgevende strategie is als je het zorgvuldig aanpakt en goed opvolgt. Nogal logisch want je neemt risico van een ander over tegen een prijs en hoort daar ook voor beloond te worden op termijn.
Maar dat schrijven is zeker GEEN buy & hold. Als je het veilig wil houden MOET je met de markt meebewegen en je opties bijsturen net om het veilig te houden.
Als men buy & hold bij schrijven van opties als goedehuivaderbeleggen zou beschouwen is men zonder kennis van zaken bezig. Vroeg of laat blaast heel je port op.
Met de markt meebewegen als het niet de goede kant uitgaat is een must. Nooit tegen de markt ingaan, maar net verlies nemen en doorrollen om erger te voorkomen is de juiste aanpak en daarvoor is handelen een noodzaak als je het veilig wil houden.
Je zit hier met een hefboom en te veel bijsturen is traden. Aandelen kopen en call schrijven is dan toch beter want je dekt je verlies beperkt af. Het is alleszins een trieste ontwikkeling. Enkel de rijken geraken nog weg:
https://trends.knack.be/nieuws/belegger ... _8TXSH6FOg
https://trends.knack.be/nieuws/belegger ... _8TXSH6FOg
Nva heeft in 2016 de kleine belegger ook goed zitten gehad, nu zijn ze er weer. En dit is een blijver. Ze zitten niet alleen maar bewezen reeds in 2016 waar het voor hen veel makkelijker was en dit toch deden hoe ze over de gewone burger denken.